Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Plata prin factura proforma. Corespondenta cu un cont de trezorerie

13-Nov-2012
38388
Vom analiza mai jos cazul unei societati catre care furnizorii trimit o factura proforma, mentionand faptul ca factura fiscala o vor emite dupa efectuarea platii. Se intampla insa ca furnizorii sa intarzie o luna sau chiar doua emiterea si transmiterea facturii. Vom stabili astfel daca este corect sa se solicite plata serviciilor sau produselor numai pe baza de factura fiscala si in ce baza legala. Vom vedea astfel, in conditiile in care in Ordinul 3055/2009 functionarea contului 409 nu permite corespondenta cu un cont de trezorerie (5121 sau 5311) daca societatea mai poate efectua o plata fara factura. Vom reda, totodata, inregistrarile contabile aferente unei astfel de plati.

Solutia consultantului:

Factura proforma nu reprezinta un document justificativ de inregistrare in contabilitate. Factura proforma nu este un document prevazut in legislatia fiscala sau contabila. Asa cum ati precizat, in practica exista societati care decid folosirea proformelor ca instiintari de plata in avans pentru clientii carora le vand bunuri/servicii.

Regulile privind emiterea facturii fiscale sunt prevazute in Codul fiscal si nu au legatura cu data emiterii facturii proforme.

Potrivit art. 134 ^2 alin (1) si (2) lit. b) din Codul fiscal , exigibilitatea pentru livrari de bunuri şi prestari de servicii, exigibilitatea taxei intervine la data la care are loc faptul generator. Prin derogare de la prevederile alin. (1), exigibilitatea taxei intervine: la data la care se incaseaza avansul, pentru platile in avans efectuate inainte de data la care intervine faptul generator.


Totodata, art. 155 alin (1) din Codul fiscal prevede :persoana impozabila care efectueaza o livrare de bunuri sau o prestare de servicii, ..., trebuie sa emita o factura catre fiecare beneficiar, cel tarziu pana in cea de-a 15-a zi a lunii urmatoare celei in care ia naştere faptul generator al taxei, cu exceptia cazului in care factura a fost deja emisa. De asemenea, persoana impozabila trebuie sa emita o factura catre fiecare beneficiar pentru suma avansurilor incasate in legatura cu o livrare de bunuri sau o prestare de servicii, cel tarziu pana in cea de-a 15-a zi a lunii urmatoare celei in care a incasat avansurile, cu exceptia cazului in care factura a fost deja emisa.

Ca urmare, conform art.155 alin.(1) din Cod fiscal cel care incaseaza are obligatia emiterii facturilor pentru fiecare beneficiar, pentru suma avansurilor incasate in legatura cu o livrare de bunuri sau o prestare de servicii, cel mai tarziu pana in a 15-a zi lucratoare a lunii urmatoare celei in care ia nastere faptul generator al taxei.

Referitor la intrebrea "daca este corect sa solicitam plata serviciilor sau produselor numai pe baza de factura fiscala si in ce baza legala", reglementarea modului de plata/ incasare si facturare a avansurilor sunt articolele mentionate mai sus din Codul Fiscal . Totodata un contract de livrare de bunuri sau prestare de servicii implica o colaborare intre parti, in care fiecare parte ar trebui sa fie constienta de obligatiile cei revin.

Pentru a va asigura ca veti avea un document justificativ de inregistrare in contabilitate pentru inregistrarea avansurilor platite, solicitati furnizorului emitea unei facturii de avans in baza careia veti efectua plata.

Inregistrarea avansului platit in baza unei facturi proforme este urmatoarea:
401 "Furnizori" =512 "Conturi curente la banci"

Si concomitent :
409 "Furnizori - debitori" =401"Furnizori"


Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
keyboard_double_arrow_right

Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?


MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
keyboard_double_arrow_left






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Impozit special pe bunuri de valoare mare. Cine are aceasta obligatie si pana cand poate fi platit

    • Impozitul special pe bunurile imobile si mobile de valoare mare se plateste la bugetul de stat si se administreaza de ANAF. Insa cine are aceasta obligatie si pana cand poate fi indeplinita? Cine plateste impozit pe bunuri de valoare mare? Sunt obligate la plata impozitului special pe bunurile imobile si mobile de valoare mare, stabilit conform prezentului titlu, urmatoarele persoane, denumite in continuare contribuabili: a) persoanele fizice care, la data de 31 decembrie a anului fiscal...» citeste mai departe aici

  • Contractul de inchiriere: Din 1 ianuarie 2025 se aplica modificari la inregistrarea contractelor (Ordinul 161/2025)

    • Conform legislatiei in vigoare, ultima modificare fiind adusa prin Ordinul 161/2025, apar schimbari la inregistrarea contractelor de inchiriere. Astfel ca, daca bunul respectiv este la comun, adica are mai multi proprietari, obligatia declararii contractului la ANAF ii revine doar unuia dintre ei, nu ambilor, asa cum prevedea in trecut legea.» citeste mai departe aici

  • Impozit special bunuri mobile si imobile. MONOGRAFIE contabila

    • Prin Legea 296/2023 a fost introdus impozitul special pe bunurile mobile si imobile de mare valoare, cunoscut si drept ‘taxa pe lux’. Vom vedea in acest articol cine trebuie sa plateasca impozitul pe bunuri mobile si imobile, care este cota de impozitare, dar si o monografie contabila utila contribuabililor. Impozitul special pe bunurile mobile si imobile de valoare mare se plateste la bugetul de stat si se administreaza de ANAF.» citeste mai departe aici

  • [GHID] Rezidenta fiscala a cetatenilor straini in Romania

    • In vederea stabilirii obligatiilor fiscale si evitarii dublei impozitari, persoanele fizice rezidente si nerezidente care sosesc sau pleaca din Romania trebuie sa depuna un chestionar pentru stabilirea rezidentei. In acest articol vom vedea ce inseamna rezidenta fiscala, care sunt conditiile pe care trebuie sa le indeplineasca persoanele fizice rezidente si nerezidente, de cand poate deveni rezident un cetatean strain, dar si care sunt documentele necesare pentru depunerea chestionarului.» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016