Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Schimbare drastica in achizitii: noua legislatie necesita transparenta inainte si dupa procedura!

08-Sep-2015
2353

La 24-25 august a avut loc o dezbatere organizata de Freedom House si EFOR in ce priveste proiectele noilor legi referitoare la achizitii. De data aceasta a fost adusa in discutie si reglementarea perioadei de dinainte si de dupa desfasurarea procedurii de achitizie.

Astfel, la momentul prezent, exista goluri in aceasta privinta. In concret, reprezentantul DNA, procurorul Marius Bulancea, citat de Freedom House considera ca "perioada de dinaintea derularii procedurii - care tine mai ales de oportunitatea unei achizitii publice - si de dupa atribuirea contractului - care tne de executarea lucrarilor si efectuarea platilor" e foarte putin reglementata.

Se pune astfel problema modului in care o autoritate contractanta decide realizarea unei achizitii publice anume si "de ce o autoritate centrala decide finantarea unei autoritati locale (alocarea de fonduri de la centru catre bugetele locale) si nu a alteia pentru realizarea unei achizitii", asa cum scrie aceeasi sursa.

Se discuta, asadar, si despre necesitatea implementarii unor CRITERII EXACTE care stabilesc modul in care se fac aceste alocari sau platile lucrarilor in timpul executiei.

DNA considera ca exista multe situatii in care, potrivit Freedom House, "mituitorii au castigat corect proceduri de achitizie publica si, ulterior, mai ales in sfera lucrarilor, in timpul executiei, au dat mita pentru a garanta plata la timp a lucrarilor efectuate".

Iata care sunt propunerile pe care Freedom House Romania si Expert Forum le-au inaintat reprezentantilor guvernului:

" Trebuie ca legiuitorul sa aiba in vedere instituirea unor prevederi mai clare pentru transparentizarea modalitatii de luare a deciziei pentru finantarea unei achizitii sau unei autoritati locale.

Astfel, se vor reduce clientelismul si favoritismul, iar autoritatile contractante vor fi obligate sa justifice oportunitatea achizitiei.

Trebuie detaliata relatia dintre contractant si autoritatile contractante din timpul executiei contractului pentru a diminua posibilitatea abuzurilor, platilor preferentiale si a preveni coruptia".

 

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici

  • Mijloace fixe. Puteti reduce perioada de amortizare dpdv contabil si fiscal?

    • Mijloacele fixe reprezinta active utilizate pe termen lung in activitatea economica si se amortizeaza treptat, potrivit unor reguli contabile si fiscale. In anumite conditii, o entitate poate dori sa reduca perioada de amortizare pentru a reflecta mai fidel uzura sau utilizarea activelor. Este important de diferentiat tratamentul contabil fata de cel fiscal in astfel de situatii. Prezentul articol clarifica in ce conditii se poate modifica perioada de amortizare si ce implicatii are acest...» citeste mai departe aici

  • Tratamentul contabil al cotizatiilor anuale CECCAR

    • Contribuabilii se intreaba adesea cum trebuie tratate din punct de vedere contabil si fiscal cotizatiile anuale platite catre organisme profesionale, cum este CECCAR. Aceste sume, desi sunt achitate integral la inceputul anului, ridica intrebari legate de momentul recunoasterii cheltuielii si de deductibilitatea fiscala. In cele ce urmeaza, analizam tratamentul corect al acestor cotizatii, in conformitate cu reglementarile contabile in vigoare. Avem acest caz. O societate de contabilitate si...» citeste mai departe aici

  • [CONTROL ANTIFRAUDA] Reglementari legale, drepturile contribuabililor si studii de caz utile

    • Controalele antifrauda sunt actiuni specializate desfasurate de Directia Generala Antifrauda Fiscala (DGAF) pentru prevenirea, descoperirea si combaterea evaziunii fiscale si a altor fapte ilegale din domeniul financiar-fiscal. Aceste controale sunt de regula operative si inopinate, fiind reglementate distinct fata de inspectia fiscala clasica. Contribuabilii vizati trebuie sa respecte obligatiile impuse de lege si sa colaboreze cu inspectorii antifrauda, avand totodata si anumite drepturi...» citeste mai departe aici