Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Facem compensarea intre impozit venituri micro de plata in viitor si impozitul pe profit ramas de recuperat?

05-Apr-2013
14966
In randurile urmatoare vom analiza cazul unei societati cu mai multi clienti care devin, de la 1 februarie 2013, platitori de impozit pe veniturile microintreprinderilor. Acesti clienti au impozit pe profit de recuperat.

Vom stabili astfel daca se poate face compensarea intre impozitul pe venitul microintreprinderilor de plata in viitor si impozitul pe profit ramas de recuperat, urmarind procedura legala.

Solutia consultantului:

Operatiunea de compensare este reglementata de prevederile art. 116 din Codul de procedura fiscala si intervine ori de cate ori atat societatea cat si administratia fiscala competenta dobandesc calitatea de debitor si de creditor. In urma compensarii obligatiile reciproce se sting pana la nivelul celei mai mici obligatii, diferenta reprezentand:

- obligatie de restituire a sumelor necompensate de catre organul fiscal,


- obligatie de plata a contribuabilului pentru sumele ce nu au fost stinse prin compensare.

Compensarea opereaza de drept la data la care creantele exista deodata, acestea fiind in ambele cazuri, certe lichide si exigibile.

Creantele sunt exigibile:

- la data scadentei (art. 111 din Codul de procedura fiscala )

Pentru diferentele de obligatii fiscale termenul de plata se stabileste in functie de data comunicarii:

a) daca data comunicarii este cuprinsa in intervalul 1-15 din luna, termenul de plata este pana la data de 5 a lunii urmatoare;

b) daca data comunicarii este cuprinsa in intervalul 16-31 din luna, termenul de plata este pana la data de 20 a lunii urmatoare.

- la data depunerii declaratiilor fiscale rectificative etc.

Compensarea se poate solicita de societate sau se poate face din oficiu de organul fiscal.

Restituirea sumelor se face in aceleasi conditii, conform prevederilor art. 117 din Codul de procedura fiscala .

Compensare se realizeaza in cadrul termenului general de 45 de zile calculat in conformitate cu dispozitiile art. 68 din Codul de procedura fiscala , care prevede ca daca legea fiscala nu dispune altfel, acesta se calculeazapotrivit dispozitiilor Codului de procedura civila . In Codul de proceduracivila aprobat prin Legea 134/2010 intrat in vigoare incepand cu luna februarie 2013, se prevede ca in cazul in care debitorul nu contesta creanta cererea de compensare/plata se incadreaza in limita celor 45 de zile de la introducerea cererii.

Desi compensarea poate interveni de drept este necesar sa o solicitati printr-o cerere de compensare in care sa indicati atat circumstantele nasterii dreptului de creanta fata de administratia fiscala dar si obligatia fiscala restanta sau cu termen ulterior care urmeaza a fi stinsa in cadrul procedurii.

In ceea ce priveste termenul de prescriptie aplicabil situatiei analizate Codul de procedura fiscala reglementeaza in cuprinsul art. 135 dreptul societatii de a cere compensarea sau restituirea creantelor fiscale in cadrul termenului de prescriptie de 5 ani care se calculeaza de la data de 1 ianuarie a anului urmator celui in care a luat nastere dreptul la compensare sau restituire (de ex. 1 ianuarie 2012 pentru declaratiile depuse in 2011 sau 2013 pentru declaratiile depuse in anul 2012).

Se solicita fisa sintetica pe platitor si se verifica daca apar sumele privind impozitul pe profit platite in plus. Daca acestea se regasesc se depune cererea prin care se solicita organului fiscal fie compensarea cu alte obligatii fiscale (se specifica ca este vorba de impozitul pe venitul microintreprinderilor si valoarea obligatiei aferente), fie restituirea sumei, fie o combinatie din cele doua conform art. 116 alin. 6 si art. 117 alin. 1 din Codul de procedura fiscala.

Pentru solutionarea favorabila a cererii trebuie sa se verifice daca sunt toate declaratiile depuse si daca nu sunt obligatii restante neachitate (inclusiv accesorii etc.).

Daca suma nu coincide, este indicat ca, in prealabil, sa se procedeze la regularizarea fisei impreuna cu organul fiscal. Dupa clarificarea si regularizarea situatiei, se depune cererea de compensare/restituire.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
keyboard_double_arrow_right

Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?


MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
keyboard_double_arrow_left






Sfaturi de la experti

  • Diferente de curs valutar

    Intrebare: In luna decembrie 2024 am primit o factura care reprezenta o achizitie intracomunitara, iar valoarea acesteia am declarat-o in D300 si D390. In luna ianuarie 2025 am achitat factura, rezultand o diferenta de curs valutar de...
    vezi AICI raspunsul specialistilor <<

  • Export in afara UE

    Intrebare: O firma din Romania fabrica diverse produse farmaceutice pe baza unui contract cu o firma din Ungaria, care, la randul sau, le livreaza unei companii afiliate din Rusia. Din considerente de optimizare logistica, se doreste...
    vezi AICI raspunsul specialistilor <<



Subiectele saptamanii

  • SAF-T D406: Cum se calculeaza perioada de gratie pentru luna ianuarie 2025

    • Inca din anul 2022 a devenit obligatoriu pentru contribuabilii mari sistemul SAF-T, adica fisierul standard international utilizat pentru transferul electronic de date si informatii contabile si fiscale de la entitatile economice catre autoritatile fiscale. Acesta se aplica din 2023 pentru contribuabilii mijlocii, iar din 2025 trebuie depus si de firmele mici. Asa cum stim deja, exista si anumite perioade de gratie care sunt acordate de autoritati. In acest articol vom vedea pana cand poate...» citeste mai departe aici

  • Evaziune fiscala. Care este procedura de control a ONPCSB si cum arata Notificarea

    • Evaziunea fiscala reprezinta o problema semnificativa in multe domenii la noi in tara, si este nevoie de combaterea ei prin diverse masuri riguroase si controale eficiente. Oficiul National de Prevenire si Combatere a Spalarii Banilor (ONPCSB) joaca un rol esential in acest demers, avand atributii privind monitorizarea si controlul entitatilor economice in ceea ce priveste respectarea reglementarilor legale in vigoare. Activitatea de control a ONPCSB se realizeaza conform unor proceduri...» citeste mai departe aici

  • [MONOGRAFIE] Vouchere emag si reglementari cheie

    • Pentru a putea cumpara bunuri sau diverse alte servicii de la un magazin fizic, o platforma online sau un furnizor de servicii, puteti folosi si vouchere cadou, care functioneaza ca un instrument sau un document care reprezinta o suma de bani sau o anumita valoare monetara. Iar in aceasta categorie intra si voucherele emag, care sunt adesea folosite ca alternative la plata directa cu bani sau carduri de credit. Acestea au inceput sa fie din ce in ce mai utilizate de firme pentru salariati, chiar...» citeste mai departe aici

  • Declaratia 101. ANAF a actualizat D101 pentru impozitul pe profit prin Ordinul 206/2025

    • Prin Ordinul 206/2025 au fost adoptate noile declaratii D101 – folosite atat de persoanele care platesc impozit pe profit, cat si de cei care fac parte din grupuri de impozit pe profit. Acestea au fost modificate in urma unor noutati din domeniu din anul 2024. Aceste noi declaratii 101 pentru impozitul pe profit vor fi utilizate atat pentru declararea obligatiilor anuale aferente anului fiscal 2024, cat si celor cu privire la anul modificat care a inceput in anul 2024.» citeste mai departe aici

  • iFlow eFactura: Automatizare completa!

    • Facturarea electronica nu trebuie sa fie complicata! Cu iFlow eFactura, ai acces la un sistem modern, automatizat si sigur, care elimina erorile si reduce timpul pierdut cu introducerea manuala a facturilor. Indiferent daca administrezi o singura firma sau mai multe, iFlow eFactura iti ofera toate functionalitatile necesare pentru o gestionare eficienta. Ce avantaje ofera iFlow eFactura? Conectare automata la SPV Uita de introducerea manuala a facturilor la ANAF! Aplicatia se conecteaza automat...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016