Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Cotele de impozitare pe veniturile microintreprinderilor. Cum stabilim impozitul?

25-Apr-2016
3521

In analiza urmatoare, avem o societate cu un salariat cu 8 ore/zi cu contract de drepturi de autor si inca un salariat cu 2 ore/zi angajat cu contract de munca. Ce cota de impozit pe veniturile microintreprinderilor va aplica pentru trimestrul I 2016? Salariatii sunt angajati din anul 2015.

Potrivit art. 51 alin. (1) din Codul fiscal, cotele de impozitare pe veniturile microintreprinderilor sunt:
a) 1% pentru microintreprinderile care au peste 2 salariati, inclusiv;
b) 2% pentru microintreprinderile care au un salariat;
c) 3% pentru microintreprinderile care nu au salariati.

Conform alin. (4) al aceluiasi articol, prin salariat in vederea aplicarii uneia din cotele de impozitare prevazute la alin. (1) al art. 51 din Codul fiscal se intelege persoana angajata cu contract individual de munca cu norma intreaga, potrivit Legii nr. 53/2003 - Codul muncii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.

Conditia se considera indeplinita si in cazul microintreprinderilor care:

a) au persoane angajate cu contract individual de munca cu timp partial daca fractiunile de norma prevazute in acestea, insumate, reprezinta echivalentul unei norme intregi;

b) au incheiate contracte de administrare sau mandat, potrivit legii, in cazul in care remuneratia acestora este cel putin la nivelul salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata.

Asadar, indiferent de numarul efectiv al salariatilor angajati cu contract individual de munca, important este ca fractiunile de norma insumate sa reprezinte echivalentul unei norme intregi de 8 ore pentru echivalarea unui salariat in vederea aplicarii cotelor de impozit pe venitul microintreprinderilor.

Contractele de cesiune a drepturilor de autor incheiate in temeiul Legii nr. 8/1996 nu sunt echivalente contractelor individuale de munca astfel ca in situatia in care cu prima persoana nu a fost incheiat un contract individual de munca, orice alt tip de contract, cu exceptia contractelor de administrare sau de mandat, nu va putea fi luat in calcul la stabilirea unei cote de impozit pe venitul microintreprinderilor mai mica. Asadar, in cazul in care societatea a incheiat doar un contract individual de munca cu o fractie de norma inferioara unei norme intregi, in vederea stabilirii cotei de impozitare pe veniturile microintreprinderilor se va considera ca societatea nu are salariati, incadrandu-se la cota de 3%.

In schimb, daca ambele contracte sunt contracte individuale de munca incheiate potrivit Codului muncii, societatea se va incadra la cota de impozitare de 2%, intrucat are un salariat angajat cu contract individual de munca cu norma intreaga.

Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Dani Cucu - Consultant fiscal, director al societatii de consultanta. Global Tax Management S.R.L.

 

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MODEL] Contract de mecenat si reglementari cheie

    • Contractul de mecenat este un instrument juridic prin care o persoana fizica sau juridica ofera sprijin material ori financiar unei activitati culturale, artistice, stiintifice sau educationale, fara a urmari un beneficiu direct. Acest tip de contract este reglementat de Legea nr. 32/1994 si se bazeaza pe principiul generozitatii si al recunoasterii meritelor celor sustinuti. In acest articol vom prezenta principalele reglementari cheie cu privire la actul de mecenat si vom prezenta un model de...» citeste mai departe aici

  • Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an

    • Angajatorii pot oferi salariatilor, pe langa salariul de baza, o serie de beneficii si facilitati care, in anumite conditii, nu sunt impozabile. Aceste avantaje contribuie la motivarea si fidelizarea personalului, fara a genera obligatii fiscale suplimentare pentru angajati. In acest articol, vom prezenta principalele tipuri de beneficii si facilitati salariale neimpozabile care pot fi acordate intr-un an, precum si conditiile legale de acordare. » citeste mai departe aici

  • Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025

    • In contextul modificarilor fiscale aplicabile din 2025, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita obligatiilor declarative si de plata. Schimbarea regimului de impozitare, de la microintreprindere la impozit pe profit, impune completarea corecta a formularelor fiscale. In continuarea articolului vom vedea cateva clarificari privind completarea Declaratiei 101 in aceste situatii. Astfel, un contribuabil are nelamuriri in legatura cu urmatoarele. Daca in trimestrul 1 am fost platitor...» citeste mai departe aici

  • Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?

    • Registrul unic de control este un document obligatoriu pentru contribuabilii persoane juridice inregistrati la Registrul Comertului, avand rolul de a evidentia toate controalele efectuate de autoritatile competente. Reglementat prin Legea nr. 252/2003, acest registru se pastreaza la sediul social si la sediile secundare autorizate. In contextul schimbarii sediului social, apar frecvent intrebari legate de necesitatea unui nou registru. Astfel, un contribuabil intreaba daca are nevoie de un alt...» citeste mai departe aici

  • Declaratia 150. Ce modificari au fost aduse formularului prin Ordinul 2213/2025

    • Formularul 150, „Cerere pentru utilizarea unui certificat digital calificat”, este esential pentru contribuabilii care doresc sa depuna declaratii fiscale online. Prin OPANAF nr. 2213/2025, publicat in Monitorul Oficial nr. 860/2025, au fost aduse modificari procedurii de transmitere electronica a declaratiilor fiscale. Noul ordin clarifica modalitatile de semnare si depunere a formularului, precum si documentele justificative necesare.» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici