
Raportul Special
realizat de specialisti
In legatura cu informatiile aparute in mass-media referitoare la majorarea salariilor, MFP face urmatoarele precizari:
Ministerul Finantelor Publice (MFP) este organizat si functioneaza ca organ de specialitate al administratiei publice centrale, care aplica strategia si Programul de guvernare in domeniul finantelor publice. Realizarea principalelor functii ale MFP, precum cele de strategie in domeniul fiscal-bugetar, contabilitate publica si datorie publica, de sinteza si reglementare, de reprezentare a statului si a Guvernului Romaniei in plan intern si extern, de prognoza prin care se asigura elaborarea de studii si prognoze pe termen scurt, mediu si lung privind evolutia economiei romanesti, de conceptie bugetara si fiscala, de administrare a veniturilor statului, de administrare a datoriei publice, nu pot fi indeplinite decat prin mentinerea unei continuitati a personalului structurilor care, prin atributiile lor, realizeaza aceste functii extrem de importante ale Guvernului.
Enumeram in acest sens administrarea anuala a fondurilor publice in valoare de aproximativ 250 miliarde de lei, coordonarea intregului mecanism al platilor prin intermediul trezoreriei statului, gestiunea datoriei publice externe si interne sau asigurarea reprezentarii juridice a Romaniei in cele mai complexe litigii arbitrale investitionale de competenta Curtii de Arbitraj Internationale a Centrului International pentru Reglementarea Diferendelor Relative la Investitii, unde valorile despagubirilor pot ajunge chiar si la nivelul unui miliard de euro.
Asa cum rezulta din functiile MFP, aceasta institutie gestioneaza domeniul financiar-fiscal al Romaniei, aspect de importanta deosebita, urmarind asigurarea functionalitatii intregului sistem organizational al statului, prin instituirea cadrului legal pentru colectarea veniturilor publice si urmarirea cheltuielilor astfel incat sa determine stabilitatea bugetara si, pe cale de consecinta, a echilibrului social si economic, elemente care privesc securitatea nationala. Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF) asigura administrarea impozitelor, taxelor, contributiilor si a altor venituri bugetare date prin lege in competenta sa, aplicarea politicii si reglementarilor in domeniul vamal si exercitarea atributiilor de autoritate vamala, precum si controlul operativ si inopinat privind prevenirea, descoperirea si combaterea oricaror acte si fapte care au ca efect evaziunea fiscala si frauda fiscala si vamala, precum si a altor fapte date prin lege in competenta sa.
Din aceasta perspectiva, activitatea sa si riscurile aferente operatiunilor de stabilire si colectare a creantelor bugetare sunt elemente care justifica importanta deosebita a activitatii derulate de personalul din cadrul aparatului propriu al acesteia. in lipsa unei activitati coerente si a unei capacitati de mentinere a stabilitatii personalului la nivelul ANAF, ritmul de incasare a veniturilor bugetare scade, ceea ce conduce la cresterea restantelor sumelor datorate bugetului general consolidat, cu efecte negative asupra functionarii eficiente si a stabilitatii statului. Prin functiile Agentiei Nationale pentru Achizitii Publice (ANAP), aceasta asigura elaborarea si implementarea Strategiei nationale in domeniul achizitiilor publice, precum si planurile de actiune, in conformitate cu obligatiile asumate de Guvernul Romaniei si de Uniunea Europeana. Activitatea acesteia si coerenta aplicarii legislatiei in domeniul achizitiilor publice in Romania reprezinta elemente de natura sa conduca la o crestere a gradului de absorbtie a fondurilor europene nerambursabile alocate Romaniei in perioada de programare 2014-2020.
Activitatile complexe ale MFP, ANAF, Directiei Generale de Administrare a Marilor Contribuabili, ANAP si, precum si imperativul asigurarii unei stabilitati a personalului specializat din cadrul acestora justifica acordarea unei majorari salariale prin acordarea unui numar de 25 de clase de salarizare succesive. Acordarea acestei majorari salariale este de natura sa creeze o salarizare similara cu personalul din cadrul Ministerului Fondurilor Europene, care are atributii in domeniul gestionarii fondurilor europene nerambursabile, data fiind complexitatea similara a activitatilor desfasurate si care in prezent beneficiaza de pana la 25 de clase de salarizare succesive fata de clasa detinuta, conform Legii nr. 490/2004 privind stimularea financiara a personalului care gestioneaza fonduri comunitare, cu modificarile si completarile ulterioare. in plus, o egalizare a salarizarii intre aceste institutii publice este necesara, deoarece nu trebuie sa existe o diferenta intre cele doua categorii de bugete, national si cel al Uniunii Europene, si nici intre activitatile aferente functiilor acestor institutii publice.
In corelatie cu atributiile si complexitatea lucrarilor de la nivelul MFP, ANAF, Directiei Generale de Administrare a Marilor Contribuabili, ANAP si, pe de o parte, si riscurile care pot interveni in lipsa unei salarizari corespunzatoare a acestora, pe de alta parte, prin Ordonanta de urgenta nr. 47/ 2015 cu privire la rectificarea bugetului de stat pe anul 2015 si unele masuri bugetare s-a instituit acordarea personalului din cadrul MFP, ANAF, Directiei Generale de Administrare a Marilor Contribuabili si ANAP si unei majorari salariale similare celei prevazute la art. 2 alin.(1) din Legea nr.490/2004, cu modificarile si completarile ulterioare. De asemenea, personalul din aceste institutii nu va beneficia de majorarea salariala de 25 de clase de salarizare succesive pe perioada in care intra sub incidenta prevederilor Legii nr.490/2004, cu modificarile si completarile ulterioare. Masura propusa este de natura sa conduca la evitarea riscului migrarii personalului din cadrul acestora catre institutii cu un nivel de salarizare superior, la evitarea savarsirii unor posibile fapte de coruptie si la stabilirea unui echilibru intre complexitatea muncii si riscurile care deriva din realizarea prerogativelor acestora. Totodata, aceasta masura contribuie la realizarea unui serviciu public stabil, prin eliminarea pe cat posibil a riscului migrarii personalului specializat din cadrul unor institutii cheie ale administratiei publice centrale catre mediul privat, cu consecinte pozitive asupra interesului cetateanului, a bugetului general consolidat si a activitatii autoritatilor publice vizate de aceasta masura.
Portal Codul fiscal - acces 12 luni consultanta in scris si telefonica 30 intrebari
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2025 - Editie revizuita stick USB
Registrul de Evidenta Fiscala PFA
Precizam ca numarul total al salariatilor care vor beneficia de majorarea salariilor este de aproximativ 5.700 de persoane, respectiv ca majorarea medie a salariilor de baza va fi de 22%.
Sursa: Ministerul Finantelor Publice
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Articole similare
PFA-urile care nu au putut sa-si depuna declaratiile din lipsa de... plicuriSe modifica din nou Codul fiscal: se schimba impozitul pe cladiri si alte taxeEvaziunea cu TIR-ul devine evaziune cu camionulO reorganizare a informatiei privind Declaratia 201 si depunerea pana la 25 maiSeminarul National de Fiscalitate - CITESTE AICI TOATE DETALIILEUltimele articole
E-Factura. Bolos anunta posibilitatea extinderii perioadei pentru care NU se aplica sanctiuniEste oficial! Tichetele de masa vor fi impozitate cu CASS de 10%, insa NU vor mai putea fi acordate si in baniGuvernul a aprobat noile masuri fiscale, cu mici rectificari. Ce prevederi au fost MODIFICATEContabilii vor plati taxe la stat pentru fiecare CIM part-time daca nu cumuleaza o norma de 8 ore/ziMFP si UiPath aduc in administratia fiscala din Romania cele mai noi tehnologii de automatizare a proceselor repetitiveArticole similare
Reducerea TVA la 9% va avea efecte pe termen lungCadru fiscal: Procedura de autorizare a activitatii de schimb valutar in 2013Codul Fiscal: Contributii reglementateTitlul II, Capitolul 2, partea IDeclaratii de presa sustinute de ministrul finantelor publice, Sebastian Vladescu, la finalul sedintei de GuvernUltimele articole
Bugetul unui startup: Cum sa il gestionezi eficient in primul an de activitateImpozit pe SALARII. Unde se plateste impozitul pe salariu in cazul sediului secundarMasuri fiscale 2025-2026. Lista COMPLETA a masurilor de austeritateReforma fiscala. TVA, SALARII, micro, dividende - schimbari fiscale majore in 2025?Taxe PFA cu CIM. Conditii de declarare CAS si CASS in cazul veniturilor din asigurari si dividendeArticole similare
Ce tratament se aplica pentru rezerve preluate de o societate dupa dizolvarea altei societati?Codul fiscal, actualizat cu modificarile OUG 114/2018, pentru angajatii din constructii. Model de calcul salariu netNoua corvoada pentru firme: costuri de administrare mai mariCodul fiscal se modifica din 2017. Care sunt cele mai importante propuneri?Cosmetizari ale Codului de procedura fiscalaUltimele articole
Capitalul social, modificat. Termen limita de MAJORARE, valoarea aplicata + un EXEMPLU utilLucrari de constructii in perioada iunie - iulie, factura emisa ulterior. Ce cota de TVA apliciImpozit pe dividende majorat la 16%. 3 cazuri practice explicate de specialistMAJORAREa capitalului social din profit. Ce presupune si reglementari cheieMAJORARE cota TVA. Ce cota aplicam pentru serviciile prestate in IULIE si facturate in AUGUST 2025?Articole similare
NOU! Tichete de vacantaPFA si venituri din comisioane vanzari. Ce tratament fiscal se aplica?Modificarile aduse de Legea nr. 112/2016 privind aprobarea OUG nr. 41/2015Codul fiscal 2011 - Titlul IX (partea a X-a)Salariul de baza minim in anul 2015Ultimele articole
Salariu minim majorat in 2025. Ce amenzi se aplica firmelor care NU transmit modificarile in REVISALSalariu minim a ajuns la 4.050 lei din 2025. 5 lucruri importante pe care trebuie sa le stie firmelePFA in 2024. Sunt EXCEPTATE de la plata CASS daca sunt si angajate cu CIM intreg?Contract de mandat vs contract de muncaDeclaratia 112 - Ghid Complet: Obligatii, Sanctiuni si ModelSfaturi de la experti
Aplicarea sistemului RO e-Factura pentru serviciile cu locul prestarii in alt stat membru
Intrebare: Mentionez ca furnizorul nu a transmis factura prin SPV.
In acest caz, cum procedez?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Cum setati in SAGA NC pentru AIC fara gestiune - raportare SAF-T si Intrastat
Intrebare: Nu stiu cum sa fac acest lucru in soft Saga. Anterior, ii intrebasem pe cei de la SAGA daca pot da codul NC fara sa creez articol de stoc si mi-au spus ca nu se poate.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Subiectele saptamanii
Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an
Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025
Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?
Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B
Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA