Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Cheltuieli deductibile. In ce conditii pot fi deduse 100% cheltuielile auto

24-Sep-2025
5259
Cheltuieli deductibile. In ce conditii pot fi deduse 100% cheltuielile auto

In activitatea unei firme, gestionarea corecta a cheltuielilor auto este esentiala pentru optimizarea fiscala. Codul fiscal prevede conditii clare pentru ca aceste cheltuieli sa fie considerate deductibile integral. Dovada utilizarii exclusive in scop economic este esentiala, iar documentele justificative joaca un rol central.

In acest context, un contribuabil se intreaba in ce conditii poate deduce 100% cheltuielile de intretinere auto din aceste facturi? Acesta face si mentiunea ca autoturismul detine foi de parcurs.

Definirea cheltuielilor deductibile conform Codului fiscal

Cheltuielile deductibile sunt reglementate prin dispozitiile art. 25 alin. (1), (2) si (2¹) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal si trebuie gestionate cu rigurozitate, intrucat influenteaza in mod direct calculul rezultatului fiscal, element esential in determinarea impozitului pe profit.

In aceasta categorie se includ cheltuielile efectuate in legatura directa cu desfasurarea activitatii economice, precum si cele prevazute expres de alte acte normative in vigoare. De asemenea, sunt recunoscute ca deductibile taxele de inscriere, contributiile si cotizatiile datorate catre camerele de comert si industrie, organizatiile patronale, precum si cele sindicale.

Criterii necesare pentru recunoasterea cheltuielilor ca deductibile in scop fiscal

 
Pentru ca o cheltuiala sa fie considerata deductibila din punct de vedere fiscal, aceasta trebuie sa indeplineasca in mod cumulativ urmatoarele conditii:
• sa fie sustinuta de documente justificative corespunzatoare;
• sa aiba legatura directa cu obiectul de activitate al entitatii;
• sa contribuie la generarea de venituri supuse impozitului;
• sa fie efectuata in scopul obtinerii de venituri impozabile;
• sa respecte limitele prevazute de legislatia fiscala aplicabila;
• sa se conformeze tuturor cerintelor legale pentru a putea fi scazuta din veniturile impozabile la calculul profitului impozabil.
 

Deductibilitate TVA pentru cheltuielile cu autoturismul

Deductibilitatea TVA si a cheltuielilor in scopul impozitului pe profit se determina in functie de utilizarea exclusiva sau nu in activitatea economica. Conform art. 298 alin. (1) din Codul fiscal, dreptul de deducere a TVA este limitat la 50% pentru vehiculele rutiere motorizate cu o masa totala sub 3.500 kg si mai putin de 9 locuri, daca acestea nu sunt utilizate exclusiv in scopul activitatii economice.

Aceasta limitare nu se aplica in cazurile expres prevazute la alin. (3), cum ar fi utilizarea de catre agenti de vanzari sau pentru servicii de curierat.

Cum sa beneficiezi de deducere integrala TVA pentru autoturism

In practica, pentru a beneficia de deducerea integrala a TVA, contribuabilul trebuie sa demonstreze ca autoturismul este utilizat exclusiv in scopul activitatii economice. Probele in acest sens sunt ordinele de deplasare, foile de parcurs detaliate si neintrerupte (se verifica inclusiv ca toti km din bordul masinii sa fie in scopul activitatii economice), interdictia de utilizare in scop personal si eventuale proceduri interne documentate in acest sens. In lipsa acestor dovezi incontestabile, organele fiscale vor aplica limitarea de 50% a dreptului de deducere a TVA.

Ce trebuie sa stii despre cheltuielile de amortizare

In ceea ce priveste cheltuielile cu autoturismul in scopul determinarii impozitului pe profit, art. 25 alin. (3) lit. l) prevede ca acestea sunt deductibile in limita a 50%, in conditiile similare celor de la TVA, respectiv daca vehiculul nu este utilizat exclusiv in scopul activitatii economice. La fel ca la TVA, se aplica exceptii pentru categorii specifice, iar utilizarea pentru deplasari pe teren, fara incadrare clara in categoriile exceptate, nu permite deducerea integrala fara riscuri fiscale.

Cheltuielile de amortizare sunt limitate la 1.500 lei/luna pentru vehiculele M1 cu cel mult 9 locuri, cu exceptiile prevazute de lege.

Concluzie

In concluzie, in situatia in care exista documentatie completa care demonstreaza utilizarea strict economica, deductibilitatea poate fi integrala.


Raspuns oferit in luna SEPTEMBRIE 2025 de catre specialistii site-ului PortalContabilitate.ro. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile din Codul Fiscal consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Cheltuieli nedeductibile: ce conditii indeplinesc si lista cheltuielilor care fac parte din aceasta categorie

    • Orice firma are mai multe tipuri de cheltuieli care se incadreaza in cheltuieli deductibile, nedeductibile sau deductibile partial. Cheltuielile nedeductibile sunt reglementate de Codul fiscal si evidentiate in contabilitate prin articole specifice, iar in acest articol vom analiza principalele categorii de astfel de cheltuieli, precum si exemple practice si studii de caz care ilustreaza modul corect de inregistrare contabila si impactul asupra rezultatului fiscal.» citeste mai departe aici

  • Creante. MONOGRAFIE pentru scoaterea din evidenta a creantelor

    • Scoaterea din evidenta a creantelor inseamna eliminarea din contabilitate a sumelor ce nu mai pot fi incasate, de exemplu in cazul falimentului clientului sau prescrierii creantei. Acest proces presupune indeplinirea unor conditii legale si efectuarea unor inregistrari contabile corecte. Mai jos este prezentata o monografie contabila simplificata pentru aceste operatiuni. Avem acest caz concret. Avem o factura emisa catre un client care a intrat in faliment, factura nu mai poate fi incasata. Ce...» citeste mai departe aici

  • Declaratia 406 eronata. Sanctiunile NU se aplica daca respectati anumite conditii

    • Declaratia 406 (SAF-T) este un fisier fiscal standardizat ce contine informatii detaliate din evidenta contabila a contribuabililor, transmis obligatoriu catre ANAF. Corectitudinea si completitudinea acestuia sunt esentiale pentru evitarea sanctiunilor. In cazul identificarii unor erori, contribuabilii pot corecta fisierul prin depunerea unei declaratii rectificative, in functie de natura si momentul constatarii erorii. Nerespectarea cerintelor poate atrage amenzi, insa corectarea in anumite...» citeste mai departe aici

  • Formularul 800: Poate fi utilizat si pentru facturile deja inregistrate in E-Factura?

    • Formularul 800 a fost introdus de ANAF pentru a permite notificarea facturilor care nu au fost primite prin sistemul RO e-Factura in termenul legal. Totusi, multi contribuabili se intreaba daca acest formular se poate folosi si in cazul facturilor primite din eroare. In randurile de mai jos clarificam cand se utilizeaza corect formularul 800 si ce trebuie facut cand apar facturi gresite in sistem. Avem acest caz concret. Gasim incarcate in E-Factura, facturi de furnizori in care serviciile sau...» citeste mai departe aici

  • Cesiunea de creanta prin ANAF. Cum depui cererea si termenul limita pentru a scapa de datorii

    • Cesiunea de creante reprezinta un mecanism juridic prin care un creditor isi transfera dreptul de a incasa o datorie catre o alta persoana. In practica, aceasta procedura este folosita si in relatia cu ANAF, atunci cand contribuabilii doresc sa stinga datorii fiscale prin cesiunea unor creante, cum ar fi rambursarile de TVA. In continuare vom vedea ce trebuie sa stii pentru ca cesiunea sa fie valabila. De asemenea, un contribuabil se intreaba daca sesiunile de creanta prin ANAF trebuie inscrise...» citeste mai departe aici

  • Salariu minim pe economie in 2025. Cum se acorda in constructii

    • In contextul majorarii salariului minim brut pe tara incepand cu 1 ianuarie 2025, tot mai multe companii analizeaza modul in care aceste modificari influenteaza obligatiile lor salariale si fiscale. Una dintre intrebarile frecvente vizeaza aplicarea salariului minim diferentiat in constructii si impactul asupra contractelor de administrare sau mandat. Prevederile legale recente clarifica distinctia dintre salariile platite in baza contractelor de munca si indemnizatiile stabilite prin contracte...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016