Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Microintreprindere si venituri din consultanta realizate in cursul anului. Ce impozit se plateste?

02-Iul-2014
6923
Pentru o microintreprindere care realizeaza si venituri din consultanta, se depaseste in unele luni procentul de 20% din totalul veniturilor. Vom vedea cand poate sa devina platitor de impozit pe profit si daca veniturile din consultanta sunt mai mari de 20% intr-un trimestru. De asemena, se va stabili ce se intampla daca in perioada urmatoare, cumuland venituri din consultanta, acestea sunt mai mici de 20% si daca in acest context se plateste din nou impozit pe venitul microintreprinderilor.

Conform prevederilor art. 112^6, o microintreprindere va deveni platitoare de impozit pe profit daca in cursul unui an fiscal se afla intr-una din urmatoarele doua situatii posibile:

- realizeaza venituri mai mari de 65.000 euro;
- realizeaza venituri din consultanta a caror pondere in veniturile totale este de peste 20% inclusiv.

De exemplu, daca societatea pe care o reprezentati nu a realizat in trimestrul II 2014 o cifra de afaceri mai mare de 65.000 euro, dar a realizat venituri din consultanta cu o pondere care depaseste 20% din veniturile totale, devine platitoare de impozitului pe profit incepand cu trimestrul II 2014 fiindca acest criteriu se considera indeplinit in trimestrul II 2014. Pentru verificarea indeplinirii acestui criteriu, ponderea veniturilor din activitatea de consultanta se determina luand in considerare veniturile totale si veniturile din consultanta realizate de la inceputul anului fiscal.
Astfel, pentru trimestrul II 2014 suma impozitului pe profit de plata este diferenta dintre:


impozitul pe profit calculat cumulat, de la inceputul anului fiscal pana la sfarsitul perioadei de raportare (01.01 – 30.06.2014);
impozitul pe veniturile microintreprinderilor datorat in cursul anului respectiv.

In acest context am in vedere prevederile 112^6 "Impunerea microintreprinderilor care realizeaza venituri mai mari de 65.000 euro sau venituri din consultanta si management" "Daca in cursul unui an fiscal o microintreprindere realizeaza venituri mai mari de 65.000 euro sau ponderea veniturilor realizate din consultanta si management in veniturile totale este de peste 20% inclusiv, aceasta va plati impozit pe profit.

Calculul si plata impozitului pe profit se efectueaza incepand cu trimestrul in care s-a depasit oricare dintre limitele prevazute in prezentul articol, luand in considerare veniturile si cheltuielile realizate de la inceputul anului fiscal. Impozitul pe profit datorat reprezinta diferenta dintre impozitul pe profit calculat de la inceputul anului fiscal pana la sfarsitul perioadei de raportare si impozitul pe veniturile microintreprinderilor datorat in cursul anului respectiv.".

Aceste prevederi trebuie coroborate cu cele de la pct. 7 din normele de aplicare ale art. 112^2 : " Microintreprinderile care in cursul unui trimestru incep sa desfasoare activitati de natura celor prevazute la art. 112^2 alin. (6) din Codul fiscal datoreaza impozit pe profit luand in calcul veniturile si cheltuielile inregistrate incepand cu trimestrul respectiv.".
 
In cursul anului 2014, determinarea ponderii de 20% a veniturilor de consultanta in total venituri se efectueaza trimestrial, la fiecare termen de plata a impozitului pe venit/profit, cumulat de la inceputul anului, fara a se determina pentru fiecare luna calendaristica, privita de sine statator. De exemplu, indeplinirea acestui criteriu nu se efectueaza strict pentru luna iunie 2014,
ci pentru perioada 1 ianuarie - 30 iunie 2014. Daca se constata ca acest criteriu este indeplinit la 30 iunie 2014, societatea are obligatia de a depune la organul fiscal competent declaratia cod 010 pentru modificarea vectorului fiscal din platitor de impozit pe veniturile microintreprinderilor in platitor de impozit pe profit incepand cu trimestrul II 2014. Astfel, prin declaratia cod 100 aferenta trimestrului II 2014 care se va depune pana la data de 25 iulie 2014, societatea va raporta impozitul pe profit datorat pentru trimestrul II 2014 calculat conform precizarilor mentionate anterior.

In acest context, trebuie retinut faptul ca este posibil ca in trimestrul III 2014, societatea respectiva sa nu mai indeplineasca criteriul cu privire la ponderea de 20% a veniturilor de consultanta in total venituri, caz in care nu trebuie sa mai modifice vectorul fiscal din impozit pe profit in impozit pe venit pentru trimestrul III 2014. In aceasta situatie se continua plata impozitului pe profit pentru trimestrul III si IV 2014, iar modificarea vectorului fiscal se mai efectueaza la inceputul anului 2015 pentru anul 2015, dar numai daca la data de 31 decembrie 2014, societatea va indeplini, cumulativ, urmatoarele conditii enumerate la art. 112^1

realizeaza venituri, altele decat cele prevazute la art. 112^2 alin. (6);
realizeaza venituri, altele decat cele din consultanta si management, in proportie de peste 80% din veniturile totale;
a realizat venituri care nu au depasit echivalentul in lei a 65.000 euro;
capitalul social al acesteia este detinut de persoane, altele decat statul si autoritatile locale;
nu se afla in dizolvare cu lichidare, inregistrata in registrul comertului sau la instantele judecatoresti, potrivit legii.

In acest caz, sunt aplicabile prevederile art. 112^2 alin. (5) din Codul fiscal
" Microintreprinderile nu mai aplica acest sistem de impunere incepand cu anul fiscal urmator anului in care nu mai indeplinesc una dintre conditiile prevazute la art. 112^1."

Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici



MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Masuri fiscale iunie 2025: Cresteri de taxe, controale extinse si taieri bugetare anuntate de viitorul Guvern

    • Un nou pachet de masuri fiscale si reforme bugetare se pregateste sa redefineasca echilibrul economic al Romaniei. Potrivit unui draft al Programului de Guvernare, publicat de profit.ro, viitorul Executiv intentioneaza sa implementeze un set extins de politici care sa sporeasca veniturile statului si sa reduca deficitul bugetar. Planul include majorari de taxe si accize, largirea bazei de impozitare si o ofensiva clara impotriva evaziunii fiscale, sustinuta de digitalizare, controale riguroase...» citeste mai departe aici

  • D101 in 2025. Termen limita + completarea D101 pentru pierderi fiscale si sponsorizari

    • Multi contribuabili se intreaba daca si in acest an data de 25 iunie 2025 este termenul limita pentru depunerea Declaratiei D101 privind impozitul pe profit aferent anului 2024. De asemenea, firmele pot transmite in acest an si Formularul 177, pentru redirectionarea unei parti din impozitul pe profit catre sponsorizari. In acest articol gasesti raspunsuri la aceste intrebari legate de completarea corecta a D101, mai ales in cazurile in care ai pierderi fiscale reportate. Iti...» citeste mai departe aici

  • Casa de marcat portabila pentru PFA. Speta utila cu privire la obligativitatea utilizarii ei

    • In contextul legislatiei fiscale actuale, utilizarea aparatelor de marcat electronice fiscale (case de marcat) este obligatorie pentru majoritatea operatorilor economici care incaseaza contravaloarea bunurilor si serviciilor direct de la populatie. Totusi, odata cu diversificarea modului in care sunt prestate aceste servicii, au aparut si solutii moderne precum casele de marcat portabile, esentiale mai ales pentru activitatile desfasurate in afara sediului fix, cum ar fi serviciile de asistenta...» citeste mai departe aici

  • [Declaratia unica rectificativa] Termene de depunere, reglementari cheie si studii de caz

    • Declaratia Unica rectificativa reprezinta instrumentul prin care contribuabilii persoane fizice pot corecta eventualele erori aparute in formularul initial, fie ca este vorba de venituri, contributii sociale sau alte obligatii declarate. In acest articol va oferim o prezentare clara a termenelor de depunere, a reglementarilor-cheie prevazute de legislatia fiscala, precum si studii de caz relevante care ilustreaza modul corect de completare si transmitere a declaratiei rectificative.» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016