Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Cheltuieli servicii transport actionar. Ce tratament contabil si fiscal aplicam pentru TVA si impozitul pe profit?

06-Iun-2014
3284
Pentru un SRL platitor de impozit pe profit si TVA, actionarul unic este o firma din Germania. Urmeaza ca actionarul strain sa faca o vizita firmei din Romania astfel ca se va stabili daca:

a) se refactureaza cheltuielile de transport (avion) a actionarului strain (vom stabili si cum vor fi considerate din punct de vedere al impozitului pe profit si din punct de vedere al TVA-ului si al declararii in 390).

B) costurile de cazare raman in sarcina firmei din Romania, astfel ca se va vedea care e tratamentul contabil in ce priveste impozitul pe profit si TVA-ul.


Din punctul de vedere al TVA, serviciile de transport refacturate de catre actionarul din Germania nu reprezinta pentru societatea din Romania achizitii intracomunitare de servicii impozabile in Romania deoarece locul prestarii acestor servicii se considera a fi locul unde este efectuat transportul de calatori, fara a fi considerat locul unde este stabilit beneficiarul serviciilor respective. In aceste caz, sunt aplicabile prevederile exceptiei de la regula generala de taxare reglementata prin art. 133 alin. (2). Conform acestei reguli generale, locul prestarii se considera a fi locul unde este stabilit beneficiarul, obligat la plata TVA fiind beneficiarul.

Serviciile pentru care se aplica regula generala sunt operatiuni intracomunitare, impozabile in Romania prin taxare inversa, care se raporteaza atat prin decontul de TVA cod 300 la randul 7 si 20 "Achizitii de bunuri, altele decat cele de la rd. 18 si 19 si achizitii de servicii pentru care beneficiarul din Romania este obligat la plata TVA (taxare inversa)" cu report la randul 7.1 si randul 20.1 "Achizitii de servicii intracomunitare pentru care beneficiarul este obligat la plata TVA (taxare inversa)" cat si prin declaratia recapitulativa cod 390 VIES cu simbolul S. Spre deosebire de prevederile acestei reguli generale, locul prestarii serviciilor de transport este locul unde se efectueaza transportul, fiind aplicabile prevederile exceptiei reglementate prin art. 133 alin. (4) lit. b) "Prin exceptie de la prevederile alin. (2) si (3), pentru urmatoarele prestari de servicii, locul prestarii este considerat a fi: ....

b) locul unde se efectueaza transportul, in functie de distantele parcurse, in cazul serviciilor de transport de calatori;".

Avand in vedere ca transportul se efectueaza in Romania, pentru aceste servicii, societatea din Romania, inregistrata in scopuri de TVA, aplica regimul de taxare inversa prin formula contabila 4426 = 4427, dar raporteaza valoarea acestor servicii doar la randul 7 si 20, fara a reporta valoarea respectiva la randul 7.1 si randul 20.1 din decontul de TVA cod 300. De asemenea, avand in vedere ca nu reprezinta achizitii intracomunitare de servicii, valoarea facturii primite nu se raporteaza prin declaratia cod 390 VIES, aspect reglementat in mod expres in normele de aplicare ale art. 133 alin. (4) la pct. 14 alin. (1) "Serviciile prevazute la art. 133 alin. (4) din Codul fiscal fac exceptie de la regulile generale prevazute la art. 133 alin. (2) si (3) din Codul fiscal in ceea ce priveste stabilirea locului prestarii. Aceste servicii nu se declara in declaratia recapitulativa mentionata la art. 156^4 din Codul fiscal, indiferent de statutul beneficiarului, si nici nu se aplica prevederile referitoare la inregistrarea in scopuri de taxa, care sunt specifice prestarilor si achizitiilor intracomunitare de servicii.".

Astfel, pentru primirea aceste servicii, societatea din Romania nu trebuie sa se inscrie in Registrul operatorilor intracomunitari.

In ceea ce priveste exercitarea dreptului de deducere a sumei TVA inregistrate in debitul contului 4426, trebuie sa aveti in vedere ca nu se poate exercita dreptul de deducere deoarece achizitia respectiva nu contribuie la realizarea de operatiuni taxabile, scutite cu drept de deducere sau neimpozabile astfel incat sa fie indeplinita conditia de la art. 145 alin. (2) lit. a), b) si c) din Codul fiscal conform careia "Orice persoana impozabila are dreptul sa deduca taxa aferenta achizitiilor, daca acestea sunt destinate utilizarii in folosul urmatoarelor operatiuni:

a) operatiuni taxabile;
b) operatiuni rezultate din activitati economice pentru care locul livrarii/prestarii se considera ca fiind in strainatate, daca taxa ar fi deductibila, in cazul in care aceste operatiuni ar fi fost realizate in Romania;
c) operatiuni scutite de taxa, conform art. 143, 144 si 144^1;….".



In acest caz, se efectueaza inregistrarea contabila 6588 = 4426 reintregind astfel costul de achizitie al serviciului respectiv inregistrat prin formula contabila 6588 = 4426. Din punct de vedere fiscal, suma TVA deductibila raportata la randul 20, care nu poate fi dedusa, nu se mai preia la randul 28 denumit "SUB-TOTAL TAXA DEDUSA CONFORM ART. 145 SI ART. 145^1 SAU ART. 147 SI ART. 145^1". In mod similar, nu se exercita dreptul de deducere pentru suma TVA deductibila (9%) din factura de cazare in Romania, raportata la randul 23 din decontul de TVA "Achizitii de bunuri si servicii taxabile cu cota de 9%".

Practic, deducerea nu poate fi efectuata deoarece nu se poate considera ca administratorul firmei din Germania contribuie la realizarea de operatiuni taxabile, scutite sau neimpozabile in Romania asa cum un administrator sau un salariat al societatii din Romania ar contribui la realizarea acestui tip de operatiuni.

Din punctul de vedere al impozitului pe profit, cheltuielile cu cazarea si transportul persoanei respective ar fi deductibile potrivit prevederilor art. 21, alin. (2), lit. e) din Codul fiscal numai daca aceasta ar indeplini calitatea de administrator al societatii comerciale din Romania "(2) Sunt cheltuieli efectuate in scopul realizarii de venituri si: ..... e) cheltuielile de transport si de cazare in tara si in strainatate, efectuate pentru salariati si administratori, precum si pentru alte persoane fizice asimilate acestora, stabilite prin norme;" Aceste prevederi trebuie coroborate cu cele de la pct. 27 din normele de aplicare ale acestui articol "Calitatea de administrator rezulta din actul constitutiv al contribuabilului sau contractul de administrare/mandat. In sensul art. 21 alin. (2) lit. e) din Codul fiscal, persoanele fizice asimilate salariatilor cuprind si:

a) directorii care isi desfasoara activitatea in baza contractului de mandat, potrivit legii;
b) persoanele fizice rezidente si/sau nerezidente detasate, potrivit legii, in situatia in care contribuabilul suporta drepturile legale cuvenite acestora.


Din intrebarea formulata de dvs., rezulta ca persoana fizica respectiva este administratorul societatii din Germania, fara a fi administratorul societatii din Romania. In acest caz, cheltuielile respective sunt nedeductibile d.p.d.v. fiscal la determinarea rezultatului fiscal (profit sau pierdere). Cheltuielile inregistrate cu vizita in Romania a administratorului firmei din Germania nu poate fi considerata o cheltuiala aferenta veniturilor impozabile conform prevederilor art. 21 alin. (1) din Codul fiscal, chiar daca firma din Romania este actionarul unic al societatii din Romania.

In concluzie, suma TVA deductibila nu poate fi dedusa asa cum nici cheltuiala aferenta nu poate fi considerata deductibila.

Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro


Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MODEL] Contract de mecenat si reglementari cheie

    • Contractul de mecenat este un instrument juridic prin care o persoana fizica sau juridica ofera sprijin material ori financiar unei activitati culturale, artistice, stiintifice sau educationale, fara a urmari un beneficiu direct. Acest tip de contract este reglementat de Legea nr. 32/1994 si se bazeaza pe principiul generozitatii si al recunoasterii meritelor celor sustinuti. In acest articol vom prezenta principalele reglementari cheie cu privire la actul de mecenat si vom prezenta un model de...» citeste mai departe aici

  • Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an

    • Angajatorii pot oferi salariatilor, pe langa salariul de baza, o serie de beneficii si facilitati care, in anumite conditii, nu sunt impozabile. Aceste avantaje contribuie la motivarea si fidelizarea personalului, fara a genera obligatii fiscale suplimentare pentru angajati. In acest articol, vom prezenta principalele tipuri de beneficii si facilitati salariale neimpozabile care pot fi acordate intr-un an, precum si conditiile legale de acordare. » citeste mai departe aici

  • Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025

    • In contextul modificarilor fiscale aplicabile din 2025, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita obligatiilor declarative si de plata. Schimbarea regimului de impozitare, de la microintreprindere la impozit pe profit, impune completarea corecta a formularelor fiscale. In continuarea articolului vom vedea cateva clarificari privind completarea Declaratiei 101 in aceste situatii. Astfel, un contribuabil are nelamuriri in legatura cu urmatoarele. Daca in trimestrul 1 am fost platitor...» citeste mai departe aici

  • Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?

    • Registrul unic de control este un document obligatoriu pentru contribuabilii persoane juridice inregistrati la Registrul Comertului, avand rolul de a evidentia toate controalele efectuate de autoritatile competente. Reglementat prin Legea nr. 252/2003, acest registru se pastreaza la sediul social si la sediile secundare autorizate. In contextul schimbarii sediului social, apar frecvent intrebari legate de necesitatea unui nou registru. Astfel, un contribuabil intreaba daca are nevoie de un alt...» citeste mai departe aici

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Declaratia 150. Ce modificari au fost aduse formularului prin Ordinul 2213/2025

    • Formularul 150, „Cerere pentru utilizarea unui certificat digital calificat”, este esential pentru contribuabilii care doresc sa depuna declaratii fiscale online. Prin OPANAF nr. 2213/2025, publicat in Monitorul Oficial nr. 860/2025, au fost aduse modificari procedurii de transmitere electronica a declaratiilor fiscale. Noul ordin clarifica modalitatile de semnare si depunere a formularului, precum si documentele justificative necesare.» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016