Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Analiza zilei cu Irina Dumitrescu: Regimul fiscal al marfurilor expirate

04-Apr-2016
4759

Incepand cu 01 ianuarie 2016, conform art. 25 alin. (4) lit. c) din Codul fiscal aprobat prin legea 227/2015, nu sunt deductibile cheltuielile privind bunurile de natura stocurilor sau a mijloacelor fixe amortizabile constatate lipsa din gestiune ori degradate, neimputabile, precum si taxa pe valoarea adaugata aferenta, daca aceasta este datorata. Aceste cheltuieli sunt deductibile pentru cazul in care stocurile/mijloacele fixe amortizabile se inscriu in oricare dintre urmatoarele situatii/conditii:


1. au fost distruse ca urmare a unor calamitati naturale sau a altor cauze de forta majora, in conditiile stabilite prin norme;
2. au fost incheiate contracte de asigurare;
3. au fost degradate calitativ si se face dovada distrugerii;
4. au termen de valabilitate/expirare depasit, potrivit legii;

Asadar, in cazul marfurilor cu termen de valabilitate/expirare depasit scoase din evidenta dupa data de 01 ianuarie 2016 cheltuielile inregistrate sunt deductibile la determinarea rezultatului fiscal. Acestea se scot din evidenta in baza listelor de inventariere, a procesului verbal a comisiei de inventar si a procesului verbal de distrugere/predare catre unitati specializate.
In ceea ce priveste taxa pe valoare adaugata, conform art. 304 alin. (2) din Codul fiscal si normelor metodologice date in aplicarea acestuia nu se ajusteaza deducerea initiala a taxei in cazul bunurilor de natura stocurilor degradate calitativ, care nu mai pot fi valorificate si pentru care se face dovada distrugerii.

Pana la data de 01 ianuarie 2016 cheltuielile cu marfurile cu termen de valabilitate/expirare depasit nu erau deductibile la determinarea profitului impozabil.



Pentru marfurile constatate minus la inventarul efectuat la 31 decembrie 2015, expirate, degradate se aplica tratamentul fiscal in vigoare la aceasta data, respectiv prevederile Legii 571/2003 privind Codul fiscal.

Conform art. 21 alin. (4) lit. c) din Codul fiscal aprobat prin Legea 571/2003 privind Codul fiscal, nu sunt deductibile la determinarea profitului impozabil cheltuielile privind bunurile de natura stocurilor sau a activelor corporale constatate lipsa din gestiune ori degradate, neimputabile, pentru care nu au fost incheiate contracte de asigurare, precum si taxa pe valoarea adaugata aferenta, daca aceasta este datorata. Nu intra sub incidenta acestor prevederi stocurile si mijloacele fixe amortizabile, distruse ca urmare a unor calamitati naturale sau a altor cauze de forta majora.
In ceea ce priveste taxa pe valoare adaugata nici in anul 2015 nu se efectuau ajustari pentru bunurile de natura stocurilor degradate calitativ daca erau indeplinite cumulativ urmatoarele conditii:
1. degradarea calitativa a bunurilor se datoreaza unor cauze obiective dovedite cu documente;
2. se face dovada ca bunurile au fost distruse.

In cazul contribuabililor pentru care anul fiscal este diferit de anul calendaristic, pentru determinarea rezultatului fiscal al anului fiscal modificat care cuprinde atat perioade din anul 2015, cat si din anul 2016, se au in vedere urmatoarele:

a) pentru veniturile, cheltuielile sau orice alte elemente, inregistrate pana la data de 31 decembrie 2015, se aplica regimul fiscal prevazut de Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare; pentru determinarea bazei de calcul a rezultatului fiscal se iau in considerare veniturile, cheltuielile si elementele inregistrate pana la data de 31 decembrie 2015;

b) pentru veniturile, cheltuielile sau orice alte elemente, inregistrate incepand cu 1 ianuarie 2016, al caror regim fiscal, limita de deducere si/sau metodologie de calcul au fost modificate, se aplica prevederile in vigoare incepand cu data de 1 ianuarie 2016 luand in considerare regimul fiscal, limita de deducere si/sau metodologia de calcul, astfel cum au fost reglementate incepand cu aceasta data; pentru determinarea bazei de calcul a rezultatului fiscal se iau in considerare veniturile, cheltuielile si elementele inregistrate incepand cu data de 1 ianuarie 2016.

 

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici



MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Notificarea ONPCSB: Ce entitati sunt OBLIGATE sa o depuna in 15 zile si cum arata aceasta

    • In cadrul legislatiei privind prevenirea si combaterea spalarii banilor, anumite categorii de entitati au obligatii suplimentare de conformare. Printre acestea se numara agentii si dezvoltatorii imobiliari, furnizorii de servicii legate de criptomonede, comerciantii de bunuri de valoare si cei implicati in comertul cu opere de arta. Aceste entitati trebuie sa depuna, in termen de 15 zile, o notificare obligatorie catre ONPCSB (Oficiul National de Prevenire si Combatere a Spalarii...» citeste mai departe aici

  • E-Factura in relatia B2C: Cum sa procedati daca incasati sume prin transfer bancar

    • Din 1 ianuarie 2025, firmele care vand catre persoane fizice sunt obligate sa emita facturi si sa le trimita prin RO e-Factura, inclusiv daca nu sunt inregistrate in scopuri de TVA si aplica regimul special de scutire. Incasarile prin transfer bancar implica automat emiterea facturii si transmiterea in sistem. Din 1 iulie 2025, lipsa raportarii aduce amenzi semnificative. Vezi in articol ce obligatii ai si cum eviti sanctiunile. Avem acest caz. O societate are ca obiect principal de activitate...» citeste mai departe aici

  • Esalonare clasica 2025. Cand si cum depui cererea D8 + alte acte necesare

    • Societatile care se confrunta cu dificultati financiare pot solicita esalonarea la plata a datoriilor catre bugetul de stat, in baza procedurii clasice reglementate prin Codul de procedura fiscala si actualizata prin OPANAF 597/2025. Acest articol explica pasii de urmat, documentele necesare, conditiile de eligibilitate si excluderile, pentru a beneficia de aceasta facilitate fiscala.» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016