Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Arenda terenuri agricole. Tratament fiscal

20-Nov-2012
4478
Va prezentam mai jos ce tratament fiscal aplicam (declaratii, taxe, impozite) in cazul unei societati comerciale care ia in arenda mai multe terenuri de la o persoana fizica.


Incepand cu veniturile anului 2012, impozitul pe veniturile din arenda obtinute de persoanele fizice se calculeaza prin retinere la sursa de catre platitorii de venit la momentul platii venitului, degrevand astfel proprietarii de terenuri de obligatiile de evidenta, declarare si plata aferente acestor venituri.

1.Impozit pe venit
Executarea silita. Ghid de aparare impotriva abuzurilor
Executarea silita. Ghid de aparare impotriva abuzurilor
Vezi detalii
Examenul CECCAR 2017 - 100 de Subiecte rezolvate
Examenul CECCAR 2017 - 100 de Subiecte rezolvate
Vezi detalii
 Ghid practic de Management financiar
Ghid practic de Management financiar
Vezi detalii

Potrivit art. 62 alin. (2 ^ 1) - (2 ^ 6 ) din Codul fiscal , in cazul veniturilor obtinute din arendarea bunurilor agricole din patrimoniul personal, venitul brut se stabileste pe baza raportului juridic/contractului incheiat intre parti si reprezinta totalitatea sumelor in bani incasate si/sau echivalentul in lei al veniturilor in natura primite.
Impozitul pe veniturile din arenda obtinute de persoanele fizice ce se calculeaza prin retinere la sursa de catre platitorii de venit (arendasi) la momentul platii venitului, prin aplicarea cotei de 16% asupra venitului net, impozitul fiind final.

Venitul net din arenda se stabileste la fiecare plata prin deducerea din venitul brut a cheltuielilor determinate prin aplicarea cotei de 25% asupra venitului brut.

In cazul in care arenda se exprima in natura, venitul net in lei se determina ca diferenta intre sumele reprezentand echivalentul in lei al veniturilor in natura , determinate pe baza preturilor medii ale produselor agricole, stabilite prin hotarari ale consiliilor judetene si, respectiv, ale Consiliului General al Municipiului Bucuresti, si cota de cheltuiala forfetara de 25% reprezentand cheltuieli deductibile aferente venitului.

Impozitul astfel calculat si retinut pentru veniturile din arenda se vireaza la bugetul de stat catre platitorii de venituri din arenda pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care a fost retinut.

Platitorii de venituri din arenda (arendasii) au obligatia declararii impozitului pe venit retinut la sursa pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care a fost retinut prin Formularul 100 " Declaratie privind obligatiile de plata la bugetul de stat".

Totodata, anual, acestia au obligatia sa depuna " Declaratia privind calcularea si retinerea impozitului pentru fiecare beneficiar de venit" la organul fiscal competent, pana in ultima zi a lunii februarie inclusiv a anului curent pentru anul expirat.

Prin exceptie, persoanle fizice in calitate de proprietari de terenuri (arendatori) pot opta pentru determinarea venitului net din cedarea folosintei bunurilor in sistem real, ca diferenta intre venitul brut efectiv realizat si cheltuielile, pe baza datelor din contabilitatea in partida simpla.
In cazul in care opteaza pentru determinarea venitului net din arenda in sistem real, pe baza contabilitatii in partida simpla, contribuabilii sunt obligati sa precizeze in scris, in contractul/raportul juridic incheiat, la momentul incheierii acestuia.

Aceasta categorie de arendatori vor avea obligatia sa organizeze si sa conduca contabilitate in partida simpla. Acesti contribuabili au obligatia sa depuna o declaratie prvind venitul estimat/norma de venit (Formularul 220), in tremen de 15 zile de la incheierea contractului intre parti, care se depune odata cu inregistrarea la organul fiscal a contractului incheiat intre parti.

Totodata pana la data de 25 mai inclusiv a anului urmator celui de realizare a venitului, arendatorul are obligatia declarariii venitului obtinut din arenda prin intremediul formularului 200 "Declaratie privind veniturile realizate din Romania" la organul fiscal competent, pentru fiecare an fiscal, completata pe baza datelor din contabilitatea in partida simpla. In ce priveste plata impozitului anual de catre prorietar, aceasta se efectueaza potrivit deciziei de impunere emise de organul fiscal pe baza Declaratie 200.

2. Contributia de asigurari sociale de sanatate

Potrivit art. 296 ^ 27 alin. (1) lit. a), contributia de asigurari sociale de sanatate se datoreaza si de catre persoanele care realizeaza venituri din cedarea folosintei bunurilor. Potrivit alin. (2) ale aceluiasi articol, persoanele care nu realizeaza intr-un an fiscal venituri de natura celor mentionate la cap. I, venituri sub forma indemnizatiilor de somaj, venituri din pensii mai mici de 740 lei, precum si venituri de natura celor mentionate la art. 296 indice 21 alin. (1) lit. a)-d), g) si h), art. 52 alin. (1) lit. b)-d) si din asocierile fara personalitate juridica prevazute la art. 13 lit. e) au obligatia platii contributiei de asigurari sociale de sanatate asupra veniturilor prevazute la alin. (1).

Potrivit prevederilor art. 296 ^ 28 , contributia de asigurari sociale de sanatate prevazuta la art. 296 ^ 27 alin. (1) se stabileste de organul fiscal competent, prin decizia de impunere anuala, pe baza informatiilor din:
a) declaratia privind venitul realizat, pentru veniturile din cedarea folosintei bunurilor, transferuri de titluri de valoare, altele decat partile sociale si valorile mobiliare, in cazul societatilor inchise, si operatiuni de vanzare-cumparare de valuta la termen, pe baza de contract, si orice alte operatiuni de acest gen;
b) declaratia de impunere trimestriala, pentru veniturile din tranzactii cu titluri de valoare, altele decat partile sociale si valorile mobiliare, in cazul societatilor inchise;
c) declaratia privind calcularea si retinerea impozitului pentru fiecare beneficiar de venit;
d) evidenta fiscala, pentru veniturile din cedarea folosintei bunurilor, in cazul in care venitul net se stabileste prin deducerea cheltuielilor determinate prin aplicarea cotei de 25% asupra venitului brut.

Potrivit acestor prevederi, contributia de asigurari sociale de sanatate se calculeaza de catre organul fiscal pe baza declaratiei privind calcularea si retinerea impozitului pentru fiecare beneficiar de venit depuse de catre paltitorul de venit. In concluzie, nu aveti obligatia retinerii si platii contributiei de asigurari sociale de sanatate.

3. TVA

In cazul in care plata arendei se face in natura catre arendator (persoana fizica), de catre arendasul - persoana impozabila inregistrata in scopuri de TVA, aceasta efectuaeaza o livrare de bunuri taxabila cu cota de 24%. In aceasta situatie, arendasul trebuie sa emita facturi respectand prevederile art. 155 din Codul fiscal.

Baza de impozitare a TVA pentru plata prin produse agricole a arendei, in acest caz, este constituita din valoarea de piata pentru respectiva livrare in conformitate cu art. 137 alin (1) lit. e) din Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare.



Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Arenda terenuri agricole. Tratament fiscal":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017

Atentie contabili!

Taxe si Impozite modificate in 2017
Noul Cod Fiscal a adus modificari majore!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

Comentarii (1)

04-Mar-2013

impozitul pentru terenul agricol arendat sa fie suportat de catre arendas intrucat acesta primeste toate subventiile.scutirea de la plata contributiilor de asigurari sociale de sanatate a contravalorii cerealelor ce revin arendatorilor-de pe suprafetele arendate





Subiectele saptamanii

  • ANAF implementeaza poprirea electronica
    • Poprirea electronica - Sistemul de comunicare a actelor de executare catre institutiile de credit prin intermediul mijloacelor electronice de transmitere la distanta este functionala din data de 23.06.2017. Prin intermediul acestui sistem este asigurata o comunicare rapida si eficienta a actelor de executare si sunt inlaturate deficientele legate de intarzierea ridicarii masurii popririi conturilor bancare in cazul stingerii obligatiilor fiscale, astfel incat activitatea contribuabililor sa fie...» citeste mai departe aici

  • Noua procedura de corectare a erorilor cuprinse in situatiile financiare anuale si raportarile contabile anuale
    • Va informam ca a fost modificata Procedura de corectare a erorilor cuprinse in situatiile financiare anuale si raportarile contabile anuale depuse de operatorii economici si persoanele juridice fara scop patrimonial. In Monitorul Oficial al Romaniei, partea I, nr. 467/21.06.2017, a fost publicat Ordinul ministrului finantelor publice nr. 894 din 16 iunie 2017 privind completarea Ordinul ministrului finantelor publice nr. 450/2016 pentru aprobarea Procedurii de corectare a erorilor...» citeste mai departe aici

  • Depunerea Raportarilor contabile la 30 iunie se face pana la 16 august 2017
    • In Monitorul Oficial al Romaniei nr.463/ 21.06.2017 a fost publicat OMFP nr.895/ 2017 pentru aprobarea Sistemului de raportare contabila la 30 iunie 2017 a operatorilor economici, precum si pentru reglementarea unor aspecte contabile. Actul normativ mentionat a intrat in vigoare la data publicarii in Monitorul Oficial. In conformitate cu prevederile acestui OMFP, operatorii economici care in exercitiul financiar precedent au inregistrat o cifra de afaceri de peste 220.000 lei vor trebui sa...» citeste mai departe aici

  • Amortizarea unui domeniu web. Care e tratamentul fiscal?
    • Toate analizele prezentate tin cont de situatii actuale, obstacole si nelamuriri aduse de legislatia in vigoare si acorda mare atentie unor situatii de care se lovesc multe societati in practica. Un studiu de caz pe care il propunem prin cele de mai jos face referire la amortizarea unui domeniu web, in contextul numarului in crestere de afaceri online. Astfel, in ce priveste incadrarea la art. 28 din Codul fiscal alin (4) lit. h) privind achizitia unui domeniu pe internet pe perioada...» citeste mai departe aici

  • Frauda de peste 35 milioane de lei, identificata de inspectorii
    • In perioada 06.12.2016 - 24.04.2017, inspectorii antifrauda din cadrul Directiei generale antifrauda fiscala au procedat la verificarea operatiunilor de comercializare a marfurilor, derulate in anul 2015, pe teritoriul Romaniei, de catre un operator economic, prin raportare la importurile realizate de acesta, in vederea estimarii bazei de impozitare. In urma verificarilor efectuate asupra documentelor de livrare marfa, intocmite si inregistrate, in evidenta contabila, in cursul anului 2015, de...» citeste mai departe aici

  • Servicii de promovare. Cum facturam, in ce priveste TVA-ul, factura catre firma straina?
    • In analiza urmatoare, o societate din Romania va incheia un acord de parteneriat pentru o conferinta organizata in Romania. Acordul incheiat cu o firma din alt stat non-UE. Obiectul acordului de parteneriat este acela de promovare a firmei straine in cadrul conferintei. Promovarea va consta si intr-o prezentare pe care o va tine un lector al firmei straine in timpul conferintei. Vom vedea daca factura emisa de catre firma din Romania va fi purtatoare sau nu de TVA. Potrivit intelegerii noastre,...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Taxele si Impozitele s-au modificat in 2017!

Cititi toate schimbarile din Noul Cod Fiscal
care se aplica anul acesta!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!


© 2007 - 2017 RENTROP & STRATON. All rights reserved.