Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Care e regimul juridic pentru o sucursala si ce implicatii fiscale exista?

07-Iul-2014
21151
Contextul juridic si fiscal pentru o sucursala va fi evidentiat prin cazul unei societati din Romania care are o sucursala (fara personalitate juridica ) intr-o tara din UE. Societatea din Romania doreste sa incheie un contract cu sucursala sa din UE, contract prin care societatea din Romania, in calitatea sa de prestator, pune la dispozitia sucursalei din Germania, in calitate de beneficiar angajati in functie de necesitatile sucursalei.

Societatea din Romania pune la dispozitie, la cererea sucursalei din UE, salariatii acesteia care sunt detasati conform conform Regulamentului (CE) 8832004. Serviciile pe care unitatea din Romania considera ca le presteaza pentru sucursala din UE sunt: recrutare si angajare personal, administrare salarii (contracte de munca, revisal, state de plata, evidenta salarii, declaratii, plati) si servicii de instruire a personalului detasat in UE. Serviciile de instruire se desfasoara la sediul sucursalei.

Societatea din Romania doreste ca pentru aceste servicii sucursala sa plateasca un pret al contractului egal cu pretul pe care un tert (o firma de recrutare si administrare personal) l-ar fi solicitat in relatia cu unitatea din Romania.

Vom oferi raspuns urmatoarelor intrebari:

1. Este recunoscut un contract incheiat intre o unitate si sucursala sa?


2. Ce fel de servicii sunt acestea si ce coduri CAEN ar trebui sa aiba firma din Romania in actul constitutiv pentru a le putea factura?

3. Care este locul prestarii serviciilor din punct de vedere al TVA?

4. Aceste servicii sunt supuse impozitului pe nerezidenti in UE?

5. Dupa ce criterii ar trebui dimensionate aceste servicii pentru a nu exista probleme in cazul unui control de la finante in ceea ce priveste dosarul preturilor de transfer?


Intre o unitate si sucursala sa fara personalitate juridica nu se pot incheia contracte, deoarece sucursala nu are personalitate juridica; sucursala desfasoara activitatea comerciala in numele is pe seama societatii mama cu care are raport de subordonare, de dependenta economica si juridica ( exercita o functie de mandat in limitele imputernicirilor primite in raporturile societatii cu tertii ).

Conform Legii 31/1990, sucursala nu are personalitate juridica si nu este subiect distinct de drept.  
Acestea nu sunt servicii, ci activitati desfasurate de angajatii firmei mama;

Activitatlie desfasurate ( mentionate de dvs. ) nu se pot factura, deoarece reprezinta activitati desfasurate de personalul firmei, fapt pentru care nu trebuie sa aveti coduri CAEN pentru asemenea activitati, care sunt comune tuturor firmelor. Costurile cu personalul ( cu salariile, contributiile salariale, deplasarile, etc. ) , precum si cu materialele (daca sunt necesare ) se contabilizeaza pe centrul de profit " sucursala X " .

Toate acestea se evidentiaza distinct in cadrul contabilitatii de management ( contabilitate de gestiune ) pe aceasta sucursala. Acestea se contabilizeaza pe centrul de profit, in situatia in care sucursala nu are contabilitate proprie. In cazul in care sucursala are contabilitate proprie, atunci documentul prin care se evidentiaza aceste cheltuieli este Nota de debitare-creditare ( Cod 14 - 6 - 1A) care reprezinta documentul justificativ de inregistrare in contabilitatea a operatinilor dintre unitate si subunitati ( sucursala in cazul de fapta ) care tin contabilitate proprie

Acestea sunt activitati care se desfasoara de catre angajatii firmei din Romania, carora li se modifica locul de munca prin act aditional la contactul de munca daca vor lucra intr-o alta tara UE, dar in cadrul sucursalei fara personalitate juridica a firmei ( art. 13 al Regulamentului CE 883/2004 al Parlamentului European si al Consilului privind coordonarea sistemelor de securitate social Nu se pune problema TVA in cazul acestor activitati desfasurate de angajatii firmei;

Nu se pune nici problema impozitului pe nerezidenti fiind vorba de activitati desfasurate de angajatii firmei din Romania la sediul sucursalei dintr-o tara UE;
Nu intra in discutie nici preturile de transfer

La art. 7) din Ordinul 3055/2009 pentru aprobarea Reglementarilor contabile conforme cu directivele europene sunt prevazute regulile privind evidenta contabila a sucursalelor si a raportarilor anuale:

- (1) Subunitatile fara personalitate juridica, care apartin persoanelor juridice cu sediul sau domiciliul in Romania, organizeaza si conduc evidenta contabila proprie, astfel incat aceasta sa permita determinarea informatiilor si a obligatiilor prevazute de lege, iar persoanele juridice carora le apartin sa poata intocmi situatii financiare anuale.

(2) Activitatea desfasurata in strainatate de subunitatile fara personalitate juridica, care apartin persoanelor juridice cu sediul sau domiciliul in Romania, se include in situatiile financiare ale persoanei juridice romane si se raporteaza pe teritoriul Romaniei, cu respectarea prevederilor Reglementarilor contabile conforme cu Directiva a IV - a a Comunitatilor Economice Europene.

(3) In intelesul prezentului ordin, prin subunitati fara personalitate juridica, care apartin persoanelor juridice cu sediul sau domiciliul in Romania, se intelege sucursale, agentii, reprezentante sau alte asemenea unitati fara personalitate juridica, infiintate potrivit legii.


Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MODEL] Contract de mecenat si reglementari cheie

    • Contractul de mecenat este un instrument juridic prin care o persoana fizica sau juridica ofera sprijin material ori financiar unei activitati culturale, artistice, stiintifice sau educationale, fara a urmari un beneficiu direct. Acest tip de contract este reglementat de Legea nr. 32/1994 si se bazeaza pe principiul generozitatii si al recunoasterii meritelor celor sustinuti. In acest articol vom prezenta principalele reglementari cheie cu privire la actul de mecenat si vom prezenta un model de...» citeste mai departe aici

  • Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025

    • In contextul modificarilor fiscale aplicabile din 2025, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita obligatiilor declarative si de plata. Schimbarea regimului de impozitare, de la microintreprindere la impozit pe profit, impune completarea corecta a formularelor fiscale. In continuarea articolului vom vedea cateva clarificari privind completarea Declaratiei 101 in aceste situatii. Astfel, un contribuabil are nelamuriri in legatura cu urmatoarele. Daca in trimestrul 1 am fost platitor...» citeste mai departe aici

  • Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an

    • Angajatorii pot oferi salariatilor, pe langa salariul de baza, o serie de beneficii si facilitati care, in anumite conditii, nu sunt impozabile. Aceste avantaje contribuie la motivarea si fidelizarea personalului, fara a genera obligatii fiscale suplimentare pentru angajati. In acest articol, vom prezenta principalele tipuri de beneficii si facilitati salariale neimpozabile care pot fi acordate intr-un an, precum si conditiile legale de acordare. » citeste mai departe aici

  • Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?

    • Registrul unic de control este un document obligatoriu pentru contribuabilii persoane juridice inregistrati la Registrul Comertului, avand rolul de a evidentia toate controalele efectuate de autoritatile competente. Reglementat prin Legea nr. 252/2003, acest registru se pastreaza la sediul social si la sediile secundare autorizate. In contextul schimbarii sediului social, apar frecvent intrebari legate de necesitatea unui nou registru. Astfel, un contribuabil intreaba daca are nevoie de un alt...» citeste mai departe aici

  • Declaratia 150. Ce modificari au fost aduse formularului prin Ordinul 2213/2025

    • Formularul 150, „Cerere pentru utilizarea unui certificat digital calificat”, este esential pentru contribuabilii care doresc sa depuna declaratii fiscale online. Prin OPANAF nr. 2213/2025, publicat in Monitorul Oficial nr. 860/2025, au fost aduse modificari procedurii de transmitere electronica a declaratiilor fiscale. Noul ordin clarifica modalitatile de semnare si depunere a formularului, precum si documentele justificative necesare.» citeste mai departe aici

  • Piata muncii in 2025: Incotro se indreapta angajatorii in fata noilor reglementari

    • Anul 2025 a fost si este un an al reconfigurarilor semnificative pe piata muncii din Romania. Pe langa tendintele globale accelerate de digitalizare si adoptarea pe scara larga a inteligentei artificiale, mediul de afaceri local se confrunta cu o serie de provocari legislative care schimba fundamental modul in care companiile isi planifica bugetele de personal si strategiile de retentie a angajatilor. De la ajustari ale salariului minim, la reglementari noi privind munca la distanta si pana la...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016