Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Ajustarea TVA creeaza probleme. Iata un exemplu

27-Feb-2012
6552
In baza unui proces verbal de casare s-a casat un bun de capital (utilja), bunul respectiv a intrat in tara in octombrie 2006 ca leasing financiar, iar lunar s-a facut autofacturare cu taxare inversa TVA.

Termenul leasingului fiind pana in octombrie 2011, in acea luna s-a primit factura cu valoarea reziduala, la vama fiind insa ceruta prelungirea termenului la DVI. Aceasta cerere se aproba pana in 2013.

Vom stabili in continuare daca, in cazul in care utilajul respectiv nu a fost amortizat integral la data casarii, se face ajustare TVA, in ce mod si la ce valoare.

Raspuns:

Prin casarea unui mijloc fix se intelege operatia de scoatere din functiune a activului respectiv, urmata de dezmembrarea acestuia si valorificarea partilor componente rezultate, prin vanzare sau prin folosirea in activitatea curenta a contribuabilului.


D.p.d.v. al TVA, casarea efectuata inainte de expirarea duratei normale de functionare reprezinta operatiune asimilata unei livrari de bunuri in baza prevederilor art. 128 alin. (4) lit. d) din Codul fiscal si punctului 6 alineatul (5) din normele de aplicare ale acestui articol. Asa cum se reglementeaza prin normele de aplicare ale art. 149, punctul 54, alin. (7) ajustarea nu se efectueaza in situatia in care sunt aplicabile prevederile art. 128 alin. (4) lit. a), b) si d) din Codul fiscal . Baza de impozitare a acestei operatiuni asimilate unei livrari de bunuri se determina conform prevederilor de la art. 137 alin. (1) lit. c) din Codul fiscal si punctul 18 alin. (4) din normele metodologice. Altfel spus, baza de impozitare este reprezentata de valoarea neamortizata a mijlocului fix.

Deoarece operatiunea este considerata livrare catre sine, trebuie emisa autofactura la data casarii, dar nu mai tarziu de data de 15 a lunii urmatoare celei in care a avut loc operatiunea. Autofactura trebuie sa cuprinda cel putin urmatoarele informatii:
- numarul si data emiterii;
- la rubrica furnizor: numele, adresa si codul de inregistrare in scopuri de TVA din Romania al firmei care a achizitionat bunul;
- la rubrica cumparator: numele, adresa si codul de inregistrare in scopuri de TVA al aceleiasi firme care a casat bunul ;
- denumirea si cantitatea bunurilor casate;
- data la care au fost casate bunurile;
- valoarea bunurilor casate;
- cota aplicata de taxa;
- suma TVA colectata;
- numarul de evidenta a casarii bunului in Registrul bunurilor de capital;
- numarul de inregistrare a operatiunii in jurnalul pentru vanzari .

In baza autofacturii emise se efectueaza inregistrarea contabila 635=4427 pentru cota de TVA de 24% in vigoare la data casarii. Valoarea operatiunii evidentiate in jurnalul pentru vanzari se raporteaza prin decontul de TVA cod 300 la randul 9 denumit "Livrari de bunuri si prestari de servicii, taxabile cu cota 24%".

In situatia in care atat firma dvs. cat si firma de valorificare a deseurilor rezultate din casare este inregistrata in scopuri de TVA, pentru vanzarea utilajului casat se aplica masurile de simplificare reglementate prin articolul 160 alineatul 2 litera a) punctul 1 din Codul fiscal .

Avand in vedere faptul ca bunul respectiv nu mai exista, este recomandabil sa efectuati inchiderea declaratiei vamale de import chiar daca s-a aprobat prelungirea acesteia pana in anul 2013.



Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici

  • Mijloace fixe. Puteti reduce perioada de amortizare dpdv contabil si fiscal?

    • Mijloacele fixe reprezinta active utilizate pe termen lung in activitatea economica si se amortizeaza treptat, potrivit unor reguli contabile si fiscale. In anumite conditii, o entitate poate dori sa reduca perioada de amortizare pentru a reflecta mai fidel uzura sau utilizarea activelor. Este important de diferentiat tratamentul contabil fata de cel fiscal in astfel de situatii. Prezentul articol clarifica in ce conditii se poate modifica perioada de amortizare si ce implicatii are acest...» citeste mai departe aici

  • Tratamentul contabil al cotizatiilor anuale CECCAR

    • Contribuabilii se intreaba adesea cum trebuie tratate din punct de vedere contabil si fiscal cotizatiile anuale platite catre organisme profesionale, cum este CECCAR. Aceste sume, desi sunt achitate integral la inceputul anului, ridica intrebari legate de momentul recunoasterii cheltuielii si de deductibilitatea fiscala. In cele ce urmeaza, analizam tratamentul corect al acestor cotizatii, in conformitate cu reglementarile contabile in vigoare. Avem acest caz. O societate de contabilitate si...» citeste mai departe aici

  • [CONTROL ANTIFRAUDA] Reglementari legale, drepturile contribuabililor si studii de caz utile

    • Controalele antifrauda sunt actiuni specializate desfasurate de Directia Generala Antifrauda Fiscala (DGAF) pentru prevenirea, descoperirea si combaterea evaziunii fiscale si a altor fapte ilegale din domeniul financiar-fiscal. Aceste controale sunt de regula operative si inopinate, fiind reglementate distinct fata de inspectia fiscala clasica. Contribuabilii vizati trebuie sa respecte obligatiile impuse de lege si sa colaboreze cu inspectorii antifrauda, avand totodata si anumite drepturi...» citeste mai departe aici