Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Anularea inregistrarii in scopuri de TVA la un PFA. Cum se face reinregistrarea?

12-Mar-2015
7511

In situatia urmatoare, un PFA platitor de TVA pe perioada suspendarii de crestere copil isi pierde dreptul de platitor de TVA sau i se supenda si se reactiveaza dupa incetarea concediului de crestere copil.



PFA-ul a facut cerere de suspendare a activitatii, dar i s-a anulat si codul de TVA pentru ca nu a depus doua deconturi consecutive. In urma cererii de suspendare a activitatii la Fisc, era obligatorie suspendarea si ca platitori de TVA? Astfel, se facea reactivarea dupa incetarea suspendarii concediului de crestere copil?
Se mentioneaza ca a fost anulat codul pentru nedepunerea declaratiilor.

Calitatea de patitor de TVA a P.F.A.-ului nu este afectata de intrarea in concediu de crestere copil, anularea din oficiu a codului de inregistrare in scopuri de TVA fiind determinata doar de situatiile reglementate in mod expres prin art. 153 alin. (9) de la lit. a) la f) din Codul fiscal:

- daca este declarata inactiva;

- daca a intrat in inactivitate temporara, inscrisa in registrul comertului;
- daca insasi are inscrise in cazierul fiscal infractiuni si/sau faptele prevazute la art. 2 alin. (2) lit. a) din O. G. nr. 75/2001 privind organizarea si functionarea cazierului fiscal, republicata;
- daca nu a depus pe parcursul unui semestru calendaristic niciun decont de taxa prevazut la art. 156^2;
- daca in deconturile de taxa depuse pentru 6 luni consecutive in cursul unui semestru calendaristic, in cazul persoanelor care au perioada fiscala luna calendaristica, si pentru doua perioade fiscale consecutive in cursul unui semestru calendaristic, in cazul persoanelor impozabile care au perioada fiscala trimestrul calendaristic, nu au fost evidentiate achizitii de bunuri/servicii si nici livrari de bunuri/prestari de servicii, realizate in cursul acestor perioade de raportare;
- daca nu era obligata si nici nu avea dreptul sa solicite inregistrarea in scopuri de TVA.

Asa cum se poate constata din prevederile lit. b), incetarea temporara a activitatii trebuie declarata la registrul comertului, nicidecum la organul fiscal competent. Astfel, anularea codului de TVA nu s-a efectuat ca urmare a depunerii acestei notificari de incetare a activitatii, ci datorita faptului ca P.F.A.-ul nu a dpus doua deconturi trimestriale in cadrul unui semestru. In aceasta situatie, pentru a nu suporta consecintele fiscale ale anularii codului de TVA,este recomandabil sa solicitati reinregistrarea. Asfel, P.F.A. se afla in situatia de la lit. d), anularea din oficiu a codului de TVA, anularea fiind efectuata conform prevederilor O.M.F.P. nr. 3331 din 17 octombrie 2013 pentru aprobarea Procedurii de modificare, din oficiu, a vectorului fiscal cu privire la TVA, precum si a modelului si continutului unor formulare, cu ultima modificare efectuata prin O.M.F.P. nr. 19 din 7 ianuarie 2015.

Avand in vedere faptul ca P.F.A.-ul isi poate continua activitatea economica si in perioada de concediu pentru crestere copil, este recomandabil sa solicite reinregistrarea in scopuri de TVA pentru a evita consecintele anularii codului de TVA asa cum sunt reglementate prin art. 11 "Prevederi speciale pentru aplicarea Codului fiscal "alin. (1^1) si alin. (1^3), art. 148 "Ajustarea taxei deductibile in cazul achizitiilor de servicii si bunuri, altele decat bunurile de capital" si art. 149 "Ajustarea taxei deductibile in cazul bunurilor de capital".
Reinregistrarea in scopuri de TVA este reglementata prin art. 153 alin. (9^1) lit. c) din Codul fiscal "Procedura de anulare a inregistrarii in scopuri de TVA este stabilita prin normele procedurale in vigoare. Dupa anularea inregistrarii in scopuri de TVA conform alin. (9) lit. a) - e) si h), organele fiscale competente inregistreaza persoanele impozabile in scopuri de TVA aplicand prevederile alin. (7^1) astfel:

c) la solicitarea persoanei impozabile, in situatia prevazuta la alin. (9) lit. d), de la data comunicarii deciziei de inregistrare in scopuri de TVA, pe baza urmatoarelor informatii/documente furnizate de persoana impozabila:

1. prezentarea deconturilor de taxa nedepuse la termen;
2. prezentarea unei cereri motivate din care sa rezulte ca se angajeaza sa depuna la termenele prevazute de lege deconturile de taxa;" De asemenea, daca anularea codului de TVA s-a efectuat ca urmare a suspendarii activitatii la registrul comertului, reinregistrarea se efectueaza conform prevederilor art. 153 alin. (9^1) lit. a) "la solicitarea persoanei impozabile, pentru situatiile prevazute la alin. (9) lit. a) si b), daca inceteaza situatia care a condus la anulare, de la data comunicarii deciziei de inregistrare in scopuri de TVA;". In orice situatie, reinregistrarea se efectueaza conform Procedurii de inregistrare, la cerere, in scopuri de taxa pe valoarea adaugata potrivit prevederilor art. 153 alin. (9^1) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, si pentru aprobarea modelului si continutului unor formulare reglementate prin O.P.A.N.A.F. nr. 18 din 7 ianuarie 2015 pentru aprobarea, publicat in M.Of. nr. 32 din 15 ianuarie 2015.

In concluzie, reactivarea calitatii de persoana impozabila in scopuri de TVA se efectueaza numai pe baza cererii depuse de catre platitorul de TVA, fara a se efectua, din oficiu, la initiativa organului fiscal competent.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MODEL] Contract de mecenat si reglementari cheie

    • Contractul de mecenat este un instrument juridic prin care o persoana fizica sau juridica ofera sprijin material ori financiar unei activitati culturale, artistice, stiintifice sau educationale, fara a urmari un beneficiu direct. Acest tip de contract este reglementat de Legea nr. 32/1994 si se bazeaza pe principiul generozitatii si al recunoasterii meritelor celor sustinuti. In acest articol vom prezenta principalele reglementari cheie cu privire la actul de mecenat si vom prezenta un model de...» citeste mai departe aici

  • Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an

    • Angajatorii pot oferi salariatilor, pe langa salariul de baza, o serie de beneficii si facilitati care, in anumite conditii, nu sunt impozabile. Aceste avantaje contribuie la motivarea si fidelizarea personalului, fara a genera obligatii fiscale suplimentare pentru angajati. In acest articol, vom prezenta principalele tipuri de beneficii si facilitati salariale neimpozabile care pot fi acordate intr-un an, precum si conditiile legale de acordare. » citeste mai departe aici

  • Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025

    • In contextul modificarilor fiscale aplicabile din 2025, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita obligatiilor declarative si de plata. Schimbarea regimului de impozitare, de la microintreprindere la impozit pe profit, impune completarea corecta a formularelor fiscale. In continuarea articolului vom vedea cateva clarificari privind completarea Declaratiei 101 in aceste situatii. Astfel, un contribuabil are nelamuriri in legatura cu urmatoarele. Daca in trimestrul 1 am fost platitor...» citeste mai departe aici

  • Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?

    • Registrul unic de control este un document obligatoriu pentru contribuabilii persoane juridice inregistrati la Registrul Comertului, avand rolul de a evidentia toate controalele efectuate de autoritatile competente. Reglementat prin Legea nr. 252/2003, acest registru se pastreaza la sediul social si la sediile secundare autorizate. In contextul schimbarii sediului social, apar frecvent intrebari legate de necesitatea unui nou registru. Astfel, un contribuabil intreaba daca are nevoie de un alt...» citeste mai departe aici

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016