Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Autofactura pentru operatiuni intracomunitare cu bunuri

21-Sep-2012
7492
La data de 15.06.2012 o societate a incasat o suma de la o societate din Ungaria (adica din UE) ca si avans pentru marfa.Tot in data de 15.06.2012 a achitat un avans catre o societate din afara UE. Societatea romana nu a emis factura de avans catre societatea din UE si nici nu a primit factura de avans de la societatea din afara UE. Vom vedea ce obligatii privind facturarea avansului catre societatea din Ungaria si autofacturarea avansului platit catre societatea non UE exista si care este data limita pentru facturarea avansului si intocmirea autofacturii.

In situatia in care receptionam marfa in iunie, mai trebuie intocmita factura de avans pentru suma incasata si autofactura pentru suma platita sau este de ajuns intocmirea facturii finale? Dar in situatia in care marfa se receptioneaza in luna iulie? Mentionez ca factura a fost emisa de societatea furnizoare in luna iunie, dar inca nu stim cand a intrat marfa pe teritoriul UE si cand factureaza societatea de expeditie serviciile de la vama catre noi.

Raspuns: Obligatia emiterii facturii intervine doar pentru avansul incasat in dat de 15.05.2012 de la partenerul intracomunitar. Emiterea facturii se efectueaza in baza prevederilor articolului 155 alineatul 1 din Codul fiscal, "…….persoana impozabila trebuie sa emita o factura catre fiecare beneficiar pentru suma avansurilor incasate in legatura cu o livrare de bunuri sau o prestare de servicii, cel tarziu pana in cea de-a 15-a zi a lunii urmatoare celei in care a incasat avansurile, cu exceptia cazului in care factura a fost deja emisa."

Valoarea facturii emise se raporteaza atat prin declaratia cod 390 cu simbolul L cat prin decontul de TVA cod 300 la randul 1. Autofactura nu se mai emite in situatia in care livrarea intracomunitara are loc in luna in care s-a incasat avansul, fiind suficienta intocmirea facturii comerciale. Pentru avansurile aferente livrarilor intracomunitare, incadrate de asemenea la operatiuni scutite cu drept de deducere TVA conform prevederilor art. 143 alin. (2) lit. a) nu trebuie sa prezentati documente justificative in baza prevederilor OMFP 2222/2006, cu modificarile si completarile ulterioare similar obligatiei care intervine in cazul livrarilor intracomunitare de bunuri.

Pentru emiterea unei facturi de avans aferent unei livrari de bunuri catre un partener intracomunitar am in vedere urmatoarele prevederi:


• art. 134^3 "Exigibilitatea pentru livrari intracomunitare de bunuri, scutite de taxa" alin. (2) lit. b) din care rezulta ca exigibilitatea taxei intervine la emiterea facturii prevazute la art. 155 alin. (1), daca factura este emisa inainte de a 15-a zi a lunii urmatoare celei in care a intervenit faptul generator. Faptul generator este determinat de incasarea integrala a avansului.

• punctul 16^2 alin. (1) din norme metodologice de aplicare a art. 134^3 alin. (2) din Codul fiscal conform caruia exigibilitatea intervine la data emiterii unei facturi inainte de a 15-a zi a lunii urmatoare celei in care a intervenit faptul generator, indiferent daca factura a fost emisa pentru incasarea unui avans sau pentru contravaloarea integrala ori partiala a livrarii.

De asemenea la punctul 16^2 alin. (2) regasim precizarea conform careia exigibilitatea determina perioada fiscala in care livrarea intracomunitara scutita se inregistreaza in decontul de TVA cod 300 si declaratia recapitulativa cod 390. Aceste prevederi se regasesc si in urmatoarelor doua acte normative:

• OMFP 3665/2011 pentru aprobarea modelului si continutului formularului (300) "Decont de taxa pe valoarea adaugata" prin care se prevede ca la randul 1 se inscriu informatiile preluate din jurnalul de vanzari privind baza de impozitare pentru livrarile intracomunitare de bunuri taxabile in Romania pentru care exigibilitatea taxei intervine in perioada de raportare, inclusiv pentru sumele din facturile pentru incasari de avansuri partiale pentru livrarile intracomunitare de bunuri scutite;

• OMFP 76 din 21 ianuarie 2010 pentru aprobarea modelului si continutului formularului (390 VIES) "Declaratie recapitulativa privind livrarile/achizitiile/prestarile intracomunitare" prin care se face precizarea ca persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA depun declaratia recapitulativa numai pentru lunile calendaristice in care ia nastere exigibilitatea taxei. Referitor la livrarile intracomunitare de bunuri, se raporteaza suma totala a livrarilor intracomunitare de bunuri, pe fiecare cumparator, pentru care exigibilitatea taxei intervine in luna calendaristica respectiva, inclusiv sumele din facturile pentru incasari de avansuri pentru livrari intracomunitare de bunuri, scutite.

Operatiunea se raporteaza la cursul valutar in vigoare la data emiterii facturii de avansului, fiind respectate prevederile art. 139^1 "Cursul de schimb valutar" din Codul fiscal alin. (2) prin care se reglementeaza faptul ca baza de impozitare a unei operatiuni exprimata in valuta se determina prin utilizarea cursului de schimb B.N.R. din data la care intervine exigibilitatea taxei pentru livrarea intracomunitara efectuata.

In alta ordine de idei, pentru avansul achitat furnizorului extracomunitar nu aveti obligatia emiterii autofacturii. Aduc drept argument prevederile art. 155^1 "Alte documente" alin. (1) din care rezulta ca este obligata sa emita autofactura persoana impozabila sau persoana juridica neimpozabila, obligata la plata taxei in conditiile art. 150 alin. (2) - (4) si (6) si ale art. 151 din Codul fiscal care nu a primit factura de la furnizor/prestator. Aceste obligatii de plata se refera la achizitiile intracomunitare de servicii si bunuri. Aceleasi obligatii intervin si in situatia in care s-a platit un avans pentru aceleasi tip de operatiuni,.

In situatia in care bunurile din import sunt puse in libera circulatie pe teritoriul comunitar, dar nu pe teritoriul Romaniei, bunurile livrate de catre un partener stabilit pe teritoriul tert reprezinta pentru firma din Romania o achizitie intracomunitara de bunuri. In acest caz trebuie emisa autofactura.

Totusi, autofactura nu trebuie emisa in situatia in care bunurile insotite de factura sunt primite in aceEasi luna in care s-a achitat avansul, aspect reglementat prin art. 155^1 "Alte documente" alin. (2) din Codul fiscal. In acest caz, este suficienta factura comerciala intocmita de catre furnizor.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MODEL] Contract de mecenat si reglementari cheie

    • Contractul de mecenat este un instrument juridic prin care o persoana fizica sau juridica ofera sprijin material ori financiar unei activitati culturale, artistice, stiintifice sau educationale, fara a urmari un beneficiu direct. Acest tip de contract este reglementat de Legea nr. 32/1994 si se bazeaza pe principiul generozitatii si al recunoasterii meritelor celor sustinuti. In acest articol vom prezenta principalele reglementari cheie cu privire la actul de mecenat si vom prezenta un model de...» citeste mai departe aici

  • Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an

    • Angajatorii pot oferi salariatilor, pe langa salariul de baza, o serie de beneficii si facilitati care, in anumite conditii, nu sunt impozabile. Aceste avantaje contribuie la motivarea si fidelizarea personalului, fara a genera obligatii fiscale suplimentare pentru angajati. In acest articol, vom prezenta principalele tipuri de beneficii si facilitati salariale neimpozabile care pot fi acordate intr-un an, precum si conditiile legale de acordare. » citeste mai departe aici

  • Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025

    • In contextul modificarilor fiscale aplicabile din 2025, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita obligatiilor declarative si de plata. Schimbarea regimului de impozitare, de la microintreprindere la impozit pe profit, impune completarea corecta a formularelor fiscale. In continuarea articolului vom vedea cateva clarificari privind completarea Declaratiei 101 in aceste situatii. Astfel, un contribuabil are nelamuriri in legatura cu urmatoarele. Daca in trimestrul 1 am fost platitor...» citeste mai departe aici

  • Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?

    • Registrul unic de control este un document obligatoriu pentru contribuabilii persoane juridice inregistrati la Registrul Comertului, avand rolul de a evidentia toate controalele efectuate de autoritatile competente. Reglementat prin Legea nr. 252/2003, acest registru se pastreaza la sediul social si la sediile secundare autorizate. In contextul schimbarii sediului social, apar frecvent intrebari legate de necesitatea unui nou registru. Astfel, un contribuabil intreaba daca are nevoie de un alt...» citeste mai departe aici

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016