Facturi de leasing. Inregistrari contabile valabile de la 1 iulie 2012
Inainte de 01.07.2012 facturile de leasing aveau urmatoarele inregistrari: 167 = 404, 1687 = 404, 4426 = 404, 666 = 1687. Dupa 01.07.2012, tinand cont ca dobanda si TVA sunt deductibile in proportie de 50%, va vom prezenta noile inregistrari.
Incepand cu data de 01 iulie 2012, conform modificarilor aduse art. 145 indice 1 din Legea 571/2003 privind Codul fiscal prin O.U.G. nr. 24/2012, se limiteaza la 50% dreptul de deducere a taxei aferente cumpararii, achizitiei intracomunitare, importului, inchirierii sau leasingului de vehicule rutiere motorizate si a taxei aferente cheltuielilor legate de vehiculele aflate in proprietatea sau in folosinta persoanei impozabile, in cazul in care vehiculele nu sunt utilizate exclusiv in scopul activitatii economice.
Restrictia nu se aplica vehiculelor rutiere motorizate avand o masa totala maxima autorizata care depaseste 3.500 kg sau mai mult de 9 scaune, inclusiv scaunul soferului.
Aceste prevederi nu se aplica urmatoarelor categorii de vehicule rutiere motorizate:
- NOUTATI din Codul Fiscal
- NOUTATI din Codul Fiscal
- NOUTATI din Codul Fiscal
- NOUTATI din Codul Fiscal
- NOUTATI din Codul Fiscal
Validat de expertul
Portal Codul Fiscal
Nereceptionare facturi cazare in SPV La decontul depus de angajatul societatii pentru luna septembrie, au fost atasate 2 facturi de cazare (una de la persoana fizica - CNP si una de la persoana juridica - CUI),...citeste mai mult
a) vehiculele utilizate exclusiv pentru servicii de urgenta, servicii de paza si protectie si servicii de curierat;
b) vehiculele utilizate de agentii de vanzari si de achizitii;
c) vehiculele utilizate pentru transportul de persoane cu plata, inclusiv pentru serviciile de taximetrie;
d) vehiculele utilizate pentru prestarea de servicii cu plata, inclusiv pentru instruire de catre scolile de soferi;
e) vehiculele utilizate pentru inchiriere sau a caror folosinta este transmisa in cadrul unui contract de leasing financiar ori operational;
f) vehiculele utilizate ca marfuri in scop comercial.
In cazul vehiculelor care nu fac obiectul limitarii dreptului de deducere, fiind utilizate exclusiv in scopul activitatii economice, precum si a celor exceptate de la limitarea deducerii, se vor aplica regulile generale de deducere stabilite la art. 145 si art. 146-147 indice 1.
Modalitatea de aplicare a prevederilor acestui articol se stabileste prin norme. Astfel, incepand cu 01 iulie 2012, sfera de aplicare a limitarii dreptului de deducere a TVA se va extinde si asupra leasingului de vehicule rutiere motorizate. Limitarea dreptului de deducere a TVA nu se aplica in cazul in care vehiculele respective sunt utilizate exclusiv in scopul desfasurarii activitatii economice a societatii sau sunt utilizate in activitatile exceptate, prevazute la alin. (3) al art. 145 indice 1 din Codul fiscal.
In ceea ce priveste deductibilitatea cheltuielilor, incepand cu data de 01 iulie 2012 nu sunt deductibile 50% din cheltuielile aferente vehiculelor rutiere motorizate care nu sunt utilizate exclusiv in scopul activitatii economice, cu o masa totala maxima autorizata care sa nu depaseasca 3.500 kg si care sa nu aiba mai mult de 9 scaune de pasageri, incluzand si scaunul soferului, aflate in proprietatea sau in folosinta contribuabilului. Aceste cheltuieli sunt integral deductibile pentru situatiile in care vehiculele respective se inscriu in oricare dintre urmatoarele categorii:
1. vehiculele utilizate exclusiv pentru servicii de urgenta, servicii de paza si protectie si servicii de curierat;
2. vehiculele utilizate de agentii de vanzari si de achizitii;
3. vehiculele utilizate pentru transportul de persoane cu plata, inclusiv pentru serviciile de taximetrie;
4. vehiculele utilizate pentru prestarea de servicii cu plata, inclusiv pentru inchirierea catre alte persoane sau pentru instruire de catre scolile de soferi;
5. vehiculele utilizate ca marfuri in scop comercial.
Inregistrari contabile:
1. Achizitionarea autoturismului in leasing financiar (data acordarii finantarii):
2133 = 167
"Mijloace de transport" "Alte imprumuturi si datorii asimilate"
2. Evidentierea dobanzii aferente contractului de leasing:
8051
"Dobanzi de platit"
3. Inregistrarea amortizarii lunare incepand cu luna urmatoare punerii in functiune:
6811 = 2813
"Cheltuieli de exploatare" "Amortizarea instalatiilor,
mijloacelor de transport,
animalelor si plantatiilor"
4. Inregistrarea facturilor cuprinzand rata scadenta si dobanda:
% = 404
"Furnizori de imobilizari"
167
"Alte imprumuturi si datorii asimilate"
666
"Cheltuieli privind dobanzile"
4426
"TVA deductibila"
5. Diminuarea dobanzii de plata:
8051
"Dobanzi de platit"
In situatia in care se va limita la 50% dreptul de deducere a TVA-ului aferent ratei de leasing (autoturismul nu este utilizat exclusiv in scopul desfasurarii activitatii economice sau in activitatile exceptate prevazute la alin. (3) al art. 145 indice 1 din Codul fiscal) apreciem ca TVA nedeductibila se va inregistra in contabilitate prin formula contabila:
635 = 4426
"Cheltuieli cu alte impozite "TVA deductibila"
taxe si varsaminte asimilate"
Calculul impozitului pe profit si al cheltuielilor nedeductibile se efectueaza extracontabil, in Registrul de evidenta fiscala. Limitarea deductibilitatii cheltuielilor nu implica efectuarea unor inregistrari contabile, insa, conturile de cheltuieli ( 666 Cheltuieli privind dobanzile, 628 Alte cheltuieli cu serviciile executate de terti s.a.) se pot dezvolta pe analitice distincte pentru cheltuielile deductibile si cele nedeductibile.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Plata in numerar a sprijinului catre participanti: conditii legale si documente
Intrebare: O ONG doreste sa acorde sume cash in euro, aferente unui sprijin individual in cadrul unui proiect cu finantare din fonduri europene, pentru participantii la proiect. Suma totala cumulata cash ar fi de 12.000 euro, individual pe cap de participant ar fi 1.000 euro. Cum trebuie procedat in acest caz?
* Se poate scoate suma integrala din banca si ulterior acorda suma de 1.000 euro prin dispozitie de plata pe cap de participant, sau se poate doar prin decont de cheltuieli?
* Cum trebuie respectate...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Donatie bunuri de catre o ONG
Intrebare: O ONG, cu activitati de sustinere, modernizare, eficientizare si imbunatatirea actului medical, care beneficiaza de sponsorizari, foloseste aceste sume pentru achizitia de bunuri ce intra in categoria obiectelor de inventar si a mijloacelor fixe. Poate aceasta ONG sa sponsorizeze sau sa doneze aceste bunuri catre Serviciul de Ambulanta din judet si care este forma juridica in acest sens? Care este procedura cea mai indicata prin care se poate realiza acest lucru si este necesar un contract...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Deducerea sponsorizarii
Intrebare: O societate comerciala inregistreaza pierdere la 30.09.2025, dar, datorita cheltuielilor nedeductibile, trebuie sa calculeze si sa inregistreze impozit pe profit. In timpul anului, societatea a efectuat sponsorizari care au fost considerate cheltuieli nedeductibile. In cazul societatilor care inregistreaza pierdere, se poate deduce sponsorizarea in limita legala din impozitul pe profit datorat?
vezi AICI raspunsul specialistilor << Impadurire terenuri agricole. Inregistare. Amortizare
Intrebare: O fundatie, neplatitoare de TVA, desfasoara si activitate economica, avand ca obiect principal din activitatea economica impadurirea terenurilor agricole. In acest scop, au fost accesate fonduri nerambursabile prin Planul National de Redresare si Rezilienta (PNRR), pentru implementarea unui proiect de impadurire. Contractul de finantare este considerat finalizat la sfarsitul perioadei de mentinere a investitiei, respectiv minimum 20 de ani de la infiintarea plantatiei. Subventia este incasata...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Imobilizare in curs nefinalizata
Intrebare: O societate, platitoare de impozit pe profit, a efectuat cheltuieli pentru ridicarea unei hale pe un teren (in urma cu 3 ani) in valoare de aproximativ 60.000 lei. Aceste cheltuieli au fost contabilizate in contul 231. Constructia nu a mai fost ridicata, iar terenul a fost vandut intre timp. Societatea a ramas cu acea suma in contul 231. Ce pot face acum pentru a inchide acel cont? Mentionez ca acele cheltuieli au fost de tipul: obtinerea unei autorizatii care a expirat, masuratori, turnarea...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Corectare erori. Neconcordante raportul Z
Intrebare: Va rugam sa ne ajutati cu urmatoarea problema: luna aceasta au existat mai multe neconcordante intre raportul Z si incasarile efective. La sfarsit de luna, declaratia A4200 a fost emisa si transmisa la casa de marcat automat. Ca urmare, va rugam sa ne spuneti cum putem interveni pentru modificarea valorii cu numerar a Z-urilor, astfel incat acestea sa fie corecte si in concordanta cu tranzactiile efectuate pe parcursul zilei.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<