Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Avans incasat si dizolvare cu lichidare. Care e regimul TVA?

22-Nov-2016
578

In analiza de mai jos, avem ca subiect o societate X care a incasat in luna iulie 2016 prin casierie de la societatea Y suma de 500 lei in vederea eliberarii unui aviz, dar societatea Y nu a depus si documentatia necesara care trebuia analizata in vederea eliberarii respectivului aviz si din acest motiv (serviciul nefiind prestat), nu i s-a emis factura. In toata perioada scursa de la incasare firma Y nu a putut fi contactata neavand site pe internet. Consultand site-ul ANAF, s-a constatat ca in dreptul societatii Y apare "dizolvare cu lichidare (radiere) din data de 18 august 2016". Vom vedea daca se pot inregistra venituri suma incasata si care este tratamentul TVA.

Potrivit intelegerii noastre, societatea dumneavoastra a incasat, cu titlu de avans, in iulie 2016, o suma de 500 de lei de la societatea Y, in vederea emiterii unui aviz. Intelegem ca serviciul nu a fost prestat, iar societatea Y figureaza ca fiind dizolvata cu lichidare, in acest moment, in evidentele Ministerului de Finante Publice.

In ceea ce priveste incasarea sumei de 500 de lei de la client, aceasta suma poate fi considerata primita cu titlu de avans, pentru obtinerea ulterioara a unui aviz. Cu toate acestea, nu ne-ati mentionat daca societatea dumneavoastra este responsabila de emiterea avizului, operatiunea fiind purtatoare de TVA, ori daca dumneavoastra intreprindeti demersurile pentru obtinerea unui aviz de la o institutie publica, factura fiind emisa pe numele societatii Y, dumneavoastra actionand doar ca intermediar.

In cazul in care pentru societatea dumneavoastra, emiterea acestui aviz reprezinta o operatiune impozabila, in sensul art. 268 din Codul Fiscal, atunci pentru suma incasata de catre societate de la societatea Y societatea dumneavoastra trebuia sa colecteze TVA, potrivit art. 282, alin. 2, lit. b), intrucat exigilibilitatea TVA a intervenit inaintea faptului generator. Potrivit Codului Fiscal:

Art. 280, alin. 1): Faptul generator reprezinta faptul prin care sunt realizate condtiiile legale necesare pentru exigibilitatea taxei.

Art. 281, alin. 1): Faptul generator intervine la data livrarii bunurilor sau la data prestarii serviciilor, cu excep?iile prevazute in prezentul capitol.

Art. 280, alin. 2) : Exigibilitatea taxei reprezinta data la care autoritatea fiscala devine îndreptatita, in baza legii, sa solicite plata de catre persoanele obligate la plata taxei, chiar daca plata acestei

Consilier Institutiile Statului in Control
Consilier Institutiile Statului in Control
Vezi detalii
Asociatii de proprietari: ghid contabil
Asociatii de proprietari: ghid contabil
Vezi detalii
 Ghid practic de Management financiar
Ghid practic de Management financiar
Vezi detalii
taxe poate fi amanata.

Astfel, societatea dumneavoastra trebuia sa colecteze TVA in cuantum de 20% din suma incasata, prin procedeul sutei marite, respectiv 83,33 lei (500/1,2*20%). Presupunem ca serviciul se factureaza cu cota de TVA de 20%. Acest TVA trebuia declarat in decontul de TVA aferent perioadei fiscale in care s-a incasat.

La momentul la care ati constatat ca societatea este dizolvata cu lichidare, nu puteti aplica prevederile art. 287, alin. d) din Codul Fiscal, care permite ajustarea bazei de impozitare in cazul incheierii procedurii de faliment a debitorului sau ca urmare a punerii in aplicare a unui plan de reorganizare.

In concluzie, societatea dumneavoastra avea obligatia sa colecteze TVA aferenta avansului incasat. Pentru baza de calcul a avansului, respectiv 417,67 lei, aceasta se poate muta intr-un cont de venit impozabil, printr-o decizie a administratorului.

In cea de-a doua situatie, in cazul in care societatea dumneavoastra urma sa actioneze ca intermediar pentru societatea Y, in relatia cu institutiile publice abilitate pentru emiterea avizului, atunci societatea dumneavoastra ar fi primit facturi/chitante direct de la institutia publica, emisa folosind datele de identificare a societatii Y. Dumneavoastra nu ati fi inregistrat in contabilitate aceste tranzactii pe conturi de venituri si cheltuieli, ci in contul de Debitori diversi (461), urmand sa refactureze sumele mai departe catre societatea Y.

Acest tip de tranzactie nu ar fi generat implicatii privind colectarea TVA din partea societatii dummneavoastra. In acest sens, se poate muta intreaga suma de 500 de lei intr-un cont de venit impozabil, prin decizie a administratorului.

Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Bogdan Costea - Consultant fiscal

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Avans incasat si dizolvare cu lichidare. Care e regimul TVA?":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile

Atentie contabili!

ANAF face controale drastice in 2017!
Noul Cod Fiscal a modificat legislatia. Amenzile sunt uriase!
Cititi si respectati noile reguli stabilite de lege

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile"!


 



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Split TVA: Doar pentru firmele in insolventa, faliment, cu datorii la plata TVA si companiile de stat
    • Modificarea mecanismului de plata defalcata a TVA, trecerea contributiilor sociale din sarcina angajatorului in cea a angajatului si imbunatatirea relatiei statului cu mediul de afaceri au fost principalele teme discutate la inceputul saptamanii la intalnirea premierului Mihai Tudose cu reprezentantii Uniunii Nationale a Patronatului Roman (UNPR). Prim-ministrul Mihai Tudose a precizat ca masura split TVA va fi modificata si flexibilizata in dezbaterile din Parlament, in concordata cu...» citeste mai departe aici

  • Nu veti mai putea plati impozitul pe locuinta fara polita PAD
    • Conform unor noi declaratii, proprietarii din Romania ar putea sa nu mai aiba voie sa-si plateasca impozitul pentru locuinta fara a face dovada existentei unei polite PAD. "Ne gandim la aceasta varianta ca in momentul in care o persoana isi plateste impozitul pentru locuinta sa prezinte si dovada existentei politei PAD. Exista o varianta. Eu cred in preventie si ma incapatanez sa cred ca in felul acesta vom rezolva cele mai multe probleme. Nu trebuie sa amendam oameni pentru ca nu isi fac...» citeste mai departe aici

  • Cheltuieli cu transportul personalului intre puncte de lucru. Ce putem deduce?
    • Prin cele ce urmeaza, vom vedea care este baza legala si ce documente trebuie intocmite (contract comodat, decont cheltuieli, foi de parcurs etc.) in cazul decontarii/deplasarii angajatilor de la un punct de lucru al societatii la alt punct de lucru pentru desfasurarea sarcinilor de serviciu: 1. cu mijlocele de transport in comun 2. cu masina personala a angajatului. Vom stabili daca sunt deductibile aceste cheltuieli la calculul impozitului pe profit. Iata raspunsul specialistului: Permisele de...» citeste mai departe aici

  • Cheltuieli cu recreerea salariatilor. Avantaje in natura pentru salariati. Cum inregistram facturile?
    • In analiza urmatoare, o societate a organizat un teambuilding pentru salariati. Nu se poate face dovada prestarii serviciilor de instruire/rapoarte in vederea perfectionarii echipei. Cheltuiala este nedeductibila deoarece nu poate fi justificata necesitatea prestarii acestora in scopul activitatilor desfasurate. TVA -ul aferent cheltuielilor cu teambuilding-ul nu este deductibil. Vom vedea cum se inregistreaza facturile de cazare, masa, cumparaturi si daca se fac deconturi pentru fiecare...» citeste mai departe aici

  • Noi norme tehnice. Emitere atestate de origine pentru exportatori. Noutati aduse de OPANAF 2792/2017
    • In Monitorul Oficial nr. 813 din 13 octombrie 2017 a fost publicat Ordinul presedintelui ANAF nr. 2792 din 28 septembrie 2017 pentru aprobarea Normelor tehnice de inregistrare a exportatorilor in vederea emiterii atestatelor de origine, declaratiilor de origine si declaratiilor pe factura . Retineti ca odata cu acest ordin sunt aprobate Normele tehnice de inregistrare a exportatorilor in vederea emiterii atestatelor de origine, declaratiilor de origine si declaratiilor pe factura. Inregistrarea...» citeste mai departe aici

  • Inspectorii antifrauda fiscala au verificat 126 de firme din depozitele en-gros din Bucuresti si Ilfov
    • In perioada 1-14 octombrie inspectorii Directiei Generale Antifrauda Fiscala din cadrul ANAF au verificat 126 de firme din cele mai importante centre de comercializare a bunurilor de larg consum din zona Bucuresti-Ilfov: Expo Market Doraly, Complex comercial Dragonul Rosu, Smart Expo Flora, Complex comercial Su Market si zona de depozite Moara Domneasca. In urma actiunilor de monitorizare si control desfasurate, inspectorii antifrauda au identificat contraventii pentru sanctionarea carora au...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
© 2007 - 2017 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

ANAF face controale drastice in 2017!
Aflati cum sa va aparati de amenzile uriase
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile"