Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Studiu: Succesul infrastructurii romanesti depinde de finantarea privata

28-Iun-2013
2211
In ciuda conditiilor economice dificile, 59 la suta dintre managerii de proiecte de investitii din Europa Centrala si de Est se asteapta la o crestere a valorii acestor proiecte in urmatoarele 12 luni. Optimismul privind cheltuielile de investitii domina toate industriile, in special cea energetica, miniera si de utilitati, precum si sectorul de infrastructura de transport si logistica. Cu toate acestea, exista si diferente notabile in regiune.

Respondentii din Rusia si Polonia, tari in care se deruleaza proiecte majore de infrastructura, sunt cei mai optimisti, in timp ce omologii lor din Republica Ceha sau din Ungaria, care inca se confrunta cu impactul crizei economice, au asteptari mai temperate.

Acestea sunt cateva dintre rezultatele primei editii a raportului PwC, Realizarea proiectelor de investitii in CEE/CIS.

"Proiectele de investitii – incluzand fabrici, proprietati imobiliare si proiecte de infrastructura publica precum drumuri, cai ferate si centrale electrice – sunt principalii factori care sustin dezvoltarea economica, in special in piete emergente cum sunt cele din Europa Centrala si de Est si din Comunitatea Statelor Independente", a declarat Dennis Nally, presedintele PwC International Ltd..

Catre finantarea din sectorul privat


Dificultatile aparute pe pietelefinanciare din Zona Euro si introducerea unor reglementari mai stricte sub BASEL II au condus la o reducere a finantarii traditionale (finantare publica si privata) pentru proiectele de investitii si de infrastructura. Peste 61 la suta dintre respondenti au resimtit impactul negativ al constrangerilor legate de finantare, in timp ce 8 la suta dintre acestia si-au anulat complet proiectele. Acest fapt a dus la cresterea interesului pentru surse alternative de finantare. Astfel, 9 din 10 responsabili de proiecte de investitii se asteapta ca proiectele sa le fie finantate, cel putin partial, de sectorul privat. Chiar si in Rusia, unde piata pentru finantare bancara ramane lichida, 72 la suta dintre respondenti declara ca finantarea privata externa devine din ce in ce mai importanta.

"In ceea ce priveste proiectele de investitii in infrastructura din Romania, necesitatea implicarii finantarii private este fundamentala. In conditiile in care exista o nevoie foarte mare de lucrari de infrastructura, este absolut necesar sa se reuseasca atragerea capitalului privat", a precizat Ruxandra Chirita, Senior Manager,Capital Projects & Infrastructure, PwC Romaniasi Moldova.
De asemenea, se considera ca parteneriatul public privat (PPP) aduce si beneficii non-financiare.

"Alaturi de finantare, ar trebui sa luam in calcul si factorul competenta. Sectorul privat poate aduce o multitudine de competente si abilitati necesare imbunatatirii managementului riscului si managementului de proiect, ceea ce poate contribui la cresterea eficientei si a transparentei proiectelor de investitii", mentioneaza Julian Smith, Lider, PwCCapital Projects & Infrastructure CEE/CIS.

Depasirea provocarilor

Managementul riscurilor si performanta financiara sunt doua dintre cele mai des amintite provocari pentru proiectele de investitii. 78 la suta dintre respondenti au avut intarzieri fata de calendarul proiectelor din ultimele 12 luni si 52 la suta au avut depasiri ale costurilor. Aceleasi doua aspecte au fost identificate si in raportul PwC Proiecte de investitii si infrastructura in Orientul Mijlociu, realizat la finalul anului 2012.

Date fiind aceste intarzieri, respondentii simt nevoia sa isi imbunatateasca sistemele de guvernanta si de management al riscului, utilizand, spre exemplu, o raportare periodica adecvata. Totodata, pentru a evita depasirea bugetului, o alta prioritate identificata este imbunatatirea zonei de management financiar.

Studiile de fezabilitate reprezinta un alt instrument esential care poate ajuta la identificarea potentialelor provocari si complexitati ale proiectului inainte ca acestea sa devina cu adevarat problematice. In timp ce 63 la suta dintre respondenti deruleaza aceste studii la nivel intern, autoritatilor publice le lipsesc de cele mai multe ori resursele necesare pentru adaptarea la schimbarile pietei, subliniindu-se astfel nevoia de consultanta profesionala in acest domeniu.

O alta provocare o reprezinta factorul de reglementare. Respondentii mentioneaza dificultati in obtinerea in timp util a permiselor necesare, precum si lipsa de claritate in strategia nationala pentru infrastructura. Sustinerea politica pentru mega-proiecte (cu o valoare mai mare de 1 miliarde USD) este de cele mai multe ori volatila, ducand la noi provocari legate de finantare.

Zona de oportunitate

Alaturi de proiecte derulate in tarile de provenienta, respondentii au in vedere dezvoltarea proiectelor de infrastructura in Rusia, Turcia, Polonia si Romania, ceea ce indica faptul ca potentialul pentru mega-proiecte derulate in aceste tari genereaza interes si optimism.

"In ceea ce priveste Romania, autoritatile s-au angajat intr-un proces accelerat de modificare a cadrului legislativ dedicat proiectelor majore de investitii pentru care se urmareste implicarea sectorului privat. Aceasta creeaza premisele unei mai bune structurari a proiectelor de PPP, ceea ce poate stimula interesul investitorilor", a subliniat Ruxandra Chirita, Senior Manager,Capital Projects & Infrastructure, PwC Romania si Moldova.


Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
keyboard_double_arrow_right

Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?


MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
keyboard_double_arrow_left






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Scoatere din evidenta clienti neincasati. MONOGRAFIE si reglementari cheie

    • Scoaterea din evidenta a creantelor neincasate se realizeaza atunci cand anumite sume datorate de clienti nu mai pot fi recuperate, fie din cauza falimentului acestora, fie din motive juridice sau economice. In aceste situatii, firmele trebuie sa le elimine din contabilitate, respectand reglementarile contabile si fiscale in vigoare. In acest articol vom analiza principalele reglementari legislative cu privire la procesul de scoatere din evidenta a clientilor neincasati si vom prezenta...» citeste mai departe aici

  • [MODEL] Contract de administrare/mandat si reglementari cheie pentru antreprenori

    • Contractul de admninistrare sau mandat se foloseste ca instrument juridic pentru delegarea puterii de reprezentare si luare a deciziilor in cadrul unei organizatii sau societati comerciale. Acesta este utilizat preponderent pentru numirea administratorilor, directorilor, membrilor consiliului de administratie sau altor persoane care asigura conducerea unei entitati juridice, conferindu-le dreptul de a actiona in numele mandantului (societate, actionar etc.). In acest articol, vom analiza...» citeste mai departe aici

  • Impozit micro. 4 exemple de calcul UTILE pentru anul 2025

    • Impozitul pe veniturile micro a fost modificat de mai multe ori in ultimii ani, de aceea calcularea lui sau aplicarea acestui regim fiscal nu sunt intotdeauna usoare pentru contribuabili. In acest articol vom vedea cand se aplica acest tip de impozit, ce cota de impozitare trebuie sa plateasca firmele, dar si 4 exemple utile de calcul pentru anul 2025.» citeste mai departe aici

  • Registrul de casa. PFA-urile si II-urile au obligatia completarii lui?

    • Atunci cand ti-ai infiintat un PFA sau un II, sau daca detii deja unul, trebuie sa fii la curent cu documentele pe care trebuie sa le intocmesti, pentru a te asigura ca respecti legea si ca nu vei fi sanctionat de autoritati. In acest context, un contribuabil se intreaba daca PFA-urile si II-urile au obligatia de a tine Registrul de casa. Vom vedea in continuarea articolului daca exista sau nu aceasta responsabilitate, dar si restul documentelor care trebuie intocmite de aceste entitati.» citeste mai departe aici

  • ONPCSB si prevenirea spalarii banilor. Noutati introduse prin OUG 10/2025

    • OUG 10/2025 a fost publicat recent in Monitorul Oficial. Acesta aduce mai mult schimbari in privinta regulilor nationale pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor. Vizati de modificari sunt furnizorii de criptoactive in Romania.» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016