Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Fiscul va avea acces la mai multe date financiare. Bancile, notarii si executorii judecatoresti, obligati sa furnizeze aceste informatii

26-Mai-2016
4543

Un nou proiect de lege publicat de Ministerul de Finante vine cu nenumarate modificari in cuprinsul Codului de procedura fiscala, pentru o mai buna intelegere a reglementarilor actuale si pentru o mai buna utilizare in practica a acestor prevederi.

Printre aceste modificari se numara si imputernicirea Fiscului cu noi atributii in ce priveste accesarea de noi informatii de ordin financiar. Daca pana acum existau mai multe categorii care nu erau obligate sa furnizeze Fiscului datele cerute, dupa aprobarea proiectului, bancile, executorii judecatoresti, notarii publici, asociatiile, fundatiile, agentii imobiliari si mai multe categorii de furnizori de servicii vor avea obligatia de a furniza ANAF datele cerute.

Mai mult, din seria modificarilor care privesc entitatile raportoare, bancile vor fi obligate sa transmita zilnic catre ANAF toate operatiunile in lei sau valuta care depasesc suma de 15.000 euro.

Elementul de noutate in privinta categoriilor raportoare de mai sus il constituie notarii si executorii judecatoresti care vor trebui sa transmita ANAF datele pe care institutia le va cere.


Asa cum se arata in Nota de fundamentare, la acest moment, potrivit art. 1 pct. 30 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, in categoria organelor fiscale sunt incluse, pe langa organul fiscal central si organele fiscale locale, si alte
institutii/autoritati publice care administreaza creante fiscale.

Prin urmare, "calitatea de organ fiscal este atribuita si altor institutii/autoritati publice care, in temeiul legii, administreaza creante fiscale. Cu titlu exemplificativ, in categoria acestor institutii care administreaza creante fiscale enumeram Administratia Fondului pentru Mediu, Autoritatea Nationala pentru Administrare si Reglementare in Comunicatii etc.".

Mai mult, conform art. 2 din Codul de procedura fiscala, se arata in acelasi document, prevederile acestuia se aplica creantelor fiscale (impozite, taxe si contributii sociale percepute de stat sau de unitatile administrativ-teritoriale si accesoriile acestora), in considerarea faptului ca aceste creante provin din raporturi juridice de drept public si au insusirea de a fi fiscale. De mentionat ca acestor creante le sunt aplicabile, in principiu, toate procedurile de administrare din Codul de procedura fiscala, mai putin in situatia in care
legea care le instituie prevede altfel.

"Pe de alta parte, in scopul identificarii drepturilor si obligatiilor fiecaruia dintre organele fiscale, corespunzator modului de organizare si functionare a acestora, textul de lege defineste organele fiscale astfel:
-organele fiscale centrale ca fiind ANAF, prin structurile de specialitate cu atributii de administrare a creantelor fiscale, inclusiv unitatile subordonate;
-organele fiscale locale ca fiind structurile de specialitate din cadrul autoritatilor administratiei publice locale cu atributii de administrare a creantelor fiscale", se mentioneaza in Nota de fundamentare.

Aceasta distinctie, precum si referirile ce sunt facute in cuprinsul Codului de procedura fiscala referitoare la aplicarea anumitor proceduri de administrare de catre aceste 2 categorii de organe fiscale nu sunt de natura insa a restrictiona aplicarea si de catre alte organe fiscale decat cele doua
mai sus mentionate a prevederilor acestui act normativ. Totusi, intrucat anumite prevederi nu se refera decat la organele fiscale centrale, respectiv la organele fiscale locale (ANAF, respectiv structurile de specialitate din cadrul autoritatilor administratiei publice locale) nu reiese cu claritate ce prevederi din Codul de procedura fiscala sunt aplicabile altor autoritati care, potrivit legii, administreaza creante fiscale si care, in acest context, au calitatea de organe fiscale. Este vorba despre prevederi referitoare la
comunicarea prin publicitate a actelor administrative fiscale, la posibilitatea acordarii esalonarilor la plata, la posibilitatea de a anula creantele fiscale aflate in sold la data de 31 decembrie a anului si care au o valoare mai mica de 40 de lei, la posibilitatea de a renunta la stabilirea creantei prin emiterea
deciziei de impunere atunci cand cuantumul creantei principale este mai mic de 20 de lei.


Redam mai jos modificarile care atribuie ANAF posibilitatea de a obtine informatii de la o serie noua de entitati raportoare:

8. Articolul 61 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
”ARTICOLUL 61
Obligatia institutiilor de credit si altor entitati de a furniza informatii

(1) Institutiile de credit au obligatia ca, la solicitarea organului fiscal central, sa comunice, pentru fiecare titular care face subiectul solicitarii:
a) toate rulajele si/sau soldurile conturilor deschise la acestea, precum si informatiile si documentele privind operatiunile derulate prin respectivele conturi;
b) beneficiarii reali ai operatiunilor bancare, definiti potrivit legii.
(2) Institutiile de credit sunt obligate sa comunice organului fiscal central, zilnic, urmatoarele informatii:
a) lista titularilor persoane fizice, juridice sau orice alte entitati fara personalitate juridica ce deschid ori inchid conturi, precum si datele de identificare ale persoanelor care detin dreptul de semnatura pentru conturile deschise la acestea;
b) lista persoanelor care inchiriaza casete de valori, precum si incetarea contractului de inchiriere;
c) operatiunile in lei sau in valuta, a caror limita minima reprezinta echivalentul in lei a 15.000 euro, indiferent daca tranzactia se realizeaza prin una sau mai multe operatiuni ce par a avea o legatura intre ele, definite potrivit legii;
d) transferurile externe in si din conturi pentru sume a caror limita minima reprezinta echivalentul in lei a 15.000 euro.
(3) Organul fiscal central la cererea justificata a organului fiscal local sau a altei autoritati publice centrale si locale, transmite informatiile primite potrivit alin. (2) lit. a) referitoare la conturile bancare, in scopul indeplinirii de catre aceste autoritati a atributiilor prevazute de lege.
Solicitarea si transmiterea de informatii se face prin intermediul sistemului informatic pus la dispozitie de catre A.N.A.F. Pe baza de protocol, incheiat intre organul fiscal central si organul fiscal local sau alta autoritate publica, se poate asigura accesul direct in baza de date a organului fiscal central.
(4) Prin exceptie de la prevederile art. 11 alin. (3), informatiile obtinute potrivit alin. (1) si alin. (2) lit. b) – d), precum si cele de la alin. (2) lit. a) referitoare la persoanele care detin drept de semnatura, sunt utilizate doar in scopul indeplinirii atributiilor specifice ale organului fiscal central.

De asemenea, urmatoarele persoane fizice sau juridice vor avea obligatia de a transmite organului fiscal central, zilnic, rapoartele de tranzactii suspecte definite potrivit legii, pentru operatiunile in lei sau in valuta despre care au luat cunostinta cu ocazia desfasurarii activitatii, a caror limita minima reprezinta echivalentul in lei a 15.000 euro, indiferent daca tranzactia se realizeaza prin una sau mai multe operatiuni ce par a avea o legatura intre ele, definite potrivit legii:

a) institutiile de credit si sucursalele din Romania ale institutiilor de credit straine;

b) institutiile financiare, precum si sucursalele din Romania ale institutiilor financiare straine;
c) administratorii de fonduri de pensii private, in nume propriu si pentru fondurile de pensii private pe care le administreaza, agentii de marketing autorizati/avizati in sistemul pensiilor private;
d) cazinourile;
e) notarii publici, avocatii si alte persoane care exercita profesii juridice liberale, in cazul in care acorda asistenta in intocmirea sau perfectarea de operatiuni pentru clientii lor privind cumpararea ori vanzarea de bunuri imobile, actiuni sau parti sociale ori elemente ale fondului de comert, administrarea instrumentelor financiare sau a altor bunuri ale clientilor, constituirea sau administrarea de conturi bancare, de economii ori de instrumente financiare, organizarea procesului de subscriere a aporturilor necesare constituirii, functionarii sau administrarii unei societati comerciale, constituirea, administrarea ori conducerea societatilor comerciale, organismelor de plasament colectiv in valori mobiliare sau a altor structuri similare ori desfasurarea, potrivit legii, a altor activitati fiduciare, precum si in cazul in care isi reprezinta clientii in orice operatiune cu caracter financiar ori vizand bunuri imobile;
f) furnizorii de servicii pentru societati si alte entitati sau constructii juridice, altii decat cei prevazuti la lit. e), asa cum sunt definiti potrivit legii;
g) persoanele cu atributii in procesul de privatizare;
h) agentii imobiliari;
i) asociatiile si fundatiile;
j) orice persoana sau entitate care realizeaza tranferuri electronice de numerar.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MODEL] Contract de mecenat si reglementari cheie

    • Contractul de mecenat este un instrument juridic prin care o persoana fizica sau juridica ofera sprijin material ori financiar unei activitati culturale, artistice, stiintifice sau educationale, fara a urmari un beneficiu direct. Acest tip de contract este reglementat de Legea nr. 32/1994 si se bazeaza pe principiul generozitatii si al recunoasterii meritelor celor sustinuti. In acest articol vom prezenta principalele reglementari cheie cu privire la actul de mecenat si vom prezenta un model de...» citeste mai departe aici

  • Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an

    • Angajatorii pot oferi salariatilor, pe langa salariul de baza, o serie de beneficii si facilitati care, in anumite conditii, nu sunt impozabile. Aceste avantaje contribuie la motivarea si fidelizarea personalului, fara a genera obligatii fiscale suplimentare pentru angajati. In acest articol, vom prezenta principalele tipuri de beneficii si facilitati salariale neimpozabile care pot fi acordate intr-un an, precum si conditiile legale de acordare. » citeste mai departe aici

  • Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025

    • In contextul modificarilor fiscale aplicabile din 2025, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita obligatiilor declarative si de plata. Schimbarea regimului de impozitare, de la microintreprindere la impozit pe profit, impune completarea corecta a formularelor fiscale. In continuarea articolului vom vedea cateva clarificari privind completarea Declaratiei 101 in aceste situatii. Astfel, un contribuabil are nelamuriri in legatura cu urmatoarele. Daca in trimestrul 1 am fost platitor...» citeste mai departe aici

  • Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?

    • Registrul unic de control este un document obligatoriu pentru contribuabilii persoane juridice inregistrati la Registrul Comertului, avand rolul de a evidentia toate controalele efectuate de autoritatile competente. Reglementat prin Legea nr. 252/2003, acest registru se pastreaza la sediul social si la sediile secundare autorizate. In contextul schimbarii sediului social, apar frecvent intrebari legate de necesitatea unui nou registru. Astfel, un contribuabil intreaba daca are nevoie de un alt...» citeste mai departe aici

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016