Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Modificarile aduse Codului fiscal prin Legea 72/2018

02-Apr-2018
7143

De curand Codul fiscal a fost modificat prin doua acte normative. Este vorba de OUG 18/2018 prin care s-a introdus un nou mecanism privind determinarea, declararea si plata impozitului si contributiilor sociale aferente veniturilor realizate de persoanele fizice si Legea 72/2018 privind aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 25/2017 pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal.

Cele doua acte normative au fost publicate in M.OF. nr. 260 din data de 26.03.2018.

Legea 72/2018 aproba cu modificari si completari O.G. nr. 25/2017 si majoreaza plafonul de scutire de TVA pentru intreprinderile mici.

Modificarile si completarile ordonantei 25/2017 vizeaza:

Impozit pe profit

Deductibilitatea cheltuielilor in cazul creantelor instrainate. Initial, prin OG 25/2017 cheltuielile reprezentand valoarea creantelor instrainate, potrivit legii, au fost incluse in categoria cheltuielilor deductibile limitat, in limita unui plafon de 30% din valoarea creantelor instrainate. Prin Legea 72 s-a reglementat ca, in cazul creantelor cesionate, pierderea neta reprezentand diferenta dintre pretul de cesiune si valoarea creantei cesionate este deductibila in limita unui plafon de 30% din valoarea acestei pierderi. In cazul in care cesionarul cedeaza creanta, pierderea neta se determina ca diferenta intre pretul de cesiune si costul de achizitie al creantei. In cazul institutiilor de credit, in situatia in care creantele cesionate sunt acoperite partial sau integral cu ajustari pentru pierderi asteptate, precum si in situatia in care creantele sunt scoase din evidenta in conturi in afara bilantului si apoi sunt cesionate, 70% din diferenta dintre valoarea creantei instrainate si pretul de cesiune reprezinta elemente similare veniturilor.

Impozit pe venit si contributii sociale

La determinarea impozitului pe venit in sistem real se includ in categoria cheltuielilor deductibile limitat, alaturi de primele de asigurare voluntara de sanatate, si serviciile medicale furnizate sub forma de abonament, platite in scopul personal al contribuabilului, in limita echivalentului in lei a 400 euro anual pentru fiecare persoana.

In cazul veniturilor din salarii si asimilate salariilor pentru primele de asigurare si serviciile medicale furnizate sub forma de abonament se elimina trimiterea la Legea 95/2006.

Cu privire la plafonul de scutire pentru intreprinderile mici prin Legea 72/2018 acesta este majorat de la 65.000 euro/220.000 lei la 88.500 euro/300.000 lei, incepand cu 01 aprilie 2018.

Legea prevede si masuri tranzitorii pentru anul 2018.

  • persoanele impozabile infiintate anterior anului 2018 au obligatia solicitarii inregistrarii in scopuri de TVA daca depasesc plafonul de 220.000 lei in perioada cuprinsa intre 1 ianuarie 2018 si 1 aprilie 2018. In cazul in care nu au depasit acest plafon trebuie sa solicite inregistrarea in scopuri de TVA daca depasesc plafonul de 300.000 lei pana la data de 31 decembrie 2018. La determinarea plafonului de 300.000 lei se ia in calcul si cifra de afaceri realizata in perioada 01 ianuarie 2018 – 01 aprilie 2018;
  • persoanele impozabile infiintate in perioada 01 ianuarie 2018 – 01 aprilie 2018 au obligatia solicitarii inregistrarii in scopuri de TVA daca depasesc in perioada respectiva plafonul de 220.000 lei. In cazul in care nu au depasit acest plafon trebuie sa solicite inregistrarea in scopuri de TVA daca depasesc plafonul de 300.000 lei pana la data de 31 decembrie 2018;
  • persoanele impozabile infiintate incepand cu data de 1 aprilie 2018 au obligatia solicitarii inregistrarii in scopuri de TVA daca depasesc plafonul de 300.000 lei, de la infiintare pana la 31 decembrie 2018;
  • persoanele impozabile care au depasit plafonul de 220.000 lei in martie 2018 si obligatia solicitarii inregistrarii in scopuri de TVA conform art. 310 alin. (6) ar interveni incepand cu data de 1 aprilie 2018 nu trebuie sa solicite inregistrarea in scopuri de TVA decat in situatia in care depasesc plafonul de 300.000 lei pana la data de 31 decembrie 2018;
  • persoanele impozabile care s-au inregistrat in scopuri de TVA in perioada 01 ianuarie 2018 – 01 aprilie 2018, ca urmare a depasirii plafonului de scutire, pot solicita incepand cu data de 1 aprilie 2018 scoaterea din evidenta persoanelor inregistrate in scopuri de TVA in vederea aplicarii regimului special de scutire, cu conditia ca la data solicitarii sa nu fi depasit plafonul de 300.000 lei;
  • persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA anterior anului 2018 pot solicita scoaterea din evidenta persoanelor inregistrate in scopuri de TVA dupa data de 1 aprilie 2018, inclusiv, daca nu au depasit plafonul de scutire de 220.000 lei din anul precedent, respectiv anul 2017, si daca pana la data solicitarii scoaterii din evidenta nu au depasit plafonul de 300.000 lei.

 

In situatiile de la pct. 5 si 6 solicitarea de scoatere din evidenta persoanelor impozabile inregistrate in scopuri de TVA se poate depune la organele fiscale competente intre data de 1 si 10 a fiecarei luni urmatoare perioadei fiscale aplicate de persoana impozabila iar anularea va fi valabila de la data comunicarii deciziei privind anularea inregistrarii in scopuri de TVA.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici

  • Mijloace fixe. Puteti reduce perioada de amortizare dpdv contabil si fiscal?

    • Mijloacele fixe reprezinta active utilizate pe termen lung in activitatea economica si se amortizeaza treptat, potrivit unor reguli contabile si fiscale. In anumite conditii, o entitate poate dori sa reduca perioada de amortizare pentru a reflecta mai fidel uzura sau utilizarea activelor. Este important de diferentiat tratamentul contabil fata de cel fiscal in astfel de situatii. Prezentul articol clarifica in ce conditii se poate modifica perioada de amortizare si ce implicatii are acest...» citeste mai departe aici

  • Tratamentul contabil al cotizatiilor anuale CECCAR

    • Contribuabilii se intreaba adesea cum trebuie tratate din punct de vedere contabil si fiscal cotizatiile anuale platite catre organisme profesionale, cum este CECCAR. Aceste sume, desi sunt achitate integral la inceputul anului, ridica intrebari legate de momentul recunoasterii cheltuielii si de deductibilitatea fiscala. In cele ce urmeaza, analizam tratamentul corect al acestor cotizatii, in conformitate cu reglementarile contabile in vigoare. Avem acest caz. O societate de contabilitate si...» citeste mai departe aici

  • [CONTROL ANTIFRAUDA] Reglementari legale, drepturile contribuabililor si studii de caz utile

    • Controalele antifrauda sunt actiuni specializate desfasurate de Directia Generala Antifrauda Fiscala (DGAF) pentru prevenirea, descoperirea si combaterea evaziunii fiscale si a altor fapte ilegale din domeniul financiar-fiscal. Aceste controale sunt de regula operative si inopinate, fiind reglementate distinct fata de inspectia fiscala clasica. Contribuabilii vizati trebuie sa respecte obligatiile impuse de lege si sa colaboreze cu inspectorii antifrauda, avand totodata si anumite drepturi...» citeste mai departe aici