Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Lichidare societate. Firmele au 2 obligatii fiscale cheie: depunere D101 si SAF-T

16-Iun-2025
2673
Lichidare societate. Firmele au 2 obligatii fiscale cheie: depunere D101 si SAF-T

Daca ai decis sa inchizi o firma, este esential sa stii ca procesul de lichidare nu inseamna doar radierea din Registrul Comertului, ci presupune si indeplinirea unor obligatii fiscale clare fata de ANAF. Printre acestea, se numara depunerea Declaratiei 101 privind impozitul pe profit, precum si, dupa caz, fisierul SAF-T (D406) pentru perioada de lichidare. In acest articol explicam, pe scurt si cu trimitere la temeiul legal pana cand se depune Declaratia 101 in cazul unei firme in lichidare, daca trebuie sau nu depus SAF-T pentru perioada finala si care sunt pasii obligatorii pentru inchiderea legala a societatii.

Avem acest caz. O societate platitoare de impozit pe profit se doreste a se intocmi bilantul de lichidare ( "pe zero") la data de 31.05.2025. Declaratia 101, cu informatiile contabile pentru perioada 01.01.2025-31.05.2025 se poate depune pana la ce data? Societatea a depus D406 la 31.03.2025, dar pentru perioada 01.04.2025-31.05.2025 are obligatia depunerii?

Ce este D101

Este declaratia fiscala prin care firmele platitoare de impozit pe profit (inclusiv ONG-urile cu activitate economica) isi declara impozitul pe profit anual catre ANAF.

Depunere Declaratia 101 lichidare societate

In cazul societatii neplatitoare de TVA, platitoare de impozit pe profit, care se afla in procedura de lichidare si urmeaza sa intocmeasca bilantul de lichidare la 31.05.2025, obligatiile declarative si fiscale sunt urmatoarele.


Termen depunere Declaratia 101 pentru perioada 01.01.2025 31.05.2025, potrivit art. 41 alin. (16) din Codul fiscal(Legea 227/2015), care prevede ca persoanele juridice care se dizolva cu lichidare, potrivit legii, au obligatia sa depuna declaratia anuala de impozit pe profit si sa plateasca impozitul pe profit aferent, pana la data depunerii situatiilor financiare la organul fiscal competent.
Asadar, termenul-limita pentru depunerea Declaratiei 101 este anterior depunerii situatiilor financiare de lichidare la ANAF, adica pana la data depunerii bilantului de lichidare, nu mai tarziu.

Obligatia depunerii Declaratiei SAF-T (D406) lichidare societate

Obligatia depunerii Declaratiei SAF-T (D406) pentru perioada 01.04.2025 31.05.2025
Daca ati depus deja D406 pentru trimestrul I (01.01.2025 31.03.2025), atunci trebuie sa mai depuneti declaratia D406 pentru perioada 01.04.2025 31.05.2025, aceasta fiind urmatoarea perioada fiscala care trebuie raportata.

Declararea si plata impozitului pe profit

(1) Calculul, declararea si plata impozitului pe profit, cu exceptiile prevazute de prezentul articol, se efectueaza trimestrial, pana la data de 25 inclusiv a primei luni urmatoare incheierii trimestrelor I-III. Definitivarea si plata impozitului pe profit aferent anului fiscal respectiv se efectueaza pana la termenul de depunere a declaratiei privind impozitul pe profit prevazut la art. 42. Nu intra sub incidenta acestor prevederi contribuabilii care se dizolva cu lichidare, pentru perioada cuprinsa intre prima zi a anului fiscal urmator celui in care a fost deschisa procedura lichidarii si data inchiderii procedurii de lichidare.
(6) Contribuabilii, altii decat cei prevazuti la alin. (4) si (5), aplica sistemul de declarare si plata prevazut la alin. (1) in anul pentru care se datoreaza impozit pe profit, daca in anul precedent se incadreaza in una dintre urmatoarele situatii:
a) au fost nou-infiintati, cu exceptia contribuabililor nou-infiintati ca efect al unor operatiuni de reorganizare efectuate potrivit legii;
b) au inregistrat pierdere fiscala sau nu au datorat impozit pe profit anual, cu exceptia prevazuta la alin. (11);
c) s-au aflat in inactivitate temporara sau au declarat pe propria raspundere ca nu desfasoara activitati la sediul social/sediile secundare, situatii inscrise, potrivit prevederilor legale, in registrul comertului sau in registrul tinut de instantele judecatoresti competente, dupa caz;
d) au fost platitori de impozit pe veniturile microintreprinderilor.

(16) Persoanele juridice care se dizolva cu lichidare, potrivit legii, au obligatia sa depuna declaratia anuala de impozit pe profit pentru perioada prevazuta la art. 16 alin. (6) si sa plateasca impozitul pe profit aferent pana la data depunerii situatiilor financiare la organul fiscal competent.

Inchidere firma. Etapele pentru inchiderea corecta a unei societati

 
Daca ai decis sa iti inchizi firma, trebuie sa ai in vedere faptul ca procesul de lichidare firma presupune mai multe etape(si documente), dupa cum urmeaza:

Etapa I - Dizolvarea si lichidarea voluntara
1. Cererea de inregistrare (original) - formular -
2. Hotararea adunarii generale a asociatilor/actionarilor/membrilor privind dizolvarea societatii (original) - detalii si numirea lichidatorului (original) - detaliiModel Decizia asociatului unic/Hotararea adunarii generale;
3. Daca este cazul,
• dovada autorizatiilor/avizelor eliberate de autoritatile competente ca o conditie prealabila dizolvarii societatii, cand emiterea unor astfel de autorizatii/avize este prevazuta de lege;
• dovada privind imputernicirea persoanei desemnate sa indeplineasca formalitatile legale (original) - detalii;

4. Dovezile privind plata tarifului legal - detalii:
• tariful de publicare in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a IV-a.

Etapa II - Radierea voluntara
1. Cererea de inregistrare (pentru radiere se completeaza corespunzator sectiunea de la pct. 6), in original - formular;
2. Dovada publicarii situatiei financiare de lichidare si repartizare a activelor, aprobata de asociati/membri, efectuata de catre ORCT, din oficiu;
3. Raportul lichidatorului (original);
4. Daca este cazul:
• Dovada indeplinirii obligatiei de calculare, retinere si plata a impozitului pe venit din lichidarea societatii, prevazuta la art. 97 alin. (5) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, respectiv a impozitului pe veniturile realizate de nerezidenti din lichidarea unui rezident, prevazut la art. 223 alin. (1) lit. o) coroborat cu art. 224 din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare - detalii;
• hotararea judecatoreasca de inchidere a procedurii insolventei sau falimentului si de dispunere a radierii; 
• dovada privind imputernicirea persoanei desemnate sa indeplineasca formalitatile legale (original);
Ca sa inchizi o firma trebuie sa urmezi mai multe etape, asa cum am amintit si mai sus, iar prima dintre ele este dizolvarea societatii. In acest fel firma este inchisa, adica nu mai exista, si imediat se face trecerea catre lichidare.

Continuarea, in ACEST ARTICOL>>

Raspunsuri oferite in luna IUNIE 2025 de catre specialistii site-ului PortalCodulFiscal.ro. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile din Codul Fiscal consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.
 

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Declaratia 390. Se poate anula scutirea in cazul livrarilor intracomunitare daca NU depui sau depui incorect D390?

    • Declaratia 390 este un formular fiscal important utilizat de firmele care desfasoara tranzactii comerciale cu parteneri din alte state membre ale Uniunii Europene. In continuarea articolului vom vedea o prezentare generala a obligatiei de depunere, a conditiilor pentru aplicarea scutirii de TVA la livrarile intracomunitare si a riscurilor fiscale asociate nerespectarii acestor reguli. Un contribuabil intreaba daca nedepunerea declaratiei 390 sau depunerea incorecta are drept consecinta si...» citeste mai departe aici

  • [MODEL] Calcul ajustare TVA si reglementari cheie

    • Ajustarea de TVA este o obligatie fiscala ce presupune corectarea deducerii initiale a taxei in functie de modul real de utilizare a bunurilor sau serviciilor achizitionate. Ajustarea trebuie realizata corect, in conformitate cu legislatia fiscala. In acest articol vom prezenta modelul de calcul al ajustarii TVA, alaturi de reglementarile cheie pe care orice firma trebuie sa le cunoasca pentru a evita erorile si eventualele sanctiuni.» citeste mai departe aici

  • Ce impozit platesti la lichidarea unei firme

    • Lichidarea unei firme nu inseamna doar inchiderea formala a activitatii, ci si indeplinirea unor obligatii fiscale esentiale. Multi antreprenori se intreaba ce impozite trebuie platite in acest proces si cum sunt tratate, din punct de vedere fiscal, sumele sau bunurile distribuite catre asociati. In acest articol vom analiza pas cu pas reglementarile legale aplicabile, pentru a intelege clar ce taxe si impozite pot aparea la lichidarea unei societati si cum te poti pregati pentru a evita...» citeste mai departe aici

  • Tot ce trebuie sa stii despre contabilitatea in constructii in 2025

    • In contextul eliminarii facilitatilor fiscale din domeniul constructiilor, contabilitatea devine o provocare majora. Pentru a evita amenzi usturatoare si erori costisitoare, profesionistii din domeniu au acum la dispozitie un instrument esential: lucrarea digitala Proceduri contabile pentru domeniul constructiilor.» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Cum sa lichidezi o firma infiintata in anul 2025

    • Inchiderea unei firme este un proces complex care implica mai multe etape legale, contabile si fiscale. Indiferent de motivele pentru care se doreste lichidarea (lipsa activitatii, decizie strategica sau alte considerente), este important ca fiecare pas sa fie urmat corect. In acest articol vom vedea pasii esentiali pentru dizolvarea si lichidarea unei societati, cu accent pe obligatiile legale si fiscale pe care trebuie sa le indeplineasca o firma infiintata recent. Avem acest caz concret. O...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016