Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Contributia de asigurari sociale de sanatate - Capitolul IV - Taxe si impozite stabilite de Codul fiscal

21-Nov-2018
281

Baza legala

Codul fiscal, Titlul V, Capitolul III, art.153 - 183

Modul de stabilire

Contribuabilii la sistemul de asigurari sociale de sanatate datoreaza, dupa caz, contributia de asigurari sociale de sanatate pentru veniturile din Romania si din afara Romaniei, cu respectarea legislatiei europene aplicabile in domeniul securitatii sociale, precum si a acordurilor privind sistemele de securitate sociala la care Romania este parte, pentru care exista obligatia declararii in Romania, realizate din urmatoarele categorii de venituri: 
• venituri din salarii si asimilate salariilor; 
• venituri din activitati independente; 
• venituri din drepturi de proprietate intelectuale; 


• venituri din asocierea cu o persoana juridica, contribuabil potrivit prevederilor titlului II, titlului III sau Legii nr. 170/2016; 
• venituri din cedarea folosintei bunurilor; 
• venituri din activitati agricole, silvicultura si piscicultura; 
• venituri din investitii; 
• venituri din alte surse.

Contributia de asigurari sociale de sanatate se datoreaza de catre persoanele fizice care au calitatea de angajati sau pentru care exista obligatia platii contributiei de asigurari sociale de sanatate.

Pentru veniturile din salarii si asimilate salariilor contributia se calculeaza si se retine de catre persoanele fizice si juridice care au calitatea de angajatori sau sunt asimilate acestora. Calculul contributiei de asigurari sociale de sanatate se realizeaza prin aplicarea cotei de 10% asupra bazei lunare de calcul mentionate la art. 157 din Codul fiscal. 

Persoanele fizice care realizeaza venituri din activitati independente, din drepturi de proprietate intelectuale; din asocierea cu o persoana juridica, din cedarea folosintei bunurilor, din activitati agricole, silvicultura si piscicultura, din investitii si din alte surse datoreaza contributia de asigurari sociale de sanatate, daca realizeaza venituri a caror valoare cumulata este cel putin egala cu 12 salarii minime brute pe tara. incadrarea in plafon se efectueaza prin cumularea acestor venituri. Baza de calcul a contributiei de asigurari sociale de sanatate o reprezinta echivalentul a 12 salarii de baza minime brute pe tara in vigoare la termenul de depunere a declaratiei unice privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice. Contributia se stabileste si se declara de persoanele fizice care realizeaza veniturile si care au obligatia platii.

Pentru persoanele fizice care realizeaza care realizeaza venituri din drepturi de proprietate intelectuala, din activitati independente in baza contractelor de activitate sportiva, din arenda, din asocieri cu persoane juridice, pentru care impozitul se retine la sursa , iar nivelul net sau brut, dupa caz, acestor venituri, obtinut de la un platitor de venit este cel putin egal cu 12 salarii minime brute pe tara in vigoare in anul pentru care se datoreaza contributia, platitorul de venit are obligatia sa calculeze, sa retina si sa plateasca contributia de asigurari sociale de sanatate. 

Cota

Cota de contributie de asigurari sociale de sanatate este de 10% 

Te-ar putea interesa si:

Contributiile de asigurari sociale: Capitolul III. Taxe si impozite stabilite de Codul fiscal

Impozitul pe dividende platite catre o persoana juridica romana: Capitolul V. Taxe si impozite stabilite de Codul fiscal

Taxe si impozite stabilite de Codul fiscal (exceptie taxe locale)

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Contributia de asigurari sociale de sanatate - Capitolul IV - Taxe si impozite stabilite de Codul fiscal":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme

Atentie contabili!

Autoturisme pe firma - deducerea cheltuielilor in 2019‚Äč
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscall

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Refacerea evidentei contabile. Inchidere conturi si inregistrari contabile
    • Unul dintre specialistii nostri va analiza, in cele ce urmeaza, urmatoarea situatie: "Am preluat o societate comerciala, care in acest moment inchiriaza spatiul pe care il detine, in trecut societatea a desfasurat mai multe tipuri de activitati, balanta pe care a prezentat-o contine solduri pe care administratorul nu le poate identifica si nu are o baza de date, este vorba despre cheltuieli in avans, venituri in avans, contul 408 furnizori facturi nesosite, are sold la furnizori pe care nu il...» citeste mai departe aici

  • Propunerea legislativa in Senat: Completarea Legii nr.227/2015 privind Codul fiscal. Eliminarea impozitului pe venit pentru jurnalisti
    • UPDATE: Proiectul pentru modificarea Legii 227/2015 privind Codul Fiscal a fost depus pentru dezbatere in Senat. Marti, 12.02.2019, actul normativ care prevede scutirea jurnalistilor de la plata impozitului pe venit a fost trimis pentru aviz la Consiliul Economic si Social. Tot in aceeasi zi a fost inaintat si Consiliului Legislativ pentru aviz (termenul pana la care se va primi un raspuns este 14.03.2019)., dar si la Guvern de unde este asteptat un punct de vedere. Derularea procedurii...» citeste mai departe aici

  • Proiect de Lege: Pensiile speciale ar putea fi ELIMINATE!
    • Proiectul legislativ inregistrat la Senat pentru dezbatere de doi senatori si doi deputati liberali prevede eliminarea pensiilor de serviciu – cunoscute drept “pensii speciale” – pentru mai multe categori de bugetari. Asadar, deputatii, senatorii, judecatorii, procurorii, militarii si politistii ar putea ramane fara pensii speciale daca actul normativ va fi adoptat. Bulacu Romulus si Citu Florin – senatori PNL, Buican Cristian si Stirbu Gigel – deputati PNL...» citeste mai departe aici

  • Parlamentul a adoptat MAJORAREA alocatiei pentru copii de la 84 de lei, la 150 de lei! Deficitul bugetar creste si el!
    • Vesti bune pentru parintii din Romania. Alocatiile copiilor cu varsta peste 2 ani (3 ani in cazul copiilor cu dizabilitati) ar putea fi majorate de la 84 de lei la 150, de la 1 martie, dupa ce amendamentul PNL a fost votat cu 123 de voturi pentru si 119 voturi impotriva. De asemenea, si alocatia copiilor de pana in 2/3 ani va fi majorata de la 200 de lei, la 300 de lei. Parlamentul intrunit, joi, pentru votarea pe articole a proiectul de buget, a adoptat un amendament al PNL care prevede...» citeste mai departe aici

  • Banca Centrala Europeana atrage atentia ministrului Finantelor ca nu a fost consultata cu privire la OUG 114/2018
    • Autoritatile romane ar fi trebuit sa consulte Banca Centrala Europenana inainte de adoptarea OUG 114/2018, lucru care, insa, nu s-a intamplat, dupa reiese dintr-o scrisoare inaintata in mod oficial ministrului Finantelor, Eugen Teodorovici. Banca Centrala Europeana atrage atentia ca autoritatile romane nu si-au indeplinit obligatia de a consulta institutia “cu privire la asemenea legi”, asa cum prevede legislatia europeana. Astfel, autoritatile nationale aveau obligatia de a consulta...» citeste mai departe aici

  • Retragerea de la Pilonul II de Pensii: ASF a publicat modelul de cerere-cadru
    • Printre alte masuri fiscal-bugetare prevazute de OUG 114/2018 se numara si posibilitate ca persoanele care au contribuit Pilonul II de pensii sa isi poata retrage banii si sa ii transfere in fondul de pensii public administrat de stat. Si cum de la teorie la practica nu este decat un pas, acum Autoritatea de Supraveghere Financiara (ASF) a facut acest pas, publicand un model de cerere prin care acest contribuabilii pot pune in practica aceasta cerere de retragerea de la Pilonul II de Pensii....» citeste mai departe aici

© 2007 - 2019 RENTROP & STRATON. All rights reserved.