
Raportul Special
realizat de specialisti
Asa cum rezulta in urma unei hotarari irevocabile date recent de Curtea de Apel Timisoara, ANAF trebuie sa recunoasca si sa deduca, in momentul calcularii impozitului, contributiile sociale platite de o persoana fizica in alt stat membru al Uniunii Europene.
Potrivit datelor oficiale, este a treia oara cand se emite o hotarare judecatoareasca irevocabila consecutiva de natura a reaseza practica organelor fiscale in materia recunoasterii la deducere in Romania a contributiilor sociale platite in alte state membre ale UE.
Astfel, in concret, se constata ca instanta a decis ca sumele platite cu titlu de contributii sociale obligatorii in statul de rezidenta (stat membru UE) nu trebuie incluse in baza de impozitare a reclamantilor in statul unde si-au desfasurat activitatea (Romania in cazul de fata), scrie AvocatNet.ro.
"Curtea de Apel Timisoara a respins recursul formulat de catre ANAF impotriva sentintei prin care a fost anulata decizia de impunere emisa impotriva unei persoane fizice angajate intr-un stat membru UE si care a fost detasata sa desfasoare activitati profesionale (de natura dependenta) in cadrul unei renumite companii multinationale cu prezenta in Romania", transmite comunicatul emis de de Radu si Asociatii SPRL, casa de avocatura asociata EY Romania, care a obtinut victoria impotriva ANAF, citat de AvocatNet.ro.
Avocatii Radu si Asociatii SPRL au precizat, de asemenea, ca Organele fiscale au inclus in baza de impozitare din Romania si sumele cu titlu de contributii sociale obligatorii datorate de detasati si platite conform legislatiei dintr-un alt stat membru UE, nerecunoscand astfel dreptul de a le deduce in Romania la calculul impozitului pe veniturile din salarii.
Aceasta hotarare vine in contextul in care, aminteste sursa de mai sus, in 2011, ANAF a inclus in baza de impozitare si sumele de bani platite in fondul asigurarilor de sanatate din alt stat membru UE.
Directia Generala de Metodologii Fiscale, indrumare si Asistenta a Contribuabililor din cadrul Ministerului Finantelor a avut un punct de vedere contrar celor trei hotarari judecatoresti irevocabile, la momentul in care reclamantii au formulat actiunile in instanta, scrie sursa citata.
Prin urmare, "doar contributiile sociale obligatorii datorate potrivit legislatiei in domeniu din Romania erau considerate deductibile, iar orice alte contributii platite de aceste persoane in tara de rezidenta, alt stat membru UE, nu erau deductibile intrucat excedau prevederilor Codului fiscal de la momentul respectiv".
Booking & Airbnb Obligatii fiscale pentru persoane fizice
Booking & Airbnb Solutii fiscal-contabile pentru companii
Calendarul contabilului vesel 2026
Se crea astfel o diferenta de tratament fiscal in ce priveste deducerea din baza de impozitare a contributiilor individuale obligatorii.
Claudia Sofianu, liderul Diviziei de Taxare a Persoanelor Fizice din cadrul casei de avocatura, citata si de DailyBusiness.ro, a explicat:
"Prin interpretarea data de organele fiscale la momentul emiterii deciziilor se instituia o diferenta de tratament fiscal aplicabil veniturilor din salarii intre contribuabilii persoane fizice, in functie de afilierea lor la sistemul de asigurari sociale din Romania respectiv dintr-un alt stat membru UE. Astfel, orice contribuabil, roman sau cetatean UE, angajat in Romania, putea deduce din baza de impozitare cuantumul contributiilor individuale obligatorii platite conform legislatiei romanesti. in schimb, un contribuabil angajat intr-un alt stat membru UE si detasat sa lucreze in Romania, in interpretarea data de autoritatile fiscale, nu putea deduce din baza de impozitare contributiile individuale pe care le platea conform legii din tara de angajare, ceea ce conducea la crearea unei situatii nefavorizante in ceea ce-l priveste pe acesta din urma".
Asa cum se amintea recent la o conferinta de specialitate din domeniul fiscal, relatia dintre ANAF si contribuabil pare sa mai elimine din obstacolele intalnite frecvent, chiar daca multe dintre aceste probleme se rezolva inca prin intermediul instantelor de judecata.
Raport GRATUIT
Radierea unei PFA. Noile Studii de Caz cu modificarile din lege
Descarca raportul gratuit
Explicatii clare pentru munca ta zilnica.

Articole similare
Anunt ANAF pentru practicienii in insolventaOPANAF 3696 din 2016 aproba noul model pentru Declaratia 600Reuniunea administratiilor fiscale G28 din UE a avut loc la BucurestiSpeta ANAF: Ce regim fiscal se aplica pentru indemnizatii functii de demnitate publica?Cotele de TVA aplicabile de la 1 ianuarie 2023, conform OG 16/2022Ultimele articole
Pot fi incadrate serviciile gratuite ca sponsorizare? Ce prevede legeaBilete de odihna si servicii turistice pentru salariati: ai nevoie de factura din SPV pentru justificarea cheltuielii?Achizitia unui apartament pe firma. Conditii, TVA, contabilitate si deductibilitatea cheltuielilorDoua domenii cu risc fiscal in atentia ANAF. Cine intra in vizorul inspectorilorSalon de estetica controlat de Antifrauda. Nereguli fiscale descoperite pornind de la analize de riscArticole similare
Servicii de consultanta prestate de o societate afiliata. Ce documente sunt necesare pentru DEDUCEREa cheltuielilor?Cheltuieli deductibile PFA. Exemple si studii de caz practiceCladiri inchiriate. Cum se impoziteaza si cine le amortizeazaCheltuieli formare profesionala. Ce cheltuieli pot fi deduse la calculul impozitului pe profit?Venituri obtinute din arenda. Ce obligatii declarative si de plata avem?Ultimele articole
Pot fi incadrate serviciile gratuite ca sponsorizare? Ce prevede legeaAchizitia unui apartament pe firma. Conditii, TVA, contabilitate si deductibilitatea cheltuielilorDoua domenii cu risc fiscal in atentia ANAF. Cine intra in vizorul inspectorilorSalon de estetica controlat de Antifrauda. Nereguli fiscale descoperite pornind de la analize de riscANAF pune in dezbatere procedura de anulare a obligatiilor fiscale din Legea 177/2026. Cine beneficiaza si cum se restituie banii deja platitiArticole similare
IMM: HOTARARE pentru aprobarea finantarii cu dobanda subventionataOUG nr. 55 din 2013: Reguli de functionare Autoritatea de Supraveghere FinanciaraRegimul FISCAL aplicabil veniturilor din activitati cu caracter ocazional desfasurate de ZILIERI. Obligatii si facilitatiOMFP 2890/2016 pentru aprobarea normelor metodologice privind incheierea exercitiului bugetar al anului 2016Raportarile contabile la 30 iunie 2023 pot fi depuse de operatorii economici pana pe 16 august 2023 ( Proiect de Ordin MFP)Ultimele articole
Retragerea unui asociat din SRL cu preluare de active: procedura legala, implicatii fiscale si monografie contabilaANAF pregateste un nou ordin pentru selectia practicienilor in insolventa: praguri mai mari, conditii mai stricte si o procedura rapida pentru dosarele cu risc bugetar ridicatSituatiile financiare S1039 la inceperea lichidarii: la ce data se intocmesc?ATENTIE la creantele neincasate! Cum ajustezi TVA-ul, cand poti deduce cheltuielile si ce inregistrari contabile trebuie facuteS-au schimbat regulile pentru mijloacele fixe. Stii sigur ca le inregistrezi corect?Sfaturi de la experti
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii Monitorul oficialCodul civilCodul penal Legislatie TVA