Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Procedura de inregistrare in Registrul Comertului se va putea face ELECTRONIC! Mai multe acte necesare inscrierii, ELIMINATE (Proiect de Lege)

30-Oct-2020
2928

In temeiul dispozitiilor art. 7 din Legea nr. 52/2003 privind transparenta decizionala in administratia publica, republicata, Ministerul Justitiei supune dezbaterii publice Proiectul de Lege privind registrul comertului.

Astfel, in continuarea demersurilor de simplificare a cadrului de reglementare incident la inceperea si pentru desfasurarea unei afaceri, prin asigurarea disponibilitatii unor proceduri eficiente si adaptate provocarilor economico-sociale ale globalizarii care, cuplate cu servicii moderne de registrul comertului, sa permita trecerea treptata la digitalizarea comunicarii cu autoritatile publice a tuturor categoriilor de operatori economici, prin prezenta lege se transpun solutiile digitale prevazute de noua Directiva europeana in materia societatilor 2019/1151 si se propune o abordare unitara a procesului de inregistrare in registrul comertului. 

Legea reuneste in continutul sau toate formalitatile si etapele care au ca finalitate inregistrarea in registrul comertului, dar si aspectele strans legate de procedura de inregistrare, cum ar fi noua organizare a competentei de solutionare a cererilor de inregistrare sau regimul de acces al publicului la datele privind profesionistii inregistrati in registrul comertului.

Principalele obiective pe care prezenta lege le urmareste precum si cele mai importante solutii de reglementare pe care aceasta le propune sunt urmatoarele:

1. Accesibilitatea online a tuturor formalitatilor pentru constituirea unei societati si inregistrarea unei sucursale prin utilizarea mijloacelor de identificare electronica si a mijloacelor electronice de comunicare.

In acest sens, potrivit noii legi:

-actul constitutiv se poate intocmi online, prin completarea unui formular-tip, cu optiuni predefinite, care va fi disponibil pe pagina de internet a ONRC; actul constitutiv formular-tip sau, dupa caz, cel individualizat, se semneaza de catre toti fondatorii sau de reprezentantii acestora cu semnatura electronica calificata;
-cererile de inregistrare si inscrisurile depuse in sustinerea acestora intocmite de avocati sau de notari publici se pot semna de catre acestia cu semnatura electronica calificata si se pot transmite prin mijloace electronice;

  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Plafon avans decontare si diurna Legea 70/2015 spune la Art. 5. - Plafoanele-limita prevazute de prezentul capitol nu se aplica de catre persoanele prevazute la art. 1 alin. (1), pentru urmatoarele operatiuni: d)...citeste mai mult
  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Cabinet avocat. Deductibilitate cheltuieli utilitati Un cabinet avocat are sediul profesional intr-un apartament de bloc. In contractul de inchiriere (pentru toata suprafata) se specifica ca apartamentul este inchiriat ca sediu...citeste mai mult
  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Autofacturare discount de primit Societatea noastra va face 2 ajustari exact cum precizati ,pentru perioada pana la iulie 2025 inclusiv ajustare TVA cu 19% , apoi cu 21%, dar cu note contabile intrucat nu primim...citeste mai mult
  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Monografie actiuni detinute de o societate terta la societati care fuzioneaza Firma are titluri de participare la o banca romaneasca, care, intre timp, a fuzionat prin absortie cu banca mama din UE. Firma a inregistrat, in perioada 1993 - 2007, prin...citeste mai mult
  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Completare raspuns precedent Multumesc frumos pentru raspuns, m-ati lamurit in cea mai mare in ceea ce priveste nelamuririle mele. O singura nelamurire mai am: Factura 2 nu exista intrucat la acel moment...citeste mai mult

-procedura de inregistrare a sucursalelor companiilor cu sediul principal intr-un stat membru UE se simplifica prin eliminarea documentelor si informatiile ce sunt/vor putea fi obtinute/verificate prin sistemul de interconectare a registrelor comertului – BRIS;
-folosirea unei platforme electronice centrale, tinuta de registrul comertului, pentru publicarea actelor si faptelor inregistrate/mentionate/depuse/vizate in/la/de registrul comertului, Buletinul electronic al registrului comertului;
-in considerarea interconectarii registrelor comertului din statele membre, se uniformizeaza efectul inregistrarii in toate registrele ca fiind cel de la care actele, faptele persoanelor fizice si juridice inregistrate devin opozabile tertilor pentru a oferi un punct de referinta general atat pentru utilizatorii nationali, cat si pentru cei transfrontalieri; 
-certificatele de inmatriculare si certificatele constatatoare vor putea fi emise si in format electronic semnate cu semnatura electronica calificata/sigiliul electronic calificat.

2. Simplificarea procedurii de inregistrare in registrul comertului pentru a permite depunerea de documente in format electronic, verificarea indeplinirii conditiilor prevazute de lege realizand-se prin comunicarea intre autoritati si utilizarea informatiilor/documentelor aflate deja la dispozitia acestora.

Astfel, prin noua lege se elimina:

1. cerinta de efectuare a varsamantului aportului la capitalul social al SRL-urilor la momentul constituirii; proiectul prevede o etapizare, ulterioara momentului constituirii, a varsarii capitalului social subscris (30% in 3 luni, iar restul in 12 luni, cu exceptia aportului in natura, care poate fi efectuat in 2 ani de la data inmatricularii);

2. acordul Secretariatului General al Guvernului si al autoritatilor locale pentru folosirea anumitor cuvinte in denumire, registratorul urmand sa consulte in procedura de inregistrare Registrul de evidenta a autoritatilor si institutiilor publice centrale si locale, ce va fi creat si tinut de SGG;

3. depunerea dovezii rezervarii denumirii se elimina; 

4. depunerea unor declaratii pe propria raspundere, prin includerea lor, intr-o forma simplificata, in actul constitutiv;

5. cerinta depunerii specimenului de semnatura pentru reprezentantii legali.

 

3. Reglementarea procedurii de inregistrare in registrul comertului in baza controlului de legalitate, realizat de registrator:

-procedura de control prealabil inregistrarii realizata de registratori, pe baza de inscrisuri;
daca exista suspiciuni de fals cu privire la identitatea solicitantului, a reprezentantului acestuia sau a oricarei persoane a carei identitate se verifica in procesul de inregistrare, registratorul poate solicita prezenta fizica a acestora;

-generalizarea competentei de solutionare a registratorului prin includerea altor proceduri care nu au caracter contencios (ex: fuziuni, inclusiv transfrontaliere, divizari); 

-se elimina posibilitatea formularii cererilor de interventie in procedura de inregistrare, tertii - ca si solicitantul inregistrarii -, avand un remediu ulterior solutionarii cerere de inregistrare, si anume plangerea impotriva incheierii registratorului;

-dizolvarea si radierea societatii, pentru anumite cazuri ce nu au natura contencioasa, se dispune de registrator, cu posibilitatea contestarii incheierii registratorului la instanta.

4. Reglementarea statutului registratorului de registru al comertului:

-personal de specialitate juridica, investit sa exercite un serviciu public de interes general;
accesul in profesie se face pe baza de examen sau concurs;

-registratorul este numit si eliberat din functie de directorul general al registrul comertului, iar in exercitarea functiei nu este supus controlului ierarhic, cu privire la solutiile pronuntate;

-registratorul este supus anumitor interdictii si incompatibilitati, pentru a asigura impartialitatea in exercitarea controlului prealabil inregistrarii;

-registratorul raspunde disciplinar (procedura disciplinara este prevazuta de prezenta lege), civil si penal; 

-remunerarea se realizeaza in conformitate cu dispozitiile Legii nr. 153/207 privind remunerarea personalului platit din fonduri publice

5. Reglementarea accesului online la informatiile privind societatile, inclusiv la informatiile privind societatile inregistrate in alte state membre ale Uniunii Europene si, pentru a imbunatati accesibilitatea serviciului public al registrului comertului, asigurarea disponibilitatii de informatii extinse si actualizate privind infiintarea si functionarea societatilor.

Pentru aceasta, in noua lege se prevede ca:

- documentele si informatiile referitoare la persoanele fizice si juridice inregistrate in registrul comertului se arhiveaza si in format electronic pentru a permite furnizarea mai rapida de copii in format electronic, certificate de pe actele prezentate, chiar daca acestea au fost depuse in format hartie; 

- se extind categoriile de informatii care pot fi obtinute cu titlu gratuit din registrele statelor membre, prin intermediul sistemului de interconectare a registrelor;

- devin disponibile mai multe date in registru, de exemplu, in privinta sucursalelor (in registrul sucursalei, date despre societatea mama dintr-un alt stat membru si, invers, in registrul societatii-mama, informatii despre sucursala); 

- informatii user friendly se vor fi la dispozitia publicului, pe portalul de servicii online al ONRC si pe pagina sa de internet, in limbile romana si engleza, cu privire la aspectele cele mai importante in constituirea persoanelor juridice si inregistrarea persoanelor fizice si juridice.

6. Codificarea legislatiei in domeniul inregistrarii in registrul comertului si sistematizarea acesteia, in raport de reglementarile in domeniul societatilor, in materia prevenirii si combaterii spalarii banilor, a protectiei datelor cu caracter personal.

Noua lege:

-integreaza legislatia primara referitoare la procedura de inregistrare in registrul comertului si de autorizare a functionarii/desfasurarii activitatii;

-coreleaza si uniformizeaza procedurile de inregistrare pentru toate categoriile de persoane fizice si juridice inregistrate in registrul comertului; 

-contine prevederi specifice privind accesul publicului la datele cu caracter personal inregistrate in registrul comertului si in Registrul beneficiarilor reali; 

-detaliaza aspecte privind functionarea Registrului beneficiarilor reali tinut de ONRC (privitor la persoanele juridice inregistrate in acest registru). 

Pentru a vedea Proiectul de Lege, click AICI.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici

  • Mijloace fixe. Puteti reduce perioada de amortizare dpdv contabil si fiscal?

    • Mijloacele fixe reprezinta active utilizate pe termen lung in activitatea economica si se amortizeaza treptat, potrivit unor reguli contabile si fiscale. In anumite conditii, o entitate poate dori sa reduca perioada de amortizare pentru a reflecta mai fidel uzura sau utilizarea activelor. Este important de diferentiat tratamentul contabil fata de cel fiscal in astfel de situatii. Prezentul articol clarifica in ce conditii se poate modifica perioada de amortizare si ce implicatii are acest...» citeste mai departe aici

  • Tratamentul contabil al cotizatiilor anuale CECCAR

    • Contribuabilii se intreaba adesea cum trebuie tratate din punct de vedere contabil si fiscal cotizatiile anuale platite catre organisme profesionale, cum este CECCAR. Aceste sume, desi sunt achitate integral la inceputul anului, ridica intrebari legate de momentul recunoasterii cheltuielii si de deductibilitatea fiscala. In cele ce urmeaza, analizam tratamentul corect al acestor cotizatii, in conformitate cu reglementarile contabile in vigoare. Avem acest caz. O societate de contabilitate si...» citeste mai departe aici

  • [CONTROL ANTIFRAUDA] Reglementari legale, drepturile contribuabililor si studii de caz utile

    • Controalele antifrauda sunt actiuni specializate desfasurate de Directia Generala Antifrauda Fiscala (DGAF) pentru prevenirea, descoperirea si combaterea evaziunii fiscale si a altor fapte ilegale din domeniul financiar-fiscal. Aceste controale sunt de regula operative si inopinate, fiind reglementate distinct fata de inspectia fiscala clasica. Contribuabilii vizati trebuie sa respecte obligatiile impuse de lege si sa colaboreze cu inspectorii antifrauda, avand totodata si anumite drepturi...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016