Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Ghidul Antreprenorului: PFA sau SRL ? Cum facem alegerea corecta?

24-Sep-2020
4189

Inainte sa mergi la Oficiul National al Registrului Comertului va trebui sa faci primul pas cand vine vorba de infiintare firma bucuresti – sa te decizi daca un SRL sau PFA este mai potrivit pentru firma ta. Iti vom prezenta mai jos care sunt avantajele si dezavantajele SRL-urilor si PFA-urilor si de ce acte necesare infiintare firma vei avea nevoie pentru ele. Nu poti avea o afacere legal fara sa ai o firma infiintata legal. Fara un SRL sau PFA:

  • Nu poti lua un credit

  • Nu poti factura lucrarile pe care le faci pentru clientii tai.

Practic, nu poti presta servicii din punct de vedere legal.

SRL-ul (Societatea cu Raspundere Limitata) si PFA-ul (Persoana Fizica Autorizata) sunt cele mai comune tipuri de firme. La PFA ai acces instant la banii din firma. La SRL va trebui sa astepti dividendele la final de an (sau de trimestru). In general, insa, cheltuielile intre SRL si PFA sunt similare. Dupa numele PFA-ului – persoana fizica autorizata, ai crede ca nu poti avea angajati, insa cu siguranta poti angaja oameni.

Societatea cu Raspundere Limitata cand vine vorba de infiintare firma bucuresti

SRL-ul este cea mai buna optiune pentru majoritatea antreprenorilor care doresc o infiintare firma bucuresti. Este cel mai ieftin mod de a-ti deschide o afacere. Taxele pentru o microintreprinderi (afacerile cu afaceri de sub 1 milion de euro) sunt foarte mici:

  • 1% daca ai cel putin un salariat

    • NOUTATI din Codul Fiscal
      Validat de expertul
      Portal Codul Fiscal
      Achizitie autoturism din Germania Societate neinregistrata in scopuri de TVA, achizitioneaza cu contract de vanzare cumparare, de la o persoana fizica germana, un autoturism prin intermediul unei persoane fizice...citeste mai mult
    • NOUTATI din Codul Fiscal
      Validat de expertul
      Portal Codul Fiscal
      Acordare coduri de reducere Societatea face comert online cu produse cosmetice. Colaboreaza cu influenceri cu contract de colaborare. In luna septembrie, societatea a organizat o campanie prin care oricarui...citeste mai mult
    • NOUTATI din Codul Fiscal
      Validat de expertul
      Portal Codul Fiscal
      Corectare CS constituit Firma este din anul 2022. Dintr-o eroare la capital social este trecut 200 de lei. Acum am constatat ca de fapt este 100 de lei. Va rog sa confirmati daca este NC 1012 = 456 100 de...citeste mai mult
    • NOUTATI din Codul Fiscal
      Validat de expertul
      Portal Codul Fiscal
      Achizitie intracomunitara de servicii de catre o autoritate inregistrata in scopuri de TVA Avem un expert tehnic inregistrat in scop de tva in tara sa (Olanda) care presteaza servicii unei institutii din Romania. Care este regimul fiscal? Institutia este inregistrata in...citeste mai mult
    • NOUTATI din Codul Fiscal
      Validat de expertul
      Portal Codul Fiscal
      Vanzare containere. Beneficiar din Turcia Societatea noastra livreaza produse catre o societate din Turcia; produsele se livreaza in containere metalice. Aceste containere au fost comandate si platite de catre societatea...citeste mai mult

    3% daca nu ai niciun salariat.

De ce trebuie sa tii cont la un SRL? In primul rand ai o limita la numarul de asociati – de 50. De asemenea, spre deosebire de PFA, orice cheltuiala trebuie justificata. Astfel, daca vrei sa scoti banii din firma, va trebui sa iti dai dividende ca si asociat, pe care le vei pune in contul tau bancar personal.

SRL-urile pot beneficia de mai multe facilitati fiscale, daca sunt eligibili pentru asta:

  • Deducere personala

  • Scutire de la plata impozitului pe veniturile de natura salariala pentru programator si/sau persoane cu handicap

  • Indemnizatie de insertie

  • Bani de la stat pentru angajarea somerilor si/sau absolventilor

  • Scutiri de la plata contributiilor la nivelul salariului minim pe economie pentru angajatii elevi/studenti/ucenici/pensionari

Daca doresti sa inchizi un SRL, trebuie sa te asiguri ca toti asociatii sunt de acord, iar daca sunt, va trebui sa impartiti intre voi banii din firma.

Acte necesare pentru infiintarea unui SRL

Pentru infiintarea unui SRL vei avea nevoie de:

  • 3 variante de denumire pentru viitoarea societate

  • Cartea de identitate a asociatului/asociatilor/administratorului

  • Copie de pe dovada de proprietate a sediului social (contract de vanzare cumparare, donatie, certificat de mostenitor, contract de inchiriere vizat de Administratia Financiara, etc.)

  • Cartea de identitate a proprietarului/proprietarilor sediului social

Persoana Fizica Autorizata cand vine vorba de infiintare firma bucuresti

PFA-ul, in schimb are taxe mai ridicate decat un SRL si nu are nici toate beneficiile sale, insa acesta este mai usor de administrat. Daca ai un PFA poti sa-ti tii chiar singur contabilitatea, nefiind nevoie sa apelezi la un contabil. Astfel, vei avea costuri reduse la administrare.

Cand vine vorba de un PFA, din fericire va trebui sa depui mult mai putine declaratii decat in cazul unui SRL. De asemenea, vei putea sa iti inchizi PFA-ul oricand doresti, fix pentru ca nu ai alti asociati. In plus, daca vrei sa scoti banii din firma, pur si simplu ii cheltuiesti din cont.

Tine minte ca PFA-urile au doua variante de impozitare: in sistem real si pe norma de venit. Este foarte indicat ca inainte de demararea procedurii de infiintarea a unui PFA sa verificati daca activitatea dumneavoastra este incadrata ca norma pe venit in cazul in care doriti sa optati pentru varianta de impozitare pe norma de venit.

Numele PFA-ului este dat, in general, de catre numele persoanei fizice care urmeaza sa se autorizeze ca PFA. In cazurile in care numele persoanelor sunt des intalnite se utilizeaza in denumire initialele parintilor. In cazul PFA intreaga raspundere pentru datoriile acumulate de intreprinderi revin persoanei fizice care detine acest statut.

Acte necesare pentru infiintarea unui PFA

Pentru infiintarea unui PFA vei avea nevoie de:

  • Cartea de identitate a titularului

  • Actele de studii (in domeniul in care se doreste autorizarea) sau documente din care sa reiasa experienta profesionala in domeniul in care se doreste autorizarea

  • Dovada de proprietate pentru adresa la care se va stabili sediul profesional (contract de vanzare-cumparare, donatie, certificat de mostenitor, contract de inchiriere vizat la Administratia Financiara, etc.)

  • Specimen de semnatura dat la notariat

Diferenta de costuri

Diferenta de costuri nu este foarte mare intre un SRL si un PFA. Doar contabilul (pe care esti obligat sa il ai in cazul unui SRL) face diferenta. Facturarea, chiria, impozitele, salariile, toate acestea vor fi la fel.

Concluzii

Deci, pana la urma, ce e mai bine sa alegi? SRL sau PFA? Acest lucru tine doar de tine si de nevoile tale.

In cazul unui PFA esti singurul asociat si il poti inchide oricand cu usurinta. De asemenea este nevoie sa platesti un contabil si iti poti face singur contabilitatea.

Pe de alta parte, un SRL iti ofera mai multe beneficii, precum limitarea raspunderii fondatorului si este si cea mai ieftina modalitate de a-ti deschide o afacere. In plus, daca ai afaceri de sub un milion de euro, afacerea ta se va clasa ca fiind microintreprindere, unde impozitul pe profit poate fi de 1% (daca ai cel putin un salariat) sau 3% (daca nu ai niciun salariat).

La urma urmei, tu trebuie sa decizi ce este mai bine pentru tine si pentru business-ul tau. Daca consideri ca este mai bine sa iti faci SRL, fa-ti un SRL! Daca consideri ca e mai bine sa-ti faci un PFA, atunci fa-ti un PFA! Poti numi acest pas ca fiind primul din cei multi pe care ii vei face in noua ta viata de antreprenor. Urmeaza o viata lunga si plina de provocari, dar la finalul zilei va fi si una plina de succes si entuziasm, in care nu te vei plictisi pentru nici macar o clipa.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MODEL] Contract de mecenat si reglementari cheie

    • Contractul de mecenat este un instrument juridic prin care o persoana fizica sau juridica ofera sprijin material ori financiar unei activitati culturale, artistice, stiintifice sau educationale, fara a urmari un beneficiu direct. Acest tip de contract este reglementat de Legea nr. 32/1994 si se bazeaza pe principiul generozitatii si al recunoasterii meritelor celor sustinuti. In acest articol vom prezenta principalele reglementari cheie cu privire la actul de mecenat si vom prezenta un model de...» citeste mai departe aici

  • Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an

    • Angajatorii pot oferi salariatilor, pe langa salariul de baza, o serie de beneficii si facilitati care, in anumite conditii, nu sunt impozabile. Aceste avantaje contribuie la motivarea si fidelizarea personalului, fara a genera obligatii fiscale suplimentare pentru angajati. In acest articol, vom prezenta principalele tipuri de beneficii si facilitati salariale neimpozabile care pot fi acordate intr-un an, precum si conditiile legale de acordare. » citeste mai departe aici

  • Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025

    • In contextul modificarilor fiscale aplicabile din 2025, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita obligatiilor declarative si de plata. Schimbarea regimului de impozitare, de la microintreprindere la impozit pe profit, impune completarea corecta a formularelor fiscale. In continuarea articolului vom vedea cateva clarificari privind completarea Declaratiei 101 in aceste situatii. Astfel, un contribuabil are nelamuriri in legatura cu urmatoarele. Daca in trimestrul 1 am fost platitor...» citeste mai departe aici

  • Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?

    • Registrul unic de control este un document obligatoriu pentru contribuabilii persoane juridice inregistrati la Registrul Comertului, avand rolul de a evidentia toate controalele efectuate de autoritatile competente. Reglementat prin Legea nr. 252/2003, acest registru se pastreaza la sediul social si la sediile secundare autorizate. In contextul schimbarii sediului social, apar frecvent intrebari legate de necesitatea unui nou registru. Astfel, un contribuabil intreaba daca are nevoie de un alt...» citeste mai departe aici

  • Declaratia 150. Ce modificari au fost aduse formularului prin Ordinul 2213/2025

    • Formularul 150, „Cerere pentru utilizarea unui certificat digital calificat”, este esential pentru contribuabilii care doresc sa depuna declaratii fiscale online. Prin OPANAF nr. 2213/2025, publicat in Monitorul Oficial nr. 860/2025, au fost aduse modificari procedurii de transmitere electronica a declaratiilor fiscale. Noul ordin clarifica modalitatile de semnare si depunere a formularului, precum si documentele justificative necesare.» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016