Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Studiu de caz: Folosirea caselor de marcat in cazul profesiilor libere

20-Iul-2011
8866
Profesiile libere au o incadrare speciala in ceea ce priveste folosirea casei de marcat. Mai intai de toate, este important sa fie stabilit ca profesiile libere sunt acele acele activitati exercitate de medici, avocati, notari, auditori financiari, consultanti fiscali, experti contabili, contabili autorizati, consultanti de plasament in valori mobiliare, arhitecti sau alte profesii reglementate prin legi speciale de organizare.

In ceea ce priveste modul de organizare al activitatii, fie ca este vorba de persoana fizica independenta, cabinet individual, societate civila profesionala, societate comerciala, este reglementat de fiecare act normativ propriu fiecarei profesii libere in parte.

Va fi insa facuta o distinctie clara intre legislatia aplicabila persoanelor fizice autorizate sa desfasoare activitati economice, al intreprinderilor individuale si familiale si legislatia speciala de organizare proprie fiecarei profesii liberale. Activitatea se poate exercita in mod individual sau intr-o forma de asociere, potrivit dispozitiilor proprii de organizare si desfasurare a diferitelor profesii liberale. Impozitarea se face la nivelul persoanei fizice, astfel incat in situatia asocierilor fara personalitate juridica, se va avea in vedere venitul net distribuit.

Pesoanele fizice care obtin venituri din profesii libere au posibilitatea sa determine venitul net din activitati independente supus impozitului pe venit numai in sistem real pe baza datelor din contabilitatea in partida simpla, potrivit art. 48 din Codul fiscal, cu respectarea reglementarilor in vigoare privind evidenta contabila, si sa completeze Registrul-jurnal de incasari si plati, Registrul-inventar si alte documente contabile prevazute de legislatia in materie. Persoana fizica datoreaza, in temeiul art. 84 din Codul fiscal, impozitul anual pe venit in cota de 16% aplicata asupra venitul net anual impozabil, determinat pe baza regulilor contabilitatii in partida simpla potrivit art. 48 din Codul fiscal. in timpul anului, persoana fizica este supusa platilor anticipate cu titlu de impozit.

Platile anticipate se stabilesc de organul fiscal competent pe fiecare sursa de venit, luandu-se ca baza de calcul venitul anual estimat sau venitul net realizat in anul precedent, dupa caz, prin emiterea unei decizii care se comunica contribuabililor, potrivit legii. Platile anticipate se efectueaza in 4 rate egale, pana la data de 15 inclusiv a ultimei luni din fiecare trimestru.


In temeiul art. 1 din OUG 28/1999 privind obligatia agentilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, operatorii economici care efectueaza livrari de bunuri cu amanuntul, precum si prestari de servicii direct catre populatie sunt obligati sa utilizeze aparate de marcat electronice fiscale.

Exceptiile sunt prevazute la art. 2 din actul normativ mentionat, printre care la lit. h) exceptia pentru activitatile desfasurate ca profesii libere sub toate formele de organizare care nu implica crearea unei societati comerciale. Daca initial exceptia de la utilizarea aparatelor de marcat electronice fiscale viza si activitatile economice desfasurate in mod independent de persoanele fizice autorizate potrivit legii, cu exceptia activitatilor de taximetrie auto pentru marfuri si persoane, lit. h) a art. 2 din OUG 28/1999 a fost modificata in sensul celor mentionate de OG 47/2007 privind reglementarea unor masuri financiar-fiscale, limitand exceptia de la utilizarea aparatelor de marcat electronice fiscale doar la activitatile desfasurate ca profesii libere sub toate formele de organizare care nu implica crearea unei societati comerciale.

Potrivit art. 15 lit. a) din HG 479/2003 privind aprobarea Normelor metodologice pentru aplicarea OUG 28/1999, republicata, intra sub incidenta prevederilor art. 2 lit. h) din acest act normativ profesiile libere sub toate formele de organizare, care nu implica crearea unei societati comerciale, desfasurate de catre notari, avocati, experti autorizati, medici, experti contabili, contabili autorizati, arhitecti, precum si de alte persoane fizice care presteaza servicii cu caracter profesional in domeniul stiintific, literar, artistic si educativ.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MODEL] Contract de mecenat si reglementari cheie

    • Contractul de mecenat este un instrument juridic prin care o persoana fizica sau juridica ofera sprijin material ori financiar unei activitati culturale, artistice, stiintifice sau educationale, fara a urmari un beneficiu direct. Acest tip de contract este reglementat de Legea nr. 32/1994 si se bazeaza pe principiul generozitatii si al recunoasterii meritelor celor sustinuti. In acest articol vom prezenta principalele reglementari cheie cu privire la actul de mecenat si vom prezenta un model de...» citeste mai departe aici

  • Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an

    • Angajatorii pot oferi salariatilor, pe langa salariul de baza, o serie de beneficii si facilitati care, in anumite conditii, nu sunt impozabile. Aceste avantaje contribuie la motivarea si fidelizarea personalului, fara a genera obligatii fiscale suplimentare pentru angajati. In acest articol, vom prezenta principalele tipuri de beneficii si facilitati salariale neimpozabile care pot fi acordate intr-un an, precum si conditiile legale de acordare. » citeste mai departe aici

  • Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025

    • In contextul modificarilor fiscale aplicabile din 2025, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita obligatiilor declarative si de plata. Schimbarea regimului de impozitare, de la microintreprindere la impozit pe profit, impune completarea corecta a formularelor fiscale. In continuarea articolului vom vedea cateva clarificari privind completarea Declaratiei 101 in aceste situatii. Astfel, un contribuabil are nelamuriri in legatura cu urmatoarele. Daca in trimestrul 1 am fost platitor...» citeste mai departe aici

  • Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?

    • Registrul unic de control este un document obligatoriu pentru contribuabilii persoane juridice inregistrati la Registrul Comertului, avand rolul de a evidentia toate controalele efectuate de autoritatile competente. Reglementat prin Legea nr. 252/2003, acest registru se pastreaza la sediul social si la sediile secundare autorizate. In contextul schimbarii sediului social, apar frecvent intrebari legate de necesitatea unui nou registru. Astfel, un contribuabil intreaba daca are nevoie de un alt...» citeste mai departe aici

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016