Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Declararea impozitului pe profit, in cazul societatilor care nu au platit pana acum acest impozit

31-Ian-2013
6082
Vom vedea mai jos cum se va proceda pe anul 2013 referitor la declararea impozitului pe profit, in cazul societatilor care nu au platit pana acum acest impozit si daca exista modificari legislative in acest sens.

Solutia consultantului:

Sunt doua posibilitati in ceea ce priveste impozitul pe profit:
1) Declararea impozitului pe profit la societatile comerciale, potrivit art. 34 din Codul fiscal , se efectueaza trimestrial, pana la data de 25 inclusiv a primei luni urmatoare incheierii trimestrelor I - III. Definitivarea si plata impozitului pe profit aferent anului fiscal respectiv se efectueaza pana la termenul de depunere a declaratiei privind impozitul pe profit (formular 101) prevazut la art. 35."- adica pana la 25 martie 2014 pentru anul 2013.
1) Incepand cu anul 2013 contribuabilii pot opta pentru declararea si plata impozitului pe profit anual, cu plati anticipate, efectuate trimestrial.

Aceasta posibilitate a fost introdusa in Codul fiscal , prin OG 30/2011.

Nu toti contribuabilii pot aplica insa acest sistem de plata a impozitului pe profit. Potrivit art. 34. alin 2 din Codul fiscal , printre cei care nu pot beneficia de aceasta posibilitate se numara:
* societatile comerciale bancare - persoane juridice romane si sucursalele din Romania ale bancilor - persoane juridice straine;
* organizatiile nonprofit care au obligatia de a declara si plati impozitul pe profit, anual, pana la 25 februarie inclusiv a anului urmator celui pentru care se calculeaza impozitul.
* contribuabilii ce obtin venituri majoritare din cultura cerealelor si a plantelor tehnice, pomicultura si viticultura care au obligatia de a declara si plati impozitul pe profit anual, pana la 25 februarie inclusiv a anului urmator celui pentru care se calculeaza impozitul;
* persoane juridice straine si persoanele fizice nerezidente care desfasoara activitate in Romania intr-o asociere cu sau fara personalitate juridica care declara si platesc impozit pe profit trimestrial;
* persoanele juridice straine care realizeaza venituri din/sau in legatura cu proprietati imobiliare situate in Romania sau din vanzarea/cesionarea titlurilor de participare detinute la o persoana juridica romana, care declara si platesc impozit pe profit trimestrial;
* persoanele fizice rezidente asociate cu persoane juridice romane, pentru veniturile realizate atat in Romania, cat si in strainatate din asocieri fara personalitate juridica, care declara si platesc impozit pe profit trimestrial.

De asemenea, conform prevederilor art. 34 alin. 6 din Codul fiscal , nu pot aplica noul sistem de plata a impozitului pe profit nici contribuabilii care, in anul precedent, se aflau in una dintre urmatoarele situatii:
* nou-infiintati. Codul fiscal precizeaza ca nu sunt considerati contribuabili nou-infiintati cei care se inregistreaza ca efect al unor operatiuni de reorganizare efectuate potrivit legii.
* inregistreaza pierdere fiscala la sfarsitul anului fiscal precedent;
* s-au aflat in inactivitate temporara sau au declarat pe propria raspundere ca nu desfasoara activitati la sediul social/sediile secundare, situatii inscrise, potrivit prevederilor legale, in registrul comertului sau in registrul tinut de instantele judecatoresti competente, dupa caz;
* au fost platitori de impozit pe veniturile microintreprinderilor, in anul pentru care se datoreaza impozitul pe profit aplicand sistemul trimestrial de declarare si plata a impozitului pe profit.

Optiunea pentru noul sistem de declarare si plata a impozitului pe profit se efectueaza la inceputul anului fiscal pentru care se solicita aplicarea sistemului platilor anticipate si este obligatorie pentru cel putin 2 ani fiscali consecutivi.
"Modificarea sistemului de declarare si plata a impozitului pe profit se comunica organelor fiscale teritoriale competente pana la 31 ianuarie inclusiv a anului fiscal respectiv".

Contribuabilii care aplica sistemul de declarare si plata a impozitului pe profit anual, cu plati anticipate trebuie sa plateasca trimestrial o patrime din impozitul pe profit datorat pentru anul precedent, actualizat cu indicele preturilor de consum.
Impozitul pe profit pentru anul precedent, pe baza caruia se determina platile anticipate trimestriale, este impozitul pe profit datorat conform declaratiei privind impozitul pe profit, fara a lua in calcul platile anticipate efectuate in acel an.

In cazul in care in primul an in care aplica noul sistem de plata a impozitului pe profit contribuabilii inregistreaza pierdere fiscala, ei trebuie sa efectueze plati anticipate in contul impozitului pe profit la nivelul sumei rezultate din aplicarea cotei de impozit asupra profitului contabil al perioadei pentru care se efectueaza plata anticipata.

"In cazul contribuabililor care aplica sistemul de declarare si plata a impozitului pe profit prevazut la alin. (2) (sistemul platilor anticipate) si care, in anul precedent, au beneficiat de scutiri de la plata impozitului pe profit, conform legii, iar in anul pentru care se calculeaza si se efectueaza platile anticipate nu mai beneficiaza de facilitatile fiscale respective, impozitul pe profit pentru anul precedent, pe baza caruia se determina platile anticipate, este impozitul pe profit determinat conform declaratiei privind impozitul pe profit pentru anul precedent, luandu-se in calcul si impozitul pe profit scutit", se mai prevede in Codul fiscal la art. 34.

In concluzie, impozitul impozitului pe profit anual cu plati anticipate, nu este obligatoriu ci este optional, urmand ca aceasta optiune sa fie exercitata prin depunerea formularului 012 Notificare privind modificarea sistemului anual/trimestrial de declarare si plata a impozitului pe profit panala data de 31 ianuarie 2013.

Codul fiscal a fost modificat prin OG 8/2013, publicata in Monitorul Oficial nr. 54 din 23 ianuarie 2013.

Actul normativ obliga toate firmele care realizeaza venituri sub 65.000 de euro, indiferent de numarul de salariati, sa plateasca impozit pe veniturile microintreprinderilor incepand de la 1 februarie 2013, chiar daca pana acum ele erau platitoare de impozit pe profit. Practic, de la 1 februarie, nicio societate privata cu venituri sub plafonul amintit sau nou-infiintata nu mai poate plati 16% impozit pe profit, ci este obligata sa aplice regimul fiscal al microintreprinderilor, care presupune plata unui impozit de 3% pe veniturile realizate.

Contribuabilii aflati in aceasta situatie vor comunica organelor fiscale teritoriale modificarea sistemului de impunere pana la data de 25 martie 2013 inclusiv. Modificarea sistemului de impunere se face prin depunerea formularului 010 - "Declaratie de inregistrare fiscala/de mentiuni" privind optiunea pentru plata impozitului pe veniturile microintreprinderilor".

Tot pana la 25 martie 2013 contribuabilii vor trebui sa depuna si declaratia privind impozitul pe profit datorat (101) pentru profitul impozabil obtinut in perioada 1 ianuarie 2013 - 31 ianuarie 2013.



Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MODEL] Contract de mecenat si reglementari cheie

    • Contractul de mecenat este un instrument juridic prin care o persoana fizica sau juridica ofera sprijin material ori financiar unei activitati culturale, artistice, stiintifice sau educationale, fara a urmari un beneficiu direct. Acest tip de contract este reglementat de Legea nr. 32/1994 si se bazeaza pe principiul generozitatii si al recunoasterii meritelor celor sustinuti. In acest articol vom prezenta principalele reglementari cheie cu privire la actul de mecenat si vom prezenta un model de...» citeste mai departe aici

  • Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an

    • Angajatorii pot oferi salariatilor, pe langa salariul de baza, o serie de beneficii si facilitati care, in anumite conditii, nu sunt impozabile. Aceste avantaje contribuie la motivarea si fidelizarea personalului, fara a genera obligatii fiscale suplimentare pentru angajati. In acest articol, vom prezenta principalele tipuri de beneficii si facilitati salariale neimpozabile care pot fi acordate intr-un an, precum si conditiile legale de acordare. » citeste mai departe aici

  • Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025

    • In contextul modificarilor fiscale aplicabile din 2025, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita obligatiilor declarative si de plata. Schimbarea regimului de impozitare, de la microintreprindere la impozit pe profit, impune completarea corecta a formularelor fiscale. In continuarea articolului vom vedea cateva clarificari privind completarea Declaratiei 101 in aceste situatii. Astfel, un contribuabil are nelamuriri in legatura cu urmatoarele. Daca in trimestrul 1 am fost platitor...» citeste mai departe aici

  • Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?

    • Registrul unic de control este un document obligatoriu pentru contribuabilii persoane juridice inregistrati la Registrul Comertului, avand rolul de a evidentia toate controalele efectuate de autoritatile competente. Reglementat prin Legea nr. 252/2003, acest registru se pastreaza la sediul social si la sediile secundare autorizate. In contextul schimbarii sediului social, apar frecvent intrebari legate de necesitatea unui nou registru. Astfel, un contribuabil intreaba daca are nevoie de un alt...» citeste mai departe aici

  • Declaratia 150. Ce modificari au fost aduse formularului prin Ordinul 2213/2025

    • Formularul 150, „Cerere pentru utilizarea unui certificat digital calificat”, este esential pentru contribuabilii care doresc sa depuna declaratii fiscale online. Prin OPANAF nr. 2213/2025, publicat in Monitorul Oficial nr. 860/2025, au fost aduse modificari procedurii de transmitere electronica a declaratiilor fiscale. Noul ordin clarifica modalitatile de semnare si depunere a formularului, precum si documentele justificative necesare.» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016