Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Noile facilitati fiscale pentru plata obligatiilor. Ordonanta aprobata. Cine scapa de datorii?

16-Oct-2015
3963

Ordonanta de urgenta adoptata miercuri, 14 octombrie a.c., de Guvern, stabileste ca acei contribuabilii care isi vor achita pana la 31 martie 2016 obligatiile de plata principale datorate bugetului general consolidat, restante la 30 septembrie 2015 si administrate de ANAF, vor beneficia de anularea penalitatilor de intarziere aferente acestora, daca indeplinesc o serie de conditii.

De asemenea, contribuabilii care platesc pana la 30 iunie 2016 o cota de 45,8% din dobanzile aferente obligatiilor principale restante stabilite prin decizii comunicate pana la data stingerii obligatiilor de plata principale, vor putea beneficia, conditionat, de anularea unei cote de 54,2% din dobanzile aferente obligatiilor principale datorate bugetului general consolidat la 30 septembrie 2015, administrate de ANAF.

De aceste facilitati fiscale vor putea beneficia, daca indeplinesc conditiile legale, contribuabilii persoane fizice, persoane juridice sau entitati fara personalitate juridica.

Actul normativ are scopul acordarii unor facilitati fiscale, pe de o parte, in sensul sprijinirii contribuabililor aflati in dificultate, iar pe de alta parte, in sensul stimularii achitarii obligatiilor de plata restante la buget si majorarii incasarilor bugetare.

Potrivit Ordonantei de Urgenta, pentru a beneficia de anularea penalitatilor de intarziere si a cotei de 54,2% din dobanda, contribuabilii trebuie sa depuna o cerere in acest sens la organul fiscal si sa indeplineasca cumulativ urmatoarele conditii:


Toate obligatiile de plata principale restante la 30 septembrie 2015, inclusiv, administrate de ANAF, se sting pana la data de 31 martie 2016, inclusiv;

O cota de 45,8% din dobanzile aferente acestor obligatii de plata restante, stabilite prin decizii comunicate pana la data stingerii obligatiilor de plata principale, se sting pana la 30 iunie 2016, inclusiv;

Pana la termenul de plata prevazut de Codul de procedura fiscala, se stinge cota de 45,8% din eventualele dobanzi calculate pana la data stingerii obligatiilor de plata principale;

Pana la data la care contribuabilul depune cererea de anulare a penalitatilor de intarziere si cotei din dobanda (a accesoriilor), sunt stinse toate obligatiile de plata principale curente, cu termene de plata cuprinse intre 1 octombrie 2015 si 31 martie 2016;

Contribuabilul sa aiba depuse toate declaratiile fiscale, potrivit vectorului fiscal, pana la data inregistrarii cererii de anulare a accesoriilor, al carei termen maxim este 30 iunie 2016.


Incepand cu 1 ianuarie 2016, prin intrarea in vigoare a noului Cod de procedura fiscala, dobanzile de intarziere la plata se reduc de la 0,03% pe zi, cat sunt in prezent, la 0,02% pe zi, iar penalitatile de intarziere la plata se reduc de la 0,02% pe zi, cat sunt in prezent, la 0,01 % pe zi. Masura a fost luata in scopul reducerii sarcinii totale a accesoriilor pentru contribuabilii care declara toate obligatiile fiscale, dar platesc cu intarziere.

Actul normativ include, de asemenea, dispozitii si conditii privind anularea penalitatilor de intarziere, precum si a cotei de 54,2% din dobanzi, aferente obligatiilor de plata principale cu termene de plata anterioare datei de 30 septembrie, in situatii specifice:


Anularea penalitatilor de intarziere si a cotei din dobanzi aferente diferentelor de obligatii de plata declarate suplimentar de contribuabili prin declaratie rectificativa prin care se corecteaza obligatiile de plata principale cu scadente anterioare datei de 30 septembrie inclusiv;

Anularea penalitatilor de intarziere si a cotei de dobanzi pentru sumele datorate si stinse la data de 30 septembrie 2015, inclusiv, aferente obligatiilor de plata principale cu termene de plata pana la aceasta data si stinse pana la 30 septembrie, inclusiv;

Anularea penalitatilor de intarziere si a cotei de dobanzi aferente obligatiilor de plata principale cu termene de plata pana la 30 septembrie 2015, inclusiv, si individualizate in decizii de impunere emise ca urmare a unei inspectii fiscale incepute anterior intrarii in vigoare a actului normativ aprobat miercuri, 14 octombrie a.c.


Contribuabilii carora le-au fost instituite popriri asiguratorii sau executorii la data intrarii in vigoare a ordonantei de urgenta au posibilitatea de a efectua plati din sumele indisponibilizate ca efect al popririi. Masura se aplica temporar pentru perioada cuprinsa intre data intrarii in vigoare a ordonantei si 30 iunie 2016. Totodata, masura se va aplica si pentru popririle infiintate ulterior intrarii in vigoare a actului normativ, dar nu mai tarziu de 30 iunie 2016. Contribuabilii aflati in insolventa sau reorganizare pot beneficia de aceste facilitati fiscale daca indeplinesc conditiile impuse de Ordonanta de Urgenta adoptata miercuri, 14 octombrie a.c.

In cazul unitatilor administrativ-teritoriale, facilitatea prevazuta de ordonanta de urgenta se acorda daca organul deliberativ local, respectiv consiliul local, emite o hotarare in acest scop. In acest caz, facilitatea vizeaza anularea pana la 73,3% din majorarile de intarziere ce reprezinta componenta de penalitate de intarziere.

De asemenea, contribuabilii care la data de 30 septembrie 2015 beneficiaza de esalonarea la plata pot beneficia si de anularea unei cote de 54,2% din dobanzile esalonate la plata si nestinse la 30 septembrie 2015 daca esalonarea la plata se finalizeaza pana la 31 martie 2016. In acest caz, cota de 54,2% din dobanda achitata odata cu plata ratei de esalonare se restituie potrivit Codului de procedura fiscala.

Nivelul de 54,2% avut in vedere la anularea dobanzilor a fost stabilit astfel:


S-a calculat mai intai pentru fiecare an din perioada 2010-2015 diferenta dintre dobanda anuala prevazuta de Codul de procedura fiscala si dobanda medie pe total portofoliu de titluri de stat pe piata interna si externa; De exemplu, in 2014, dobanda anuala prevazuta in Codul de procedura fiscala a fost de 11,56%, iar dobanda medie pe titluri de stat a fost de 5,3%. Diferenta dintre cele doua valori procentuale este de 6,26%. Calculul a fost facut pentru fiecare dintre anii 2010, 2011, 2012, 2013, 2014, 2015.

S-a calculat apoi ponderea acestei diferente in nivelul dobanzii anuale prevazuta de Codul de procedura fiscala; In 2014, ponderea acesteia a fost de 54,2%, cea mai scazuta din intreaga perioada 2010-2015. In 2010 aceasta a fost 60,8%, in 2011 – 56,2%, in 2012 – 60,3%, in 2013 – 62,3%, in 2015 – 54,3%. Din acest calcul a rezultat pentru fiecare an din cuprinsul perioadei o valoare anuala a dobanzii susceptibila a fi anulata;

Avand in vedere dificultatea operarii cu nivele de dobanda diferite in conditiile in care deciziile de stabilire a dobanzii se pot referi la diverse perioade, iar volumul dobanzilor corespunzatoare fiecarei perioade nu poate fi determinat, s-a apreciat ca alegerea nivelului minim dintre valorile mentionate mai sus este cea care ar trebuie adoptata din considerente prudentiale.


Procedura de aplicare a ordonantei de urgenta se va aproba in termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a actului normativ, prin ordin al ministrului finantelor publice, in cazul creantelor administrate de catre organul fiscal central sau prin ordin al conducatorului institutiei sau autoritatii publice, in cazul obligatiilor de plata individualizate in titluri executorii transmise spre recuperare organului fiscal central.

Sursa: Guvernul Romaniei

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici

  • Mijloace fixe. Puteti reduce perioada de amortizare dpdv contabil si fiscal?

    • Mijloacele fixe reprezinta active utilizate pe termen lung in activitatea economica si se amortizeaza treptat, potrivit unor reguli contabile si fiscale. In anumite conditii, o entitate poate dori sa reduca perioada de amortizare pentru a reflecta mai fidel uzura sau utilizarea activelor. Este important de diferentiat tratamentul contabil fata de cel fiscal in astfel de situatii. Prezentul articol clarifica in ce conditii se poate modifica perioada de amortizare si ce implicatii are acest...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016