Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ANAF a stabilit normele de verificare a persoanelor cu venituri mari

18-Mar-2011
4017
Guvernul a aprobat normele de verificare a persoanelor cu venituri mari. Procedurile vor fi aplicate incepand cu acest an si mizeaza pe elementul surpriza, controalele urmand a fi efectuate fara notificarea prealabila a celor verificati.

"Procedurile vor fi aplicate incepand cu acest an, dar pentru anumite categorii de venituri aflate in evidenta ANAF, precum cele realizate din dividende, noile reguli sunt aplicate din 2012", au aratat reprezentantii Guvernului.

Ioana Muntean, purtator de cuvant al Guvernului, a anuntat ca verificarea persoanelor cu venituri mari se va efectua in mai multe etape. Intr-o prima etapa, organele fiscale vor efectua o analiza pentru a stabili riscul probabil pentru un grup de persoane fizice sau pentru cazuri punctuale, la solicitarea unor institutii sau autoritati publice.

Organele fiscale pot solicita in timpul controalelor persoanelor cu venituri mari informatii cu privire la donatii, sponsorizari si succesiuni, precum si o situatie a cheltuielilor personale, a modificarii patrimoniului, a tranzactiilor cu metale pretioase sau a bunurilor mobile si imobile detinute.

Informatii suplimentare pot fi solicitate si in ceea ce priveste participatiile sau mandatele detinute in societati comerciale sau alte entitati, bunuri apartinand unor persoane fizice sau juridice puse la dispozitia persoanei fizice si imprumuturi acordate si/sau contractate.


Selectarea persoanelor fizice care vor fi verificate se va realiza din lista persoanelor care depasesc riscul minim acceptat de administratia fiscala, in functie de nivelul riscului si de capacitatea de efectuare a verificarilor fiscale prealabile documentare.

Persoana fizica selectata pentru verificare nu poate obiecta cu privire la procedura de selectare folosita si nu trebuie notificata in acest stadiu al controlului.

In cazul in care rezultatul verificarii fiscale prealabile documentare reprezinta o diferenta semnificativa intre veniturile realizate de persoana fizica, calculate in baza situatiei fiscale personale si veniturile declarate de aceasta sau de platitorii de venit, organul fiscal comunica avizul de verificare persoanei fizice ce a facut obiectul verificarii fiscale prealabile documentare.

In functie de datele colectate, organele fiscale pot inceta verificarea sau pot trece in etapa urmatoare de verificare fiscala, care presupune un control mai amanuntit al tuturor documentelor disponibile si in care pot fi solicitate si terte persoane pentru a da declaratii.

Daca au indicii care ar putea intruni elemente constitutive ale unei infractiuni, organele fiscale pot sesiza organele de urmarire penala.

Pentru stabilirea bazei impozabile, organele fiscale vor folosi metode indirecte, respectiv cea a sursei si cheltuirii fondului, a fluxurilor de trezorerie si a patrimoniului.

Metoda sursei si cheltuirii fondului consta in compararea cheltuielilor efectuate de o persoana fizica cu veniturile declarate in perioada verificata, a scris Mediafax. Metoda se bazeaza pe principiul ca orice cheltuiala in exces fata de valoarea declarata a veniturilor reprezinta venit impozabil nedeclarat.

Metoda fluxurilor de trezorerie consta in analiza intrarilor si iesirilor de sume in conturile bancare, precum si a intrarilor si iesirilor de sume in numerar, pentru a stabili miscarile de disponibilitati banesti si asocierea acestor miscari cu sursele de venit si utilizarea acestora.

Metoda patrimoniului permite stabilirea bazei impozabile ajustate pentru o persoana fizica verificata, analizand cresterea, respectiv descresterea patrimoniului net al acesteia.

Rezultatele obtinute din aplicarea metodelor indirecte pentru stabilirea bazei impozabile ajustate se inscriu in raportul incheiat de organul fiscal la finalizarea verificarilor, impreuna cu nominalizarea metodei/metodelor indirecte utilizate si a tuturor elementelor avute in vedere la stabilirea bazei impozabile ajustate pentru impozitul pe venit.

Executivul a decis, la finele anului trecut, ca persoanele fizice ale caror venituri reale depasesc cu cel putin 50.000 lei sumele declarate vor plati impozit de 16% aplicat la diferenta dintre cele doua valori.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016