Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Deductibilitate TVA - achizitie intracomunitara de auto. Transport persoane

15-Nov-2011
6621
Intrebare:

O societate efectueaza o achizitie intracomunitara de autoturism in luna octombrie. Societatea este o microintreprindere, iar plata TVA se face trimestrial. Autoturismul este folosit pentru transportul angajatilor la si de la locul de munca. Societatea presteaza servicii in domeniul lucrarilor de parchet. Va trebui, in aceste conditii, stipulat in ROI faptul ca societatea se obliga sa transporte angajatii sau in alte documente hot. AGA? De asemenea, se va efectua taxare inversa si se va deduce TVA in acest caz? Cum va arata monografia contabila pentru o astfel de situatie?

Raspuns:

In primul, in cazul de fata, societatea va trebui sa treaca de la perioada fiscala trimestriala a TVA la perioada lunara - avand in vedere ca s-a efectuat o achizitie intracomunitara de bunuri (art 1566 alin 61 din codul fiscal ).

Astfel, va revine obligatia depunerii declaratiei de mentiuni 092 in termen de 5 zile de la sfarsitul lunii octombrie - respectiv pana la data de 4 noiembrie, urmand ca, incepand cu luna octombrie sa deveniti platitor de TVA luar, depunand primul decont de TVA la data de 25 noiembrie pentru luna octombrie.
PFA. II. IF. Noua forma de organizare in 2017
PFA. II. IF. Noua forma de organizare in 2017
Vezi detalii
Regimul fiscal-contabil pentru liber-profesionisti
Regimul fiscal-contabil pentru liber-profesionisti
Vezi detalii
Cartea Rosie a Fiscalitatii
Cartea Rosie a Fiscalitatii
Vezi detalii

In al doilea rand, in vederea acordarii deductibilitatii TVA la achiztia autoturismului, pentru tranportul angajatilor la si de la locul de munca trebuie sa respectati prevederile art 1451 din codul fiscal , pct. 451 lit. f) din normele metodologice de aplicare ale acestui articol care prevad:

"f) vehiculele utilizate exclusiv pentru transportul personalului la si de la locul de desfasurare a activitatii reprezinta vehiculele utilizate de angajator pentru transportul angajatilor in scopul desfasurarii activitatii economice la si de la resedinta acestora/locul convenit de comun acord la sediul angajatorului sau la si de la sediul angajatorului la locul in care se desfasoara efectiv activitatea ori la si de la resedinta angajatilor/locul convenit de comun acord la locul de desfasurare a activitatii, atunci cÔnd exista dificultati evidente de a gasi alte mijloace de transport si exista un acord colectiv intre angajator si angajati prin care angajatorul se obliga sa asigure gratuit acest transport;"

Asadar , rebuie sa demnostrati ca exista dificultati evidente de a gasi alte mijloace de transport pentru transportul angajatilor in scopul desfasurarii activitatii economice la si de la resedinta acestora/locul convenit de comun acord la sediul angajatorului sau la si de la sediul angajatorului la locul in care se desfasoara efectiv activitatea, respectiv sa demnostrati ca nu exista transport public de calatori, transport privat (in regim maxi taxi) pe rutele respective la orele de incepere si terminarea a programului. Totodata, trebuie ca in ROI sau contract colectiv de munca sau un alt acord incheiat intre salariati si angajtor sa fie prevazut in mod expres faptul ca angajatorul se obliga sa asigure gratuit acest transport.

Totodata trebuie sa existe si o hotarare /decizie a conducerii prin care se decide utilizarea autoturismului respectiv exclusiv pentru activitatea de transport persoane la si de la locul de desfasurare a activitatii/ acasa.

Atentie, asa cum prevede si legiutorul, utilizarea autoturismului in cadrul activitatii exceptate trebuie sa fie exclusiva. Orice utilizare in alte scopuri decat activitatile exceptate prevazute la art 1451 din codul fiscal atrage nedeductibilitatea TVA. Utilizarea in scopul activitatii exceptate de transport la si de la locul de desfasurare a activitatii se demonstreaza cu foile de parcurs.

In conditiile in care se respecta conditiile solicitate de lege pentru deducerea TVA, atunci efectuati taxarea inversa pentru TVA aferent autoturismului achizitonat, inregistrarea contabila fiind:

2133 = 404 valoarea fara TVA
Si
Taxarea inversa:
4426 = 4427 24% x valoarea facturii

In situatia in care nu se poate justifica utilizarea autoturismului in cadrul activitatii exceptate de transport persoane, atunci TVA nu este deductibil, si se inregistreaza astfel:

2133 = 404
Si
4426 = 4427
Si
2133 = 4426

Astfel, valoarea autoturimsului va creste cu valoarea TVA si se va amortiza la valoarea inclusiv TVA.
Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Deductibilitate TVA - achizitie intracomunitara de auto. Transport persoane":
Rating:

Nota: 2.5 din 2 voturi
Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017

Atentie contabili!

Taxe si Impozite modificate in 2017
Noul Cod Fiscal a adus modificari majore!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Legea preventiei va avea o componenta pentru administratia locala. Noua lege se va publica in cateva zile
    • Sunt nenumarate cazurile in care, confruntati cu un control ANAF, nu ati avut la indemana documentele justificative necesare sau nu ati reusit sa argumentati o greseala descoperita de inspectori. Legea Preventiei porneste de la ideea de educare si informare a antreprenorilor, venind in sprijinul acestora printr-o clarificare a unor prevederi pe care acestia trebuie sa le respecte Legea preventiei despre care am scris pe larg aici va include si o componenta privind administratia local. Saptamana...» citeste mai departe aici

  • Dosar Impozit specific 2017: Norme, exemple, conditii impozit specific in regim mixt si toate informatiile in vigoare
    • Va oferim intr-un singur loc informatiile actualizate si de ultima ora privind impozitul specific, valabil din 2017. Incepem prin a va oferi doua materiale extrem de detaliate in care sunt incluse multe dintre informatiile de care aveti nevoie pentru a aplica in mod corect impozitul specific si pentru a evita orice sanctiuni din partea ANAF. Recomandam astfel urmatoarele doua materiale: Notificati ANAF pana la 31 martie daca platiti impozit specific in 2017! Amenzi de 5.000 lei in caz contrar!...» citeste mai departe aici

  • Ce rezolvari exista pentru facturile primite de la furnizori inactivi?
    • Problemele care apar in cazul facturilor trimise de catre un furnizor inactiv in prezent trebuie remediate imediat de firma care primeste aceste facturi. Vom vedea in ce masura se poate deduce TVA si daca se poate considera cheltuiala deductibila. Avem cazul urmator: "S-a primit factura cu TVA de servicii transport in data de 08.03.2017. Verificand in Registrul de inactivi s-a constatat ca aceasta firma este inactiva din 01.03.2017. Furnizorul a comunicat ca avea sediul expirat si astfel a fost...» citeste mai departe aici

  • Legea preventiei, gata pana la 1 aprilie. Unele contraventii privind casa de marcat ar putea fi iertate la prima abatere
    • Din momentul in care Legea preventiei va intra in vigoare, mai multe firme ar putea fi iertate pentru unele contraventii, daca sunt la prima abatere si daca vor aplica planul de conformare, indreptand neregulile in termenul dat de catre inspectorii fiscali. Daca pentru antreprenorii corecti aceasta lege ii poate scuti de multe sanctiuni care se dau in prezent ca urmare a interpretarii incorecte a unei legislatii stufoase, exista riscul ca multe firme sa profite de pe urma acestor noi prevederi...» citeste mai departe aici

  • PFA-ul, inca rentabil. Cum sa minimizezi impozitele si contributiile
    • Este cunoscut faptul ca exista mii de liber-profesionisti (avocati, artisti, arhitecti, medici), care vor sa pastreze in regula tot ce tine de domeniul fiscal-contabil. De asemenea, in fiecare zi se infiinteaza noi PFA-uri, care au ca scop sa fie profitabile. Fie ca sunteti PFA, fie ca va ocupati de contabilitate pentru clienti PFA, este esential sa cunoasteti cu exactitate ce deduceri se pot face ca sa scadeti impozitele, ce taxe sunt sau nu obligatorii si, mai ales, cand sunt obligatorii....» citeste mai departe aici

  • Studiu EY: Directorii financiari sunt preocupati de impactul datelor asupra raportarilor
    • Ritmul si volumul crescut de date afecteaza capacitatea directorilor financiari de a furniza rapid si fara erori informatii relevante consiliilor de administratie, arata raportul How can reporting catch up with an accelerating world?, publicat de EY. 66% dintre respondentii de la nivel global considera ca aceasta problema va influenta semnificativ eficienta raportarii. Procentul este semnificativ mai mare decat cel de anul trecut (57%), arata acelasi studiu. Potrivit Mediafax, raportul are la...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
© 2007 - 2017 RENTROP & STRATON. All rights reserved.