Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

TVA la incasare: Termenul de 90 de zile calendaristice

14-Feb-2013
11892

Prin O.G. nr. 15/2012 pentru modificarea si completarea Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal prin care se introduce sistemul TVA la incasare aplicabil incepand cu data de 1 ianuarie 2013, la pct. 14 alin. (5) se face referire la dispozitiile Codului de procedura civila: "In cazul in care persoanele impozabile obligate la aplicarea sistemului TVA la incasare nu au incasat contravaloarea integrala sau partiala a livrarii de bunuri ori a prestarii de servicii in termen de 90 de zile calendaristice de la data emiterii facturii, calculate conform dispozitiilor Codului de procedura civila, exigibilitatea taxei aferente contravalorii neincasate intervine in cea de-a 90-a zi calendaristica, de la data emiterii facturii".


In luna ianuarie 2013, vor fi aplicabile prevederile art. 101 din Codul de procedura civila din cap. 3 "Termenele":

"Termenele se inteleg pe zile libere, neintrand in socoteala nici ziua cand a inceput, nici ziua cand s-a sfarsit termenul.

Termenele statornicite pe ore incep sa curga de la miezul noptii zilei urmatoare.
Termenele statornicite pe ani, luni sau saptamani se sfarsesc in ziua anului, lunii sau saptamanii corespunzatoare zilei de plecare.



Termenul care, incepand la 29, 30 sau 31 ale lunii, se sfarseste intr-o luna care nu are o asemenea zi, se va socoti implinit in ziua cea din urma a lunii.

Termenul care se sfarseste intr-o zi de sarbatoare legala, sau cand serviciul este suspendat, se va prelungi pana la sfarsitul primei zile de lucru urmatoare".

Incepand cu luna februarie 2013, vor fi aplicabile prevederile art. 181 alin. (1) din Codul de procedura civila asa cum a fost modificat prin Legea nr. 76/2012 pentru punerea in aplicare a Legii nr. 134/2010 privind Codul de procedura civila, modificata, la randul ei prin O.U.G. nr. 44/2012:

"1. cand termenul se socoteste pe ore, acesta incepe sa curga de la ora zero a zilei urmatoare;
2. cand termenul se socoteste pe zile, nu intra in calcul ziua de la care incepe sa curga termenul, nici ziua cand acesta se implineste;
3. cand termenul se socoteste pe saptamani, luni sau ani, el se implineste in ziua corespunzatoare din ultima saptamana ori luna sau din ultimul an. Daca ultima luna nu are zi corespunzatoare celei in care termenul a inceput sa curga, termenul se implineste in ultima zi a acestei luni".

Conform alin. (2), cand ultima zi a unui termen cade intr-o zi nelucratoare, termenul se prelungeste pana in prima zi lucratoare care urmeaza. Astfel, pentru calcularea exigibilitatii TVA conform alin. (5) al pct. 14 din O.G. nr. 15/2012, pentru stabilirea celor 90 de zile calendaristice de la data emiterii facturii nu se ia in calcul data emiterii facturii, ci ziua imediat urmatoare emiterii acesteia.

De asemenea, pentru calcularea termenului de 90 de zile trebuie sa avem in vedere prevederile art. 181, alin. (1) pct. 2 din Legea nr. 134/2010 privind Codul de procedura civila, republicata in M.Of. nr. 545/2012 "cand termenul se socoteste pe zile, nu intra in calcul ziua de la care incepe sa curga termenul, nici ziua cand acesta se implineste".

De exemplu, daca o factura este emisa in data de 5 februarie 2013, termenul de 90 de zile se calculeaza incepand cu data de 6 februarie 2013 (nu intra in calcul "ziua de la care incepe sa curga termenul", respectiv data emiterii facturii 5 februarie 2013) si se implineste in data de 7 mai 2013, fara a lua in considerare data de 6 mai 2013 ("nici ziua cand acesta se implineste").

Practic, la stabilirea celor 90 de zile, avem 2 zile de "respiro", adica ziua emiterii facturii si ziua in care se implinesc cele 90 de zile calendaristice.

Acest fapt este posibil deoarece, conform prevederilor art. 182 "implinirea termenului" alin. (1) din noul Cod de procedura civila, termenul care se socoteste pe zile, se implineste la ora 24,00 a ultimei zile in care se poate indeplini actul de procedura "Termenul care se socoteste pe zile, saptamani, luni sau ani se implineste la ora 24,00 a ultimei zile in care se poate indeplini actul de procedura. Astfel, in cazul de mai sus, termenul se implineste la ora 24 din data de 6 mai 2013, motiv pentru care exigibilitatea TVA intervine incepand cu ora 1 a zilei de 7 mai 2013.

Referitor la implinirea termenului intr-o zi nelucratoare care cade la sfarsitul unei luni calendaristice, de exemplu data de 31 mai 2013, in cadrul decontului de TVA cod 300, exigibilitatea TVA este amanata din luna mai 2013 (cu termen de depunere 25 iunie 2013), in luna iunie 2013 (cu termen de depunere 25 iulie 2013) deoarece termenul se implineste la ora 24 al zilei de 31 mai 2013 care cade intr-o zi de vineri, urmata de:
- sambata 1 iunie 2013;
- duminica 2 iunie 2013.

In acest caz, exigibilitatea TVA intervine in data de 3 iunie 2013, fiind respectate prevederile art. 181 alin. (2) din Legea nr. 134/ 2010 privind Codul de procedura civila, republicata in M.Of. nr. 545/2012 "Cand ultima zi a unui termen cade intr-o zi nelucratoare, termenul se prelungeste pana in prima zi lucratoare care urmeaza".

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MODEL] Contract de mecenat si reglementari cheie

    • Contractul de mecenat este un instrument juridic prin care o persoana fizica sau juridica ofera sprijin material ori financiar unei activitati culturale, artistice, stiintifice sau educationale, fara a urmari un beneficiu direct. Acest tip de contract este reglementat de Legea nr. 32/1994 si se bazeaza pe principiul generozitatii si al recunoasterii meritelor celor sustinuti. In acest articol vom prezenta principalele reglementari cheie cu privire la actul de mecenat si vom prezenta un model de...» citeste mai departe aici

  • Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an

    • Angajatorii pot oferi salariatilor, pe langa salariul de baza, o serie de beneficii si facilitati care, in anumite conditii, nu sunt impozabile. Aceste avantaje contribuie la motivarea si fidelizarea personalului, fara a genera obligatii fiscale suplimentare pentru angajati. In acest articol, vom prezenta principalele tipuri de beneficii si facilitati salariale neimpozabile care pot fi acordate intr-un an, precum si conditiile legale de acordare. » citeste mai departe aici

  • Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025

    • In contextul modificarilor fiscale aplicabile din 2025, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita obligatiilor declarative si de plata. Schimbarea regimului de impozitare, de la microintreprindere la impozit pe profit, impune completarea corecta a formularelor fiscale. In continuarea articolului vom vedea cateva clarificari privind completarea Declaratiei 101 in aceste situatii. Astfel, un contribuabil are nelamuriri in legatura cu urmatoarele. Daca in trimestrul 1 am fost platitor...» citeste mai departe aici

  • Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?

    • Registrul unic de control este un document obligatoriu pentru contribuabilii persoane juridice inregistrati la Registrul Comertului, avand rolul de a evidentia toate controalele efectuate de autoritatile competente. Reglementat prin Legea nr. 252/2003, acest registru se pastreaza la sediul social si la sediile secundare autorizate. In contextul schimbarii sediului social, apar frecvent intrebari legate de necesitatea unui nou registru. Astfel, un contribuabil intreaba daca are nevoie de un alt...» citeste mai departe aici

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016