Exercitarea unei profesii liberale, precum cea de notar public, implica respectarea unor obligatii fiscale si contabile specifice. Persoanele autorizate sa desfasoare astfel de activitati trebuie sa urmeze pasi clari in relatia cu ANAF, de la inregistrarea fiscala pana la declararea veniturilor si plata contributiilor. Reglementarile aplicabile sunt influentate de forma de organizare aleasa si de natura veniturilor realizate. In acest context, cunoasterea obligatiilor legale este esentiala pentru o buna gestiune a activitatii.
Avem acest caz. Profesie liberala - notar public. Ma intereseaza ce pasi trebuie sa faca notarul in relatia cu ANAF ca urmare a numirii acestuia prin ordin al ministrului justitiei, pe baza unei propuneri de la Uniunea Nationala a Notarilor Publici. Vreau sa stiu ce obligatii declarative exista si modul de calcul a taxelor si impozitelor, registre contabile obligatorii si eventual un model, particularitati cu privire la tranzactiile specifice ale acestui tip de activitati si modul de declarare, necesitate casa de marcat. Este obligatorie emiterea facturilor in e-Factura sau este suficient emiterea bonului fiscal din casa de marcat?
Ce obligatii are contribuabilul
Intr-o activitate atat de complexa ca cea a desfasurarii unei profesii liberale si a multiplelor circumstante in care aceasta se poate realiza, o analiza in acest context nu poate fi exhaustiva ci poate surprinde doar cele mai importante elemente, neputand suplini analiza integrata a ansamblului reglementarilor incidente, asa cum in activitatea curenta o asigura profesii liberale de sine statatoare de consultant fiscal sau expert contabil. Contribuabilul este in masura sa evalueze gradul de complexitate a obligatiilor care ii revin hotarand asupra capacitatii de conformare individual sau utilizand servicii specializate.
Primul pas dupa obtinerea actului legal de functionare, respectiv ordinul de numire emis de Ministrul Justitiei, este stabilirea modalitatii in care notarul isi va desfasura activitatea intr-una din formele prevazute de art. 4 din Legea notarilor publici si a activitatii notariale nr. 36/1995, respectiv birou individual sau societate profesionala in functie de care urmeaza sa actioneze diferit inclusiv in ceea ce priveste inregistrarea fiscala ca etapa imediat urmatoare.
Notarul public isi exercita functia intr-un birou notarial. Formele de exercitare a functiei de notar public sunt:
a) birou individual;
b) societate profesionala.
Cum se face inregistrarea fiscala in cazul persoanelor care desfasoara o profesie liberala
Din punct de vedere al inregistrarii fiscale, orice persoana car desfasoara o profesie liberala, cum este si cazul notarului, are obligatia legala de a se inregistra fiscal la organul teritorial al ANAF in a carui raza teritoriala isi va avea sediul profesional. Termenul este de 30 de zile de la data inceperii activitatii pentru persoanele fizice care exercita profesii libere in conditiile art. 82 alin. (6) lit. c) din Codul de procedura fiscala, nerespectarea acestuia atragand raspunderea contraventionala conform aceluiasi act normativ.

Cartea verde a Contabilitatii varianta online

PortalContabilitate ro - acces 12 luni consultanta in scris si telefonica 30 intrebari

Diferente e-TVA Solutii la notificarile ANAF
- NOUTATI din Codul FiscalValidat de expertulExport produse. Livrare din Germania O companie romaneasca, in calitate de distribuitor autorizat al unei companii germane, are un client in Republica Moldova si doreste sa ii livreze produsele direct din Germania....citeste mai mult
Portal Codul Fiscal - NOUTATI din Codul FiscalValidat de expertulOrganizare evenimente. Artist din Serbia O societate a organizat un eveniment in Romania unde un cantaret din Serbia a tinut un concert. Sociatatea a primit factura. Societatea din Romania este platitor de tva....citeste mai mult
Portal Codul Fiscal - NOUTATI din Codul FiscalValidat de expertulRegim TVA operatiune export Vreau sa vand un utilaj (excavator) unei firme din Dubai urgent. Va rog sa imi spuneti daca factura o intocmesc cu tva sau nu, o baza legala si va rog sa ma ajutati si cu o...citeste mai mult
Portal Codul Fiscal - NOUTATI din Codul FiscalValidat de expertulScutirea de la impozitarea dividendelor Atunci cand se schimba structura actionariatului, iar noul actionar face parte tot din acelasi grup, se va datora impozit la plata dividendelor urmatoare, in situatia in care...citeste mai mult
Portal Codul Fiscal - NOUTATI din Codul FiscalValidat de expertulCapitalizare lucrari prestate de terti Un furnizor extern din Anglia ne-a prestat servicii marcaj curte + depozit. Valoarea facturii este de 14000 eur. Care este monografia contabila pentru inregistrarea facturii?...citeste mai mult
Portal Codul Fiscal
Documente necesare
Documentatia necesara pentru inregistrare include, de regula formularul de inregistrare fiscala corespunzator formei de organizare, copia actului de identitate al notarului public si a actul legal de functionare, precum si dovada detinerii legale a spatiului utilizat ca sediu profesional (contract de inchiriere, comodat, act de proprietate).
In sens persoana fizica are obligatia sa depuna formularul 070 „Declaratie de inregistrare fiscala/Declaratie de mentiuni/Declaratie de radiere pentru persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere” care se completeaza si se depune de catre persoanele fizice romane sau straine care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere, in conformitate cu prevederile legale.
Precizam ca in situatia in care activitatea se desfasoara sub forma unei asocieri fara personalitate juridica, entitatea va avea obligatia de a depune formularul 010 „Declaratie de inregistrare fiscala/Declaratie de mentiuni/Declaratie de radiere pentru persoane juridice, asocieri si alte entitati fara personalitate juridica”. Desi este o entitate fara personalitate juridica, asocierea are obligatii declarative proprii si se inregistreaza fiscal ca atare.
Obligatii fiscale
In ceea ce priveste obligatii fiscale decurgand din exercitarea activitatii generatoare de venituri acestea sunt determinate de modul in care notarul isi va desfasura activitatea individual sau intr-o forma de asociere si de rolul pe care il va exercita in asociere.
Notarul va fi supus impozitului pe venit si contributiei de asigurari sociale de sanatate (CASS) reglementate de Codul fiscal. Contributia de asigurari sociale (CAS) pentru notari publici este reglementata de un sistem propriu de pensii, gestionat de Casa de Pensii a Notarilor Publici din Romania (CPNPR), conform Legii nr. 39/2020. Notarii sunt asigurati in acest sistem propriu de asigurari sociale, fiind exceptati de la plata CAS catre sistemul public de pensii pentru veniturile din activitati independente.
Ce trebuie sa stiti despre impozitul pe venit
Potrivit art. 123 alin. (1) din Codul fiscal, impozitul anual datorat se stabileste de contribuabili in Declaratia unica pentru veniturile realizate in anul fiscal anterior, prin aplicarea cotei de 10% asupra venitului net anual impozabil determinat potrivit art. 118 din Codul fiscal.
In acest sens, potrivit art. 118 alin. (2) din Codul fiscal, pentru care venitul net anual se determina in sistem real, pe baza datelor din contabilitate, la determinarea venitului net anual impozabil, contribuabilul stabileste:
a) venitul net anual recalculat/pierderea neta recalculata pe fiecare sursa din categoriile de venituri prevazute, prin deducerea din venitul net anual, determinat in sistem real, a pierderilor fiscale reportate;
Venitul net anual din activitati independente determinat in sistem real, pe baza datelor din contabilitate este cel determinat in conditiile art. 68 din Codul fiscal. Acesta se determina in sistem real, pe baza datelor din contabilitate, ca diferenta intre venitul brut si cheltuielile deductibile efectuate in scopul realizarii de venituri. Notarul are si obligatia sa completeze Registrul de evidenta fiscala, in vederea stabilirii venitului net anual.
b) venitul net anual impozabil care se determina prin insumarea tuturor veniturilor nete anuale, recalculate, prevazute la lit. a), din care se deduce CASS datorata potrivit prevederilor titlului V, cu exceptia diferentei de CASS prevazuta la art. 174 alin. (6) din Codul fiscal.
In masura in care va desfasura activitatea in intr-o forma de asociere, potrivit art. 125 alin. (4) din Codul fiscal, asocierea are obligatia sa depuna la organul fiscal competent, pana in ultima zi a lunii februarie inclusiv a anului urmator celui de realizare a venitului, Declaratia anuala de venit 204, care cuprinde si distributia venitului net/pierderii aferent(e) asociatilor conform modelului stabilit prin OPANAF 470/2021, cu modificarile si completarile ulterioare.
Cum se distribuie venitul anual net
Pct. 41 alin. (6) din Normele metodologice pentru aplicarea art. 125 din Codul fiscal prevede ca pentru distribuirea venitului net anual realizat la nivelul asocierii catre asociati se va proceda astfel:
a) se determina un venit net/o pierdere intermediar/intermediara la sfarsitul lunii in care s-au modificat cotele pe baza venitului brut si a cheltuielilor, astfel cum acestea sunt inregistrate in evidentele contabile;
b) venitul net/pierderea intermediar/intermediara se aloca fiecarui asociat, in functie de cotele de participare, pana la data modificarii acestora;
c) la sfarsitul anului, din venitul net/pierderea anual/anuala se deduce venitul net/pierderea intermediar/intermediara, iar diferenta se aloca asociatilor, in functie de cotele de participare ulterioare modificarii acestora;
d) venitul net/pierderea anual/anuala distribuit/distribuita fiecarui asociat se determina prin insumarea veniturilor nete/pierderilor intermediare determinate potrivit lit. b) si c).
Ce trebuie sa stiti despre CASS
In ceea ce priveste CASS, potrivit art. 170 si art. 174 din Codul fiscal, aceasta se determina aplicand cota de 10% asupra venitului net anual din activitati independente realizat in anul 2025. CASS nu poate fi mai mare decat cea corespunzatoare unei baze anuale de calcul egala cu nivelul de 60 de salarii minime brute pe tara.
In situatia in care baza de calcul reprezentata de venitul net din activitati independente, cumulata din una sau mai multe surse de venit este mai mica decat cea corespunzatoare unei baze de calcul egale cu nivelul de 6 salarii minime brute pe tara in vigoare, persoana fizica datoreaza o diferenta de CASS pana la nivelul celei corespunzatoare bazei de calcul egala cu 6 salarii minime brute pe tara. Diferenta de CASS nu se datoreaza in cazul in care, in anul fiscal precedent, persoana fizica ar realiza venituri din salarii si asimilate salariilor la un nivel cel putin egal cu 6 salarii minime brute pe tara, in vigoare in perioada in care au fost realizate veniturile sau venituri din cele prevazute la art. 155 alin. (1) lit. c)-h), pentru care datoreaza CASS la un nivel cel putin egal cu 6 salarii minime brute pe tara (19800 lei).
Persoana fizica va stabili si va declara CASS si va depune Declaratia unica la termenele si in conditiile prevazute la art. 123 din Codul fiscal pentru persoanele fizice care realizeaza venituri din activitati independente, respectiv pana la data de 25 mai inclusiv a anului urmator celui de realizare a veniturilor. Plata CASS datorate se va efectua tot pana la termenul legal de depunere a Declaratiei unice 212.
Organizarea evidentei contabile
Cu privire la organizarea evidentei contabile a activitatii notarului public pentru a asigura atat conformarea la obligatiile fiscale cat si la cele de gestiune a activitatii vor fi aplicabile prevederile OMFP nr. 170/2015 care reglementeaza contabilitatea in partida simpla pentru profesiile liberale, inclusiv pentru notari. Un element esential al contabilitatii in partida simpla este reprezentat de principiul incasarilor si platilor si anume ca veniturile se inregistreaza in momentul incasarii efective a sumelor, iar cheltuielile in momentul platii acestora, indiferent de data la care au fost facturate. Desigur ca, in conformitate cu art. 3 dinOMFP nr. 170/2015 persoanele fizice sau asocierile care nu au restrictii speciale au posibilitatea, daca opteaza in acest sens sa conduca evidenta contabila pe baza regulilor contabilitatii in partida dubla.
Din perspectiva registrelor contabile obligatorii, actul normativ mentionat mai sus impune utilizarea a doua registre contabile principale pentru care sunt prevazute in detaliu modul de organizare si completare
- Registrul-jurnal de incasari si plati (cod 14-1-1/b) care reprezinta documentul central al contabilitatii in partida simpla. In el se inregistreaza, in ordine cronologica, toate sumele incasate si platite de biroul notarial, indiferent de modalitatea de decontare (numerar sau prin conturi bancare). Deosebit de important cu precadere in activitatea notarului este necesitatea separarii cu atentie a incasarilor din onorarii care reprezinta venituri impozabile, de sumele incasate in numele tertilor pentru care este necesara organizarea unei evidente cu explicatii clare asupra regimului juridic si fiscal distinct al acestora.
- Registrul-inventar (cod 14-1-2/b) utilizat pentru evidentierea tuturor elementelor de activ (mijloace fixe precum calculatoare, mobilier, autoturisme; obiecte de inventar; disponibilitati banesti) si de pasiv (datorii catre furnizori, credite bancare) ale biroului notarial. Notarul are obligatia de a efectua inventarierea generala a patrimoniului cel putin o data pe an, de regula la sfarsitul exercitiului financiar, consemnand rezultatele in in acest registru.
Gestiunea documentelor justificative si obligatiilor de arhivare
Cu privire la gestiunea documentelor justificative si obligatiilor de arhivare fiecare inregistrare in contabilitate trebuie sa aiba la baza un document justificativ (factura, chitanta, bon fiscal, extras de cont, ordin de plata, stat de salarii etc.). Documentele justificative trebuie sa contina elemente obligatorii precum denumirea, data, partile implicate, continutul operatiunii si valoarea acesteia. Termenul legal de pastrare a registrelor contabile si a documentelor justificative care au stat la baza inregistrarilor este, de regula, de 10 ani de la data incheierii exercitiului financiar in cursul caruia au fost intocmite.
O importanta deosebita urmeaza a fi acordata regimului TVA aplicabil activitatii desfasurate de catre notar. Birourile notariale beneficiaza de regimul special de scutire pentru intreprinderile mici, al carui plafon al cifrei de afaceri anuale este de 300.000 lei.
In calculul plafonului de TVA se include exclusiv operatiunile proprii ale notarului, adica valoarea totala, fara TVA, a onorariilor incasate pentru serviciile prestate. Sumele colectate in numele statului (impozitul pe transferul proprietatilor imobiliare) sau al altor entitati (taxele ANCPI, taxele pentru registrul INFONOT) sunt excluse din calculul cifrei de afaceri, ele nereprezentand o livrare de bunuri sau o prestare de servicii din partea notarului.
In momentul in care cifra de afaceri, depaseste plafonul de 300.000 lei, biroul notarial are obligatia de a solicita inregistrarea in scopuri de TVA in termen de 10 zile de la sfarsitul lunii in care plafonul a fost atins, prin depunerea declaratiei de mentiuni (070/700).
Este sau nu obligatorie casa de marcat?
In ceea ce priveste obligativitatea utilizarii casei de marcat, subliniem ca art. 2, lit. f) din OUG nr. 28/1999 , prevede o exceptie clara de la obligatia utilizarii aparatelor de marcat electronice fiscale pentru activitatile desfasurate ca profesii libere sub toate formele de organizare care nu implica crearea unei societati comerciale. Astfel, birourile notariale incadrandu-se in aceasta categorie nu vor avea obligatia de a detine si utiliza casa de marcat, toate incasarile in numerar vor fi documentate prin emiterea de chitante, care au rol de document justificativ.
Sistemul RO e-Factura
In ceea ce priveste utilizarea sistemului RO e-Factura in Relatia cu Persoanele Fizice, incepand cu data de 1 ianuarie 2025, toti operatorii economici stabiliti in Romania, inclusiv birourile notariale, au obligatia de a transmite in sistemul national RO e-Factura toate facturile emise pentru servicii prestate catre persoane fizice (relatia B2C). Din perspectiva obligatiei de a emite factura conform Codului Fiscal, orice prestare de servicii trebuie documentata printr-o factura, indiferent de calitatea clientului persoana fizica sau juridica. Chiar daca nu exista obligatia utilizarii casei de marcat, obligatia de a emite factura pentru onorariile incasate de la persoane fizice subzista, iar de la 1 ianuarie 2025, aceasta factura trebuie raportata electronic.
In privinta necesitatii programului de facturare, desigur ca analiza nu se poate purta din perspectiva unei cerinte legale in acest sens ci din evaluarea capacitatii organizatorice, de volum si de oportunitate economica si financiara pentru notar indiferent de forma de organizare a activitatii in contextul mai larg al asigurarii serviciilor de aceasta natura direct sau prin intermediul unor persoane specializate.
Explicatii oferite in 2025 de specialistii site-ului PortalCodulFiscal.ro. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile din Codul Fiscal consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.