Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Cenzorul unei asociatii non profit. Obligativitate, conflicte de interese, model raport si reglementari cheie

12-Aug-2025
53088
Cenzorul unei asociatii non profit. Obligativitate, conflicte de interese, model raport si reglementari cheie

Cenzorul unei asociatii non-profit joaca un rol esential in asigurarea transparentei si corectitudinii gestionarii resurselor organizatiei. Prin atributiile sale, acesta verifica modul de administrare a fondurilor, respectarea reglementarilor contabile si conformitatea cu prevederile legale, contribuind la mentinerea increderii membrilor si a partenerilor.

In acest articol vom analiza cum are loc desemnarea cenzorului, care sunt situatiile ce pot genera incompatibilitati, cum arata un raport de cenzorat si care sunt reglementarile-cheie aplicabile.

Este obligatoriu ca un ONG sa aiba cenzor?

Conform prevederilor Ordonantei nr 26/2000 cu privire la asociatii si fundatii, in cazul in care numarul asociatilor este mai mare de 15, numirea unui cenzor este obligatorie. Daca asociatia nu are obligatia numirii unui cenzor, fiecare dintre asociati care nu este membru al consiliului director poate exercita dreptul de control. 

In ceea ce priveste fundatiile, desemnarea unui cenzor este obligatorie. Cum fundatia nu are asociati si, dupa dobandirea personalitatii juridice, fondatorii nu mai au drepturi si obligatii in aceasta calitate, nu exista un organ intern care sa exercite controlul asupra consiliului director. In consecinta, rolul de control intern revine cenzorului, acesta fiind esential pentru buna functionare si transparenta organizatiei.

Potrivit legii, inca din actele de infiintare trebuie prevazuta componenta organelor de conducere, administrare si control sau regulile prin care acestea sunt desemnate, sub sanctiunea nulitatii absolute. 

Cenzorul are obligatia de a verifica situatiile financiare anuale ale asociatiei/fundatiei, conform pct. 341 din Reglementarile contabile pentru persoanele juridice fara scop patrimonial (OMFP 3103/2017). Activitatea sa se desfasoara pe baza procedurilor prevazute in actele de infiintare, fara a fi necesar un contract separat de prestari servicii. Unele interpretari juridice considera chiar ca, pentru un control mai riguros, este recomandata constituirea unei comisii de cenzori, si nu desemnarea unui singur cenzor.

Citeste si: Creditare asociatie non profit (ONG). Monografie si reglementari legislative

Numirea cenzorului

In cazul asociatilor/fundatiilor, consiliul director are atributia de a alege si revoca cenzorul sau, dupa caz, a membrilor comisiei de cenzori. (In cazul asociatiilor cu mai mult de 100 de membri inscrisi pana la data intrunirii ultimei adunari generale, controlul financiar intern trebuie exercitat de catre o comisie de cenzori). 

Conform art. 31 din OG nr. 26/2000, numirea unui cenzor sau unei comisii de cenzori trebuie mentionata in Actul constitutiv al fundatiei. ATENTIE! In statut se poate prevedea numirea unui cenzor, insa NU si numele acestuia. 

Cenzorul poate fi o persoana din afara fundatiei, fie o persoana fizica, fie juridica. In cazul in care este numita o persoana juridica ca cenzor, mai departe trebuie desemnata o persoana fizica care sa exercite in mod efectiv obligatiile ce ii revin in acesta calitate. Raspunderea privind exercitarea in conditiile asumate in contract a operatiunilor obligatorii si cele convenite cad in sarcina societatii care a delegat persoana desemnata sa ocupe aceasta calitate. Cu alte cuvinte, societatea poarta raspunderea in relatia cu asociatia/fundatia, iar persoana fizica este responsabila in raport cu societatea care a desemnat-o.

In ceea ce priveste calificarea necesara pentru detinerea calitatii de cenzor, potrivit prevederilor art. 27 ^ 1 alin. (3) din OG nr. 26/2000, este obligatoriu ca cel putin unul dintre cenzori sa fie contabil autorizat sau expert contabil. Prin urmare, daca exista un singur cenzor, acesta trebuie sa detina in mod obligatoriu calitatea de mai sus, iar daca exista o comisie de cenzori, cel putin unul dintre acestia trebuie sa fie contabil autorizat sau expert contabil. 

Comisia de cenzori este alcatuita dintr-un numar impar de membri. 


Cenzorul are un mandat pe perioada stabilita de adunarea generala/statut/act constitutiv.

Activitatile pe care trebuie sa le efectueze un cenzor al unei asociatii/fundatii

Activitatile pe care trebuie sa le efectueze un cenzor al unei asociatii/fundatii se regasesc la art. 27^2 din OG 26/2000 cu privire la asociatii si fundatii.

Astfel, atributiile cenzorului sau comisie de cenzori sunt:
  • verificarea, cel putin o data pe an, a modului in care este administrat patrimoniul asociatiei 
  • intocmirea de rapoarte si prezentarea acestora catre adunarea generala
  • participarea la sedintele consiliului director, fara drept de vot
  • indeplinirea oricaror alte atributii prevazute in statut sau stabilite de adunarea generala

Asadar, cenzorul este de fapt un organ de control intern ex post. El nu ia parte la luarea de decizii si nici nu raspunde de operatiunile conducerii organizatiei si nici a personalului asociatiei/fundatiei/federatiei.

Operatiunile unui ONG trebuie inregistrate corect pentru a evita amenzile de peste 5.000 de lei. 

Comanda ACUM >>> Contabilitatea Organizatiilor Non-profit - lucrarea ce iti ofera explicatii detaliate, sfaturi, recomandari si monografii dedicate unor situatii frecvent intalnite in fiscalitatea si contabilitatea unei ONG.

Cand se considera conflict de interese?

Un cenzor se afla in conflict de interese atunci cand, direct sau prin intermediul firmei sale, intocmeste evidenta contabila a organizatiei si, in acelasi timp, este responsabil de verificarea si certificarea acesteia. Intr-o astfel de situatie, cenzorul ar ajunge practic sa isi verifice propria munca, ceea ce compromite obiectivitatea si independenta necesare exercitarii corecte a atributiilor sale. 

MODEL Raport Cenzor asociatie

La pct. 341 din OMFP 3103/2017 privind aprobarea Reglementarilor contabile pentru persoanele juridice fara scop patrimonial prevede ca situatiile financiare anuale ale persoanelor juridice fara scop patrimonial se verifica, dupa caz, de cenzori, potrivit legii, iar la pct 339 se prevede ca situatiile financiare anuale se publica impreuna cu raportul auditorului financiar/firmei de audit, respectiv raportul cenzorilor, si raportul administratorilor. 

Va prezentam mai jos un model de raport cenzor asociatie/fundatie

Raportul cenzorului privind gestiunea asociatiei, conducerea evidentei contabile si intocmirea bilantului contabil si a contului rezultatului exercitiului federeatiei la 31.12.2024

Cenzorul, numit conform .., a verificat modul in care conducerea a respectat contractul si statutul asociatiei, a hotararilor luate de aceasta, modul de administrare a asociatiei si corectitudinea intocmirii situatiilor financiare la data de 31.12.2024.

Verificarea s-a efectuat prin sondaj ( doar daca sunt multe operatiuni ). Conturile anuale au fost intocmite cu respectarea regulilor si metodelor contabile. Rezultatele inregistrate de catre asociatie au fost raportate in situatiile financiare ale anului 2024 (bilant contabil, cont de de rezultat al exercitiului, politici contabile si note explicative la situatiile financiare in conformitate cu OMFP 107/2025) si sunt anexate la prezentul raport.

Operatiunile s-au inregistrat cronologic si sistematic in evidenta contabila (nedescoperindu-se nici o abatere in acest sens), avand la baza documente pentru fiecare fel de cheltuieli, drepturi, obligatii de plata, evolutia veniturilor si stabilirea rezultatelor. Rulajele din conturi sunt reflectate corect in balantele de verificare lunare, nu a surprins aspecte de neconcordanta intre evidentele analitice si sintetice, la fel ca si in anii anteriori.

Intocmirea bilantului contabil s-a facut avand la baza balanta de verificare a conturilor sintetice cu respectarea prevederilor Legii contabilitatii nr. 82/1991 si OMFP 3103/2017.

Asociatia a realizat incasari si plati prin contul deschis la banca, dar si incasari si plati prin caseria asociatiei. Din analiza soldurilor de casa si banca, nu au rezultat diferente intre soldul faptic si cel scriptic.

Rezultatul exercitiului incheiat la 31.12.2024, a fost stabilit pe baza datelor din contabilitate si reprezinta un profit/pierdere de lei, rezultat din diferenta intre veniturile si cheltuielile efectuate de asociatie.

Cenzorul certifica prin prezentul raport, datele din Bilantul Contabil si Anexele sale, incheiat pe anul 2024.

Raportul a fost intocmit in 2 exemplare originale, pentru fiecare parte.” 

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici

  • Mijloace fixe. Puteti reduce perioada de amortizare dpdv contabil si fiscal?

    • Mijloacele fixe reprezinta active utilizate pe termen lung in activitatea economica si se amortizeaza treptat, potrivit unor reguli contabile si fiscale. In anumite conditii, o entitate poate dori sa reduca perioada de amortizare pentru a reflecta mai fidel uzura sau utilizarea activelor. Este important de diferentiat tratamentul contabil fata de cel fiscal in astfel de situatii. Prezentul articol clarifica in ce conditii se poate modifica perioada de amortizare si ce implicatii are acest...» citeste mai departe aici

  • Tratamentul contabil al cotizatiilor anuale CECCAR

    • Contribuabilii se intreaba adesea cum trebuie tratate din punct de vedere contabil si fiscal cotizatiile anuale platite catre organisme profesionale, cum este CECCAR. Aceste sume, desi sunt achitate integral la inceputul anului, ridica intrebari legate de momentul recunoasterii cheltuielii si de deductibilitatea fiscala. In cele ce urmeaza, analizam tratamentul corect al acestor cotizatii, in conformitate cu reglementarile contabile in vigoare. Avem acest caz. O societate de contabilitate si...» citeste mai departe aici

  • [CONTROL ANTIFRAUDA] Reglementari legale, drepturile contribuabililor si studii de caz utile

    • Controalele antifrauda sunt actiuni specializate desfasurate de Directia Generala Antifrauda Fiscala (DGAF) pentru prevenirea, descoperirea si combaterea evaziunii fiscale si a altor fapte ilegale din domeniul financiar-fiscal. Aceste controale sunt de regula operative si inopinate, fiind reglementate distinct fata de inspectia fiscala clasica. Contribuabilii vizati trebuie sa respecte obligatiile impuse de lege si sa colaboreze cu inspectorii antifrauda, avand totodata si anumite drepturi...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016