Regasiti, prin cele ce urmeaza, documentele necesare pentru angajare, transmitere REVISAL si etapele cu documuntele aferente dupa inregistrarea la ITM. Pentru a ilustra aceste conditii, dam ca exemplu o firma care doreste sa angajeze un cetatean englez pe functia de director adjunct cu contract de doua ore/zi cu salariu minim si perioada nedeterminata. Persoana detine un certificate de rezidenta pe teritoriul Romaniei.
Etapele angajarii unui cetatean UE in succesiunea derularii lor si documentele necesare sunt urmatoarele:
- selectarea persoanei si informarea cu privire la clauzele esentiale pe care intentioneaza sa le inscrie in contract
Potrivit art. 17 din Codul muncii, anterior incheierii sau modificarii contractului individual de munca, angajatorul are obligatia de a informa persoana selectata in vederea angajarii ori, dupa caz, salariatul, cu privire la clauzele esentiale pe care intentioneaza sa le inscrie in contract.
Obligatia de informare a persoanei selectate in vederea angajarii sau a salariatului se considera indeplinita de catre angajator la momentul semnarii contractului individual de munca.
Persoana selectata in vederea angajarii va fi informata cu privire la cel putin urmatoarele elemente:
- identitatea partilor;
- locul de munca sau, in lipsa unui loc de munca fix, posibilitatea ca salariatul sa munceasca in diverse locuri;
Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor
Diferente e-TVA Solutii la notificarile ANAF
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2025 - Editie revizuita stick USB
Elementele din informare trebuie sa se regaseasca si in continutul contractului individual de munca.
- consituirea dosarului necesar angajarii
Pentru cetateanul unui alt stat membru UE selectat in vederea angajarii in Romania, legislatia romana nu introduce diferente fata de procedura de urmat in cazul angajarii propriilor nationali, documentele solicitate urmarind acelasi scop, al identificarii persoanei si nivelului de studii/calificari dobandite/aptitudini pentru ocuparea postului, informarii cu privire la sarcinile si obsigatiile si drepturile care decurg din aplicarea dreptului muncii.
Documentele necesare pentru angajare sunt strict legate de functia pe care persoana trebuie sa o ocupe, astfel ca pentru exercitarea functiei pentru care sunt efectuate formalitatile de angajare, importante sunt calificarile impuse de COR, dar si criteriile stabilite de angajator.
Astfel pe langa documente precum curriculum vitae cuprinzand principalele date biografice si profesionale, acte de stare civila, acte de identitate, aviz medical, printre actele necesare la angajare se vor regasi si actele de studii (certificate, diplome, atestate, traduse in limba romana, eventual recunoscute sau echivalate in functie de specificul activitatii) si/sau de calificare, necesare pentru executarea viitoarelor sarcini care decurg din fisa postului, recomandari de la locurile de munca anterioare.
Angajatorul va trebui sa pastreze de asemenea contractul individual de munca care va cuprinde salariul si elementele constitutive ale acestuia, fisa postului, actele aditionale si celelalte acte referitoare la executarea, modificarea, suspendarea si incetarea contractului individual de munca.
- semnarea contractului individual de munca
Contractul individual de munca se incheie in baza consimtamantului partilor, in forma scrisa, in limba romana. Obligatia de incheiere a contractului individual de munca in forma scrisa revine angajatorului. Forma scrisa este obligatorie pentru incheierea valabila a contractului.
Contract individual de munca se incheie in doua exemplare, cate unul pentru fiecare parte salariat si angajator. Obligatia de informare cu privire la clauzele esentiale pe care intentioneaza sa le inscrie in contract a persoanei selectate in vederea angajarii se considera indeplinita de catre angajator la momentul semnarii contractului individual de munca.
- inregistrarea contractului individual de munca in registrul general de evidenta a salariatilor
Anterior inceperii activitatii, contractul individual de munca se inregistreaza in registrul general de evidenta a salariatilor, care se transmite inspectoratului teritorial de munca in conditiile si la termenele prevazute de HG 500/2011 privind registrul general de evidenta a salariatilor.
Angajatorul este obligat de asemenea ca, anterior inceperii activitatii, sa inmaneze salariatului un exemplar din contractul individual de munca, si, in temeiul art. 8 din HG 500/2011, sa intocmeasca un dosar personal pentru fiecare dintre salariati, sa il pastreze in bune conditii la sediu, precum si sa il prezinte inspectorilor de munca, la solicitarea acestora."
Alin. (2) al art. 8 din HG 500/2011 enumera documentele cu caracter minimal pe care dosarul personal al salariatului trebuie sa le cuprinda. Astfel, dosarul personal intocmit trebuie sa cuprinda cel putin urmatoarele documente:
- actele necesare angajarii;
- contractul individual de munca;
- actele aditionale si celelalte acte referitoare la modificarea, suspendarea si incetarea contractelor individuale de munca;
- acte de studii/certificate de calificare;
- orice alte documente care certifica legalitatea si corectitudinea completarii in Revisal.
- obtinerea dreptului de rezidenta pentru o perioada de peste 3 luni
Potrivit art. 13 din OUG 102/2005, in vederea luarii in evidenta si eliberarii certificatului de inregistrare, cetatenii Uniunii Europene care au statutul de lucrator vor depune la sediul formatiunii teritoriale competente a Inspectoratului General pentru Imigrari, in termen de 3 luni de la data intrarii pe teritoriul Romaniei, o cerere insotita de documentul national de identitate sau pasaportul, valabile, precum si de contractul de munca sau o adeverinta eliberata de angajator, vizate in conditiile legii.
Cetatenii UE pot lucra pe teritoriul Romaniei in mod dependent in aceleasi conditii ca si cetatenii romani pe baza unui contract individual de munca. Pentru obtinerea certificatului de inregistrare acestia trebuie sa prezinte, asa cum rezulta de pe site-ul Inspectoratului General pentru Imigrari, la formatiunile teritoriale din judetul in care locuiesc, o serie de documente, in functie de scopul sederii in Romania.
Certificatul de inregistrare se emite in aceeasi zi si este valabil pentru o perioada de pana la 5 ani dar nu mai mica de un an. In acest sens, pentru obtinerea certificatului de inregistrare ca urmare a angajarii in munca, sunt solicitate a fi prezentate urmatoarele documente:
- cererea tip pentru eliberarea certificatului de inregistrare,
- carte de identitate/document national de identitate/pasaport (original si copie),
- contract de munca (original si copie) sau adeverinta eliberata de angajator (original),
- "print screen" din registrul general de evidenta a salariatilor, la sectiunea unde se regasesc datele referitoare la contractul de munca, stampilat si semnat de catre angajator pentru confirmarea veridicitatii documentului prezentat;
- taxa extrajudiciara de timbru pentru eliberarea certificatului de inregistrare de 2 lei (se achita la Trezorerie/C.E.C. in contul bugetului local nr. 21340202 sau se poate prezenta si un timbru fiscal cu aceiasi valoare;
Cetatenii Uniunii Europene care au o rezidenta continua si legala pe teritoriul Romaniei pentru o perioada de cel putin 5 ani beneficiaza de dreptul de rezidenta permanenta, fiind necesare urmatoarele documente: cerere tip pentru eliberarea cartii de rezidenta permanenta pentru cetatenii UE, cartea de identitate sau pasaportul (valabile) in original si copie, certificatul de inregistrare in original si copie, acte si documente care sa faca dovada indeplinirii conditiilor prevazute de lege cu privire la legalitatea si continuitatea rezidentei, in vederea obtinerii dreptului de rezidenta permanenta, taxa pentru eliberarea cartii de rezidenta/rezidenta permanenta de 7 lei (taxa reprezinta contravaloarea cartii de rezidenta/rezidenta permanenta si se achita la Trezorerie/C.E.C. in contul bugetului de stat 20A3308008609468).
- inregistrarea fiscala
Orice persoana sau entitate care este subiect intr-un raport juridic fiscal se inregistreaza fiscal primind un cod de identificare fiscala. In vederea completarii formularului 112 , pentru persoana fizica nerezidenta angajata pe teritoriul Romaniei trebuie obtinut codul de identificare fiscala potrivit art. 82 din Codul de procedura fiscala, care poate fi codul numeric personal dobandit sau pentru persoanele fizice care nu detin cod numeric personal, numarul de identificare fiscala atribuit de organul fiscal. Codul de identificare fiscala este in cazul persoanelor fizice care nu detin cod numeric personal, numarul de identificare fiscala atribuit de organul fiscal.
Atribuirea codului de identificare fiscala se face de catre organul fiscal din cadrul ANAF, pe baza declaratiei de inregistrare fiscala depuse de aceste persoane sau la solicitarea platitorului de venit. Astfel, prin exceptie de la regula generala de solicitare a numarului de identificare fiscala, pentru persoanele fizice nerezidente care realizeaza numai venituri supuse regulilor de impunere la sursa, iar impozitul retinut este final, atribuirea codului de identificare fiscala se poate face de organul fiscal la solicitarea platitorului de venit.
Formularul care trebuie depus in termen de 30 de zile de la data inceperii activitatii este formularul 020 Declaratie de inregistrare fiscala/Declaratie de mentiuni pentru persoane fizice romane ?i straine care detin cod numeric personal (OPANAF 3698/2015 modificat prin OPANAF 371/2016) sau 030 Declaratie de inregistrare fiscala/Declaratie de mentiuni pentru persoane fizice care nu detin cod numeric personal (OPANAF 3698/2015 modificat prin OPANAF 371/2016), al caror model se gasesc pe site-ul ANAF.
Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Dani Cucu - Consultant fiscal, director al societatii de consultanta. Global Tax Management S.R.L.
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Articole similare
Declaratia Unica: Completarea corecta in cazul veniturilor din investitii, dividende si drepturi de autor (explicatii ANAF)Firme care trec la impozit pe profit in 2024. Mai pot reveni la impozit MICRO din 2025?D205 si D207 in 2024. ANAF schimba, din nou, modelul si continutul formularelorNoi prevederi in cazul zilelor libere acordate parintilor pentru supravegherea copiilor. Legea 59/2021Softuri pentru evaluarea SALARIATIlor, generarea actelor si contractelor de munca si a formularelor HRUltimele articole
Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii SALARIATIlor intr-un anTichete cadou de Craciun. Se mai calculeaza impozit si CASS daca suma de 300 lei este neimpozabila?Diurna. Ce este, cum se acorda + un MODEL de calcul pentru diurna interna si cea externaCheltuieli deductibile. Cheltuielile auto pot fi deduse 100% daca sunt folosite si in scop personal de angajati?MONOGRAFIE Bilete de avion si reglementari legaleArticole similare
Program de lucru flexibil post-pandemie, pe modelul german, Kurzarbeit. Angajatii pot fi platiti si pentru timpul nelucrat!A fost publicata procedura de acces online al salariatilor sau fostilor salariati la datele din REVISAL. Model de solicitareNumarul contractelor individuale de munca suspendate sau incheiate creste de la o zi la alta (informare MMPS)Calendar implementare REGES-ONLINE: pana cand aveti timp sa treceti la noul sistemSpor de noapte? Rezolvari legale pentru problemele privind retribuirea corecta a salariatilorUltimele articole
Procedura de acces in Reges-Online + obligatii si sanctiuni pentru firmeReges-Online si suspendarile de CIM: Firmele pot evita amenzile de pana la 5.000 lei in 3 pasi simpliDeducerea personala de baza a crescut din ianuarie 2025. Impact asupra salariilor si impozitului pe venitSalariu minim majorat in 2025. Ce amenzi se aplica firmelor care NU transmit modificarile in REVISALSalariu minim a ajuns la 4.050 lei din 2025. 5 lucruri importante pe care trebuie sa le stie firmeleArticole similare
Contract part-time la mai multe firme: cum se calculeaza CAS si CASS in acest cazO cinCIMe din energia electrica, la pretul pietei libereCand, cum si unde va fi depusa Declaratia pe propria raspundere de angajatii cu CIM part-timeProiect: Pentru a putea primi salariile in viitor, salariatii cu CIM vor fi obligati sa isi deschida un cont bancarPOSDRU are nevoie de infuzie financiaraUltimele articole
Pilonul 3 de pensii. MONOGRAFIE contabila utila pentru pensia facultativaDrepturi de autor si CIM. Se mai aplica EXCEPTIILE privind plata CASS de la 1 august 2025?Taxe PFA cu CIM. Conditii de declarare CAS si CASS in cazul veniturilor din asigurari si dividendeTaxe PFA 2025. Ce obligatii CAS si CASS exista pentru persoanele care au si venituri din CIMReges-Online si suspendarile de CIM: Firmele pot evita amenzile de pana la 5.000 lei in 3 pasi simpliArticole similare
Cum procedam cu obligatiile fiscale in cazul administratorilor straini?Prezentarea certificatului de rezidenta fiscala. Cum aplicam conventia pentru evitarea dublei impuneri?Tratament fiscal pentru dividendele distribuite unui asociat nerezidentIdentitatea si determinarea locului de rezidenta a beneficiarilor efectiviEmitere factura comision pentru servicii de rezervare. Ce obligatii declarative apar?Ultimele articole
Impozit dividende. Repartizare dividende din anii anteriori in august 2025 catre asociati din UECertificatul de rezidenta fiscala - ce este, reglementari legale si studii de caz utileANAF a publicat un Ghid necesar contribuabililor care declara veniturile din strainatate in Declaratia Unica (Formular 212)Mongrafii contabile cu impact major in 2021Atentie! De la 1 ianuarie s-a modificat tratamentul fiscal-contabil al achizitiilor de servicii din afara RomanieiSfaturi de la experti
Intrebare: Avem incheiat un contract de vanzare catre un partener din Elvetia; marfa urmand sa ajunga in spatiul UE, destinatia Spania. Partenerul ne-a transmis cod de TVA din Elvetia, dar spune ca nu are cod de TVA in Spania sau in alta...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Contributii la fond de pensii facultative. Aspecte fiscale. Monografie contabila
Intrebare: O SRL plateste pentru un angajat pensie privata 500 lei pe luna, impartita astfel: 250 lei contributie angajator si 250 lei contributie angajat, platita de firma dar retinuta din salariu. * Contractul este incheiat incepand cu...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA