Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Ce trebuie sa stii despre esalonarea la plata a obligatiilor fiscale

04-Nov-2011
6352
Prin Ordonanta Guvernului nr. 30/2011 pentru modificarea si completarea Legii nr. 571/2003 privind Codul Fiscal, precum si pentru reglementarea unor masuri financiar-fiscale a fost modificata si completata Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 29/2011 privind reglementarea acordarii esalonarilor la plata. in acest context, contribuabilii care au in derulare esalonari la plata pot beneficia de facilitatile fiscale privind anularea penalitatilor.

Pentru obligatiile administrate de Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF), organul fiscal poate acorda urmatoarele inlesniri la plata:

- esalonarea la plata, la cererea contribuabililor, a obligatiilor fiscale, cu exceptia penalitatilor de intarziere aferente obligatiilor fiscale esalonate la plata;

- amanarea la plata, in conditiile legii, a penalitatilor de intarziere aferente obligatiilor fiscale esalonate la plata, in vederea anularii, pana la ultimul termen de plata din esalonarea la plata acordata.

Inlesnirile la plata se acorda pentru toate obligatiile fiscale administrate de ANAF inscrise in certificatul de atestare fiscala.



Procedura pentru esalonarea la plata

Pentru obtinerea esalonarii la plata, trebuie parcurse urmatoarele etape: depunerea cererii de esalonare la plata, insotita de documente justificative; eliberarea certificatului de atestare fiscala; emiterea acordului de principiu; constituirea garantiilor; emiterea deciziei de esalonare la plata a obligatiilor fiscale si a deciziei de amanare la plata a penalitatilor de intarziere.

Termenul de finalizare a procedurii este de cel mult 60 de zile de la inregistrarea cererii. Procedura este valabila atat pentru persoanele juridice cat si pentru persoanele fizice.

Cererea de acordare a esalonarilor la plata trebuie sa cuprinda: datele de identificare ale contribuabilului, perioada pentru care se solicita esalonarea la plata, suma totala, justificarea starii de dificultate generate de lipsa temporara de disponibilitati banesti si cauzele acesteia, precizari daca s-a mai beneficiat de o alta esalonare, data, semnatura contribuabilului, stampila daca este cazul.

De asemenea, cererea este insotita de urmatoarele documente:

a) declaratia contribuabilului ca nu este in procedura insolventei, ca nu se afla in dizolvare, ca nu i s-a stabilit raspunderea potrivit art. 138 din Legea nr. 85/2006 sau raspunderea solidara potrivit prevederilor art. 27 si 28 din Codul de Procedura Fiscala.;

b) documente sau informatii relevante pentru argumentarea cererii;

in cazul persoanelor juridice se mai anexeaza:

a) copia ultimei situatii financiare anuale depuse la Registrul Comertului/Fisc;

b) situatia incasarilor si platilor din ultimele 6 luni - format anexa la ordin;

c) ultima balanta de verificare;

d) program de restructurare sau redresare financiara;

e) situatia privind indicatorii orientativi si alte informatii.

in cazul persoanelor fizice se anexeaza si documentele:

- a) registrul jurnal de incasari si plati sau, dupa caz, actele prin care se dovedesc veniturile contribuabilului pe ultimele 6 luni anterioare datei depunerii cererii.

- b) programul de redresare financiara sau orice alt document similar care va contine si argumentarea posibilitatii platilor pe perioada solicitata la esalonare.

Dupa primirea cererii organul fiscal verifica daca cererea contine elementele mentionate mai sus, este insotita de documentele enumerate anterior, toate declaratiile sunt depuse la termenele legale, existenta unor sume de rambursat/de restituit/de plata la buget si se procedeaza la eliberarea certificatului de atestare fiscala.

Certificatul de atestare fiscala se elibereaza in doua exemplare: un exemplar se comunica contribuabilului, iar celalalt se arhiveaza de catre organul fiscal la dosarul inlesnirilor. In termen de 30 de zile de la comunicarea acordului de principiu contribuabilul trebuie sa constituie garantii pentru esalonarea la plata a sumelor.

Esalonarea se acorda pe numar de luni, pe o perioada de cel mult 5 ani. Termenul de plata a ratelor de esalonare este data de 15 a fiecarei luni. Prima rata din graficul de esalonare la plata are termenul de plata data de 15 a lunii urmatoare emiterii deciziei de esalonare la plata a obligatiilor fiscale.

Conform modificarilor aduse prin Ordonanta Guvernului nr. 30/2011 pe perioada esalonarii la plata, penalitatile de intarziere, aferente obligatiilor fiscale esalonate, se amana la plata prin decizie care se comunica contribuabilului odata cu decizia de esalonare la plata. Garantiile trebuie sa acopere si penalitatile de intarziere, precum si majorarile de intarziere amanate la plata.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici