Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

De la 1 ianuarie 2013 se aplica Pactul fiscal

08-Ian-2013
3741
In urma ratificarii de catre 12 state membre din zona euro, tratatul privind stabilitatea, coordonarea si guvernanta in cadrul uniunii economice si monetare, supranumit si "Pactul fiscal", a intrat in vigoare de la 1 ianuarie 2013. In principal, tratatul are in vedere consolidarea disciplinei fiscale in cadrul zonei euro prin intermediul "regulii privind un buget echilibrat " si al mecanismului de corectie automata.

Tratatul va avea forta juridica obligatorie, ca acord international, si va fi deschis tarilor din UE care nu l-au semnat de la inceput.

Tratatul a fost conceput ca urmare a deciziei liderilor din zona euro din decembrie 2011 potrivit careia erau necesare masuri mai ferme pentru a consolida stabilitatea in zona euro. Tratatul a fost semnat la 2 martie 2012 de catre 25 de tari din UE.

Se doreste implementarea cat mai rapida a acestuia astfel ca in urmatorii cinci ani ar trebui luate masurile necesare pentru realizarea acestui lucru.

Limitarea deficitelor - regula privind un buget echilibrat


Noul tratat include cerinta ca bugetele nationale ale statelor membre participante sa fie echilibrate sau in surplus. Acest obiectiv va fi considerat ca indeplinit daca deficitul public structural anual al acestora nu depaseste 0,5 % din PIB-ul nominal.

Pe langa aceasta, deficitul trebuie, de asemenea, sa fie in concordanta cu valoarea minima de referinta specifica fiecarei tari pentru sustenabilitatea pe termen lung. Aceasta valoare este stabilita de componenta preventiva a Pactului de stabilitate si de crestere. Traiectoria de ajustare in directia indeplinirii acestui obiectiv este evaluata in fiecare an in contextul semestrului european.

Devierea temporara de la aceasta "regula privind un buget echilibrat" este permisa numai in circumstante economice exceptionale, de exemplu in timpul unor declinuri drastice in economie. In cazul in care deficitul public se situeaza cu mult sub valoarea de referinta de 60% din PIB, limita pentru deficit poate fi stabilita la 1% din PIB.

Mecanismul de corectie automata

In cazul in care un stat membru se abate de la regula privind un buget echilibrat , va fi declansat un mecanism de corectie automata. Statul membru va trebui sa corecteze devierile pe parcursul unei perioade definite.

Mecanismul va respecta pe deplin prerogativele parlamentelor nationale.

Transpunerea normelor in legislatia nationala

Statele membre vor avea obligatia de a introduce aceasta cerinta referitoare la disciplina bugetara si la mecanismul de corectie automata in sistemele lor juridice nationale, de preferinta la nivel constitutional.

Termenul pentru indeplinirea acestei obligatii este de cel mult un an (si anume pana la 1 ianuarie 2014) de la intrarea in vigoare a tratatului.

Curtea Europeana de Justitie

In cazul in care un stat membru nu isi va respecta obligatia de a transpune la timp "regula privind un buget echilibrat" si mecanismul de corectie, Curtea de Justitie a UE va avea competenta de a se pronunta asupra acestei chestiuni.

Hotararea Curtii va avea un caracter obligatoriu si, in cazul in care nu va fi respectata, va putea atrage dupa sine penalitati de pana la 0,1% din PIB.

Daca moneda statului respectiv este euro, aceasta suma se va achita catre Mecanismul european de stabilitate, iar daca nu, plata se va face catre bugetul general al UE.

Modificarea procedurii aplicabile deficitelor excesive

Procesul decizional in contextul procedurii aplicabile deficitelor excesive va avea un caracter automat intr-un grad mai ridicat decat in prezent: statele membre din zona euro convin sa sprijine recomandarile si propunerile Comisiei de acte ale Consiliului, cu exceptia cazului in care o majoritate calificata a statelor respective se pronunta impotriva.
In plus, un stat membru care face obiectul unei proceduri aplicabile deficitelor excesive va trebui sa instituie un "program de parteneriat bugetar si economic".

Programul va include o descriere detaliata a reformelor structurale pe care fiecare stat membru va trebui sa le puna in aplicare in scopul asigurarii unei corectari eficace si sustenabile a deficitului sau.

Aceste programe vor fi inaintate Consiliului si Comisiei spre aprobare. Punerea lor in aplicare va fi monitorizata in conformitate cu normele Pactului de stabilitate si de crestere.

Coordonarea suplimentara

Statele membre parti la tratat vor inainta catre Comisia Europeana si catre Consiliu rapoarte referitoare la planurile lor de contractare a datoriei publice. In plus, statele respective vor discuta si, dupa caz, se vor coordona, intre ele si cu institutiile UE, inainte de orice reforma economica majora pe care o preconizeaza.

Guvernanta in zona euro

Sefii de stat sau de guvern ai statelor membre din zona euro se reunesc cel putin de doua ori pe an in "reuniuni la nivel inalt ale zonei euro", la care participa si Comisia Europeana.
Acestia aleg presedintele reuniunii la nivel inalt a zonei euro cu majoritate simpla. Presedintele Bancii Centrale Europene si presedintele Parlamentului European pot fi, de asemenea, invitati la reuniunile la nivel inalt ale zonei euro.

Dupa caz si cel putin o data pe an, liderii statelor membre din afara zonei euro care au ratificat tratatul participa, de asemenea, la aceste reuniuni.

Cooperarea dintre parlamente

Parlamentul European si parlamentele nationale ale statelor membre participante vor coopera in ceea ce priveste chestiunile referitoare la politicile bugetare si alte chestiuni care fac obiectul tratatului.

In acest scop, acestea vor institui un organism constituit din reprezentanti ai comisiilor de resort din cadrul Parlamentului European si al parlamentelor nationale. Organismul respectiv va decide singur asupra modului sau de organizare.

Sursa: IMM Romania


Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MODEL] Contract de mecenat si reglementari cheie

    • Contractul de mecenat este un instrument juridic prin care o persoana fizica sau juridica ofera sprijin material ori financiar unei activitati culturale, artistice, stiintifice sau educationale, fara a urmari un beneficiu direct. Acest tip de contract este reglementat de Legea nr. 32/1994 si se bazeaza pe principiul generozitatii si al recunoasterii meritelor celor sustinuti. In acest articol vom prezenta principalele reglementari cheie cu privire la actul de mecenat si vom prezenta un model de...» citeste mai departe aici

  • Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an

    • Angajatorii pot oferi salariatilor, pe langa salariul de baza, o serie de beneficii si facilitati care, in anumite conditii, nu sunt impozabile. Aceste avantaje contribuie la motivarea si fidelizarea personalului, fara a genera obligatii fiscale suplimentare pentru angajati. In acest articol, vom prezenta principalele tipuri de beneficii si facilitati salariale neimpozabile care pot fi acordate intr-un an, precum si conditiile legale de acordare. » citeste mai departe aici

  • Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025

    • In contextul modificarilor fiscale aplicabile din 2025, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita obligatiilor declarative si de plata. Schimbarea regimului de impozitare, de la microintreprindere la impozit pe profit, impune completarea corecta a formularelor fiscale. In continuarea articolului vom vedea cateva clarificari privind completarea Declaratiei 101 in aceste situatii. Astfel, un contribuabil are nelamuriri in legatura cu urmatoarele. Daca in trimestrul 1 am fost platitor...» citeste mai departe aici

  • Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?

    • Registrul unic de control este un document obligatoriu pentru contribuabilii persoane juridice inregistrati la Registrul Comertului, avand rolul de a evidentia toate controalele efectuate de autoritatile competente. Reglementat prin Legea nr. 252/2003, acest registru se pastreaza la sediul social si la sediile secundare autorizate. In contextul schimbarii sediului social, apar frecvent intrebari legate de necesitatea unui nou registru. Astfel, un contribuabil intreaba daca are nevoie de un alt...» citeste mai departe aici

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016