Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Sanctiuni pentru neregulile aparute la gestionarea fondurilor europene

21-Nov-2012
4589
MFP a publicat pe site-ul propriu proiectul de Ordonanta de urgenta pentru modificarea si completarea Ordonantei de Urgenta a Guvernului nr. 66/2011 privind prevenirea, constatarea si sanctionarea neregulilor aparute in obtinerea si utilizarea fondurilor europene si/sau a fondurilor publice nationale aferente acestora - publicat in data de 21.11.2012

Ordonanta de urgenta pentru modificarea si completarea Ordonantei de Urgenta a Guvernului nr.
66/2011 privind prevenirea, constatarea si sanctionarea neregulilor aparute in obtinerea si utilizarea fondurilor europene si/sau a fondurilor publice nationale aferente acestora

Avand in vedere necesitatea:
- implementarii masurilor initiate de Guvernul Romaniei pentru accelerarea gradului de absorbtie a fondurilor externe nerambursabile destinate Romaniei si utilizarea eficienta a acestora;
- adoptarii unor masuri de sprijin pentru asigurarea unei bune gestiuni financiare a fondurilor europene, atat de catre beneficiari, cat si de catre autoritatile cu competente in gestionarea fondurilor europene, prin introducerea unor masuri de prevenire a aparitiei neregulilor si in special a fraudelor;
- finalizarii cat mai urgente a procedurilor de aplicare a corectiilor financiare propuse de Comisia Europeana, prin aplicarea procedurii de decertificare, in vederea reluarii in cel mai scurt timp a procesului de transmitere a declaratiilor de cheltuieli catre aceasta;

- introducerii, in cadrul national de reglementare, a unor prevederi care sa asigure posibilitatea aplicarii unor proceduri specifice de deducere procentuala definitiva sau temporara a unor sume care reprezinta corectii financiare si asupra declaratiilor curente de cheltuieli transmise Comisiei Europene;
- introducerii, in cadrul national de reglementare, a unor prevederi privind constituirea unor obligatii privind raportarile financiare din partea autoritatilor cu competente in gestionarea fondurilor europene;
intrucat toate aceste aspecte vizeaza interesul public si constituie situatii urgente si extraordinare a caror reglementare nu mai poate fi amanata, in temeiul art.115 alin.(4) din Constitutia Romaniei, republicata, Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta de urgenta.

Art. I. Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 66/2011 privind prevenirea, constatarea si sanctionarea neregulilor aparute in obtinerea si utilizarea fondurilor europene si/sau a fondurilor publice nationale aferente acestora, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 461 din 30 iunie 2011, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr.142/2012, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:

1. La articolul 2 alineatul (1), dupa litera o) se introduce o noua litera, lit. o1), cu urmatorul cuprins:
"o1) aplicare de deduceri procentuale definitive sau temporare din declaratiile de cheltuieli - reducerea sumelor declarate catre Uniunea Europeana/donatorul public international, aferente unor proiecte finantate din instrumente structurale, din fondurile aferente Instrumentului de asistenta pentru preaderare si din Fondul European de Pescuit, cu sume care reprezinta o cota procentuala stabilita ca urmare a constatarii intr-un raport de audit elaborat de Autoritatea de Audit sau de Comisia Europeana/Curtea Europeana de Conturi a unor nereguli de sistem."

2. La articolul 2 alineatul (1), litera y) se modifica si va avea urmatorul cuprins:

".y) decertificarea - reducerea, din urmatoarea declaratie de cheltuieli transmisa Comisiei Europene/donatorului public international, a sumelor care reprezinta valoarea unor cheltuieli finantate din instrumente structurale, din fondurile aferente Instrumentului de asistenta pentru preaderare si din Fondul European de Pescuit, care au fost deja certificate catre Comisia Europeana/donatorul public international, al caror caracter neeligibil a fost determinat ulterior certificarii lor, indiferent daca pentru aceste sume sau emis sau nu titluri de creanta. Decertificarea este o operatiune cu caracter definitiv sau temporar."

3. La articolul 8, dupa alineatul (2) se introduce un nou alineat, alin. (3), cu urmatorul cuprins:

"(3) Autoritatile cu competente in gestionarea fondurilor europene au dreptul de a lua masuri privind suspendarea aplicarii prevederilor contractelor /deciziilor/ ordinelor/ acordurilor de finantare si de a suspenda plata/rambursarea catre beneficiari in orice situatie pe care o considera justificata, in fapt si in drept, cu aplicarea principiului proportionalitatii, in vederea asigurarii unei protectii active a intereselor financiare ale Uniunii Europene/donatorului public international si ale fondurilor publice nationale".

4. La articolul 53, alineatele (1) si (2) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
"Art. 53 (1) Constatarilor cu implicatii financiare, care pot fi individualizate la nivel de proiect finantat din fonduri europene, din rapoartele de control/audit extern intocmite de reprezentantii Uniunii Europene/donatorului public international li se aplica prevederile art. 21 alin. (4).

(2) Pozitia partii romane in ceea ce priveste acceptarea sau neacceptarea integrala sau partiala a constatarilor formulate in conditiile alin. (1) se stabileste de catre autoritatile cu competente in gestionarea fondurilor europene, in baza actului de constatare sau a rezultatelor preliminare ale investigatiilor, cu informarea autoritatii de certificare, a Autoritatii de Audit si a Ministerului Afacerilor Europene."

5. Articolul 55 se modifica si va avea urmatorul cuprins:

"Art. 55 in situatia in care, ca urmare a procedurii de audiere sau de conciliere, pozitia autoritatilor romane ramane divergenta in raport cu cea a reprezentantilor Uniunii Europene/donatorului public international, a carui decizie finala este aplicarea de corectii financiare Romanei, Guvernul Romaniei poate decide, la initiativa autoritatii cu competente in gestionarea fondurilor europene, cu avizul autoritatilor de certificare si cu aprobarea ministrului finantelor publice:

a) initierea procedurii de contestare la instantele stabilite prin acordurile cu Uniunea Europeana/donatorul public international, a deciziei finale a reprezentantilor Uniunii Europene/donatorului privind corectia financiara aplicata Romaniei, sau
b) neinitierea procedurii de contestare la instantele stabilite prin acordurile cu Uniunea Europeana/donatori public international si, in acest caz, acceptarea constatarii cu implicatii financiare stabilite de reprezentantii Uniunii Europene/donatorului public international, prin aplicarea decertificarii definitive si/sau a deducerilor definitive, in conditiile prevazute la art. 571 alin. (5)."
6. Articolul 571 se modifica si va avea urmatorul cuprins:

"Art. 571(1) La solicitarea scrisa a Uniunii Europene/donatorului public international, autoritatile romane pot aplica decertificarea definitiva pentru sume care reprezinta creante bugetare constituite in aplicarea prevederilor ordonantei, inainte de recuperarea lor efectiva de la debitor.

(2) In cazul in care, ca urmare a unor rapoarte de control/audit extern, in care sunt formulate constatari cu caracter de sistem, reprezentantii Uniunii Europene/donatorului public international propun aplicarea unor corectii financiare procentuale, aplicabile la nivel de program operational/axa prioritara/domeniu major de interventie/tip de fond/masura/beneficiar/organism intermediar, autoritatile cu competente in gestionarea fondurilor europene implicate au obligatia analizarii implicatiilor financiare ale acestor propuneri.

(3) In functie de aceasta analiza si, dupa caz, pentru evitarea situatiilor in care reprezentantii Uniunii Europene/donatorului public international ar putea decide aplicarea intreruperii, pre-suspendarii sau suspendarii platilor pentru programul respectiv, autoritatile romane pot lua urmatoarele masuri, cu caracter definitiv sau temporar:
a) decertificarea si/sau
b) aplicarea de deduceri procentuale din declaratiile de cheltuieli.

(4) Autoritatile romane pot decide luarea masurilor de la alin. (3) si in cazul depasirii pragului de materialitate a erorilor inregistrate in sistem, reflectate in Raportul Anual de Control al Autoritatii de Audit.
(5) in aplicarea prevederilor alin. (1) - (3) se aproba, pentru fiecare caz in parte, prin hotarare a Guvernului, la propunerea ministerului care coordoneaza autoritatea cu competente in gestionarea fondurilor europene si a Ministerului Finantelor Publice si cu avizul Ministerului Afacerilor Europene, urmatoarele:
a) metodologia de calcul a sumelor pentru care se aplica decertificarea definitiva si/sau deducerea definitiva,
b) valoarea sumelor pentru care se aplica decertificarea definitiva;
c) valoarea procentului utilizat pentru stabilirea sumelor de decertificat definitiv si a deducerilor procentuale definitive.
(6) La initiativa Uniunii Europene, a donatorului public international sau a autoritatilor romane se poate efectua regularizarea financiara a masurilor cu caracter temporar,
intreprinse in aplicarea prevederilor alin. (3)."

7. Articolul 572 se modifica si va avea urmatorul cuprins:

"Art. 572 (1) Autoritatea de certificare din cadrul programelor finantate din instrumente structurale, din fondurile aferente Instrumentului de asistenta pentru preaderare si din Fondul European de Pescuit poate decertifica temporar, in baza informatiilor primite de la autoritatile cu competente in gestionarea fondurilor europene, sumele pentru care au fost formulate sesizari in conditiile prevazute la art. 8 alin. (1), in cazul in care parchetul competent comunica autoritatilor cu competente in gestionarea fondurilor europene inceperea urmaririi penale.

(2) Prin exceptie de la prevederile art. 571 alin. (5), in cazul in care instantele de judecata sesizate de organele de urmarire penala emit o hotarare definitiva privind existenta unei infractiuni impotriva intereselor financiare ale Uniunii Europene/donatorului public international autoritatea de certificare din cadrul programelor finantate din instrumente structurale, din fondurile aferente Instrumentului de asistenta pentru preaderare si din Fondul European de Pescuit are obligatia decertificarii definitive a sumelor care fac obiectul respectivei hotarari."

8. Dupa capitolul VII se introduce un nou capitol, Capitolul VII 1 "Raportari financiare", cu urmatorul cuprins:
"Capitolul VII 1 Raportari financiare

Art. 591 Autoritatile cu competente in gestionarea fondurilor europene din cadrul programelor finantate din instrumente structurale si din fondurile aferente Instrumentului de asistenta pentru preaderare sunt obligate sa transmita autoritatii de certificare din cadrul Ministerului Finantelor Publice, pana pe data de 10 a lunii curente pentru luna precedenta, informatii corecte si complete cu privire la datele inregistrate in contabilitatea proprie referitoare la gestiunea financiara a fondurilor europene si/sau a fondurilor publice nationale aferente acestora, potrivit situatiilor de raportare stabilite in norme metodologice aprobate prin ordin al ministrului finantelor publice.

Art. 592 Autoritatile cu competente in gestionarea fondurilor europene din cadrul programelor finantate din fonduri aferente politicii agricole comune si politicii comune de pescuit transmit situatiile de raportare prevazute la art. 591, pana pe data de 10 a lunii curente pentru luna precedenta, Ministerului Agriculturii si Dezvoltarii Rurale.

Art. 593 Autoritatile cu competente in gestionarea fondurilor europene aferente programelor finantate in cadrul obiectivului "Cooperare teritoriala europeana" al politicii de coeziune, altele decat programele prevazute la art. 591, intocmesc si transmit situatiile de raportare prevazute la art. 591, pana pe data de 10 a lunii curente pentru luna precedenta, Ministerului Dezvoltarii Regionale si Turismului.
Art. 594 Prin situatiile de raportare se transmit si datele lunare referitoare la disponibilul din conturile deschise la banci comerciale si la Trezoreria Statului, ale autoritatilor cu competente in gestionarea fondurilor europene, justificate pe baza extraselor de cont.

Art. 595 Autoritatea de certificare din cadrul Ministerului Finantelor Publice/Ministerului Agriculturii si Dezvoltarii Rurale/Ministerului Dezvoltarii Regionale si Turismului confirma
autoritatilor cu competente in gestionarea fondurilor europene corectitudinea informatiilor cu privire la datele din situatiile de raportare, prevazute la art. 591 - 593, fata de datele inregistrate in contabilitatea proprie si centralizeaza datele primite pe care le inainteaza Ministerului Finantelor Publice, pana pe data de 20 a lunii curente pentru luna precedenta.

Art. 596 Normele metodologice prevazute la art. 591 cuprind modul de elaborare si de prezentare a informatiilor si situatiilor de raportare prevazute la art. 591 - 595."

9. La articolul 60 alineatul (1), dupa litera j) se introduce o noua litera, lit. k), cu urmatorul cuprins:
"k) netransmiterea de catre autoritatile cu competente in gestionarea fondurilor europene si de catre autoritatile de certificare, in termenul stabilit in ordonanta, a informatiilor si a situatiilor financiare prevazute la art. 591 - 595."

Art. II. Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 66/2011 privind prevenirea, constatarea si sanctionarea neregulilor aparute in obtinerea si utilizarea fondurilor europene si/sau a fondurilor publice nationale aferente acestora, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 461 din 30 iunie 2011, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 142/2012, precum si cu modificarile si completarile aduse prin prezenta ordonanta de urgenta, se va republica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, dupa aprobarea acesteia prin lege, dandu-se textelor o noua numerotare.



Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici

  • Mijloace fixe. Puteti reduce perioada de amortizare dpdv contabil si fiscal?

    • Mijloacele fixe reprezinta active utilizate pe termen lung in activitatea economica si se amortizeaza treptat, potrivit unor reguli contabile si fiscale. In anumite conditii, o entitate poate dori sa reduca perioada de amortizare pentru a reflecta mai fidel uzura sau utilizarea activelor. Este important de diferentiat tratamentul contabil fata de cel fiscal in astfel de situatii. Prezentul articol clarifica in ce conditii se poate modifica perioada de amortizare si ce implicatii are acest...» citeste mai departe aici

  • Tratamentul contabil al cotizatiilor anuale CECCAR

    • Contribuabilii se intreaba adesea cum trebuie tratate din punct de vedere contabil si fiscal cotizatiile anuale platite catre organisme profesionale, cum este CECCAR. Aceste sume, desi sunt achitate integral la inceputul anului, ridica intrebari legate de momentul recunoasterii cheltuielii si de deductibilitatea fiscala. In cele ce urmeaza, analizam tratamentul corect al acestor cotizatii, in conformitate cu reglementarile contabile in vigoare. Avem acest caz. O societate de contabilitate si...» citeste mai departe aici

  • [CONTROL ANTIFRAUDA] Reglementari legale, drepturile contribuabililor si studii de caz utile

    • Controalele antifrauda sunt actiuni specializate desfasurate de Directia Generala Antifrauda Fiscala (DGAF) pentru prevenirea, descoperirea si combaterea evaziunii fiscale si a altor fapte ilegale din domeniul financiar-fiscal. Aceste controale sunt de regula operative si inopinate, fiind reglementate distinct fata de inspectia fiscala clasica. Contribuabilii vizati trebuie sa respecte obligatiile impuse de lege si sa colaboreze cu inspectorii antifrauda, avand totodata si anumite drepturi...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016