Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Modificari TVA aduse de OG nr. 8 din 2013 | Noutati

05-Feb-2013
5392
Va reamintim ca in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 54/23.01.2013, a fost publicata Ordonanta Guvernului nr. 8/2013, prin care au fost aduse o serie de modificari si completari Codului Fiscal aprobat prin Legea nr. 571/2003, cu modificarile si completarile ulterioare.

Va prezentam, astfel, prin cele ce urmeaza, cele mai importante modificari reglementate de actul normativ mentionat referitoare la taxa pe valoarea adaugata (TVA), care se aplica incepand cu 1 februarie 2013.

Au fost introduse prevederi privind determinarea locului operatiunilor legate de podul de frontiera peste fluviul Dunarea intre Calafat si Vidin. Astfel, pentru a determina locul operatiunilor impozabile privind intretinerea sau repararea podului de frontiera, se precizeaza ca frontiera teritoriala este considerata ca fiind la mijlocul podului, pentru livrarile de bunuri, prestarile de servicii, achizitiile intracomunitare si importurile de bunuri. Pentru a determina locul operatiunilor impozabile referitoare la perceperea taxei de trecere a podului, toata lungimea podului se considera parte a teritoriului Romaniei, pentru calatoriile dinspre Romania spre Bulgaria si parte a teritoriului Bulgariei, pentru calatoriile dinspre Bulgaria spre Romania.

Faptul generator de taxa pentru serviciile de acordare cu plata pe o anumita perioada a unor drepturi reale, precum dreptul de uzufruct si superficia, asupra unui bun imobil intervine la fiecare data specificata in contract pentru efectuarea platii.

Baza de impozitare pentru livrarea de bunuri sau prestarea de servicii pentru care benefiarul este o persoana afiliata furnizorului/prestatorului este considerata valoarea de piata in urmatoarele situatii:

1. atunci cand contrapartida este mai mica decat valoarea de piata, iar beneficiarul livrarii sau al prestarii nu are drept complet de deducere;

2. atunci cand contrapartida este mai mica decat valoarea de piata, iar furnizorul sau prestatorul nu are drept complet de deducere si livrarea sau prestarea este scutita conform art. 141 din Codul Fiscal;

3. atunci cand contrapartida este mai mare decat valoarea de piata, iar furnizorul sau prestatorul nu are drept complet de deducere.

Au fost incluse in baza de impozitare pentru importuri si cheltuielile accesorii (comisioane, cheltuieli de ambalare, transport si asigurare) care decurg din transportul catre alt loc din Comunitate, in cazul in care locul respectiv este cunoscut la momentul la care intervine faptul generator;

Au fost introduse in categoria operatiunilor scutite fara drept de deducere "acordarea cu plata pe o anumita perioada a unor drepturi reale asupra unui bun imobil, precum dreptul de uzufruct si superficia". in cazul acestor operatiuni se poate opta pentru taxare, optiune care se notifica organului fiscal competent potrivit art. 141 alin. (3) din Codul Fiscal.

Persoana impozabila isi pierde dreptul de deducere a taxei si efectueaza ajustarea taxei deductibile potrivit art. 148 si 149 din Codul Fiscal si in cazul bunurilor lipsa in gestiune, inclusiv in cazul bunurilor furate. in cazul bunurilor furate, persoana impozabila poate anula ajustarea efectuata la data la care furtul este dovedit legal prin hotarare judecatoreasca definitiva.

Au fost introduse in calculul plafonului cifrei de afaceri a persoanelor impozabile care trebuie sa solicite inregistrarea in scopuri de TVA si "operatiunile rezultate din activitatile economice pentru care locul livrarii/prestarii se considera ca fiind in strainatate, daca taxa ar fi deductibila, in cazul in care aceste operatiuni ar fi fost realizate in Romania".

- Persoanelor impozabile care au sediul activitatii economice in afara Romaniei si care trebuie sau opteaza sa se inregistreze in scopuri de TVA in Romania, direct, prin reprezentant fiscal sau prin sediu fix, carora le-a fost anulata inregistrarea in scopuri de TVA pentru neevidentierea, in deconturile de taxa depuse, a niciunei operatiuni realizate pe parcursul unui semestru calendaristic, organele fiscale le vor aproba eventuale cereri de reinregistrare in scopuri de TVA, chiar daca acestea sunt depuse dupa 180 de zile de la data anularii inregistrarii.

Persoanele impozabile care solicita scoaterea din evidenta persoanelor inregistrate in scopuri de TVA in vederea aplicarii regimului special de scutire, conform art. 153 alin. (9) lit. g), dupa anularea inregistrarii in scopuri de TVA, vor depune la organul fiscal competent in termenul legal, "Declaratia privind sumele rezultate din ajustarea TVA", formular 307, inclusiv pentru regularizarile care trebuie efectuate potrivit art. 134 alin. (5) din Codul Fiscal, precum si pentru ajustarea bazei impozabile conform art. 138, pentru operatiunile realizate inainte de anularea inregistrarii.

Persoanele impozabile al caror cod de inregistrare in scopuri de TVA a fost anulat conform art. 153 alin. (9) lit. a) - e) din Codul Fiscal trebuie sa depuna "Declaratia privind TVA datorata de catre persoanele impozabile al caror cod de inregistrare in scopuri de TVA a fost anulat conform art. 153 alin. (9) lit. a) - e) din Codul Fiscal", formular 311, inclusiv pentru taxa colectata care trebuie platita pentru livrari de bunuri/prestari de servicii efectuate inainte de anularea inregistrarii in scopuri de TVA a persoanelor impozabile care au aplicat sistemul TVA la incasare, dar a caror exigibilitate de taxa intervine in perioada in care aceasta nu are un cod valabil de TVA.

A fost introdusa obligativitatea persoanelor impozabile inscrise in Registrul operatorilor intracomunitari (ROI) ca, in termen de 30 de zile de la data modificarii listei administratorilor sau asociatilor, sa depuna la organul fiscal competent cazierul judiciar al noilor administratori, precum si cazierul judiciar al noilor asociati care detin minimum 5% din capitalul social al societatii. In cazul nerespectarii acestei obligatii persoanele impozabile respective vor fi radiate, din oficiu de organele fiscale competente, din ROI.

Referitor la persoanele impozabile care aplica Sistemul TVA la incasare

Persoana impozabila care trebuie sa aplice sistemul TVA la incasare, nu depune notificarea de inregistrare, este inregistrata din oficiu de organul fiscal competent in Registrul persoanelor impozabile care aplica sistemul TVA la incasare, incepand cu data inscrisa in decizia de inregistrare. in perioada cuprinsa intre data la care persoana impozabila avea obligatia de a aplica sistemul TVA la incasare si data inregistrarii din oficiu, dreptul de deducere a TVA aferente achizitiilor efectuate de beneficiari care nu aplica sistemul de la persoanele impozabile respective se exercita conform regulilor generale de deducere prevazute la art. 145 alin. (1). De la data inregistrarii din oficiu a furnizorului/prestatorului in Registrul persoanelor care aplica sistemul TVA la incasare, beneficiarul deduce TVA pentru achzitiile realizate de la acesta pe masura platii.

Persoana impozabila care aplica sistemul TVA la incasare, care in cursul anului calendaristic curent depaseste plafonul de 2.250.000 lei si nu depune notificarea fiind radiata din oficiu de organul fiscal din Registrul persoanelor impozabile care aplica sistemul TVA la incasare, in perioada cuprinsa intre data la care persoana impozabila avea obligatia de a nu mai aplica sistemul si data radierii din oficiu, dreptul de deducere a TVA aferente achizitiilor efectuate de beneficiari care nu aplica sistemul de la aceste persoane se exercita pe masura platii. De la data radierii din oficiu a furnizorului/prestatorului din Registrul persoanelor impozabile care aplica sistemul TVA la incasare, beneficiarul deduce TVA pentru achizitiile realizate de la acesta conform art. 145 alin. (1) din Codul Fiscal.

In situatia in care data publicarii in Registrul persoanelor impozabile care aplica sistemul TVA la incasare este ulterioara datei de la care persoana impozabila aplica sistemul TVA la incasare, beneficiarii isi exercita dreptul de deducere pe masura platii, incepand cu data publicarii in registru.

Persoanele impozabile care au aplicat sistemul TVA la incasare si al caror cod de inregistrare in scopuri de TVA a fost anulat la solicitarea persoanei impozabile trebuie sa depuna o declaratie privind taxa colectata care trebuie platita pentru livrari de bunuri/prestari de servicii efectuate inainte de anularea codului de TVA dar a caror exigibilitate de taxa intervine in perioada in care persoana impozabila nu are un cod valabil de TVA. Termenul de depunere a declaratiei mentionate este 25 a lunii urmatoare celei in care a intervenit exigibilitatea TVA.

- Atunci cand se constata ca persoana impozabila a fost inregistrata de organele fiscale in Registrul persoanelor impozabile care aplica sistemul TVA la incasare ca urmare a unei erori, aceasta va fi radiata, din oficiu sau la cererea persoanei impozabile, incepand cu data inscrisa in decizia de indreptare a erorii materiale. Pe perioada cuprinsa intre data inregistrarii si data radierii in/din registru se aplica urmatoarele reguli:

- persoana impozabila carea nu avea obligatia de a aplica sistemul TVA la incasare aplica regulile generale privind exigibilitatea TVA, iar dreptul de deducere a TVA aferente achzitiilor efectuate in perioada respectiva se exercita conform art. 145 alin. (1) din Codul Fiscal;

- dreptul de deducere a TVA aferente achizitiilor efectuate de beneficiari care nu aplica sistemul TVA la incasare de la aceste persoane impozabile nu se exercita pe masura platii, indiferent de regimul aplicat de furnizor/prestator in perioada respectiva.

In situatia in care persoana impozabila a fost radiata de organele fiscale din Registrul persoanelor care aplica sistemul TVA la incasare, ca urmare a unei erori, aceasta va fi inregistrata, din oficiu sau la cererea persoanei impozabile, in acest registru incepand cu data inscrisa in decizia de indreptare a erorii materiale. Pe perioada cuprinsa intre data radierii si data inregistrarii din/in Registrul persoanelor impozabile care aplica sistemul TVA la incasare se aplica urmatoarele reguli:

- persoana impozabila continua aplicarea sistemului TVA la incasare si isi exercita dreptul de deducere pe masura platii;

- dreptul de deducere a TVA aferente achzitiilor efectuate de beneficiari care nu aplica sistemul TVA la incasare de la aceste persoane impozabile nu se exercita pe masura platii indiferent de regimul aplicat de furnizor/prestator in perioada respectiva.

Sursa: DGFP Valcea



Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
keyboard_double_arrow_right

Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 
E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate


E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate
keyboard_double_arrow_left






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • E-Factura: Calcularea termenului limita de 5 zile pentru depunerea facturilor, confirmata oficial de Finante

    • Dupa ce Ministerul Finantelor anuntase printr-o simpla postare pe pagina oficiala de Facebook modalitatea de calculare a termenului limita de 5 zile calendaristice de transmitere a facturilor in sistemul national Ro e-Factura, recent a confirmat informatiile si in mod oficial, printr-un comunicat postat pe site-ul lor. Potrivit art.10 alin.(7) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.120/2021 privind administrarea, functionarea si implementarea sistemului national privind factura...» citeste mai departe aici

  • Amnistie fiscala introdusa prin OUG 107/2024. Ce datorii NU se incadreaza in masura

    • Amnistia fiscala propusa de Guvern atat pentru firme cat si pentru persoane fizice a fost aprobata, iar masurile incluse in OUG 107/2024. Este vorba despre anularea accesoriilor, adica a dobanzilor si penalitatilor, restante la 31 august 2024, insa numai in cazul in care este platita obligatia bugetara principala pana pe 25 noiembrie 2024. Obligatii bugetare principale restante la data de 31 august 2024 inclusiv a) obligatii bugetare pentru care s-a implinit scadenta sau...» citeste mai departe aici

  • Firmele trebuie sa respecte 3 conditii pentru a putea beneficia de bonificatia de 3%, introdusa prin OUG 107/2024

    • Orin OUG 107/2024 au fost introduse cateva beneficii pentru contribuabili, precum si o bonoficatie de 3% care se va acorda celor care platesc la timp toate datoriile fiscale. Insa ce conditii trebuie sa mai indeplineasca firmele? Bonificatie de 3% pentru firme Conform OUG 107/2024, contribuabilii platitori de impozit pe profit, precum ?i contribuabilii platitori de impozit pe veniturile microintreprinderilor, beneficiaza de o bonificatie de 3% din impozitul pe profit anual ?i din impozitul...» citeste mai departe aici

  • Legea 126/2024: Noutati aduse asupra Legii 241/2005 privind evaziunea fiscala

    • ANAF a publicat, pe site-ul oficial, Brosura care prevede noutat?i aduse de Legea nr. 126/2024 asupra Legii nr. 241/2005 pentru prevenirea si combaterea evaziunii fiscale. Noutati aduse de Legea 126/2024 in cazul evaziunii fiscale In anul 2024, prin Legea nr. 126/2024 privind unele masuri pentru consolidarea capacitatii de combatere a evaziunii fiscale, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative, au fost introduse in Legea nr. 241/2005 pentru prevenirea si combaterea...» citeste mai departe aici

  • OUG 107/2024. Cum se aplica amnistia fiscala pentru firme

    • Recent a fost aprobat OUG 107/2024 care prevede facilitati fiscale pentru firme, precum anularea accesoriilor in cazul datoriilor restante la 31 august 2024. Actul normativ prevede si bonificatii pentru persoanele juridice care platesc la timp darile catre stat. Anulare accesorii firme -anularea accesoriilor in procent de 100% din valoarea acestora in cazul datoriilor cumulate pana la data de 31 august 2024; ( daca plata datoriilor se face pana la data de 25 noiembrie 2024); -anularea...» citeste mai departe aici

  • Proiect: Valoarea tichetelor de masa pentru sem. II 2024 creste doar cu 0,4 bani

    • Conform unui Proiect de Ordin pus recent in dezbatere publica de Ministerul Muncii, valoarea tichetelor de masa in sem. II 2024 creste doar cu 0,4 bani. Care este suma maxima pe care o pot acorda firmele angajatoare? Valoare tichete de masa sem. II 2024 Ordinul pentru stabilirea valorii nominale indexate a unui tichet de masa pentru semestrul II al anului 2024 a fost pus in dezbatere publica pe site-ul Ministerului Muncii. Conform documentului, valoarea tichetelor de masa pentru sem. II 2024...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!

E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate


Modificari importante in Codul fiscal!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016