Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Studiu: Succesul infrastructurii romanesti depinde de finantarea privata

28-Iun-2013
707
In ciuda conditiilor economice dificile, 59 la suta dintre managerii de proiecte de investitii din Europa Centrala si de Est se asteapta la o crestere a valorii acestor proiecte in urmatoarele 12 luni. Optimismul privind cheltuielile de investitii domina toate industriile, in special cea energetica, miniera si de utilitati, precum si sectorul de infrastructura de transport si logistica. Cu toate acestea, exista si diferente notabile in regiune.

Respondentii din Rusia si Polonia, tari in care se deruleaza proiecte majore de infrastructura, sunt cei mai optimisti, in timp ce omologii lor din Republica Ceha sau din Ungaria, care inca se confrunta cu impactul crizei economice, au asteptari mai temperate.

Acestea sunt cateva dintre rezultatele primei editii a raportului PwC, Realizarea proiectelor de investitii in CEE/CIS.

"Proiectele de investitii – incluzand fabrici, proprietati imobiliare si proiecte de infrastructura publica precum drumuri, cai ferate si centrale electrice – sunt principalii factori care sustin dezvoltarea economica, in special in piete emergente cum sunt cele din Europa Centrala si de Est si din Comunitatea Statelor Independente", a declarat Dennis Nally, presedintele PwC International Ltd..

Catre finantarea din sectorul privat
Cartea Verde a Contabilitatii pentru PFA
Cartea Verde a Contabilitatii pentru PFA
Vezi detalii
Marea Cartea Verde a Monografiilor Contabile
Marea Cartea Verde a Monografiilor Contabile
Vezi detalii
Executarea silita. Ghid de aparare impotriva abuzurilor
Executarea silita. Ghid de aparare impotriva abuzurilor
Vezi detalii

Dificultatile aparute pe pietelefinanciare din Zona Euro si introducerea unor reglementari mai stricte sub BASEL II au condus la o reducere a finantarii traditionale (finantare publica si privata) pentru proiectele de investitii si de infrastructura. Peste 61 la suta dintre respondenti au resimtit impactul negativ al constrangerilor legate de finantare, in timp ce 8 la suta dintre acestia si-au anulat complet proiectele. Acest fapt a dus la cresterea interesului pentru surse alternative de finantare. Astfel, 9 din 10 responsabili de proiecte de investitii se asteapta ca proiectele sa le fie finantate, cel putin partial, de sectorul privat. Chiar si in Rusia, unde piata pentru finantare bancara ramane lichida, 72 la suta dintre respondenti declara ca finantarea privata externa devine din ce in ce mai importanta.

"In ceea ce priveste proiectele de investitii in infrastructura din Romania, necesitatea implicarii finantarii private este fundamentala. In conditiile in care exista o nevoie foarte mare de lucrari de infrastructura, este absolut necesar sa se reuseasca atragerea capitalului privat", a precizat Ruxandra Chirita, Senior Manager,Capital Projects & Infrastructure, PwC Romaniasi Moldova.
De asemenea, se considera ca parteneriatul public privat (PPP) aduce si beneficii non-financiare.

"Alaturi de finantare, ar trebui sa luam in calcul si factorul competenta. Sectorul privat poate aduce o multitudine de competente si abilitati necesare imbunatatirii managementului riscului si managementului de proiect, ceea ce poate contribui la cresterea eficientei si a transparentei proiectelor de investitii", mentioneaza Julian Smith, Lider, PwCCapital Projects & Infrastructure CEE/CIS.

Depasirea provocarilor

Managementul riscurilor si performanta financiara sunt doua dintre cele mai des amintite provocari pentru proiectele de investitii. 78 la suta dintre respondenti au avut intarzieri fata de calendarul proiectelor din ultimele 12 luni si 52 la suta au avut depasiri ale costurilor. Aceleasi doua aspecte au fost identificate si in raportul PwC Proiecte de investitii si infrastructura in Orientul Mijlociu, realizat la finalul anului 2012.

Date fiind aceste intarzieri, respondentii simt nevoia sa isi imbunatateasca sistemele de guvernanta si de management al riscului, utilizand, spre exemplu, o raportare periodica adecvata. Totodata, pentru a evita depasirea bugetului, o alta prioritate identificata este imbunatatirea zonei de management financiar.

Studiile de fezabilitate reprezinta un alt instrument esential care poate ajuta la identificarea potentialelor provocari si complexitati ale proiectului inainte ca acestea sa devina cu adevarat problematice. In timp ce 63 la suta dintre respondenti deruleaza aceste studii la nivel intern, autoritatilor publice le lipsesc de cele mai multe ori resursele necesare pentru adaptarea la schimbarile pietei, subliniindu-se astfel nevoia de consultanta profesionala in acest domeniu.

O alta provocare o reprezinta factorul de reglementare. Respondentii mentioneaza dificultati in obtinerea in timp util a permiselor necesare, precum si lipsa de claritate in strategia nationala pentru infrastructura. Sustinerea politica pentru mega-proiecte (cu o valoare mai mare de 1 miliarde USD) este de cele mai multe ori volatila, ducand la noi provocari legate de finantare.

Zona de oportunitate

Alaturi de proiecte derulate in tarile de provenienta, respondentii au in vedere dezvoltarea proiectelor de infrastructura in Rusia, Turcia, Polonia si Romania, ceea ce indica faptul ca potentialul pentru mega-proiecte derulate in aceste tari genereaza interes si optimism.

"In ceea ce priveste Romania, autoritatile s-au angajat intr-un proces accelerat de modificare a cadrului legislativ dedicat proiectelor majore de investitii pentru care se urmareste implicarea sectorului privat. Aceasta creeaza premisele unei mai bune structurari a proiectelor de PPP, ceea ce poate stimula interesul investitorilor", a subliniat Ruxandra Chirita, Senior Manager,Capital Projects & Infrastructure, PwC Romania si Moldova.


Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Studiu: Succesul infrastructurii romanesti depinde de finantarea privata":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017

Atentie contabili!

Taxe si Impozite modificate in 2017
Noul Cod Fiscal a adus modificari majore!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Guvernul va schimba impozitarea PFA si plata CAS! Vine si cu nou proiect pentru Codul penal
    • Guvernul continua programul de aplicare a unor masuri care vizeaza taxele si impozitele din Romania. Daca unele taxe se reduc (precum conditia unui capital minim social de 200 lei la infiintarea unei firme, reducerea impozitului pe venit de la 16% la 10%), exista si masuri care impoziteaza suplimentar veniturile bugetare. Cititi si ATENTIE! ANAF ar putea trimite decizii de incasare contributii din ultimii 4 ani! Ar urma astfel sa se elimine impozitul pe dividende, dar sa se reduca si cota...» citeste mai departe aici

  • ATENTIE! ANAF ar putea trimite decizii de incasare contributii din ultimii 4 ani
    • In urma unor intalniri cu premierul Grindeanu si oficiali ANAF, Agentia Nationala de Administrare Fiscala a anuntat mai multe masuri care vizeaza, pe de o parte, o mai buna relatie intre autoritatile fiscale si contribuabil si, pe de alta parte, cresterea colectarilor de taxe la bugetul de stat. In perioada urmatoare, ANAF ar putea incepe sa trimita decizii de plata pentru asigurarile de sanatate neachitate in ultimii patru ani tot din lipsa de eficienta in comunicare intre mai multe institutii...» citeste mai departe aici

  • Cum se impoziteaza in 2017 bunurile sau serviciile acordate gratuit asociatilor
    • Pentru contribuabilii platitori de impozit pe profit cheltuielile facute in favoarea actionarilor sau asociatilor, altele decat cele generate de plati pentru bunurile livrate sau serviciile prestate contribuabilului, la pretul de piata pentru aceste bunuri sau servicii, sunt cheltuieli nedeductibile la determinarea rezultatului fiscal. Printre altele, sunt considerate cheltuieli facute in favoarea actionarilor sau asociatilor: - bunurile, marfurile si serviciile acordate actionarilor sau...» citeste mai departe aici

  • Anulare repartizare profit si impozit dividende. Procedura explicata in detaliu
    • Procedura de mai jos, de natura juridica si de guvernanta corporativa, este explicata in detaliu prin cele de mai jos, cu privire la anularea repartizarii profitului: Avem astfel urmatoarele date date: "In anul 2015 o societate a repartizat la dividende suma de 75.000 lei din profitul anului 2014. Dividendele nu au fost ridicate si nu s-a declarat si platit impozitul pana la 25 ianuarie 2016. In anul 2016 societatea repartizeaza din nou la dividende suma de 130.000 lei din profitul anului 2015...» citeste mai departe aici

  • Buletin ANAF: Noutati legislative cu incidenta fiscala in perioada 20-16 martie 2017
    • Va tinem la curent cu noutatile publicate de ANAF, prin Directia Generala de Servicii pentru Contribuabili. Noile acte normative sunt incluse perioada 20-16 martie 2017. 1. Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 22/2017 pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.43/2013 privind unele masuri pentru dezvoltarea si sustinerea fermelor de familie si facilitarea accesului la finantare al fermierilor, pentru completarea art. 51 din Legea nr.329/2009 privind reorganizarea...» citeste mai departe aici

  • Cum identificam operatiunile scutite de TVA? Furnizarea unui serviciu informatii prin sms
    • Situatiile in care anumite servicii sunt scutite de TVA se supun unui regim distinct. Prevederile in vigoare, consultate si explicate in mod corect, previn situatiile in care se fac confuzii cu privire la operatiunile scutite. Avem astfel urmatorul caz: "O societate bancara doreste furnizarea unui serviciu de transmitere informatii prin SMS si va percepe un comision per SMS incasabil la momentul furnizarii fiecarui SMS. Valoarea acestuia este mai mare decat cea cu care achizitioneaza acest...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
© 2007 - 2017 RENTROP & STRATON. All rights reserved.