
Raportul Special
realizat de specialisti
Problema fiscala
Cat de grave sunt implicatiile efectuarii unei tranzactii cu un contribuabil declarat inactiv? Cand este declarat un contribuabil inactiv? Cum aflam daca viitorul partener de afaceri a fost declarat inactiv?
Contribuabilii, atat persoanele juridice cat si entitatile fara personalitate juridica, sunt declarati inactivi daca indeplinesc una dintre urmatoarele conditii:
a) nu isi indeplinesc, pe parcursul unui semestru calendaristic, nicio obligatie declarativa prevazuta de lege;
b) se sustrag de la efectuarea inspectiei fiscale, prin declararea unor date de identificare a sediului social care nu permit organului fiscal identificarea acestuia;
c) organele fiscale au constatat ca nu functioneaza la sediul social sau la domiciliul fiscal declarat.
1. Din punctul de vedere al impozitului pe profit
Fiscul poate sa nu ia in considerare o tranzactie efectuata de un contribuabil declarat inactiv prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala.
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2025
Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari
De asemenea, nu sunt luate in considerare de catre Fisc nici tranzactiile efectuate cu un contribuabil declarat inactiv. Astfel, cheltuielile inregistrate in evidenta contabila, care au la baza un document emis de un contribuabil inactiv, al carui certificat de inregistrare fiscala a fost suspendat, nu sunt deductibile la calculul profitului impozabil.
Asadar, in cazul in care derulam o tranzactie cu un contribuabil declarat inactiv, operatiunea respectiva nu va fi luata in considerare de catre Fisc. Cu alte cuvinte, se considera ca acea tranzactie nu are la baza un document justificativ din punct de vedere fiscal.
2. Din punctul de vedere al TVA
Fiscul poate anula din oficiu inregistrarea unei persoane in scopuri de TVA in cazul in care aceasta figureaza in lista contribuabililor declarati inactivi. Dupa anularea inregistrarii in scopuri de TVA, persoanele impozabile pot solicita inregistrarea in scopuri de TVA numai daca inceteaza situatia care a condus la scoaterea din evidenta.
Deci, anularea inregistrarii in scopuri de TVA opereaza din oficiu. Din pacate, in cazul in care inceteaza situatia care a condus la anularea inregistrarii in scopuri de TVA, Fiscul nu va opera inregistrarea din oficiu, ci numai la solicitarea noastra. Asadar, este obligatoriu sa solicitamFiscului inregistrarea in scopuri de TVA, in cazul in care conditiile care au condus la anularea inregistrarii au incetat.
Pentru exercitarea dreptului de deducere a taxei aferente bunurilor sau serviciilor achizitionate, trebuie sa detinem o factura care sa cuprinda toate informatiile cerute de lege.
Astfel, in cazul efectuarii unei tranzactii cu o persoana declarata inactiva, factura intocmita de acesta nu indeplineste conditiile legale deoarece codul de inregistrare in scopuri de TVA al emitentului nu mai are valabilitate. In consecinta, nu avemdreptul sa deducemTVAdin factura emisa de un contribuabil declarat inactiv.
Important
Lista contribuabililor declarati inactivi se afiseaza pe pagina de internet a Agentiei Nationale de Administrare Fiscala.
Concluzie
In cazul efectuarii unei tranzactii cu un viitor partener de afaceri, este deosebit de importanta consultarea paginii de internet www.anaf.ro pentru a afla daca acel partener de afaceri este sau nu cuprins in lista contribuabililor declarati inactivi. Desi pare o sarcina complicata, ea ne scuteste de consecintele negative pe care le-am suporta in cazul in care acesta a fost declarat inactiv, respectiv:
* nu am avea dreptul sa deducem cheltuiala la calculul profitului impozabil;
* nu am avea dreptul sa deducem TVA din factura emisa de acesta.
Acte normative aplicabile:
Art. 78 alin. (5) din Codul de procedura fiscala
Art. 11 alin. (11), (12), art. 21 alin. (4) lit. r), art. 146 alin. (1) lit. a) si art. 153 alin. (8) din Codul fiscal.
Articol adaugat la 04 februarie 2010
Articol preluat din Newsletterul Taxe si Impozite Actual nr. 39/ ianuarie 2010
Drepturile de proprietate intelectuala asupra continutului acestui articol apartin Editurii Rentrop & Straton. Articolul poate fi preluat in limita a 500 de caractere, cu conditia sa fie insotit de textul: "Sursa: Portalul Fiscalitatea.ro" si link catre www.fiscalitatea.ro . In caz contrar, vom actiona conform legilor privind protectia drepturilor de proprietate intelectuala.
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Articole similare
Obligatiile fiscale pentru luna DECEMBRIE 2021 au fost publicate de ANAFSocietate dizolvata de Registrul Comertului. Ce documente se intocmesc privind obligatiile fiscale in continuare?Te doare capul de la Deducerea TVA? Avem 50 de solutii de tratament fiscal!Codul fiscal 2011 - Titlul VII (partea a IV-a)Bolos, despre controale fiscale din 2024: Actiunile ANAF vor fi TINTITE, nu se va umbla in orb. Cine este luat in vizorUltimele articole
Obiecte de inventar. MONOGRAFIE contabila privind casarea obiectelor de inventarE-Factura in relatia B2C: Cum sa procedati daca incasati sume prin transfer bancar[MODEL] Raspuns notificare de conformare E-TVA si reglementari cheie[IMPOZIT nerezidenti BOLT] Reglementari cheie si studii de caz utileLeasing financiar, autoturism cu utilizare mixta. MONOGRAFIE contabilaArticole similare
Ce declaratii depun asociatiile non-profit?Neutilizare casa de marcat si incasari eronate. Obligatii pentru operatorii economiciDividende achitate imputernicitilor asociatilor. Cum se aplica scutirea pentru dividendele achitate asociatului strain?Studiu de caz: Amortizare autoturismMai depunem sau nu declaratii? Asta-i intrebareaUltimele articole
Impozit pe profit. Exemplu de calcul pentru suma care poate fi redirectionata prin D177Declaratii ANAF. D100, D101 si D177 se depun pana pe 25 iunie si in 2025Declaratia 101. Cum sa tratezi provizioanele in mod corectImpozitul pe constructii 2025: cine il achita, cum se calculeaza + o speta utilaDeclaratia 101 in 2025. Cum se completeaza pierderile fiscale in formularul 101Articole similare
Ce se intampla cu cota unica si impozitele in 2015?Analiza zilei cu Irina Dumitrescu: Certificatul de atestare fiscala si Certificatul de obligatii bugetareNoile modificari ale Codului fiscal - ProiectScutirile de TAXE acordate pentru abonamentele de fitness in valoare de 400 euro/angajat se vor aplica din februarie 2023Stabilirea rezidentei fiscale in 2016. Intrebari si raspunsuri de la ANAFUltimele articole
Masuri fiscale iunie 2025: Cresteri de TAXE, controale extinse si taieri bugetare anuntate de viitorul GuvernCum sa-ti organizezi mai eficient veniturile si cheltuielile atunci cand esti freelancerE-Factura in relatia B2C: Cum sa procedati daca incasati sume prin transfer bancarReforma fiscala. TVA, salarii, micro, dividende - schimbari fiscale majore in 2025?Sunt MAJORATE TAXEle? Ce planuri fiscale au partidele in 2025Articole similare
IMCA vs. Impozitul pe Profit: Cum se regularizeaza IMPOZITEle in 2025Codul de identificare fiscala (CIF): Ce este si unde il gasestiCheltuieli de protocol. Consecintele depasirii plafonului de deductibilitatePFA. Obligatii declarative informative privind IMPOZITEle retinute la sursaBeneficiile legii sponsorizariiUltimele articole
Cum sa-ti organizezi mai eficient veniturile si cheltuielile atunci cand esti freelancerImpozitul pe profit. Greseala frecventa care te lasa fara bonificatia de 3%Sunt MAJORATE taxele? Ce planuri fiscale au partidele in 2025Primii pasi in antreprenoriat: ce trebuie sa stii inainte sa iti deschizi propria afacereImpozit chirii 2025. Cum trebuie completate D100 si D205 de catre firmeSfaturi de la experti
Contestatie rezultat inspectie fiscala
Intrebare: Perioada inspectiei fiscale este anul 2023, 2024 si lunile ianuarie, februarie, martie 2025. Suma respinsa pentru anul 2025 este de 22.480 lei. Cum pot contesta aceasta suma?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Intrebare: 1. Pentru actionarul cu domiciliul in Scotia, care primeste dividende din Romania, ce declaratie trebuie sa depuna societatea noastra: D205 sau D207? Daca am depus deja D205 pentru 2024, ce se mai poate face? 2. Ce documente...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA