Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Oficial de la ANAF: Limite de deductibilitate ale unor categorii de cheltuieli la calculul rezultatului fiscal

16-Oct-2019
6230

Directia Generala Regionala a Finantelor Publice Brasov vine in intampinarea contribuabililor cu un material exemplificativ in care arata concret care sunt limitele de deductibilitate ale unor categorii de cheltuieli la calculul rezultatului fiscal.

La baza acestor informatii stau Legea 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare si Hotararea Guvernului 1/2016 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare.

In cele ce urmeaza redam limitele de deductibilitate a cheltuielilor enuntate de DGRFP Brasov la calculul rezultatului fiscal

CHELTUIELI DE PROTOCOL - limita de deductibilitate de 2%

Baza de calcul la care se aplica cota de 2% este profitul contabil la care se adauga cheltuielile cu impozitul pe profit si cheltuielile de protocol. In cadrul cheltuielilor de protocol se includ si cheltuielile inregistrate cu TVA colectata potrivit prevederilor titlului VII, pentru cadourile oferite de contribuabil, cu valoare mai mare de 100 lei.

CHELTUIELI SOCIALE - limita de deductibilitate de pana la 5%

Limita de deductibilitate se aplica asupra valorii cheltuielilor cu salariile personalului, potrivit Codului muncii. Intra sub incidenta acestei limite urmatoarele cheltuieli: 

  • ajutoarele de inmormantare, ajutoarele pentru bolile grave si incurabile, ajutoarele pentru nastere, ajutoarele pentru proteze, ajutoarele pentru pierderi produse in gospodariile proprii, ajutorarea copiilor din scoli si centre de plasament; 
  • cheltuielile pentru functionarea corespunzatoare a unor unitati aflate in administrarea contribuabililor, precum: crese, gradinite, scoli, muzee, biblioteci, cantine, baze sportive, cluburi, camine de nefamilisti si altele asemenea; 
  • cheltuielile reprezentand: cadouri in bani sau in natura, inclusiv tichete cadou oferite salariatilor si copiilor minori ai acestora, servicii de sanatate acordate in cazul bolilor profesionale si al accidentelor de munca pana la internarea intr-o unitate sanitara, tichete culturale si tichete de cresa acordate de angajator in conformitate cu legislatia in vigoare, contravaloarea serviciilor turistice si/sau de tratament, inclusiv transportul, acordate de angajator pentru salariatii proprii si membrii lor de familie, precum si contributia la fondurile de interventie ale asociatiilor profesionale ale minerilor; 
  • alte cheltuieli cu caracter social efectuate in baza contractului colectiv de munca sau a unui regulament intern. 

Cheltuielile efectuate in baza contractului colectiv de munca ce intra sub incidenta art. 25 alin. (3) lit. b) din Codul fiscal sunt cheltuielile de natura sociala stabilite in cadrul contractelor colective de munca la nivel national, de ramura, grup de unitati si unitati, altele decat cele mentionate in mod expres in cadrul art. 25 alin. (3) lit. b) din Codul fiscal. 

ATENTIE! 
In 2019, valoarea nominala a unui tichet de cresa NU poate depasi suma de 450 de lei/ copil aflat la cresa. (Legea 165/2018 art. 19)

Tichetele cadou acordate, ocazional, angajatilor, pentru cheltuieli sociale NU pot depasi suma stabilita de angajatori, impreuna cu organizatiile sindicale sau, dupa caz, cu reprezentantii salariatilor, pentru categoriile de bilete de valoare care se acorda angajatilor. Nivelul maxim al sumelor acordate sub forma tichetelor cadou, nu poate depasi sumele prevazute cu aceasta destinatie in bugetul alocat fiecarui eveniment. (articolul 10 si Capitolul III “Tichetele cadou” din Legea 165/2018, care abroga Legea 193/2006 privind acordarea tichetelor cadou si a tichetelor de cresa) 

Tichetele culturale se pot acorda angajatilor, lunar sau ocazional, pentru achitarea contravalorii de bunuri si servicii culturale, precum: 
- abonamente sau bilete la spectacole, concerte, proiectii cinematografice, muzee, festivaluri, targuri si expozitii, permanente sau itinerante, parcuri tematice, inclusiv cele destinate copiilor; 
- carti, manuale scolare, albume muzicale, filme, in orice format. 

Atentie! 

Incepand cu 1 ianuarie 2019, valoarea maxima a unui tichet cultural este de 150 lei lunar (Legea 165/2018 privind acordarea biletelor de valoare; - HG 1045/2018 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 165/2018)

CHELTUIELI REPREZENTAND TICHETELE DE MASA si VOUCHERE DE VACANTA 

Atentie!
Incepand cu 1 octombrie 2019, valoarea unui tichet de masa NU poate depasi suma de 15,18 lei. Aceasta suma se mentine si pentru primele doua luni ale semestrului I 2020 (OMFP si OMMJS 2892/1253/2019)

Voucherele de vacanta sunt reglementate de Ordonanta de Urgenta a Guvernului 8/2009 privind acordarea tichetelor de vacanta, aprobata prin Legea 94/2014 si de Hotararea Guvernului 215/2009 pentru aprobarea Normelor metodologice privind acordarea tichetelor de vacanta, ambele cu modificarile si completarile ulterioare. 

SCAZAMINTELE, PERISABILITATILE, PIERDERILE REZULTATE DIN MANIPULARE/DEPOZITARE - limita de deductibilitate se stabileste potrivit HG 831/2004 pentru aprobarea Normelor privind limitele admisibile de perisabilitate la marfuri in procesul de comercializare, cu modificarile si completarile ulterioare. 

PIERDERILE TEHNOLOGICE - limita de deductibilitate este cea cuprinse in norma de consum proprie necesara pentru fabricarea unui produs sau prestarea unui serviciu

CHELTUIELILE REPREZENTAND CANTITATILE DE ENERGIE ELECTRICA consumate - limita de deductibilitate este data de nivelul normei proprii de consum tehnologic sau, in lipsa acesteia, de nivelul normei aprobate de catre Autoritatea Nationala de Reglementare in Domeniul Energiei, care include si consumul propriu comercial, pentru contribuabilii din domeniul distributiei energiei electrice; 

CHELTUIELILE CU PROVIZIOANE/AJUSTARI PENTRU DEPRECIERE SI REZERVE - limita de deductibilitate este cea prevazuta la articolul 26 din Codul fiscal;

CHELTUIELILE CU DOBANZILE si alte costuri echivalente dobanzii din punct de vedere economic - limita de deductibilitate se stabileste potrivit articolului 40 indice 2 din Codul fiscal

AMORTIZAREA - limita de deductibilitate este cea prevazuta la articolul 28 din Codul fiscal

CHELTUIELILE PENTRU FUNCTIONAREA, INTRETINEREA SI REPARAREA LOCUINTELOR DE SERVICIU - limita de deductibilitate corespunzatoare suprafetelor construite prevazute de Legea locuintei 114/1996, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, care se majoreaza din punct de vedere fiscal cu 10%. 

In cazul locuintei de serviciu date in folosinta unui salariat sau administrator, cheltuielile pentru functionarea, intretinerea si repararea acesteia sunt deductibile in limita corespunzatoare raportului dintre suprafata construita prevazuta de Legea locuintei 114/1996, majorata cu 10%, si totalul suprafetei construite a locuintei de serviciu respective.

CHELTUIELI DE FUNCTIONARE, INTRETINERE SI REPARATII AFERENTE UNUI SEDIU AFLAT IN LOCUINTA PROPRIETATE PERSONALA A UNEI PERSOANE FIZICE, FOLOSITA SI IN SCOP PERSONAL - limita de deductibilitate este corespunzatoare suprafetelor puse la dispozitia societatii in baza contractelor incheiate intre parti, in acest scop. 

In cazul in care sediul unui contribuabil se afla in locuinta proprietate a unei persoane fizice, cheltuielile de functionare, intretinere si reparatii aferente sediului sunt deductibile in limita determinata pe baza raportului dintre suprafata pusa la dispozitie contribuabilului, mentionata in contractul incheiat intre parti, si suprafata totala a locuintei. Contribuabilul va justifica cheltuielile de functionare, intretinere si reparatii aferente sediului cu documente legale, cum sunt contractele incheiate cu furnizorii de utilitati si alte documente. 

50% - limita de deductibilitate in cazul CHELTUIELILOR AFERENTE VEHICULELOR RUTIERE MOTORIZATE CARE NU SUNT UTILIZATE EXCLUSIV IN SCOPUL ACTIVITATII ECONOMICE, cu o masa totala maxima autorizata care sa nu depaseasca 3.500 kg si care sa nu aiba mai mult de 9 scaune de pasageri, incluzand si scaunul soferului, aflate in proprietatea sau in folosinta contribuabilului.

 Aceste cheltuieli sunt integral deductibile pentru situatiile in care vehiculele respective se inscriu in oricare dintre urmatoarele categorii: 

  • vehiculele utilizate exclusiv pentru servicii de urgenta, servicii de paza si protectie si servicii de curierat; 
  • vehiculele utilizate de agentii de vanzari si de achizitii; 
  • vehiculele utilizate pentru transportul de persoane cu plata, inclusiv pentru serviciile de taximetrie; 
  • vehiculele utilizate pentru prestarea de servicii cu plata, inclusiv pentru inchirierea catre alte persoane sau pentru instruire de catre scolile de soferi; 
  • vehiculele utilizate ca marfuri in scop comercial. 

Cheltuielile care intra sub incidenta acestor prevederi nu includ cheltuielile privind amortizarea. In cazul cheltuielilor aferente vehiculelor rutiere motorizate reprezentand diferente de curs valutar inregistrate ca urmare a derularii unui contract de leasing, limita de 50% se aplica asupra diferentei nefavorabile dintre veniturile din diferente de curs valutar/veniturile financiare aferente creantelor si datoriilor cu decontare in functie de cursul unei valute, rezultate din evaluarea sau decontarea acestora si cheltuielile din diferente de curs valutar/cheltuielile financiare aferente.

CHELTUIELILE DE FUNCTIONARE, INTRETINERE SI REPARATII, AFERENTE AUTOTURISMELOR FOLOSITE DE PERSOANELE CU FUNCTII DE CONDUCERE SI DE ADMINISTRARE ALE PERSOANEI JURIDICE - limita de deductibilitate este cea amintita mai sus, la un singur autoturism aferent fiecarei persoane cu astfel de atributii.

Sursa: DGRFP Brasov

 

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici