
Raportul Special
realizat de specialisti
Agentia Nationala de Administrare Fiscala a publicat recent un nou ghid oficial cu privire la utilizarea documentelor financiar-contabile si intocmirea raportarilor anuale.
Ghidul se adreseaza persoanelor fizice si asocierilor fara personalitate juridica si persoanelor juridice romane care au obligatia de a conduce contabilitatea in partida simpla sau in partida dubla.
Conform ghidului lansat de ANAF, categoriile de persoane care aplica reglementarile contabile privind contabilitatea in partida simpla, sunt urmatoarele:
1. persoanele fizice si asocierile fara personalitate juridica, ale caror venituri sunt supuse impozitului pe venit in conformitate cu prevederile Codului fiscal al caror venit net anual este determinat in sistem real, pe baza datelor din contabilitate, si este obtinut din urmatoarele surse:
-activitati independente;
-cedarea folosintei bunurilor, inclusiv inchirierea de imobile/apartamente/camere, de catre persoane fizice care desfasoara activitati producatoare de venit si al caror venit net anual este determinat in sistem real, potrivit Codului fiscal;
-activitati agricole, silvicultura si piscicultura.
Persoanele care desfasoara activitati independente si care au obligatia tinerii contabilitatii sunt persoanele care obtin venituri din:
Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor
Ghidul Practic al Monografiilor Contabile
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari
2. persoanele sau entitatile care, prin actul normativ de infiintare, prin legi speciale sau prin alte acte normative, au obligatia tinerii contabilitatii in partida simpla, cu exceptia persoanelor juridice fara scop patrimonial.
1. Contabilitatea in partida simpla se tine in limba romana si in moneda nationala.
2. Orice operatiune economico-financiara se consemneaza in momentul efectuarii ei intr-un document care sta la baza evidentierii in contabilitatea in partida simpla, dobandind astfel calitatea de document justificativ.
3. Documentele justificative care se evidentiaza in contabilitatea in partida simpla angajeaza raspunderea persoanelor care le-au intocmit.
Pentru evidentierea in contabilitatea in partida simpla a operatiunilor efectuate se utilizeaza urmatoarele registre contabile:
-Registrul-jurnal de incasari si plati - serveste la inregistrarea cronologica a tuturor sumelor incasate si platite, atat in numerar, cat si prin conturi bancare.
!!!Sumele inregistrate in acest registru se totalizeaza lunar.
-Registrul-inventar - serveste la inregistrarea elementelor de natura activelor si datoriilor inventariate.
!!!Termenul de pastrare a Registrului-jurnal de incasari si plati si a Registrului-inventar este de 10 ani.
Registrul de evidenta fiscala are ca scop inscrierea informatiilor care stau la baza determinarii venitului net anual/pierderii nete anuale cuprins/cuprinse in Declaratia unica privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice.
In cazul asocierilor fara personalitate juridica si entitatilor supuse regimului transparentei fiscale, informatiile din Registrul de evidenta fiscala stau la baza determinarii venitului net anual/pierderii nete anuale cuprins/cuprinse in Declaratia anuala de venit pentru asocierile fara personalitate juridica si entitati supuse regimului transparentei fiscale (format electronic / format hartie).
1. Fisa mijlocului fix – serveste ca document pentru evidenta analitica mijloacelor fixe si se intocmeste pentru fiecare mijloc fix. In cazul mijloacelor fixe de aceeasi natura si de aceeasi valoare, care au aceleasi cote de amortizare si sunt puse in functiune in aceeasi luna, poate fi intocmita o singura fisa a mijloacelor fixe.
2. Factura4 – este un document justificativ care sta la baza inregistrarii in contabilitate a operatiunilor economice si se utilizeaza in conformitate cu prevederile Codului Fiscal.
3. Avizul de insotire a marfii – serveste ca: document de insotire a marfii pe timpul transportului, document ce sta la baza intocmirii facturii, dispozitie de transfer al valorilor materiale de la o gestiune la alta, dispersate teritorial, ale aceleiasi entitati, document de primire in gestiune document de descarcare din gestiune a bunurilor cedate cu titlu gratuit, dupa caz.
4. Lista de inventariere – document utilizat pentru inventarierea bunurilor aflate in gestiune si care sta la baza intocmirii Registrului-inventar, in care sunt inregistrate elementele de natura activelor si datoriilor inventariate (elementele patrimoniale, creantele si datoriile persoanei care conduce contabilitatea in partida simpla).
5. Chitanta si Chitanta pentru operatiuni in valuta – sunt documente justificative de inregistrare in Registrul de incasari si plati si in contabilitate a incasarilor si platilor efectuate in numerar (lei/valuta), precum si a depunerilor de sume la casieria entitatii.
6. Dispozitia de plata/incasare catre casierie – serveste ca:
-dispozitie pentru casierie, in vederea achitarii in numerar a unor sume, potrivit dispozitiilor legale, inclusiv a avansurilor aprobate pentru cheltuieli de deplasare, precum si a diferentei de incasat de catre titularul de avans in cazul justificarii unor sume mai mari decat avansul primit, pentru procurare de materiale etc.;
-dispozitie pentru casierie, in vederea incasarii in numerar a unor sume care nu reprezinta venituri din activitatea de exploatare, potrivit dispozitiilor legale; document justificativ de inregistrare in Registrul de incasari si plati si in contabilitate, in cazul platilor in numerar efectuate fara alt document justificativ, dupa caz.
Pentru mai multe detalii despre ghidul ANAF, click AICI.
Citeste si Contabilitatea in partida dubla. Registre si formulare obligatorii ale operatorilor economici
Citeste si Declaratia 230: Descarca noua versiune actualizata 2020
Sursa: Agentia Nationala de Administrare Fiscala
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Articole similare
Formularul 104: Declaratie privind distribuirea intre asociati a veniturilor si cheltuielilorReorganizare societate si procedura de faliment. In ce conditii ANAF poate pune sechestru?ANAF: Cum se pot corecta erorile din situatiile financiare anuale?Produse de 560.000 de euro confiscate din Complexul "Europa"Care sunt declaratiile fiscale cu termene in luna aprilie 2014?Ultimele articole
Declaratia 150. Ce modificari au fost aduse formularului prin Ordinul 2213/2025Amanet. ANAF incepe verificari ample la casele de amanet. Peste 3.700 de firme sunt in vizorSAF-T si D406 in 2025. Ce verificari trebuie sa faceti inainte sa raportati in SAF-TNotificarea 800. Cand apare obligatia in relatia cu e-Factura + completarea corecta a formularuluiFacturi lipsa din RO e-Factura. Ce sa faci daca nu ajung la timpArticole similare
GHID ANAF pentru persoanele care realizeaza venituri din inchirierea bunurilor mobile si imobileANAF a publicat Ghidul cu privire la conectarea aparatelor de marcat electronice, conform OPANAF 435/2021Depunere declaratie unica. ANAF a publicat un GHID util pentru anul 2025GHID ANAF 2024: TOT ce trebuie sa stii despre utilizarea sistemului e-TVAA fost publicat Ghidul fiscal al contribuabililor care realizeaza venituri din drepturi de proprietate intelectualaUltimele articole
Formular 230. ANAF a publicat Ghidul pentru redirectionarea a 3,5% din impozitul pe venitAmnistie fiscala 2024. ANAF a publicat Ghidul prin care poti beneficia de facilitatiGHID ANAF si MFP privind E-Factura: cum vor putea contribuabilii sa emita si sa primeasca facturile electronice din 2024GHID ANAF pentru persoanele fizice care obtin venituri din MEDITATIIE-Factura: O societate poate emite facturi direct in sistem?Articole similare
Arenda terenuri agricole. Tratament fiscalPFA neinregistrata TVA: tratamentul fiscal al serviciilor prestate pentru beneficiari externiRetinerea la sursa a impozitului pe venit in cazul PFAProfesiile libere si impozitele aplicate in Romania. Dosar fiscal ANAFCodul fiscal 2011 - Titlul III (partea a V-a)Ultimele articole
SAF-T: Prin Ordinul 407/2025 noi categorii de contribuabili vor fi SCUTITE de la transmiterea D406Incetarea activitatii unei intreprinderi. CONTABILITATE IN PARTIDA SIMPLA. Obligatii declarativeProfesie liberala. Aspecte contabile si fiscaleModificari in evidenta PFA 2016 si prevederi OMFP 170/2015. Declaratii, impozit sediu si alte obligatiiGhid profesii libere: Stabilirea platilor anticipate cu titlu de impozit si stabilirea venitului net anual din activitati independenteArticole similare
Facturarea cu ajutorul tehnicii de calcul. Ce conditii sunt obligatorii pentru a tipari facturile?Casa de marcat | Obligatii legislative care se vor aplica si unei firme miciFacturaStudiu de caz: Aviz insotire marfa in cadrul unei operatiuni de livrare bunuri de la furnizor catre destinatarul finalDilema PFA cu activitate de productie si documentele cerute de Fisc. In ce fel se rezolva paradoxul?Ultimele articole
Tine criza la distanta si aplica STRATEGII FINANCIARE eficiente, pentru stabilitatea firmei tale! Ghid practicContabilitatea in partida dubla. Registre si formulare obligatorii ale operatorilor economiciRegistre si formulare intreprindere individuala. Care sunt documentele obligatorii in 2015?Bonuri cu valoare fixa folosit in cadrul unui eveniment. Cum tratam aceste bonuri?Intrebari importante privind completarea facturilorSfaturi de la experti
Aplicarea sistemului RO e-Factura pentru serviciile cu locul prestarii in alt stat membru
Intrebare: Mentionez ca furnizorul nu a transmis factura prin SPV.
In acest caz, cum procedez?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Cum setati in SAGA NC pentru AIC fara gestiune - raportare SAF-T si Intrastat
Intrebare: Nu stiu cum sa fac acest lucru in soft Saga. Anterior, ii intrebasem pe cei de la SAGA daca pot da codul NC fara sa creez articol de stoc si mi-au spus ca nu se poate.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Subiectele saptamanii
Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an
Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025
Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?
Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B
Declaratia 150. Ce modificari au fost aduse formularului prin Ordinul 2213/2025
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA