Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Atentie la furnizorii declarati inactivi!

04-Feb-2010
6093

Problema fiscala


Cat de grave sunt implicatiile efectuarii unei tranzactii cu un contribuabil declarat inactiv? Cand este declarat un contribuabil inactiv? Cum aflam daca viitorul partener de afaceri a fost declarat inactiv?

Contribuabilii, atat persoanele juridice cat si entitatile fara personalitate juridica, sunt declarati inactivi daca indeplinesc una dintre urmatoarele conditii:

a) nu isi indeplinesc, pe parcursul unui semestru calendaristic, nicio obligatie declarativa prevazuta de lege;
b) se sustrag de la efectuarea inspectiei fiscale, prin declararea unor date de identificare a sediului social care nu permit organului fiscal identificarea acestuia;
c) organele fiscale au constatat ca nu functioneaza la sediul social sau la domiciliul fiscal declarat.

1. Din punctul de vedere al impozitului pe profit
Fiscul poate sa nu ia in considerare o tranzactie efectuata de un contribuabil declarat inactiv prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala.

De asemenea, nu sunt luate in considerare de catre Fisc nici tranzactiile efectuate cu un contribuabil declarat inactiv. Astfel, cheltuielile inregistrate in evidenta contabila, care au la baza un document emis de un contribuabil inactiv, al carui certificat de inregistrare fiscala a fost suspendat, nu sunt deductibile la calculul profitului impozabil.

Asadar, in cazul in care derulam o tranzactie cu un contribuabil declarat inactiv, operatiunea respectiva nu va fi luata in considerare de catre Fisc. Cu alte cuvinte, se considera ca acea tranzactie nu are la baza un document justificativ din punct de vedere fiscal.

Laboratorul Rentrop&Straton de proiectare a mijloacelor de protectie impotriva stresului contabililor a inventat casca de protectie care va apara de grelele lovituri cauzate de prea desele schimbari ale legislatiei fiscale! Casca noastra se numeste Newsletter Taxe si Impozite Actual!!!

2. Din punctul de vedere al TVA
Fiscul poate anula din oficiu inregistrarea unei persoane in scopuri de TVA in cazul in care aceasta figureaza in lista contribuabililor declarati inactivi. Dupa anularea inregistrarii in scopuri de TVA, persoanele impozabile pot solicita inregistrarea in scopuri de TVA numai daca inceteaza situatia care a condus la scoaterea din evidenta.

Deci, anularea inregistrarii in scopuri de TVA opereaza din oficiu. Din pacate, in cazul in care inceteaza situatia care a condus la anularea inregistrarii in scopuri de TVA, Fiscul nu va opera inregistrarea din oficiu, ci numai la solicitarea noastra. Asadar, este obligatoriu sa solicitamFiscului inregistrarea in scopuri de TVA, in cazul in care conditiile care au condus la anularea inregistrarii au incetat.

Pentru exercitarea dreptului de deducere a taxei aferente bunurilor sau serviciilor achizitionate, trebuie sa detinem o factura care sa cuprinda toate informatiile cerute de lege.

Astfel, in cazul efectuarii unei tranzactii cu o persoana declarata inactiva, factura intocmita de acesta nu indeplineste conditiile legale deoarece codul de inregistrare in scopuri de TVA al emitentului nu mai are valabilitate. In consecinta, nu avemdreptul sa deducemTVAdin factura emisa de un contribuabil declarat inactiv.

Important
Lista contribuabililor declarati inactivi se afiseaza pe pagina de internet a Agentiei Nationale de Administrare Fiscala.

Concluzie
In cazul efectuarii unei tranzactii cu un viitor partener de afaceri, este deosebit de importanta consultarea paginii de internet www.anaf.ro pentru a afla daca acel partener de afaceri este sau nu cuprins in lista contribuabililor declarati inactivi. Desi pare o sarcina complicata, ea ne scuteste de consecintele negative pe care le-am suporta in cazul in care acesta a fost declarat inactiv, respectiv:

* nu am avea dreptul sa deducem cheltuiala la calculul profitului impozabil;
* nu am avea dreptul sa deducem TVA din factura emisa de acesta.

Acte normative aplicabile:
Art. 78 alin. (5) din Codul de procedura fiscala
Art. 11 alin. (11), (12), art. 21 alin. (4) lit. r), art. 146 alin. (1) lit. a) si art. 153 alin. (8) din Codul fiscal.

Articol adaugat la 04 februarie 2010

Articol preluat din Newsletterul Taxe si Impozite Actual nr. 39/ ianuarie 2010

Drepturile de proprietate intelectuala asupra continutului acestui articol apartin Editurii Rentrop & Straton. Articolul poate fi preluat in limita a 500 de caractere, cu conditia sa fie insotit de textul: "Sursa: Portalul Fiscalitatea.ro" si link catre www.fiscalitatea.ro . In caz contrar, vom actiona conform legilor privind protectia drepturilor de proprietate intelectuala.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
keyboard_double_arrow_right

Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 
E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate


E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate
keyboard_double_arrow_left






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Infiintare PFA. Etape si acte necesare

    • Infiintarea unui PFA (Persoana Fizica Autorizata) reprezinta o optiune de luat in calcul pentru persoanele care doresc sa isi desfasoare activitatea profesionala in mod independent. Acest tip de organizare implica o procedura simplificata de infiintare, organizare si administrare, insa exista atat avantaje, cat si dezavantaje care trebuie sa fie pe deplin intelese. In acest articol, vom detalia etapele si documentele necesare pentru infiintarea unui PFA, oferindu-va in acelasi timp si cateva...» citeste mai departe aici

  • SAF-T in 2024. Contribuabili care trebuie sa depuna D406 si persoane care NU au aceasta obligatie

    • SAF-T reprezinta un standard international utilizat pentru transferul electronic de date din evidenta contabila si fiscala, de la contribuabili/platitori catre autoritatile fiscale si auditori. La noi, sistemul a fost introdus inca din anul 2022 pentru anumiti contribuabili si se aplica amenzi destul de mari in cazul in care acestia nu isi indeplinesc obligatiile legale. Mai exact, pentru raportare in SAF-T trebuie depusa D406 -Declaratia informativa privind fisierul standard de control...» citeste mai departe aici

  • Calendar ANAF: Declaratii fiscale cu scadenta in 25 octombrie 2024

    • ANAF a publicat Calendarul obligatiilor fiscale pentru luna octombrie 2024 pe site-ul oficial. Conform materialului, pana pe 25 octombrie 2024 trebuiesc depuse la fisc, de contibuabili, mai multe declaratii fiscale importante. Calendar ANAF: Declaratii fiscale cu scadenta In 25 octombrie 2024 Vineri, 25 octombrie Obligatii fiscale: Depunerea Declaratiei lunare privind obligatiile de plata la bugetul de stat – Formularul 100. Categorii de contribuabili: Contribuabilii care au...» citeste mai departe aici

  • D112 in 2024. Modelul aprobat prin Ordinul 6330/2024 va fi utilizat pentru veniturile lunii septembrie

    • Prin Ordinul 6330/2024, publicat recent in Monitorul Oficial, au fost oficializate noi instructiuni pentru completarea D112, dar si un nou model de formular. Modificarile au aparut in contextul intrarii in vigoare a Legii 360/2023 privind noua lege a pensiilor. Ordinul 6.330/1.587/1.630/3.121/2024 pentru aprobarea modelului, continutului, modalitatii de depunere si de gestionare a formularului 112 “Declaratie privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si...» citeste mai departe aici

  • Pensionarii platesc CASS pentru venituri din chirii? Ce spun specialistii

    • Veniturile din chirii, asa cum sunt definite in art. 83 din Codul Fiscal, sunt acele venituri obtinute din cedarea folosintei bunurilor, in bani si/sau in natura, provenind din cedarea folosintei bunurilor mobile si imobile, obtinute de catre proprietar, uzufructuar sau alt detinator legal, altele decat veniturile din activitati independente. In aceasta categorie sunt incluse: veniturile din inchirierea bunurilor imobile (case, apartamente, terenuri); veniturile din inchirierea bunurilor mobile...» citeste mai departe aici

  • E-Factura. Este OBLIGATORIE transmiterea in sistem a facturilor emise catre persoane fizice?

    • Factura electronica, asa cum este definita de OUG nr. 120/2021, este transmisa de operatorii economici (orice entitate care desfasoara o activitate economica constand in executarea de lucrari, livrarea de bunuri/produse si/sau prestarea de servicii) utilizand sistemul RO e-Factura in cadrul tranzactiilor efectuate cu: autoritati contractante/entitati contractante - B2G "Business to Government" alti operatori economici B2B "Business to Business" persoane fizice doar in situatia operatorilor...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!

E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate


Modificari importante in Codul fiscal!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016