Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Care sunt obligatiile de inregistrare pentru administratorul nerezident?

04-Nov-2014
3136
In analiza de mai jos, pornim de la o societate pe actiuni din Romania care are incheiat un contract de management cu o persoana fizica nerezidenta (din Anglia). Persoana fizica nerezidenta isi desfasoara activitatea pe teritoriul Romaniei si detine Certificat de Inregistrare eliberat de O.R.I. - Bucuresti, avand CNP.

Societatea retine si plateste toate impozitele si contributiile specifice legislatiei din Romania. Vom vedea daca acest contract de management incheiat cu persoana fizica nerezidenta se inregistreaza la Autoritatea fiscala din Romania si daca este obligatorie obtinerea NIF pentru persoana nerezidenta.

Cetatenii Uniunii Europene care intra pe teritoriul Romaniei beneficiaza de drept de rezidenta pentru o perioada de pana la 3 luni de la data intrarii in tara, fara indeplinirea vreunei conditii suplimentare. Daca au insa statutul de lucrator (desfasoara pe teritoriul Romaniei activitati dependente sau activitati independente, in conditiile legii), au dreptul de rezidenta in Romania pentru o perioada mai mare de 3 luni.

Astfel, in temeiul art. 41 alin. (1) din OUG 102/2005, fiecarui cetatean al Uniunii Europene, precum si oricarui membru de familie care a fost luat in evidentele Oficiului Roman pentru Imigrari i se atribuie un cod numeric personal care se inscrie in documentul care atesta rezidenta pe teritoriul Romaniei.

In materie fiscala, in vederea identificarii persoanei in vederea raportarii obligatilor fiscale datorate, legislatia fiscala permite atribuirea codui de identificare fiscala, care poate fi codul numeric personal dobandit sau pentru persoanele fizice care nu detin cod numeric personal, numarul de identificare fiscala atribuit de organul fiscal.

De asemenea, in scopul administrarii impozitului pe venit, in cazul persoanelor fizice care sunt contribuabili potrivit Titlului III privind impozitul pe venit din Codul fiscal, codul de identificare fiscala este codul numeric personal, pentru persoanele fizice fiind asadar necesara atribuirea codului de identificare fiscala de catre organul fiscal pe baza declaratiei de inregistrare fiscala doar daca desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere sau nu detin cod numeric personal (art. 72 alin.(1) lit. c) si e) din Codul de procedura fiscala).

Pentru persoanele fizice care nu detin cod numeric personal si realizeaza numai venituri supuse regulilor de impunere la sursa, iar impozitul retinut este final, atribuirea de catre organul fiscal a codului de identificare fiscala se poate face si la solicitarea platitorului de venit.
In cazul prezentat, intrucat persoana fizica detine un cod numeric personal, obtinut ca urmare a depunerii documentatiei la Oficiul Roman pentru Imigrari in vederea luarii in evidenta si eliberarii certificatului de inregistrare a rezidentei, consideram ca acesta va putea fi folisit pentru declararea obligatiilor fiscale retinute la sursa de catre societate.
 
In ceea ce priveste inregistrarea contractelor la administratia fiscala de catre persoanele juridice romane, prevederile art. 8 alin. (7 indice 1) din Codul fiscal,
pct. 21 indice 1 din Normele metodologice pentru aplicarea acestui articol reglementeaza aceasta obligatie pentru prestari de servicii de natura activitatilor de lucrari de constructii, montaj, supraveghere, consultanta, asistenta tehnica si orice alte activitati executate de persoane fizice nerezidente pe teritoriul Romaniei. Astfel, daca persoanele juridice romane sunt beneficiare ale unor prestari de servicii de natura activitatilor de lucrari de constructii, montaj, supraveghere, consultanta, asistenta tehnica si orice alte activitati in sensul de servicii prestate in Romania, care genereaza venituri impozabile, executate de persoane fizice nerezidente pe teritoriul Romaniei, acestea au obligatia sa inregistreze contractele incheiate cu acesti parteneri la organele fiscale competente, potrivit procedurii instituite prin OPANAF 1400/2012.

Totodata, consideram ca trebuie analizate si aspectele legate de obtinerea rezidentei fiscale in contextul art. 40 alin. (2) si urmatoarele din Codul fiscal coroborate cu cele ale art. 7 alin. (1) pct. 23 din Codul fiscal. In acest sens, trebuie respectate prevederile OMFP 74/2012 dat in aplicarea prevederile art. 40 alin. (2)-(7) si ale art. 118 alin.(5) din Codul fiscal.

In cazul persoanelor fizice nerezidente, este instituita obligatia de inregistrare la administratia fiscala a formularului "Chestionar pentru stabilirea rezidentei fiscale a persoanei fizice la sosirea in Romania" insotit de documentele justificative mentionate la art. 11 din ordin, in 30 de zile de la implinirea termenului de 183 de zile de prezenta in Romania, pentru a se stabili daca sunt supuse obligatiei fiscale integrale pentru veniturile din Romania si strainate sau doar pentru veniturile obtinute in calitate de administrator din Romania.



Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro




Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Care sunt obligatiile de inregistrare pentru administratorul nerezident?":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme

Atentie contabili!

Autoturisme pe firma - deducerea cheltuielilor in 2019​
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscall

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • OFICIAL: Noua procedura de inregistrare a contractele de chirie in 2019!
    • Noua procedura de inregistrare a Contractelor de inchiriere la organele fiscale a fost, in sfarsit, publicata in Monitorul Oficial! Astfel, contractele pot fi din nou inscrise la ANAF, inclusiv online. Desi luand in considerare modificarile Normelor Codului Fiscal din prima parte a anului 2018 rezulta ca nu mai este necesara inregistrarea contractelor la ANAF, cu doua luni inainte de finalul lui 2018, ANAF-ul a pregatit un nou Ordin pentru stabilirea unei noi proceduri de inregistrare a...» citeste mai departe aici

  • Scoaterea din evidenta a unor creante mai vechi de 5 ani
    • In acest studiu de caz vom vorbi despre scoatere din evidenta a unor creante mai vechi de 5 ani, plecand de la urmatorul caz: "Am preluat o creanta de la o alta firma, pe care am inregistrat-o in 461, creanta este mai veche de 5 ani. In momentul de fata firma este lichidata, avem sentinta judecatoreasca. Va rugam se ne spuneti ce inregistrari contabile trebuie sa facem". Raspunsul specialistului Creantele aferente clientilor neincasati reprezinta creante prescrise in cazul in care acestea sunt...» citeste mai departe aici

  • MFP modifica Legea contabilitatii si Legea societatilor (proiect de Ordonanta)
    • Ministerul Finantelor Publice a pus in Transparenta decizionala un proiect de Ordonanta prin care se propun o serie de masuri de reducere a fenomenului de decapitalizare a societatilor din sectorul nefinanciar. Astfel, se vor modifica si completa Legea contabilitatii nr. 82/1991 si Legea societatilor nr. 31/1990. Proiectul de Ordonanta implemeneaza o serie de prevederi privind imbunatatirea cadrului legal reprezentat de legea societatilor si legea contabilitatii, dat fiind ca analizele din...» citeste mai departe aici

  • Distribuirea sumelor platite de contribuabili in contul unic
    • Care este explicatia sumelor care apar intr-o fisa pe platitor de la ANAF, in conditiile in care plata contributiilor sociale se face cu un singur OP? In fisa pe platitor apar: 9909 Venituri ale bugetului Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate, incasate in contul unic, in curs de distribuire 9908 Sume incasate pentru bugetul de stat, bugetul asigurarilor sociale de stat si bugetul Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate, in curs de distribuire 9904...» citeste mai departe aici

  • Noile plafoane privind infiintarea popririi (OPANAF nr. 2098/2019)
    • ANAF, prin intermediul Directiei Generale Regionale a Finantelor Publice (DGRFP) Ploiesti, a remis un comunicat de presa prin care informeaza asupra noilor plafoane de infiintare a popririi, in cazul debitorilor care nu si-au manifestat intentia de mediere. ANAF evalueaza obligatiile restante ale debitorilor pentru care au fost comunicate somatii, dar care, la randul lor, nu au trimis notificari privind intentia de mediere. Evaluarea obligatiilor restante este necesara pentru emiterea adresei de...» citeste mai departe aici

  • Sanctiuni aplicabile agentilor economice care nu detin/utilizeaza casa de marcat conform noii legislatii (speta ANAF)
    • Despre obligativitatea dotarii si utilizarii noilor case de marcat s-a tot discutat in ultima perioada, atat pe acest site, cat si pe site-ul ANAF sau pe pagina de Facebook a institutiei. Astazi, insa, vom aborda acest subiect din perspectiva sanctiunilor pe care le risca operatorii economici care nu indeplinesc obligatiile legale privind dotarea cu noile AMEF. “Ce sanctiune va primi un agent economic care nu are casa de marcat fiscala conforma cu noua legislatie?”, a intrebat un...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2019 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Autoturisme pe firma - deducerea cheltuielilor in 2019​
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscal

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016