
Raportul Special
realizat de specialisti
Va reamintim ca, in vederea aplicarii unitare a prevederilor Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare si a Normelor metodologice de aplicare a Titlului VII din Codul fiscal, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 1/2016 cu modificarile si completarile ulterioare, in ceea ce priveste aplicarea taxarii inverse prevazute la art. 331 din Codul fiscal, va comunicam urmatoarele:
Persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA in Romania care achizitioneaza bunuri/servicii de natura celor specificate la art. 331 alin. (2) din Codul fiscal de la alte persoane impozabile inregistrate in scopuri de TVA in Romania, au obligatia sa aplice taxarea inversa. Astfel, pentru aceste operatiuni, beneficiarii vor determina taxa aferenta, care se va evidentia in decontul prevazut la art. 323 din Codul fiscal, atat ca taxa colectata, cat si ca taxa deductibila. Beneficiarii au drept de deducere a taxei in limitele si in conditiile stabilite la art. 297 – 301 din Codul fiscal.
Avand in vedere faptul ca sistemul taxei pe valoarea adaugata este caracterizat de plati fractionate, respectiv din taxa colectata la fiecare stadiu al productiei si distributiei se deduce taxa deductibila, iar diferenta de plata se achita la buget, respectiv diferenta de recuperat se solicita la rambursare, persoana obligata la plata taxei fiind, in general, persoana care livreaza/presteaza bunurile/serviciile, s-a constatat, in timp, ca exista riscul de neplata la buget a taxei.
Un astfel de risc intalnit deseori in activitatea organelor de control a fost frauda "comerciantului lipsa" prin care cel care livreaza bunuri/presteaza servicii evita sa plateasca taxa datorata la buget in timp ce clientii sai isi exercita dreptul de deducere al taxei, detinand facturi care indeplinesc conditiile legale.
O modalitate identificata la nivelul Uniunii Europene de a se diminua fraudele de tipul "comerciantului lipsa" a fost introducerea mecanismului taxarii inverse prin care clientul este persoana obligata la plata taxei pentru bunurile sau serviciile achizitionate. in acest caz, asa cum am prezentat anterior, clientul este persoana impozabila care achita taxa prin inscrierea acesteia atat ca taxa deductibila, cat si ca taxa colectata, in decontul de TVA, in limita dreptului sau de deducere al taxei, eliminand astfel platile intre cei doi comercianti reprezentand taxa pe valoarea adaugata. Astfel, furnizorul/prestatorul nu va mentiona pe facturi taxa aferenta operatiunii respective, nu va incasa banii reprezentand respectiva taxa si nu va avea TVA de plata la bugetul de stat de pe urma acestor operatiuni. Chiar si in cazul in care furnizorul/prestatorul nu va putea fi identificat ulterior de catre organele fiscale, nu va exista riscul de a nu se mai recupera taxa de la acesta intrucat in urma operatiunilor supuse taxarii inverse nu rezulta obligatie de plata a TVA a furnizorului/prestatorului.
In acelasi timp, cumparatorul respectivelor bunuri/servicii, aplicand mecanismul taxarii inverse, nu va ajunge in situatia de a solicita rambursarea taxei de la bugetul de stat pentru respectivele operatiuni, reducandu-se riscul de a se pierde bani de la bugetul de stat prin efectuarea unor rambursari de TVA.
Prin urmare, pentru bunurile/serviciile prevazute la art. 331 din Codul fiscal, daca atat furnizorul/prestatorul, cat si beneficiarul, au codul de inregistrare in scopuri de TVA valabil, beneficiarul este persoana obligata la plata taxei si, in consecinta, nu se poate pune problema anularii deducerii si a colectarii taxei pe valoarea adaugata ca urmare a comportamentului furnizorului/prestatorului, intrucat taxarea inversa exclude prejudiciul la bugetul de stat din punctul de vedere al taxei pe valoarea adaugata. Numai in situatia in care furnizorii/prestatorii aveau codul de inregistrare in scopuri de TVA anulat, beneficiarii ar fi putut sti ca acestia au un comportament fiscal inadecvat si, drept urmare, potrivit art. 11 alin. (7) sau (9) din Codul fiscal, nu ar fi putut deduce TVA din facturi in conditiile in care acestea ar fi fost emise cu TVA in perioada in care codul de inregistrare in scopuri de TVA al respectivilor furnizori era anulat.
Registrul de Evidenta Fiscala PFA
Cartea Verde a Contabilitatii - Editie revizuita
Analiza financiara comparativa intreprinderea romaneasca in comparatie cu modelul nordamerican
In consecinta, in situatia in care beneficiarul a aplicat in mod corect taxarea inversa pentru operatiunile prevazute la art. 331 alin. (2) din Codul fiscal, furnizorul/prestatorul avand cod valabil de inregistrare in scopuri de TVA la data operatiunilor, chiar daca ulterior codul acestuia este anulat sau se suspecteaza ca furnizorul/prestatorul a avut un comportament fiscal incorect, nu se va sanctiona beneficiarul in sensul anularii deducerii taxei pe valoarea adaugata, intrucat nu a avut loc un prejudiciu la bugetul de stat, scopul taxarii inverse fiind exact acela de a proteja bugetul statului de frauda ca urmare a neplatii taxei pe valoarea adaugata de catre furnizori/prestatori.
Sursa: MFP
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Articole similare
Buletin informativ: Noutati legislative din luna august 2013Curtea de Conturi a gasit 5 nereguli la ANAF. Inspectorii au invocat legi care nu se aplica si controale prea lungiAspecte ale planificarii fiscale internationalePrejudiciu de peste 3,70 milioane lei cauzat prin deducere nelegala a TVA-uluiCe masuri a inclus ANAF in proiectul de reforma si eficientizare a institutiei?Ultimele articole
Controale antifrauda: Administratorii care NU raspund la somatia ANAF risca sa faca inchisoareControale antifrauda. Au dreptul inspectorii sa efectueze perchezitii personale (posete, vestiare)?Criteriile pentru evaluarea riscului fiscal ridicat, puse in dezbatere de ANAFDin 1 martie 2025 directia antifrauda va avea unitati in fiecare judet din tara, conform OUG 132/2024Controale antifrauda 2024: Mai multe bunuri cu risc fiscal au fost CONFISCATE de inspectoriArticole similare
Marti, 25 aprilie 2023, este termenul limita de depunere a unor declaratii fiscaleCe declaratii depunem pana la 25 ianuarie 2014?Partidele politice se opun masurilor fiscale anuntate de Guvernul PSDANAF a publicat calendarul obligatiilor fiscale pentru luna OCTOMBRIE 2021Declaratia unica: procedura de primire, prelucrare si transmitereUltimele articole
D100 ANAF. Mai poate fi depusa rectificativa D100 daca bilantul a fost trimis?Masuri fiscale. 4 masuri importante, cu aplicabilitate din 1 AUGUST 2025Esalonare clasica 2025. Cand si cum depui cererea D8 + alte acte necesareImpozit dividende. Ce cota aplici daca platesti dividende in 2025Declaratii ANAF. Ce obligatii fiscale au contribuabilii in luna IUNIE 2025Articole similare
Reminder ANAF: Marti, 30 mai 2023, termen limita pentru depunerea Formularului 394Achizitie si revanzare autoturisme second-hand. Ce tratament TVA se aplica?Ne mutam Gestiunea in Cloud? Cu ce ne ajuta si ce ne ofera in plus?Ce este autofactura, cand trebuie emisa si studii de caz utileTOATE modificarile din domeniul TVA -Comertul Electronic- aduse de OUG 59/2021. Operatiuni pentru care se aplica regimul special non-UEUltimele articole
Bon fiscal. Cum sa procedati daca ati emis un bon fiscal eronat + note contabile de corectieMijloace fixe. Monografie si tratament fiscal pentru mijloace fixe lipsa la inventarExamen Consultant Fiscal 2025. 4 + grile pentru nota 10 la examen!SAF-T in 2025. Ce obligatii exista pe linie de stocuri si mijloace fixeE-Factura, OBLIGATORIE din 1 ianuarie 2025 pentru relatia B2C. Ce trebuie sa stie firmeleArticole similare
Autofactura pentru operatiuni intracomunitare cu bunuriDepasire plafon cheltuieli de protocol. Intocmim autofactura?Achizitie intracomunitara mijloace de transport. Cum declaram in D390 contractul?Insolventa. Lichidare. Suspendarea activitatii - 47 de solutii salvatoare, conform cu legislatia in vigoareLimitarea dreptului de deducere a TVA pentru autoturismeUltimele articole
Decontare transport angajati. Regim fiscal si studii de caz utileImport bunuri. Conditii de exercitare a dreptului de DEDUCERE TVAReduceri de 50% pentru Webinarii! Vezi ofertele speciale de BLACK FRIDAYEditia de iarna a Seminarului National de Fiscalitate si Contabilitate. Solutii fiscale punctuale pentru Romania pandemica, aplicabile din 2021Ajustarea TVA pas cu pas. Ghid practic pentru conformitatea cu legeaSfaturi de la experti
Intrebare: Daca o microintreprindere depaseste plafonul de 250.000 euro la 30.09.2025, adica are venituri cumulate de 1.258.000 lei la 30.09.2025, trece la impozit pe profit? Ce curs euro se foloseste la calcularea plafonului si in cat timp...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Calcul deduceri fiscale aferente profitului reinvestit
Intrebare: O societate vrea sa aplice scutirea pentru profit reinvestit in T3. Datele sunt urmatoarele:
Investitie activ: 45.929,90 lei
Profit brut (cont 121): 64.502,90 lei
Profit impozabil: 81.596,21 lei
Impozit pe profit: 13.055,39 lei
In...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Subiectele saptamanii
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA