Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Impozit pe dividende incepand cu anul 2016

23-Oct-2015
14929

Conform art. 7 pct. 11 din Noul cod fiscal – Legea 227 /2015 prin dividend se intelege o distribuire in bani sau in natura, efectuata de o persoana juridica unui participant, drept consecinta a detinerii unor titluri de participare la acea persoana juridica, exceptand urmatoarele:

  • o distribuire de titluri de participare noi sau majorarea valorii nominale a titlurilor de participare existente, ca urmare a unei operatiuni de majorare a capitalului social, potrivit legii;
  • o distribuire efectuata in legatura cu dobandirea/rascumpararea titlurilor de participare proprii de catre persoana juridica;
  • o distribuire in bani sau in natura, efectuata in legatura cu lichidarea unei persoane juridice;
  • o distribuire in bani sau in natura, efectuata cu ocazia reducerii capitalului social, potrivit legii;
  • o distribuire de prime de emisiune, proportional cu partea ce ii revine fiecarui participant;
  • o distribuire de titluri de participare in legatura cu operatiuni de reorganizare, prevazute la art. 32 si 33.

Se considera dividende din punct de vedere fiscal si se supun aceluiasi regim fiscal ca veniturile din dividende:

  1. castigurile obtinute de persoanele fizice din detinerea de titluri de participare, definite de legislatia in materie, la organisme de plasament colectiv;

  2. (ii) veniturile in bani si in natura distribuite de societatile agricole, cu personalitate juridica, constituite potrivit legislatiei in materie, unui participant la societatea respectiva drept consecinta a detinerii partilor sociale;

Ca urmare a aprobarii de catre Guvern a unei Ordonante care modifica atat Legea 227/2015 privind Codul fiscal, cat si Legea 207/2015 privind Codul de Procedura Fiscala, a fost devansata masura prin care impozitul pe dividende se aplica in cota redusa din 2017. Prin urmare, potrivit noii modificari, se va aplica de la 1 ianuarie 2016 un impozit pe dividende de 5%.

De asemenea, incepand cu 2017, pe langa 5% impozit pe dividende va fi perceputa si o contributie de 5,5% la asigurarile sociale de sanatate, inclusiv persoanelor care sunt deja asigurate, avand un venit salarial sau din pensii, sau din alte surse.

Astfel, incepand cu 1 ianuarie 2016, cota de impozit pe dividende este de 5%, ceea ce inseamna ca pentru veniturile din dividende realizate in 2016 si platite in 2017, cota de impozitare va fi redusa de la 16% la 5%. Pentru veniturile din dividende realizate in 2015 si platite in 2016, cota va ramane de 16%.

In ceea ce priveste CASS, baza lunara de calcul a contributiei de asigurari sociale de sanatate reprezinta totalul veniturilor brute din dividende, in bani sau in natura, distribuite de persoanele juridice, realizate in cursul anului fiscal precedent, raportat la cele 12 luni ale anului.

In anul 2016, persoanele care realizeaza venituri din investitii (inclusiv din dividende) nu datoreaza contributie de asigurari sociale de sanatate pentru aceste venituri, daca realizeaza si venituri din:

  • salarii sau asimilate salariilor
  • venituri din pensii;
  • venituri din activitati independente;
  • venituri din asocierea cu o persoana juridica, contribuabil;
  • venituri din activitati agricole, silvicultura si piscicultura;
  • indemnizatii de somaj;
  • indemnizatii pentru cresterea copilului;
  • ajutorul social acordat potrivit Legii nr. 416/2001;
  • indemnizatii pentru incapacitate temporara de munca urmare unui accident de munca sau unei boli profesionale

Incepand cu 2017, asa cum mentionam si mai sus, pentru veniturile realizate din investitii (inclusiv dividende), potrivit articolului 176, baza lunara de calcul nu poate fi mai mari decat valoarea a de 5 ori castigul salarial mediu brut in vigoare in anul pentru care se stabileste contributia.

Potrivit articolului 179 din Legea 227/2015, “organul fiscal competent are obligatia stabilirii contributiei anuale de asigurari sociale de sanatate datorata de persoanele fizice care realizeaza, intr-un an fiscal, venituri din venituri din activitati independente, venituri din activitati agricole, silvicultura, piscicultura, venituri din asocierea cu o persoana juridica, venituri din cedarea folosintei bunurilor, venituri din investitii si venituri din alte surse”.

Contributia anuala se calculeaza prin aplicarea cotei individuale de 5,5% asupra bazei anuale de calcul determinata ca suma a bazelor lunare de calcul asupra carora se datoreaza contributia de asigurari sociale de sanatate.

Baza anuala minima (12 salarii minime) si maxima (60 salarii medii)

“Baza anuala de calcul nu poate fi mai mica decat valoarea a douasprezece salarii de baza minime brute pe tara si nici mai mare decat valoarea a de 5 ori castigul salarial mediu brut inmultita cu 12 luni. In cazul persoanelor fizice care realizeaza atat venituri din activitati independente, investitii (inclusiv dividende), etc, cat si venituri din salarii sau asimilate salariilor, baza anuala de calcul a contributiei de asigurari sociale de sanatate utilizata la incadrarea in plafonul minim prevazut se determina ca suma a tuturor bazelor lunare de calcul asupra carora se datoreaza contributia de asigurari sociale de sanatate”.

In ceea ce priveste plafonul maxim, in cazul in care baza toatala anuala de calcul (insa nu este clar daca aceasta cuprinde si veniturile din salarii, sau daca acestea sunt cuprinse doar in baza de calcul pentru plafonul minim) este mai mare decat plafonul maxim, organul fiscal stabileste, prin decizia de impunere anuala, contributia de asigurari sociale de sanatate datorata la nivelul contributiei anuale aferenta plafonului anual maxim, de 60 de salarii medii brute.

Potrivit noului Cod Fiscal, “veniturile sub forma de dividende, inclusiv castigul obtinut ca urmare a detinerii de titluri de participare definite de legislatia in materie la organisme de plasament colectiv se impun cu o cota de 16% din suma acestora, impozitul fiind final. Obligatia calcularii si retinerii impozitului pe veniturile sub forma de dividende revine persoanelor juridice, odata cu plata dividendelor/sumelor reprezentand castigul obtinut ca urmare a detinerii de titluri de participare de catre actionari/asociati investitori".

Termenul de virare a impozitului este pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care se face plata. In cazul dividendelor/castigurilor obtinute ca urmare a detinerii de titluri de participare, distribuite, dar care nu au fost platite actionarilor/asociatilor/investitorilor pana la sfarsitul anului in care s-au aprobat situatiile financiare anuale, impozitul pe dividende/castig se plateste pana la data de 25 ianuarie inclusiv a anului urmator.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici

  • Mijloace fixe. Puteti reduce perioada de amortizare dpdv contabil si fiscal?

    • Mijloacele fixe reprezinta active utilizate pe termen lung in activitatea economica si se amortizeaza treptat, potrivit unor reguli contabile si fiscale. In anumite conditii, o entitate poate dori sa reduca perioada de amortizare pentru a reflecta mai fidel uzura sau utilizarea activelor. Este important de diferentiat tratamentul contabil fata de cel fiscal in astfel de situatii. Prezentul articol clarifica in ce conditii se poate modifica perioada de amortizare si ce implicatii are acest...» citeste mai departe aici

  • Tratamentul contabil al cotizatiilor anuale CECCAR

    • Contribuabilii se intreaba adesea cum trebuie tratate din punct de vedere contabil si fiscal cotizatiile anuale platite catre organisme profesionale, cum este CECCAR. Aceste sume, desi sunt achitate integral la inceputul anului, ridica intrebari legate de momentul recunoasterii cheltuielii si de deductibilitatea fiscala. In cele ce urmeaza, analizam tratamentul corect al acestor cotizatii, in conformitate cu reglementarile contabile in vigoare. Avem acest caz. O societate de contabilitate si...» citeste mai departe aici

  • [CONTROL ANTIFRAUDA] Reglementari legale, drepturile contribuabililor si studii de caz utile

    • Controalele antifrauda sunt actiuni specializate desfasurate de Directia Generala Antifrauda Fiscala (DGAF) pentru prevenirea, descoperirea si combaterea evaziunii fiscale si a altor fapte ilegale din domeniul financiar-fiscal. Aceste controale sunt de regula operative si inopinate, fiind reglementate distinct fata de inspectia fiscala clasica. Contribuabilii vizati trebuie sa respecte obligatiile impuse de lege si sa colaboreze cu inspectorii antifrauda, avand totodata si anumite drepturi...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016