Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Achizitii de la o societate inactiva. Ce implicatii fiscale si contabile apar?

07-Iun-2013
9496
Vom vedea mai jos care sunt sanctiunile aplicabile in cazul in care o societate inregistreaza facturi de la o societate care a devenit inactiva, precum si ce inregistrari se fac dupa un control fiscal care constata ca operatiunile de achizitie au fost efectuate de la o societate inactiva.

Vom stabili si ce solutii avem cand se factureaza catre o societate inactiva si ce corectii se vor efectua in Declaratiile fiscale D 394, D 300, D 100 si D 101.

Solutia consultantului:
Pentru situatia descrisa sunt aplicabile prevederile art. 11 alin. (1^2) din Codul fiscal:

"(12) Beneficiarii care achizitioneaza bunuri si/sau servicii de la contribuabili dupa inscrierea acestora ca inactivi in Registrul contribuabililor inactivi/reactivati conform art. 781 din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, nu beneficiaza de dreptul de deducere a cheltuielilor si a taxei pe valoarea adaugata aferente achizitiilor respective, cu exceptia achizitiilor de bunuri efectuate in cadrul procedurii de executare silita."

In acest caz, TVA devenit nedeductibil este o componenta a costului de achizitie, confom pct. 50 din OMFP 3055/2009 privind contabilitatea.

Din punctul de vedere al inregistrarii in contabilitate, TVA urmeaza baza si se efectueaza aceeasi inregistrare contabila.

De exemplu, pentru achizitii cu serviciile de la terti, se efectueaza inregistrarea:

628 "Cheltuieli cu alte servicii executate de terti" analitic nedeductibil = 401 "Furnizori" cu valoarea integrala a achizitiei efectuate de la contribuabilul inactiv (baza plus TVA)

Din punctul de vedere al impozitului pe profit, aceste sume sunt nedeductibile, conform art. 21 alin. (4) lit. r) din Codul fiscal.

In urma unor corectii ulterioare, efectuate in baza unui control fiscal care a constatat ca operatiunile de achizitie au fost efectuate de la o societate inactiva se efectueaza urmatoarele inregistrari contabile:
- ajustarea taxei deductibile
635 "Cheltuieli cu alte impozite, taxe si varsaminte asimilate" = 4426 "TVA deductibila"

- inregistrarea majorarilor de intarziere
6581 "Despagubiri, amenzi si penalitati" = 4481 "Alte datorii fata de bugetul statului"

Prin urmare, trebuie sa recalculati impozitul pe profit aferent perioadelor respective, acordand nedeductibilitate cheltuielilor, si sa depuneti declaratii rectificative in acest sens.

Practic, agentilor economici nu li se permite exercitarea dreptului de deducere a TVA si a cheltuielii de pe facturile emise de catre companiile declarate inactive. In cazul unui control, aceste facturi sunt eliminate din baza de calcul a impozitului pe profit si a TVA deductibila, iar contribuabilul datoreaza majorari de intarziere pentru diferentele de impozit si de taxa rezultate.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016