Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Facturi de ajustare. Se declara tranzactiile in Declaratia 394?

30-Iun-2017
7989

Prin cele ce urmeaza, analizam situatia in care, in cazul ajustarii bazei de impozitare conform art. 287 lit.d) se emit facturi de ajustare. Vom vedea daca se declara aceste tranzactii in declaratia 394 si la ce sectiune. 

Ajustarea bazei de impozitare a TVA conform prevederilor art. 287 lit. d) din Codul fiscal se efectueaza prin emiterea de facturi, cu semnul minus, respectand acelasi regim de impozitare si aplicand cota TVA in vigoare la data emiterii facturii initiale, cota care poate fi 24% sau 20% sau 19%. 

Emiterea facturii se efectueaza conform prevederilor art. 330 alin. (2) din Codul fiscal “In situatiile prevazute la art. 287 furnizorii de bunuri si/sau prestatorii de servicii trebuie sa emita facturi sau alte documente, cu valorile inscrise cu semnul minus, cand baza de impozitare se reduce, ….. ”, prin inscrierea informatiilor reglementate prin art. 319 alin. (20) din Codul fiscal. 

Un exemplar al facturii astfel emise se transmite si clientului declarat in stare de faliment sau clientului inscris intr-un plan de reorganizare admis si confirmat printr-o sentinta judecatoreasca.
Totusi, factura nu se transmite clientului declarat in faliment, daca acesta este radiat la data emiterii facturii de ajustare deoarece nu mai exista ca persoana juridica. 


Valoarea facturilor astfel emise, cu semnul minus, se evidentiaza in jurnalul pentru vanzari si se raporteaza prin decontul de TVA cod 300, la randul 16, denumit “Regularizari taxa colectata”.

In ceea ce priveste declaratia cod 394, avand in vedere faptul ca persoana impozabila declarata in stare de faliment nu mai are calitatea de persoana impozabila inregistrata in scopuri de TVA, valoarea facturii emise trebuie raportata in declaratia cod 394 in cartusul D, ca partener tip 2, dar numai in situatia in care nu aveti certitudinea ca acel client, declarat in faliment, a fost radiat din evidentele O.N.R.C. Daca acel client a fost radiat, valoarea facturii nu se mai raporteaza prin declaratia cod 394. 

In cazul clientului care se afla in procedura de reorganizare, inainte de completarea declaratiei cod 394, trebuie sa verificati daca acesta are codul de TVA anulat din oficiu, caz in care valoarea facturii emise se raporteaza in declaratia cod 394 in cartusul D ca partener tip 2 care se refera la persoane neinregistrate in scopuri de TVA. Aceste precizar se regasesc in GHID DE COMPLETARE A DECLARATIEI INFORMATIVE, la pag. 28 pct. 4

"4. In categoria persoanelor neinregistrate in scopuri de TVA se includ si persoanele impozabile carora li s-a anulat codul de TVA conform prevederilor legale in vigoare. In cazul in care persoana impozabila care depune declaratia 394 efectueaza operatiuni cu un partener caruia in aceeasi perioada de raportare i s-a anulat codul de TVA, aceasta va inscrie operatiunile respective in cartusul C - pentru perioada in care a detinut un cod valabil de TVA (partener tip 1) si in cartusul D - pentru perioada de la care i-a fost anulat codul de TVA (partener tip 2). "

Daca acel partener nu are codul de TVA anulat din oficiu, valoarea facturii de ajustare se raporteaza, cu semnul minus, prin declaratia cod 394 in cartusul C. 


Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Amelia Dumitras - Consultant fiscal

 

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MODEL] Contract de mecenat si reglementari cheie

    • Contractul de mecenat este un instrument juridic prin care o persoana fizica sau juridica ofera sprijin material ori financiar unei activitati culturale, artistice, stiintifice sau educationale, fara a urmari un beneficiu direct. Acest tip de contract este reglementat de Legea nr. 32/1994 si se bazeaza pe principiul generozitatii si al recunoasterii meritelor celor sustinuti. In acest articol vom prezenta principalele reglementari cheie cu privire la actul de mecenat si vom prezenta un model de...» citeste mai departe aici

  • Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an

    • Angajatorii pot oferi salariatilor, pe langa salariul de baza, o serie de beneficii si facilitati care, in anumite conditii, nu sunt impozabile. Aceste avantaje contribuie la motivarea si fidelizarea personalului, fara a genera obligatii fiscale suplimentare pentru angajati. In acest articol, vom prezenta principalele tipuri de beneficii si facilitati salariale neimpozabile care pot fi acordate intr-un an, precum si conditiile legale de acordare. » citeste mai departe aici

  • Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025

    • In contextul modificarilor fiscale aplicabile din 2025, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita obligatiilor declarative si de plata. Schimbarea regimului de impozitare, de la microintreprindere la impozit pe profit, impune completarea corecta a formularelor fiscale. In continuarea articolului vom vedea cateva clarificari privind completarea Declaratiei 101 in aceste situatii. Astfel, un contribuabil are nelamuriri in legatura cu urmatoarele. Daca in trimestrul 1 am fost platitor...» citeste mai departe aici

  • Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?

    • Registrul unic de control este un document obligatoriu pentru contribuabilii persoane juridice inregistrati la Registrul Comertului, avand rolul de a evidentia toate controalele efectuate de autoritatile competente. Reglementat prin Legea nr. 252/2003, acest registru se pastreaza la sediul social si la sediile secundare autorizate. In contextul schimbarii sediului social, apar frecvent intrebari legate de necesitatea unui nou registru. Astfel, un contribuabil intreaba daca are nevoie de un alt...» citeste mai departe aici

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici