Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu

TVA de la 1 septembrie pentru livrarea de energie. Cum se va aplica taxarea inversa?

11-Sep-2013
2825
Va aducem la cunostinta ca de la 1 septembrie 2013 se aplica taxarea inversa la TVA pentru livrarea de energie electrica catre un comerciant persoana impozabila, stabilit in Romania conform art. 125^1 alin. (2) din Legea nr. 571/2003 privind Codul Fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare si pentru transferul de certificate verzi, astfel cum sunt definite la art. 2 lit. h) din Legea nr. 220/2008 pentru stabilirea sistemului de promovare a producerii energiei din surse regenerabile de energie, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, ale carui principalele reglementari le prezentam in articolul de mai jos.

Livrarea de energie electrica

Comerciantul persoana impozabila reprezinta persoana impozabila a carei activitate principala, in ceea ce priveste cumpararile de energie electrica, o reprezinta revanzarea acesteia si al carei consum propriu de energie electrica este neglijabil. Prin consum propriu neglijabil de energie electrica se intelege un consum de maximum 1% din energia electrica cumparata in perioada ianuarie - noiembrie a fiecarui an calendaristic. Se considera ca are calitatea de comerciant persoana impozabila de energie electrica cumparatorul care detine licenta pentru activitatea de operator al pietei de energie electrica eliberata de Autoritatea Nationala de Reglementare in Domeniul Energiei, pentru tranzactiile pe piata pentru ziua urmatoare si pe piata intrazilnica.

De asemenea, se considera ca are calitatea de comerciant persoana impozabila de energie electrica si cumparatorul care indeplineste cumulativ urmatoarele conditii:

1. detine o licenta valabila de furnizare a energiei electrice eliberata de Autoritatea Nationala de Reglementare in Domeniul Energiei, care face dovada ca respectivul cumparator este un comerciant de energie electrica;

2. activitatea sa principala, in ceea ce priveste cumpararile de energie electrica, o reprezinta revanzarea acesteia si consumul sau propriu din energia electrica cumparata este neglijabil.

In acest sens, comerciantul trebuie sa depuna la organul fiscal competent, pana pe data de 10 decembrie a fiecarui an, o declaratie pe propria raspundere din care sa rezulte ca indeplineste conditia de la pct. 2, care este valabila pentru toate achizitiile de energie electrica efectuate in anul calendaristic urmator. Agentia Nationala de Administrare Fiscala are obligatia sa afiseze pe site-ul sau cel tarziu pana pe data de 31 decembrie a fiecarui an lista persoanelor impozabile care au depus declaratiile respective.

Pentru achizitiile de energie electrica efectuate in anul in care cumparatorul obtine o licenta valabila de furnizare a energiei electrice eliberata de Autoritatea Nationala de Reglementare in Domeniul Energiei, care face dovada ca respectivul cumparator este un comerciant de energie electrica, cumparatorul trebuie sa transmita vanzatorului o declaratie pe propria raspundere din care sa rezulte ca activitatea sa principala, in ceea ce priveste cumpararile de energie electrica o reprezinta revanzarea acesteia si consumul sau propriu estimat din energia electrica cumparata este neglijabil, care este valabila pana la data de 31 decembrie a anului respectiv.

Important! In regim tranzitoriu, conform art. V din Ordonanta Guvernului nr. 28/2013 privind reglementarea unor masuri fiscal-bugetare, prin exceptie de la prevederile art. 160 alin. (2) lit. e) pct. 2 din Codul Fiscal, pentru achizitiile de energie electrica efectuate incepand cu 1 septembrie 2013 si pana la finalul anului 2013, cumparatorul trebuie sa transmita vanzatorului o declaratie pe propria raspundere care va fi valabila pana la 31 decembrie 2013 inclusiv, din care sa rezulte ca activitatea sa principala, in ceea ce priveste cumpararile de energie electrica, o reprezinta revanzarea acesteia si consumul sau propriu din energia electrica cumparata este neglijabil, respectiv este de maximum 1% din energia electrica cumparata in perioada ianuarie - iulie 2013.

Transferul de certificate verzi

In vederea aplicarii corecte a prevederilor legale, taxarea inversa se aplica doar pentru transferul de certificate verzi intre persoane impozabile inregistrate in scopuri de TVA conform art. 153 din Codul Fiscal, nu si in situatia in care furnizorii de energie care au obligatia de a achizitiona astfel de certificate isi recupereaza cheltuiala cu aceste certificate de la consumatorii finali de energie chiar daca acestia sunt persoane impozabile inregistrate in scopuri de TVA. Astfel, potrivit prevederilor art. 8 alin. (4) din Legea nr. 220/2008 pentru stabilirea sistemului de promovare a producerii energiei din surse regenerabile de energie, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, in factura de energie electrica transmisa consumatorilor finali de catre furnizori, valoarea certificatelor verzi se factureaza separat fata de tarifele/preturile pentru energia electrica, precizandu-se temeiul legal. Aceasta valoare reprezinta produsul dintre valoarea cotei anuale obligatorii de achizitie de certificate estimate de catre ANRE, cantitatea de energie electrica facturata si pretul mediu ponderat al certificatelor verzi tranzactionate pe pietele centralizate de certificate verzi in cele mai recente 3 luni de tranzactionare incheiate.

Important! Furnizorii de energie nu transfera certificate verzi catre consumatorii finali de energie, ci isi recupereaza costul generat de achizitionarea certificatelor verzi de la consumatori. Suma recuperata de furnizor de la un consumator nu reprezinta contravaloarea unui anumit numar de certificate verzi, ci este produsul unor factori, printre care si cantitatea de energie livrata. Astfel, rezulta din prevederile legale care reglementeaza modul de functionare a acestui sistem de promovare a producerii energiei din surse regenerabile de energie ca furnizorul nu transfera certificate verzi catre consumator, ci isi recupereaza de la acesta un cost generat de livrarea de energie.

Avand in vedere prevederile art. 137 alin. (1) lit. a) din Codul Fiscal, potrivit carora baza de impozitare a TVA este constituita din tot ceea ce constituie contrapartida obtinuta sau care urmeaza a fi obtinuta de furnizor ori prestator din partea cumparatorului, [...], precizam ca certificatele verzi facturate de furnizorii de energie catre consumatorii de energie reprezinta o parte din contrapartida obtinuta sau care urmeaza a fi obtinuta de furnizor din partea consumatorului de energie si, in consecinta, este inclusa in baza de impozitare a TVA, chiar daca este evidentiata distinct in factura, pentru aceste sume aplicandu-se acelasi regim al TVA aplicabil livrarii de energie.

Atentie! Mecanismul taxarii inverse prevazut la art. 160 alin. (2) lit. e) din Codul Fiscal pentru livrarea de energie electrica se aplica numai in situatia in care furnizorul este o persoana impozabila inregistrata in scopuri de TVA in Romania conform art. 153 din Codul Fiscal, iar beneficiarul este o persoana impozabila stabilita si inregistrata in scopuri de TVA in Romania conform art. 153 din Codul Fiscal. in situatia in care beneficiarul livrarii de energie nu este stabilit in Romania, chiar daca este inregistrat in scopuri de TVA in Romania potrivit art. 153 din Codul Fiscal, nu sunt aplicabile prevederile art. 160 din Codul Fiscal intrucat locul livrarii de energie nu este considerat din punct de vedere al TVA in Romania, conform prevederilor art. 132 alin. (1) lit. e) si f) din Codul Fiscal. In acest caz, operatiunea nu este impozabila in Romania, ci in statul in care este stabilit beneficiarul sau, dupa caz, in statul in care beneficiarul utilizeaza si consuma efectiv energia.

Informatii suplimentare pot fi obtinute accesand site-ul Ministerului Finantelor Publice, la adresa www.mfinante.ro, Sectiunea Info TVA/ Informatii despre regimul TVA/ Circulara MFP nr. 408.436/02.09.2013.

Sursa: DGFP Valcea


Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "TVA de la 1 septembrie pentru livrarea de energie. Cum se va aplica taxarea inversa?":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme

Atentie contabili!

Autoturisme pe firma - deducerea cheltuielilor in 2019​
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscall

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Propunerea ministrului de Finante: Absolventii programului de internship al Guvernului ar putea fi angajati fara concurs
    • Potrivit unei declaratii facute de ministrul Finantelor, Eugen Teodorovici, nu este exclus ca legislatia in vigoare sa fie modificata in asa fel incat tinerii care urmeaza un program de internship la Guvern sa poata fi angajati automat, fara concurs, in administratia publica, pe postul de debutant. Ministrul Teodorovici a participat, miercuri 17 iulie, la lansarea Programului Oficial de Internship al Guvernului Romaniei, editia 2019. Acesta le-a vorbit tinerilor inscrisi in program si le-a spus...» citeste mai departe aici

  • Taxe datorate Fondului pentru mediu. Cele 15 taxe obligatorii pe care ORICE FIRMA le are de platit
    • Agentia de Mediu ia in vizor toate firmele care incearca sa “fenteze” legea, pentru a scapa de plata taxelor introduse de OUG nr. 196/2005. Poate ca nu stiati, dar toate firmele sunt vizate de aceste modificari privind taxele datorate Fondului pentru Mediu, 15 dintre ele fiind obligatorii pentru toate firmele. Vorbim despre taxele privind gestionarea ambalajelor, anvelopelor, pungilor pentru cumparaturi, uleiurilor uzate etc. Inspectorii Agentiei de Mediu verifica, in special, daca...» citeste mai departe aici

  • MFP modifica Legea prevenirii: Cei care incalca termenul de utilizare a noilor case de marcat, amendati de la prima abatere
    • Ministerul Finantelor Publice (MFP) a pus in dezbatere publica un proiect de Hotarare prin care se propune modificarea Legii prevenirii, astfel incat contribuabilii care nu au respectat termenul de dotare cu noile case de marcat sa poata fi sanctionati inca de la prima abatere. Amenda este cuprinsa intre 8.000 de lei si 10.000 de lei. De altfel, acestora le va fi suspendata activitatea si le vor fi confiscate sumele nejustificate, tot de la prima abatere. “MFP propune, printr-un...» citeste mai departe aici

  • OUG 43 - Clarificari privind facilitatile fiscale in domeniul constructiilor (ANAF)
    • Directia Generala Regionala a Finantelor Publice Craiobva aduce in atentia contribuabililor o nota informativa privind cateva precizari suplimentare legat de facilitatile fiscale in domeniul constructiilor aplicabile prin OUG 43/2019. Asadar, luna trecuta, la 21 iunie 2019, a fost publicata in Monitorul Oficial OUG 43/2019 pentru modificarea si completarea unor acte normative care privesc stabilirea unor masuri in domeniul investitiilor, fiind introduse noi coduri CAEN. Datorita interesului...» citeste mai departe aici

  • Salarii stabilite in baza unor hotarari judecatoresti. Tratament fiscal
    • Avem urmatorul caz: Un salariat concediat de companie a castigat in instanta procesul cu rezolutia urmatoare: "Dispune anularea in integralitate a deciziei de sanctionare emisa de parat. Repune partile in situatia anterioara concedierii, in sensul reintegrarii salariatului pe functia si postul detinute anterior emiterii deciziei. Obliga parata sa-i plateasca reclamantului o despagubire egala cu salariile indexate, majorate si reactualizate si cu celelalte drepturi de care ar fi beneficiat...» citeste mai departe aici

  • Neconcordante intre Declaratia 101 si impozitul pe profit. Monografie contabila
    • "Am primit o notificare de la ANAF prin care imi spun ca sunt neconcordante intre declaratia 101 si impozitul pe profit pentru anul 2015. Ceea ce este adevarat, dar nu prea imi da nimeni o solutie ce pot face. Contabila de pe atunci nu a inregistrat storno la 691 (la sfarsitul anului firma era pe pierdere). Intre timp nu mai e aceeasi contabila, firma e in procedura de faliment, dar nu asta conteaza, cei de la anaf vor sa ne regleze sumele. Mai concret, avem situatia: trim 1 /2015 - prin D100 a...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2019 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Autoturisme pe firma - deducerea cheltuielilor in 2019​
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscal

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016