Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Declaratia 010 microintreprindere dizolvare cu lichidare. Ce ne sfatuieste specialistul?

20-Feb-2017
14467

In analiza noastra de mai jos, avem ca exemplu o societate comerciala, platitoare de impozit pe venit, care hotaraste dizolvarea cu lichidare a intreprinderii. Vom stabili cand trebuie depusa la ANAF declaratia 010 cu trecere de la platitor de impozit pe venit la platitor de impozit pe profit.

Microintreprinderea este persoana juridica romana care indeplineste cumulativ la data de 31 decembrie a anului anterior conditiile prevazute la art. 47 din Legea nr. 227/2015, cu modificarile ulterioare.

Una din aceste conditii se refera la faptul ca societatea nu trebuie sa se afla in dizolvare, urmata de lichidare, inregistrata in registrul comertului sau la instantele judecatoresti, potrivit legii (art. 47, lit. e).

Dizolvarea unei societati poate interveni atat voluntar, cat si in urma unor evenimente independente de vointa asociatilor. Modul de dizolvare si de lichidare a societatii este stabilit prin actul constitutiv.

Dizolvarea voluntara poate avea loc, conform prevederilor Legii societatilor nr. 31/1990, (art. 227 si urmatoarele) cu modificarile ulterioare, printre alte cauze, si prin hotararea adunarii generale a asociatilor, fara sa fie necesara numirea unui lichidator.



Potrivit prevederilor art. 233 din Legea societatilor, dizolvarea are ca efect deschiderea procedurii de lichidare a societatii, in termen de 60 de zile de la inregistrarea in registrul comertului a mentiunii de dizolvare.

Datorita faptului ca nu ati specificat in intrebare anul in care societatea a hotarat dizolvarea societatii si mai ales data depunerii la registrul comertului a hotararii adunarii generale a asociatilor, consideram ca este vorba de trim. IV 2016.

Astfel, conform prevederilor art. 55, alin. (3) din Legea nr. 227/2015, cu modificarile ulterioare, daca persoana juridica nu mai indeplineste conditia privind faptul ca nu se afla in dizolvare urmata de lichidare si a inregistrat acest fapt la registrul comertului, trebuie sa comunice organelor fiscale teritoriale competente iesirea din sistemul de impunere pe veniturile microintreprinderilor, pana la data de 31 martie inclusiv a anului fiscal urmator.

Astfel ca, daca microintreprinderea a intrat in procesul de dizolvare, urmat de lichidare, potrivit legii in anul 2016, aceasta este obligata sa iasa din sistemul de impunere pe venit incepand cu 1 ianuarie 2017 si sa comunice acest lucru organelor fiscale prin Declaratia 010 pana la data de 31 martie 2017.

Formatul si modul de completare al Declaratiei 010, de mentiuni in speta prezentata, este aprobata este Opanaf nr. 3698/2015 cu modificarile aprobate prin Opanaf nr. 511/2017. Declaratia de mentiuni se completeaza ori de cate ori se modifica datele declarate anterior, iar cu ocazia radierii inregistrarii fiscale se depune declaratia de radiere.

In cartusul VI "Date privind starea contribuabilului" la rd. 1 "Dizolvare cu lichidare" se marcheaza cu "X" in cazul in care se declara inceperea procedurii de lichidare.

Se completeaza data inceperii procedurii de dizolvare stabilita conform dispozitiilor legale in materie, respectiv data radierii din registrul comertului.

La final, cand se detine certificatul de radiere se depune D 010 si se completeaza rd. 3 "Radierea inregistrarii fiscale" cand se inscrie si data radierii inregistrarii fiscale impreuna cu certificatul de inregistrare fiscala, in vederea anularii acestuia.

Mentionam ca daca in anul 2016 adunarea generala a asociatilor doar a hotarat dizolvarea cu lichidare a persoanei juridice si nu a si inregistrat la registrul comertului documentele privind dizolvarea acesteia, societatea ramane in continuare platitoare de impozit pe venitul microintreprinderilor, daca indeplineste si celelalte conditii, inclusiv pe cele de la art. 48, alin. (6) din Legea nr. 227/2015, cu modificarile ulterioare.


Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Elena Ionescu - Expert contabil si auditor

 

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici

  • Mijloace fixe. Puteti reduce perioada de amortizare dpdv contabil si fiscal?

    • Mijloacele fixe reprezinta active utilizate pe termen lung in activitatea economica si se amortizeaza treptat, potrivit unor reguli contabile si fiscale. In anumite conditii, o entitate poate dori sa reduca perioada de amortizare pentru a reflecta mai fidel uzura sau utilizarea activelor. Este important de diferentiat tratamentul contabil fata de cel fiscal in astfel de situatii. Prezentul articol clarifica in ce conditii se poate modifica perioada de amortizare si ce implicatii are acest...» citeste mai departe aici

  • Tratamentul contabil al cotizatiilor anuale CECCAR

    • Contribuabilii se intreaba adesea cum trebuie tratate din punct de vedere contabil si fiscal cotizatiile anuale platite catre organisme profesionale, cum este CECCAR. Aceste sume, desi sunt achitate integral la inceputul anului, ridica intrebari legate de momentul recunoasterii cheltuielii si de deductibilitatea fiscala. In cele ce urmeaza, analizam tratamentul corect al acestor cotizatii, in conformitate cu reglementarile contabile in vigoare. Avem acest caz. O societate de contabilitate si...» citeste mai departe aici

  • [CONTROL ANTIFRAUDA] Reglementari legale, drepturile contribuabililor si studii de caz utile

    • Controalele antifrauda sunt actiuni specializate desfasurate de Directia Generala Antifrauda Fiscala (DGAF) pentru prevenirea, descoperirea si combaterea evaziunii fiscale si a altor fapte ilegale din domeniul financiar-fiscal. Aceste controale sunt de regula operative si inopinate, fiind reglementate distinct fata de inspectia fiscala clasica. Contribuabilii vizati trebuie sa respecte obligatiile impuse de lege si sa colaboreze cu inspectorii antifrauda, avand totodata si anumite drepturi...» citeste mai departe aici