
Raportul Special
realizat de specialisti
Regasiti mai jos modificarile exacte pe care Legea nr. 152/2015 pentru modificarea si completarea unor acte normative in domeniul inregistrarii în registrul comertului, le aduce in Legea societatilor.
Legea 152/2015 e in vigoare de la 16.07.2015.
Art. II.
Legea societatilor nr. 31/1990, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 1.066 din 17 noiembrie 2004, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
1. La articolul 66, alineatul (2) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"
(2) Creditorii prevazuti la alin. (1) pot totusi popri, in timpul duratei societatii, partile ce s-ar cuveni asociatilor prin lichidare sau pot sechestra si vinde actiunile ori partile sociale ale debitorului lor."
2. La articolul 66, dupa alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (3), cu urmatorul cuprins:
PortalContabilitate ro - acces 12 luni consultanta in scris si telefonica 30 intrebari
Cartea Verde a Contabilitatii - Editie revizuita
Ghidul practic al contabilitatii Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete
(3) Ipoteca legal constituita asupra actiunilor sau partilor sociale poate fi executata potrivit legii. Administratorii/Membrii directoratului sunt obligati sa puna la dispozitia creditorului ipotecar sau a organului de executare, la cererea acestora, situatiile financiare si orice alte inscrisuri ori informatii necesare evaluarii actiunilor sau partilor sociale, precum si sa faciliteze preluarea acestora."
3. Dupa articolul 66 se introduce un nou articol, articolul 66^1, cu urmatorul cuprins:
"
Art. 66^1.
Publicitatea, prin registrul comertului, a popririi si a sechestrului prevazute la art. 66 alin. (2) se realizeaza la cererea organului de executare, nefiind supusa prevederilor art. 7^1 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 116/2009 pentru instituirea unor masuri privind activitatea de inregistrare in registrul comertului, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 84/2010, cu modificarile ulterioare."
4. La articolul 202, dupa alineatul (4) se introduce un nou alineat, alineatul (5), cu urmatorul cuprins:
"
(5) Prevederile alin. (2) sunt aplicabile si in cazul ipotecii asupra partilor sociale, insa numai in ceea ce priveste constituirea acesteia."
5. Articolul 237 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"
Art. 237.
(1) La cererea oricarei persoane interesate, precum si a Oficiului National al Registrului Comertului, tribunalul va putea pronunta dizolvarea societatii in cazurile in care:
a) societatea nu mai are organe statutare sau acestea nu se mai pot intruni;
b) actionarii/asociatii au disparut ori nu au domiciliul cunoscut ori resedinta cunoscuta;
c) nu mai sunt indeplinite conditiile referitoare la sediul social, inclusiv ca urmare a expirarii duratei actului care atesta dreptul de folosinta asupra spatiului cu destinatie de sediu social ori transferului dreptului de folosinta sau proprietate asupra spatiului cu destinatie de sediu social;
d) a incetat activitatea societatii sau nu a fost reluata activitatea dupa perioada de inactivitate temporara, anuntata organelor fiscale si inscrisa in registrul comertului, perioada care nu poate depasi 3 ani de la data inscrierii in registrul comertului;
e) societatea nu si-a completat capitalul social, in conditiile legii;
f) societatea nu si-a depus situatiile financiare anuale si, dupa caz, situatiile financiare anuale consolidate, precum si raportarile contabile la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor Publice, in termenul prevazut de lege, daca perioada de intarziere depaseste 60 de zile lucratoare;
g) societatea nu si-a depus la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor Publice, in termenul prevazut de lege, declaratia ca nu a desfasurat activitate de la constituire, daca perioada de intarziere depaseste 60 de zile lucratoare.
(2) Lista societatilor pentru care Oficiul National al Registrului Comertului urmeaza sa formuleze actiuni de dizolvare se afiseaza pe pagina sa de internet sau pe portalul de servicii on-line cu cel putin 15 zile calendaristice inainte si se transmite Ministerului Finantelor Publice - Agentia Nationala de Administrare Fiscala.
(3) Hotararea tribunalului prin care s-a pronuntat dizolvarea se comunica societatii, oficiului registrului comertului pentru inregistrarea mentiunii de dizolvare in registrul comertului, Ministerului Finantelor Publice - Agentia Nationala de Administrare Fiscala - administratia judeteana a finantelor publice/administratia finantelor publice a sectorului, se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a IV-a, pe pagina de internet a Oficiului National a Registrului Comertului sau pe portalul de servicii on-line al acestuia. in cazul mai multor hotarari judecatoresti de dizolvare, pentru situatiile prevazute la alin. (1), publicitatea se va putea efectua in forma unui tabel cuprinzand: numarul de ordine in registrul comertului, codul unic de inregistrare, denumirea, forma juridica si sediul societatii dizolvate, instanta care a dispus dizolvarea, numarul dosarului, numarul si data hotararii de dizolvare, caz in care tarifele de publicare in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a IV-a, se reduc cu 50%.
(4) Publicarea hotararii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a IV-a, se face pe cheltuiala titularului cererii de dizolvare, care se poate indrepta impotriva societatii pentru recuperarea costurilor.
(5) Orice persoana interesata poate face numai apel impotriva hotararii de dizolvare, in termen de 30 de zile de la data publicarii hotararii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a IV-a. Apelantul va depune o copie a apelului la oficiul registrului comertului, pentru mentionare in registrul comertului.
(6) Dupa ramanerea definitiva a hotararii judecatoresti de dizolvare, persoana juridica intra in lichidare, potrivit prevederilor prezentei legi. Oficiul National al Registrului Comertului, la cererea oricarei persoane interesate, inclusiv a Ministerului Finantelor Publice - Agentia Nationala de Administrare Fiscala, procedeaza la numirea unui lichidator inscris in Tabloul Practicienilor in Insolventa. Remunerarea lichidatorului se face din averea societatii dizolvate sau, in lipsa, din fondul de lichidare, constituit potrivit legii. Remuneratia lichidatorului este in cuantum fix de 1.000 lei, decontul final al cheltuielilor efectuate de lichidator in legatura cu lichidarea societatii urmand a se face, pentru situatia in care nu exista bunuri in averea societatii dizolvate, de catre Uniunea Nationala a Practicienilor in Insolventa din Romania, la solicitarea lichidatorului.
(7) Rezolutiile pronuntate in conditiile alin. (6) se comunica electronic lichidatorului numit, se publica pe pagina de internet a Oficiului National al Registrului Comertului si pe portalul de servicii on-line al acestuia si se inregistreaza in registrul comertului. in exercitarea atributiilor sale de lichidare, atunci cand lichidatorul este numit de catre Oficiul National al Registrului Comertului, la cererea oricarei persoane interesate, acesta este scutit de orice taxa, tarif, comision, taxa judiciara de timbru si altele asemenea.
(8) Daca in termen de 3 luni de la data ramanerii definitiva a hotararii de dizolvare nu s-a formulat nicio cerere de numire a lichidatorului potrivit prevederilor alin. (6), Oficiul National al Registrului Comertului sau orice persoana interesata poate solicita tribunalului radierea societatii din registrul comertului.
(9) Lista societatilor pentru care Oficiul National al Registrului Comertului urmeaza sa formuleze actiuni de radiere, potrivit prevederilor alin. (8), se afiseaza pe pagina de internet a Oficiului National al Registrului Comertului sau pe portalul de servicii on-line al acestuia cu cel putin 15 zile calendaristice inainte si se transmite Ministerului Finantelor Publice - Agentia Nationala de Administrare Fiscala.
(10) Hotararea tribunalului prin care s-a pronuntat radierea se comunica societatii, oficiului registrului comertului pentru radierea societatii din registrul comertului, Ministerului Finantelor Publice - Agentia Nationala de Administrare Fiscala - administratia judeteana a finantelor publice/administratia finantelor publice a sectorului si se publica, cu titlu gratuit, pe pagina de internet a Oficiului National al Registrului Comertului sau pe portalul de servicii on-line al acestuia. in cazul mai multor hotarari judecatoresti de radiere, publicitatea se va putea efectua in forma unui tabel cuprinzand: numarul de ordine in registrul comertului, codul unic de inregistrare, denumirea, forma juridica si sediul societatii dizolvate, instanta care a dispus dizolvarea, numarul dosarului, numarul si data hotararii de dizolvare.
(11) Orice persoana interesata poate face numai apel impotriva hotararii de radiere, in termen de 30 de zile de la efectuarea publicitatii conform prevederilor alin. (9). Apelantul va depune o copie a apelului la oficiul registrului comertului, pentru mentionare in registrul comertului.
(12) Vizualizarea hotararilor de dizolvare si radiere si a rezolutiilor de numire a lichidatorului, publicate pe pagina de internet a Oficiului National al Registrului Comertului sau pe portalul de servicii on-line al acestuia, se face cu titlu gratuit.
(13) Bunurile ramase din patrimoniul persoanei juridice radiate din registrul comertului, in conditiile alin. (8)-(10), le revin actionarilor/asociatilor."
6. La articolul 251^14, alineatele (3) si (4) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
"
(3) Oficiul registrului comertului unde este inmatriculata societatea absorbanta sau societatea nou-infiintata va notifica de indata, prin intermediul sistemului de interconectare a registrelor comertului, prevazut la art. 2^1 din Legea nr. 26/1990 privind registrul comertului, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, pe cheltuiala societatii, realizarea fuziunii transfrontaliere autoritatilor similare din statele membre in care sunt inmatriculate societatile participante la fuziune, in vederea radierii acestora.
(4) Oficiul registrului comertului unde sunt inmatriculate societatile absorbite - persoane juridice romane - radiaza din registrul comertului aceste societati, in temeiul notificarii comunicate potrivit alin. (3) de autoritatea competenta din statul membru a carui nationalitate o detine societatea absorbanta sau societatea nou-infiintata."
7. Articolul 251^18 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"
Art. 251^18.
in cazul in care fuziunea transfrontaliera prin absorbtie este realizata de o societate absorbanta care detine cel putin 90%, dar nu totalitatea actiunilor/partilor sociale sau a altor valori mobiliare ce confera titularilor lor drept de vot in adunarile generale ale societatii/societatilor absorbite, rapoartele expertului sau expertilor independenti, prevazute la art. 251^8, si documentele supuse controlului sunt obligatorii numai in masura in care legea care guverneaza societatea absorbanta sau societatea/societatile absorbite prevede astfel."
8. Articolul 260 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"
Art. 260.
(1) Lichidarea societatii trebuie terminata in cel mult un an de la data inregistrarii in registrul comertului a mentiunii de dizolvare. Pentru motive temeinice, la cererea lichidatorului, oficiul registrului comertului poate prelungi acest termen cu inca un an, dar nu mai mult de doua ori.
(2) Lichidarea nu libereaza pe actionari/asociati si nu impiedica deschiderea procedurii de insolventa a societatii.
(3) in termen de 60 de zile de la inregistrarea in registrul comertului a mentiunii de dizolvare vor fi numiti lichidatorii, in conditiile art. 262, respectiv art. 264.
(4) in termen de 60 de zile de la numire, lichidatorul trebuie sa depuna la oficiul registrului comertului, pentru mentionare in registrul comertului, un raport privind situatia economica a societatii. Daca, potrivit raportului, debitorul indeplineste conditiile pentru deschiderea procedurii simplificate de insolventa, lichidatorul are obligatia de a solicita deschiderea acestei proceduri in termen de 15 zile de la data depunerii raportului.
(5) Nerespectarea obligatiei de depunere a raportului prevazut la alin. (4) constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 50 lei la 100 lei. Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor se realizeaza, din oficiu sau la sesizarea oricarei parti interesate, de catre persoana competenta cu solutionarea cererilor de inregistrare in registrul comertului. Sanctiunea se aplica si lichidatorului care nu introduce cererea de deschidere a procedurii de faliment in termenul prevazut la alin. (4).
(6) In termen de 15 zile de la terminarea lichidarii, lichidatorii vor depune la registrul comertului cererea de radiere a societatii din registrul comertului, pe baza raportului final de lichidare si a situatiilor financiare de lichidare prin care se prezinta situatia patrimoniului, a creantelor si repartizarea activelor ramase, dupa caz, sub sanctiunea unei amenzi de 20 lei pe zi de intarziere, care va fi aplicata, din oficiu sau la sesizarea oricarei parti interesate, de catre persoana competenta cu solutionarea cererilor de inregistrare in registrul comertului. Rezolutia prin care se dispune radierea societatii din registrul comertului se publica pe pagina de internet a Oficiului National al Registrului Comertului si pe portalul de servicii on-line al acestuia.
(7) Daca in termen de 3 luni de la expirarea termenului mentionat la alin. (1), prelungit dupa caz, oficiul registrului comertului nu a fost sesizat cu nicio cerere de radiere, Oficiul National al Registrului Comertului sau orice persoana interesata va solicita tribunalului radierea societatii din registrul comertului. Lista societatilor pentru care Oficiul National al Registrului Comertului urmeaza sa formuleze actiuni de radiere se afiseaza pe pagina de internet a Oficiului National al Registrului Comertului sau pe portalul de servicii on-line al acestuia cu cel putin 15 zile calendaristice inainte si se transmite Ministerului Finantelor Publice - Agentia Nationala de Administrare Fiscala.
(8) Hotararea tribunalului prin care s-a pronuntat radierea se comunica societatii, oficiului registrului comertului pentru radierea societatii din registrul comertului, Ministerului Finantelor Publice - Agentia Nationala de Administrare Fiscala - administratia judeteana a finantelor publice/administratia finantelor publice a sectorului si se publica pe pagina de internet a Oficiului National al Registrului Comertului si pe portalul de servicii on-line al acestuia. in cazul mai multor hotarari judecatoresti de radiere, pentru situatiile prevazute la alin. (7), publicitatea se va putea efectua in forma unui tabel cuprinzand: numarul de ordine in registrul comertului, codul unic de inregistrare, denumirea, forma juridica si sediul societatii dizolvate, instanta care a dispus radierea, numarul dosarului, numarul si data hotararii de radiere.
(9) Orice persoana interesata poate face apel impotriva hotararii de radiere, in termen de 30 de zile de la efectuarea publicitatii conform prevederilor alin. (8). Apelantul va depune o copie a apelului la oficiul registrului comertului, pentru mentionare in registrul comertului.
(10) In cazul in care prevederile art. 270^1 nu sunt aplicabile, intrucat societatea aflata in lichidare, desi intruneste conditiile prevazute la art. 38 alin. (2) din Legea nr. 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolventei si de insolventa, nu indeplineste si cerinta prevazuta la art. 5 pct. 72 din aceeasi lege, persoana investita cu solutionarea cererii va dispune radierea societatii in baza raportului lichidatorului numit.
(11) Bunurile ramase din patrimoniul societatii radiate din registrul comertului, in conditiile prezentului articol, revin actionarilor/asociatilor, in conditiile legii."
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Articole similare
Legea 113/2020: Modificarea unor acte normative in domeniul insolventei. Valoarea-prag pentru creante a fost majorataSchimbari 1 ianuarie 2014: Noutati in administrarea contribuabililor mijlociiCesiunea de parti sociale. Ce obligatii apar in cazul de creditare a societatii?Cenzorii la societatile pe actiuni. Cand e obligatoriu raportul cenzorilor?Contul 117 "Rezultatul reportat"Ultimele articole
Pachetul 2 de masuri fiscale. 8 modificari importante la Legea nr. 31/1990 privind societatileMajorarea capitalului social din profit. Ce presupune si reglementari cheiePachetul 2 de masuri fiscale: impozit pe profit, pe venit, CAS si CASS, dar si schimbari privind LEGEA SOCIETATILORCapital social. 5 etape pentru majorarea capitalului social din profit nerepartizatSituatii financiare pentru 2024. Modificari importante aduse prin Ordinul 107/2025Articole similare
Norme in vigoare. Explicam definirea veniturilor din salariiProbabil cel mai bun Consilier de Contabilitate...Revenire asupra deciziei de repartizare dividendeSchimbare ASOCIATI. Care va fi termenul-limita pentru depunere Formular 088?Aprobarea regimului de declarare derogatoriu, urmare a declararii inactivitatii temporare la Oficiul Registrului ComertuluiUltimele articole
Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabileAmanet. ANAF incepe verificari ample la casele de amanet. Peste 3.700 de firme sunt in vizorDistribuire dividende. Exemplu de recalculare a dividendelor si impozitului pentru anul 2024Impozit dividende. Cum se impoziteaza in relatia cu persoanele juridice si fizice + MONOGRAFIE contabila utilaDistribuire dividende interimare. Cum pot fi acordate daca aveti pierderi fiscaleArticole similare
ONRC: Obligatii si sanctiuni aplicate lichidatorilor numiti in conformitate cu prevederile Legii societatilor nr. 31/1990Clienti incerti. Se poate ajusta TVA-ul?Declaratii obligatorii pentru o societate aflata in dizolvare/lichidareLegea ONRC va fi simplificata. Toate formalitatile pentru infiintarea firmelor se vor putea face online (Legea 265/2022)Registratorii care vor controla activitatea de inscriere in Registrul Comertului vor putea ocupa postul prin examen, din 26 noiembrie 2022Ultimele articole
Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firmaFuziunea prin absorbtie a doua societati. Studii de caz utileRadiere/inchidere firma: Cum inchizi un SRLInsolventa - ce inseamna, cadru legal si cum se diferentiaza de falimentLegea ONRC, modificata: Inregistrarea in Registrul Comertului se va face in baza controlului de legalitate facut de un registratorArticole similare
Calendarul obligatiilor fiscale ANAF - noiembrie 2019O noua amnistie fiscala. Cine beneficiaza de anularea datoriilor?Fuziune prin absorbtie. Modalitatea de recuperare a pierderilor fiscaleVineri, 25 octombrie 2024, termenul limita de depunere a unor declaratii fiscale importanteCalendarul obligatiilor fiscale ANAF. Termen depunere declaratii fiscale in ianuarie 2018Ultimele articole
Impozitul pentru fier vechi. Temei legal si reglementari cheieMijloace fixe. Monografie si tratament fiscal pentru mijloace fixe lipsa la inventarContract inchiriere apartament. 3 cazuri in care este OBLIGATORIE depunerea C168Mijloace fixe inregistrate gresit. Solutii si clarificari pentru firmeImpozitul pe constructii se declara in D100. Ai bifat si D700?Articole similare
Amnistie fiscala introdusa prin OUG 107/2024. Ce datorii NU se incadreaza in masuraGuvernul stimuleaza investiitiile cu impact major in economie si instituie noi scheme de ajutor de stat (Hotararea 628/2020)Inregistrarea in Registrul operatorilor intracomunitari.Data de la care se pot efectua operatiuni intracomunitareANAF propune adaptarea formularelor in domeniul colectarii creantelor fiscaleDeclaratia de mentiuni: Cine NU are obligatia depunerii formularului in 2023?Ultimele articole
Piata muncii in 2025: Incotro se indreapta angajatorii in fata noilor reglementariDeclaratia 150. Ce MODIFICARI au fost aduse formularului prin Ordinul 2213/2025Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025Impozit pe profit. Firmele NU pot trece la impozit micro din 2026, chiar daca indeplinesc conditiileBon fiscal fara cod QR. Poate fi deductibil dupa data de 1 septembrie 2025?Sfaturi de la experti
Intrebare: Daca o microintreprindere depaseste plafonul de 250.000 euro la 30.09.2025, adica are venituri cumulate de 1.258.000 lei la 30.09.2025, trece la impozit pe profit? Ce curs euro se foloseste la calcularea plafonului si in cat timp...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Calcul deduceri fiscale aferente profitului reinvestit
Intrebare: O societate vrea sa aplice scutirea pentru profit reinvestit in T3. Datele sunt urmatoarele:
Investitie activ: 45.929,90 lei
Profit brut (cont 121): 64.502,90 lei
Profit impozabil: 81.596,21 lei
Impozit pe profit: 13.055,39 lei
In...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Subiectele saptamanii
Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B
Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma
Mijloace fixe. Puteti reduce perioada de amortizare dpdv contabil si fiscal?
[CONTROL ANTIFRAUDA] Reglementari legale, drepturile contribuabililor si studii de caz utile
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA