Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

D205 si D207 in 2024. ANAF schimba, din nou, modelul si continutul formularelor

08-Ian-2024
7784
D205 si D207 in 2024. ANAF schimba, din nou, modelul si continutul formularelor

ANAF a publicat, inca de la inceputul lui ianuarie 2024, un nou Proiect de Ordin prin care prevede modificarea formularelor D205 si D207.

Este vorba despre Proiectul de ordin pentru aprobarea modelului si continutului formularelor 205 "Declaratie informativa privind impozitul retinut la sursa si castigurile/pierderile din investitii, pe beneficiari de venit" si 207 "Declaratie informativa privind impozitul retinut la sursa/impozitul suportat de platitorul de venit/veniturile scutite, pe beneficiari de venit nerezidenti".

Prin Legea nr.142/2022 au fost aduse modificari si completari Legii nr.227/2015 privind Codul fiscal care au vizat, printre altele, reglementarea obligatiei de retinere la sursa a impozitului pe veniturile sub forma castigurilor din transferul titlurilor de valoare si instrumente financiare derivate.

Astfel, entitatile prevazute la art.96 1 alin.(1) din Codul fiscal, au obligatia retinerii la sursa a impozitului pe venit, declararii si platii acestuia pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care a fost retinut atat pentru veniturile obtinute din Romania, cat si pentru cele obtinute din strainatate, impozitul fiind final.

Impozitul se stabileste in functie de perioada de detinere a titlurilor de valoare/instrumentelor financiare derivate (detinute o perioada mai mare de 365 de zile, inclusiv/detinute o perioada mai mica de 365 de zile), prin aplicarea cotei de impunere de 1% sau 3% asupra fiecarui castig.

Pentru impozitul retinut la sursa, entitatile au obligatia depunerii formularului 205 "Declaratie informativa privind impozitul retinut la sursa si castigurile/pierderile din investitii, pe beneficiari de venit", pana in ultima zi a lunii februarie inclusiv a anului curent, pentru anul expirat, la organul fiscal competent.

De asemenea, potrivit art.96 1 alin.(2) din Codul fiscal, entitatile prin care sunt efectuate transferuri ale aurului de investitii, au obligatia sa depuna anual, pana la termenul mentionat mai sus, formularul 205 privind totalul castigurilor/pierderilor, pentru fiecare contribuabil.

Formularul 205 se depune de entitatile prevazute la art.96 1 alin.(1) din Codul fiscal atat pentru contribuabilul persoana fizica nerezidenta care nu face dovada rezidentei intr-un stat cu care Romania are incheiata conventie de evitare a dublei impuneri, cat si pentru contribuabilul persoana fizica nerezidenta care face dovada rezidentei intr-un stat cu care Romania are incheiata conventie de evitare a dublei impuneri.

Totodata, potrivit Legii nr.376/2022 pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, sumele provenite din incasarea bacsisului de catre salariati sunt calificate ca venituri din alte surse si se supun regimului fiscal prevazut de titlul IV ”Impozitul pe venit” Capitolul X ”Venituri din alte surse” din Codul fiscal. Impozitul pe venit datorat de salariat se retine la sursa la momentul distribuirii bacsisului de catre platitorii de venituri si se achita la bugetul de stat, potrivit art.115 din Codul fiscal.

Fata de cele prezentate, se impune actualizarea modelului si continutului formularului 205 "Declaratie informativa privind impozitul retinut la sursa si castigurile/pierderile din investitii, pe beneficiari de venit", precum si a instructiunilor de completare a acestuia.

Ca urmare, prin prezentul proiect de ordin se propun, in principal, urmatoarele:

- declararea bazei de calcul si a impozitului retinut, in cazul titlurilor de valoare si instrumentelor financiare derivate, distinct, in functie de perioada de detinere a acestora, pe fiecare beneficiar de venit. In cazul transferului aurului de investitii, entitatile declara totalul castigurilor/pierderilor, pentru fiecare beneficiar de venit;

- eliminarea din formularul 205 a col.7 ”tara din care s-a obtinut venitul” din tabelul de la capitolul IV, intrucat impozitul pe venitul din transferul titlurilor de valoare si din operatiuni cu instrumente financiare derivate este final, iar beneficiarii venitului nu au obligatia declararii castigului net anual/pierderii nete anuale in declaratia unica;

- evidentierea sumelor provenite din incasarea bacsisului de catre salariati, distinct, pe fiecare beneficiar de venit.

D205 in 2024

Pentru a vedea documentul, click AICI>>

Instructiuni privind completarea formularului 205 

I. Depunerea declaratiei

1. Declaratia se completeaza si se depune de catre platitorii de venituri/ intermediarii definiti potrivit legislatiei in materie, societatile de administrare a investitiilor, societatile de investitii autoadministrate, administratorii de fonduri de investitii alternative, rezidenti fiscali romani sau nerezidenti care au in Romania un sediu permanent care are calitatea de intermediar si care au obligatia calcularii, retinerii si virarii impozitului pe veniturile cu regim de retinere la sursa a impozitului, potrivit titlului IV din Legea nr.227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare (Codul fiscal), pentru urmatoarele tipuri de venituri:

a) venituri din dividende;

b) venituri din dobanzi;

c) venituri sub forma castigurilor din transferul titlurilor de valoare si instrumente financiare derivate detinute o perioada mai mare de 365 de zile, inclusiv;

d) venituri sub forma castigurilor din transferul titlurilor de valoare si instrumente financiare derivate detinute o perioada mai mica de 365 de zile;

e) venituri din lichidarea unei persoane juridice;

f) venituri din premii;

g) venituri din jocuri de noroc;

h) venituri provenite din incasarea bacsisului de catre salariati;

i) venituri din alte surse, altele decat veniturile provenite din incasarea bacsisului de catre salariati si cele prevazute la art.114 alin.(2) lit. k 1) din Codul fiscal;

TOATE instructiunile, AICI>>


Sursa: ANAF

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MODEL] Contract de mecenat si reglementari cheie

    • Contractul de mecenat este un instrument juridic prin care o persoana fizica sau juridica ofera sprijin material ori financiar unei activitati culturale, artistice, stiintifice sau educationale, fara a urmari un beneficiu direct. Acest tip de contract este reglementat de Legea nr. 32/1994 si se bazeaza pe principiul generozitatii si al recunoasterii meritelor celor sustinuti. In acest articol vom prezenta principalele reglementari cheie cu privire la actul de mecenat si vom prezenta un model de...» citeste mai departe aici

  • Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an

    • Angajatorii pot oferi salariatilor, pe langa salariul de baza, o serie de beneficii si facilitati care, in anumite conditii, nu sunt impozabile. Aceste avantaje contribuie la motivarea si fidelizarea personalului, fara a genera obligatii fiscale suplimentare pentru angajati. In acest articol, vom prezenta principalele tipuri de beneficii si facilitati salariale neimpozabile care pot fi acordate intr-un an, precum si conditiile legale de acordare. » citeste mai departe aici

  • Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025

    • In contextul modificarilor fiscale aplicabile din 2025, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita obligatiilor declarative si de plata. Schimbarea regimului de impozitare, de la microintreprindere la impozit pe profit, impune completarea corecta a formularelor fiscale. In continuarea articolului vom vedea cateva clarificari privind completarea Declaratiei 101 in aceste situatii. Astfel, un contribuabil are nelamuriri in legatura cu urmatoarele. Daca in trimestrul 1 am fost platitor...» citeste mai departe aici

  • Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?

    • Registrul unic de control este un document obligatoriu pentru contribuabilii persoane juridice inregistrati la Registrul Comertului, avand rolul de a evidentia toate controalele efectuate de autoritatile competente. Reglementat prin Legea nr. 252/2003, acest registru se pastreaza la sediul social si la sediile secundare autorizate. In contextul schimbarii sediului social, apar frecvent intrebari legate de necesitatea unui nou registru. Astfel, un contribuabil intreaba daca are nevoie de un alt...» citeste mai departe aici

  • Declaratia 150. Ce modificari au fost aduse formularului prin Ordinul 2213/2025

    • Formularul 150, „Cerere pentru utilizarea unui certificat digital calificat”, este esential pentru contribuabilii care doresc sa depuna declaratii fiscale online. Prin OPANAF nr. 2213/2025, publicat in Monitorul Oficial nr. 860/2025, au fost aduse modificari procedurii de transmitere electronica a declaratiilor fiscale. Noul ordin clarifica modalitatile de semnare si depunere a formularului, precum si documentele justificative necesare.» citeste mai departe aici

  • Piata muncii in 2025: Incotro se indreapta angajatorii in fata noilor reglementari

    • Anul 2025 a fost si este un an al reconfigurarilor semnificative pe piata muncii din Romania. Pe langa tendintele globale accelerate de digitalizare si adoptarea pe scara larga a inteligentei artificiale, mediul de afaceri local se confrunta cu o serie de provocari legislative care schimba fundamental modul in care companiile isi planifica bugetele de personal si strategiile de retentie a angajatilor. De la ajustari ale salariului minim, la reglementari noi privind munca la distanta si pana la...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016