Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Dobanzile datorate nerezidentilor. Cum se impoziteaza?

23-Ian-2009
14297

Multumim Newsletterului Taxe si Impozite-Actual


Coordonator Andrei Savescu

Problema fiscala
Sunteti o societate comerciala, persoana juridica romana, si trebuie sa acordati dobanda unei alte societati dintr-un alt
stat membru. Cum procedati in acest caz? Cine plateste impozitul? Cum se calculeaza impozitul in cazul in care detineti certificatul de rezidenta fiscala? Dar in cazul in care nu-l detineti?

Dobanzile obtinute de un nerezident de la o persoana juridica romana sunt venituri impozabile obtinute din Romania.

Impozitul se calculeaza diferit, in functie de situatie, respectiv daca exista sau nu certificat de rezidenta fiscala.

1. Ce este certificatul de rezidenta fiscala si la ce foloseste el?

Certificatul de rezidenta fiscala este documentul eliberat de autoritatea competenta din statul sau de rezidenta al nerezidentului si care serveste la aplicarea prevederilor conventiei de evitare a dublei impuneri. Prin urmare, pentru a beneficia de efectele conventiei de evitare a dublei impuneri, nerezidentul are obligatia de a prezenta platitorului de venit, in momentul realizarii venitului, certificatul de rezidenta fiscala.

2. In cazul in care nu detineti certificatul de rezidenta fiscala al beneficiarului dobanzii

Impozitul datorat se calculeaza astfel:

a) fie prin aplicarea cotei de 10% asupra dobanzilor acordate, daca sunt indeplinite cumulativ urmatoarele conditii:

  • beneficiarul efectiv al acestor venituri este o persoana juridica rezidenta intr-un stat membru sau un sediu permanent al unei intreprinderi dintr-un stat membru, situat intr-un alt stat membru;
  • beneficiarul efectiv al dobanzilor sa detina minimum 25% din valoarea/numarul titlurilor de participare la persoana juridica romana;
  • la data inregistrarii venitului din dobanda, beneficiarul efectiv al dobanzilor, detine participatia minima de 25% pe o perioada neintrerupta de cel putin 2 ani care se incheie la data platii dobanzii;

b) fie prin aplicarea cotei de 16% in cazul in care nu sunt indeplinite conditiile de mai sus.

Impozitul se calculeaza si se retine in momentul platii venitului. Acesta se vireaza la bugetul de stat pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care s-a platit venitul. Impozitul se calculeaza, se retine si se varsa, in lei, la bugetul de stat. Cursul de schimb utilizat este cel comunicat de Banca Nationala a Romaniei, valabil in ziua retinerii impozitului pentru nerezidenti.

De retinut

Incepand cu data de 1 ianuarie 2011, veniturile din dobanzile obtinute din Romania de persoane juridice rezidente in statele membre ale Uniunii Europene sunt scutite de impozit daca:

  • beneficiarul efectiv al dobanzilor detine minimum 25% din valoarea/numarul titlurilor de participare la persoana juridica romana; 
  • la data inregistrarii venitului din dobanda detine participatia minima de 25% pe o perioada neintrerupta de cel putin 2 ani care se incheie la data platii dobanzii.

3. In cazul in care detineti certificatul de rezidenta fiscala al beneficiarului dobanzii

In cazul in care exista o conventie de evitare a dublei impuneri, cota de impozit ce se aplica venitului respectiv nu poate depasi cota de impozit, prevazuta in conventie. In acest sens, distingem doua situatii:

  • fie aplicam cota prevazuta de legislatia interna in situatia in care cota de impozitare din legislatia interna este mai favorabila decat cea din conventia de evitare a dublei impuneri; 
  • fie aplicam cota prevazuta in conventia de evitare a dublei impuneri in situatia in care cota de impozitare din conventie este mai favorabila decat cea din legislatia interna.

Important!

In situatia in care pentru acelasi venit sunt cote diferite de impunere in legislatia interna, in legislatia comunitara sau in conventiile de evitare a dublei impuneri, se aplica cota de impozit mai favorabila.

Asa cum am precizat deja mai sus, pentru aplicarea prevederilor conventiei de evitare a dublei impuneri, societatea din celalalt stat membru are obligatia de a ne prezenta, in momentul realizarii venitului, certificatul de rezidenta fiscala. In cazul in care certificatul de rezidenta fiscala nu ne este prezentat in acest moment, se aplica cota de impozit din legislatia interna, in speta 10%, respectiv 16%, dupa caz.

4. In cazul in care certificatul de rezidenta fiscala al beneficiarului dobanzii va este prezentat ulterior

Daca certificatul de rezidenta fiscala nu va este prezentat de catre nerezident la momentul realizarii venitului, ci ulterior, adica dupa ce ati retinut si platit impozitul potrivit legii romane, adica potrivit Codului fiscal, se vor aplica totusi prevederile conventiei de evitare a dublei impuneri si se va face regularizarea impozitului in cadrul termenului legal de prescriptie.

Pentru aceasta este insa necesar ca certificatul de rezidenta fiscala sa mentioneze ca societatea din celalalt stat membru a avut rezidenta fiscala in acel stat, pentru toata perioada in care s-au realizat veniturile din Romania. Certificatul de rezidenta fiscala prezentat in cursul anului pentru care se fac platile este valabil si in primele 60 de zile calendaristice din anul urmator, cu exceptia situatiei in care se schimba conditiile de rezidenta.

In cazul in care in Romania s-au facut retineri de impozit ce depasesc prevederile din conventiile de evitare a dublei impuneri, suma impozitului retinut in plus poate fi restituita la cererea societatii celuilalt stat membru.

Pentru restituirea impozitului retinut in plus se depune o cerere de restituire a impozitului platit in plus la societatea din Romania, care va fi verificata de organul fiscal in a carui raza teritoriala se afla sediul societatii romane. Pe baza verificarii efectuate de organul fiscal, restituirea impozitului catre societatea din celalalt stat membru se va face prin intermediul societatii din Romania.

5. Aplicarea conventiei de evitare a dublei impuneri nu va atrage dubla impunere

Aplicarea cotei de impozit din conventia de evitare a dublei impuneri care prevede impunerea in statul de sursa nu conduce la o dubla impunere pentru acelasi venit, intrucat in celalalt stat se acorda credit fiscal pentru impozitul platit in Romania. Pentru evitarea dublei impuneri, nerezidentul depune la organul fiscal teritorial in raza caruia platitorul de venit este inregistrat ca platitor de impozite si taxe o cerere prin care va solicita eliberarea certificatului de atestare a impozitului platit catre bugetul de stat de el insusi sau de o alta persoana, in numele sau. Pe baza certificatului obtinut, acesta va beneficia de credit fiscal in tara sa de rezidenta.

6. Formalitati in sarcina societatii romane

Pentru impozitul retinut si platit, societatea din Romania va depune o declaratie la autoritatea fiscala competenta pana la data de 28, respectiv 29 februarie inclusiv a anului urmator celui pentru care s-a platit impozitul.

Concluzie

1. In situatia in care nu exista certificat de rezidenta fiscala

Se plateste impozit pentru dobanzile acordate prin aplicarea unei cote de 10% in cazul in care sunt indeplinite cumulativ urmatoarele conditii:

  • beneficiarul efectiv al acestor venituri este o persoana juridica rezidenta intr-un stat membru sau un sediu permanent al unei intreprinderi dintr-un stat membru, situat intr-un alt stat membru; 
  • beneficiarul efectiv al dobanzilor sa detina minimum 25% din valoarea/numarul titlurilor de participare la persoana juridica romana; 
  • la data inregistrarii venitului din dobanda detine participatia minima de 25% pe o perioada neintrerupta de cel putin 2 ani care se incheie la data platii dobanzii.

Se plateste impozit pentru dobanzile acordate prin aplicarea unei cote de 16% in cazul in care nu sunt indeplinite cumulativ conditiile de mai sus.

2. In situatia in care exista certificat de rezidenta fiscala:

Veti putea aplica dispozitiile conventiei de evitare a dublei impuneri (desigur daca exista o astfel de conventie), in sensul ca impozitul ce se aplica venitului respectiv nu va putea depasi cota de impozit prevazuta in conventie.

Acte normative aplicabile:
Art. 113 coroborat cu art. 115 alin. (1) litera b), art. 116 alin. (2) litera a) si c) si alin. (5), art. 117 litera j), art. 118 alin.
(1)-(2) si art. 119 alin. (1) din Codul fiscal
Pct. 12 alin. (3) - (71), alin. (10) si pct. 15 la Titlul V Impozitul pe veniturile obtinute din Romania de nerezidenti si
impozitul pe reprezentantele firmelor straine infiintate in Romania din Normele metodologice de aplicare a Codului fiscal


Acest articol este preluat din newsletterul Taxe si Impozite Actual. Avand peste 4.300 de abonati newsletterul se adreseaza acelora care vor sa munceasca usor, fara stres. Rezultat al muncii unor profesionisti in fiscalitate ce cunosc in esenta toate posibilitatile de optimizare si minimizare a taxelor si impozitelor, Taxe si Impozite Actual va ofera solutii perfect legale ce avantajeaza vizibil bugetul dvs. Descarcati gratuit numarul pe luna noiembrie si convingeti-va!

Drepturile de proprietate intelectuala asupra continutului acestui articol apartin Editurii Rentrop & Straton. Articolul poate fi preluat in limita a 500 de caractere, cu conditia sa fie insotit de textul: "Sursa: Portalul fiscalitatea.ro" si link catre www.fiscalitatea.ro . In caz contrar, vom actiona conform legilor privind protectia drepturilor de proprietate intelectuala.

Articol adaugat in 23 ianuarie 2009

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici

  • Mijloace fixe. Puteti reduce perioada de amortizare dpdv contabil si fiscal?

    • Mijloacele fixe reprezinta active utilizate pe termen lung in activitatea economica si se amortizeaza treptat, potrivit unor reguli contabile si fiscale. In anumite conditii, o entitate poate dori sa reduca perioada de amortizare pentru a reflecta mai fidel uzura sau utilizarea activelor. Este important de diferentiat tratamentul contabil fata de cel fiscal in astfel de situatii. Prezentul articol clarifica in ce conditii se poate modifica perioada de amortizare si ce implicatii are acest...» citeste mai departe aici

  • Tratamentul contabil al cotizatiilor anuale CECCAR

    • Contribuabilii se intreaba adesea cum trebuie tratate din punct de vedere contabil si fiscal cotizatiile anuale platite catre organisme profesionale, cum este CECCAR. Aceste sume, desi sunt achitate integral la inceputul anului, ridica intrebari legate de momentul recunoasterii cheltuielii si de deductibilitatea fiscala. In cele ce urmeaza, analizam tratamentul corect al acestor cotizatii, in conformitate cu reglementarile contabile in vigoare. Avem acest caz. O societate de contabilitate si...» citeste mai departe aici

  • [CONTROL ANTIFRAUDA] Reglementari legale, drepturile contribuabililor si studii de caz utile

    • Controalele antifrauda sunt actiuni specializate desfasurate de Directia Generala Antifrauda Fiscala (DGAF) pentru prevenirea, descoperirea si combaterea evaziunii fiscale si a altor fapte ilegale din domeniul financiar-fiscal. Aceste controale sunt de regula operative si inopinate, fiind reglementate distinct fata de inspectia fiscala clasica. Contribuabilii vizati trebuie sa respecte obligatiile impuse de lege si sa colaboreze cu inspectorii antifrauda, avand totodata si anumite drepturi...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016