Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Care sunt obligatiile de inregistrare pentru administratorul nerezident?

04-Nov-2014
2732
In analiza de mai jos, pornim de la o societate pe actiuni din Romania care are incheiat un contract de management cu o persoana fizica nerezidenta (din Anglia). Persoana fizica nerezidenta isi desfasoara activitatea pe teritoriul Romaniei si detine Certificat de Inregistrare eliberat de O.R.I. - Bucuresti, avand CNP.

Societatea retine si plateste toate impozitele si contributiile specifice legislatiei din Romania. Vom vedea daca acest contract de management incheiat cu persoana fizica nerezidenta se inregistreaza la Autoritatea fiscala din Romania si daca este obligatorie obtinerea NIF pentru persoana nerezidenta.

Cetatenii Uniunii Europene care intra pe teritoriul Romaniei beneficiaza de drept de rezidenta pentru o perioada de pana la 3 luni de la data intrarii in tara, fara indeplinirea vreunei conditii suplimentare. Daca au insa statutul de lucrator (desfasoara pe teritoriul Romaniei activitati dependente sau activitati independente, in conditiile legii), au dreptul de rezidenta in Romania pentru o perioada mai mare de 3 luni.

Astfel, in temeiul art. 41 alin. (1) din OUG 102/2005, fiecarui cetatean al Uniunii Europene, precum si oricarui membru de familie care a fost luat in evidentele Oficiului Roman pentru Imigrari i se atribuie un cod numeric personal care se inscrie in documentul care atesta rezidenta pe teritoriul Romaniei.

In materie fiscala, in vederea identificarii persoanei in vederea raportarii obligatilor fiscale datorate, legislatia fiscala permite atribuirea codui de identificare fiscala, care poate fi codul numeric personal dobandit sau pentru persoanele fizice care nu detin cod numeric personal, numarul de identificare fiscala atribuit de organul fiscal.

De asemenea, in scopul administrarii impozitului pe venit, in cazul persoanelor fizice care sunt contribuabili potrivit Titlului III privind impozitul pe venit din Codul fiscal, codul de identificare fiscala este codul numeric personal, pentru persoanele fizice fiind asadar necesara atribuirea codului de identificare fiscala de catre organul fiscal pe baza declaratiei de inregistrare fiscala doar daca desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere sau nu detin cod numeric personal (art. 72 alin.(1) lit. c) si e) din Codul de procedura fiscala).

Pentru persoanele fizice care nu detin cod numeric personal si realizeaza numai venituri supuse regulilor de impunere la sursa, iar impozitul retinut este final, atribuirea de catre organul fiscal a codului de identificare fiscala se poate face si la solicitarea platitorului de venit.
In cazul prezentat, intrucat persoana fizica detine un cod numeric personal, obtinut ca urmare a depunerii documentatiei la Oficiul Roman pentru Imigrari in vederea luarii in evidenta si eliberarii certificatului de inregistrare a rezidentei, consideram ca acesta va putea fi folisit pentru declararea obligatiilor fiscale retinute la sursa de catre societate.
 
In ceea ce priveste inregistrarea contractelor la administratia fiscala de catre persoanele juridice romane, prevederile art. 8 alin. (7 indice 1) din Codul fiscal,
pct. 21 indice 1 din Normele metodologice pentru aplicarea acestui articol reglementeaza aceasta obligatie pentru prestari de servicii de natura activitatilor de lucrari de constructii, montaj, supraveghere, consultanta, asistenta tehnica si orice alte activitati executate de persoane fizice nerezidente pe teritoriul Romaniei. Astfel, daca persoanele juridice romane sunt beneficiare ale unor prestari de servicii de natura activitatilor de lucrari de constructii, montaj, supraveghere, consultanta, asistenta tehnica si orice alte activitati in sensul de servicii prestate in Romania, care genereaza venituri impozabile, executate de persoane fizice nerezidente pe teritoriul Romaniei, acestea au obligatia sa inregistreze contractele incheiate cu acesti parteneri la organele fiscale competente, potrivit procedurii instituite prin OPANAF 1400/2012.

Totodata, consideram ca trebuie analizate si aspectele legate de obtinerea rezidentei fiscale in contextul art. 40 alin. (2) si urmatoarele din Codul fiscal coroborate cu cele ale art. 7 alin. (1) pct. 23 din Codul fiscal. In acest sens, trebuie respectate prevederile OMFP 74/2012 dat in aplicarea prevederile art. 40 alin. (2)-(7) si ale art. 118 alin.(5) din Codul fiscal.

In cazul persoanelor fizice nerezidente, este instituita obligatia de inregistrare la administratia fiscala a formularului "Chestionar pentru stabilirea rezidentei fiscale a persoanei fizice la sosirea in Romania" insotit de documentele justificative mentionate la art. 11 din ordin, in 30 de zile de la implinirea termenului de 183 de zile de prezenta in Romania, pentru a se stabili daca sunt supuse obligatiei fiscale integrale pentru veniturile din Romania si strainate sau doar pentru veniturile obtinute in calitate de administrator din Romania.



Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro




Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Care sunt obligatiile de inregistrare pentru administratorul nerezident?":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Codul Fiscal 2018 - Care Cheltuieli sunt Deductibile si care NU sunt?

Atentie contabili!

Cheltuieli Deductibile - exemple si explicatii‚Äč
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscal

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2018 - Care Cheltuieli sunt Deductibile si care NU sunt?


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Pana la 30 octombrie, ANAF va emite deciziile privind CAS pentru anii 2016 si 2017
    • In M.Of nr. 854 din data de 09.10.2018 a fost publicat O.A.N.A.F. nr. 2323/2018 pentru aprobarea termenului de emitere si transmitere a deciziilor de impunere privind stabilirea contributiilor de asigurari sociale datorate de persoanele fizice pentru anii 2016 si 2017. Ordinul prevede ca pana la data de 30 octombrie 2018, organul fiscal central competent trebuie sa stabileasca obligatiile anuale de plata a contributiei de asigurari sociale datorate de persoanele fizice pentru anii fiscali 2016...» citeste mai departe aici

  • Persoana fizica neautorizata, achizitie si revanzare vehicule second-hand. Conditii
    • Cazul persoanelor fizice care achizitioneaza masini second-hand din Europa, pe care le inregistreaza pe numele propriu, pentru ca apoi sa le vanda mai departe altor persoane fizice din Romania, a luat amploare in tara noastra. Astazi, vom vorbi despre un astfel de caz. In august 2017, o persoana fizica neautorizata a facut obiectul unui control inopinat privind TVA in urma caruia s-a incheiat un proces verbal, deoarece in perioada ianuarie 2011 - decembrie 2016 a achizitionat autovehicule...» citeste mai departe aici

  • BNR: Datoria externa totala a Romaniei a crescut cu 648 de milioane de euro
    • In primele doua trimestre din anul in curs, perioada ianuarie - august 2018, datoria externa totala a Romaniei a crescut cu 0,66% (648 de milioane de euro), fata de perioada similara a anului trecut, urcand acum pana la 98 de miliarde de euro, potrivit datelor provizorii anuntate, luni, de Banca Natioanala a Romaniei - BNR. Potrivit sursei citate, datoria externa pe termen lung a insumat 67,395 de miliarde de euro la 31 august 2018 (68,8% din totalul datoriei externe), in scadere cu 1,6% fata de...» citeste mai departe aici

  • Sponsorizari acordate de societate platitoare de impozit pe profit. Tratament fiscal
    • Care este tratamentul fiscal care se aplica in cazul sponsorizarii acordate de o societate platitoare de impozit pe profit? Asadar, specialistii nostri ne vor arata daca sponsorizarea este deductibila din impozitul pe profit, in situatia in care o societate romaneasca, platitoare de impozit pe profit, acorda in baza unui contract de sponsorizare o suma lunara de 400 lei catre Ambasada Bulgariei din Romania in vederea sustinerii activitatilor din domeniul educatiei, respectiv intretinerea unei...» citeste mai departe aici

  • APAPR: Din cauza nerespectarii legii, romanii au in conturile pentru Pilonul II sume mai mici cu 17,8%
    • Din cauza nerespectarii Legii 411/2004 privind fondurile de pensii administrate privat, romanii au sume cu 17,8% mai mici in contul lor personal de Pilon II. De altfel, impactul la nivelul Pilonului II, tradus prin contributii nevirate, este de 1,9 miliarde de euro, dupa cum arata directorul general al fondului BCR Pensii si presedintele Asociatiei pentru Pensiile Administrate Privat din Romania (APAPR), Radu Craciun. Prezent la o conferinta de specialitate, presedintele APAPR a subliniat ca...» citeste mai departe aici

  • Programul Start-up Nation, modificat! Ministerul pentru IMM renunta la regula: primul venit, primul servit!
    • Ministerul pentru Mediul de Afaceri, Comert si Antreprenoriat (MMACA) a publicat, marti, 16 octombrie, noua versiune a programului Start-Up Nation 2018. Versiunea actualizata a proiectului Ordonantei de Urgenta pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta nr. 10/2017 pentru stimularea infiintarii de noi intreprinderi mici si mijlocii, act normativ care se afla in dezbatere publica incepand cu data de 1 octombrie 2018 a suferit modificari ca urmare a sugestiilor primite de la...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2018 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Cheltuieli Deductibile - exemple si explicatii‚Äč
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscal

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2018 - Care Cheltuieli sunt Deductibile si care NU sunt?

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016